Gå til innhold

Kan man som leietaker stille diverse krav til huseier?

Anbefalte innlegg

Gjest Jon Are
Skrevet

Jeg og en kammerat hadde denne diskusjonen her en dag, da han skal leie seg en sokkelleilighet . Han mente at han ikke kunne komme med krav til huseier om for eksempel ikke noe røyk , bråk osv. Jeg mener at det er en selvfølge at en leietaker også stiller krav til verten

. Nå er jeg i den heldige situasjonen at jeg har arvet et lite hus, så jeg slipper å leie, men før var jeg også ute der og prøvde å få meg leilighet. Jeg hadde med meg en liste med sjekkpunkt for hva jeg tolererte av huseier. På visningene spurte jeg om disse punktene og fikk da svar. Jeg hadde blandt annet et punkt om totalt stillhet etter kl tolv, ingen roping eller krangling mellom paret som leide ut og jeg uttrykkte ønske om en liten stol og bord ute til å sitte og røyke (der det var forbudt å røyke inne) jeg fikk inntrykk av at de likte dette, men fikk ikke leiligheten da. Det var vel heller på grunn av hundene. Hva synes dere, kan man stille slike krav til utleier?

Med hilsen fra:

Jon Are

Videoannonse
Annonse
Gjest Malanthor
Skrevet

Markedet bestemmer. Hvis ingen vil leie kan du sikkert stille så mye krav du bare vil, hvis alle vil leie er det neppe i din beste interesse og komme med alt for mange krav.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på kravene. Det man kan gjøre er å ha en samtale med utleier. Hva forventer utleier av leietaker? I en slik samtale kan det passe seg at man som utleier sier noe om at man f.eks. vil ha beskjed på forhånd dersom utleier skal ha fest o.l. Men å forlange at utleier ikke skal krangle med partneren, det blir litt rart. En krangel er noe som gjerne oppstår spontant, og man krangler som par enten man har leietakere som liker det eller ikke.

Å forlange et bord og stol ute fordi man vil røyke, det blir ganske sært. Slikt kan man da ordne seg selv.

Anonymous poster hash: 31c8d...daf
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Huseier må jo forholde seg til normale husordensregler akkurat som alle andre. Bare fordi man tilfeldigvis eier huset, har man ikke rett til å skråle og bråke hele natta og holde leietaker våken. Men å stille krav rundt røyking kan jeg ikke se for meg at man kommer noen vei med. Annet enn å forvente at de ikke står rett utenfor soveromsvinduet til leietaker og røyker hele dagen og hele natta.

Anonymous poster hash: 455b1...441
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du står nok ikke først i køen, dersom du krever at de skal kjøpe utemøbler til deg fordi at du skal røyke.

Stillhet om natta er jo normal folkeskikk, men å nekte folk å krangle er vel ikke akkurat noe du har myndighet over.

Anonymous poster hash: 3dadb...9eb
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Man kan selvfølgelig stille de krav man har etter husleieloven, utover det gjør nok fort at man stiller dårlig på utleiemarkedet.

Anonymous poster hash: fb480...603
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...