AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #1 Skrevet 24. mai 2014 Jeg meldte meg optimistisk på halvmaratonet som skal være i september. I april begynte første løpetur, 4,5 km. Da hadde jeg gått 1 1/2 time i oppoverbakke på tredemølle gjennom vinteren som trening. Jeg fikk raskt vondt i det ene kneet (det hadde jeg fra før etter en lang gåtur med en venninne) og kjøpte derfor nye sko på løplabbet. Lette sko med lite støtte som skal minne meg på å ta korte steg og ikke lande på hælen når jeg løper. Jeg mener at ekspeditøren mente at jeg knekker litt innover når jeg løper. Med de skoene sluttet jeg å ha vondt i høyre kne, men merket ubehag i på innsiden av høyre ankel allerede fra starten av løpeturen. Ubehag på innsiden av venstre ankel kom etter 30-45 min. løping. Etter et par uker der dette ikke ble bedre ble jeg usikker på om jeg kunne fortsette å løpe med skoene. Jeg får ikke vondt sånn at jeg ikke kan løpe lenger, men det er ubehagelig og kjennes ikke helt riktig. Jeg dro tilbake til løplabbet. Ekspeditøren kunne ikke se at jeg knakk innover med de skoene jeg hadde, men jeg fikk prøve noen andre sko som gir mye støtte. Jeg kjøpte de skoene og prøvde de veldig rolig 30 min på en tredemølle og det gikk fint med både ankler og knær, men den ene skoen var litt for liten. Jeg prøvde en halv str. større men syns de skoene ble litt for store. Jeg kom tilbake en annen dag til en annen ekspeditør og fikk byttet skoene. Denne gangen fikk jeg igjen sko som skal minne meg på å lande mer frempå foten (de er mye lavere bak enn skopar nr to). Samtidig gir de skoene mer støtte enn det første skoparet. I forhold til de første skoene mente hun at jeg fikk vondt på innsiden av ankelen pga støttemuskulaturen min ikke er vant til å jobbe selv, siden de tidligere løpeskoene mine (som jeg også bruker som fritidssko det siste halvåret) har hatt mye støtte. De er høye bak og sørger for at jeg ikke knekker innover når jeg løper. Jeg har bare prøvd de nyeste skoene en gang, på en veldig rolig joggetur i 30 min. Problemet er at jeg igjen kjenner ubehag på innside av høyre ankel, og jeg kan fortsatt kjenne det tre dager etter løpeturen. Så nå er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre... Skal jeg gå tilbake til løpesko som gir veldig mye støtte og sørger for at jeg ikke knekker innover (selv om 2 av 3 ekspeditører mener at jeg faktisk ikke knekker innover når jeg løper, at jeg ikke trenger den type korreksjon, og de skoene var litt store)? Eller skal jeg jogge Veldig korte turer i sko der jeg kjenner ubehag på innsiden av høyre ankel og satse på at det bedrer seg over tid? Hvor kan jeg eventuelt henvende meg for å finne en ekspert som kan hjelpe meg med å finne ut av det her (i Oslo)? Jeg merker jeg blir veldig motløs av det her. Har kjempelyst til å kunne løpe (om ikke halvmaraton så hvertfall løpe 5 km som trening to ganger i uka), men er så redd for å trene på meg en skade pga problemene med innsiden av høyre ankel. Blir veldig takknemlig hvis noen har innspill! Anonymous poster hash: 5eed4...60f
BlendaSensitive Skrevet 27. mai 2014 #2 Skrevet 27. mai 2014 Søk på medisinsk innleggsåle! Dog billigere i Sverige om du har muligheten til det. Få fot bevegelseanalyse og spesialstøpte innleggssåler, vil nok løse problemet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå