AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #1 Skrevet 24. mai 2014 Hei. Jeg har et ganske irriterende problem. Er så oppblåst hele tiden.. Vet at det ikke er fordi jeg er feit, for magen er ganske flat med litt definerte muskler om morgningen, eller om jeg har spist veldig lite en dag. Men ellers etter første måltidet så står magen rett ut. Ser skikkelig gravid ut. Spesielt ille rett etter måltider, men den er ganske oppblåst eller også. Hva kan jeg gjøre med dette? Det er veldig plagsomt for meg er det noe jeg spiser? Har cøliaki så spiser ikke gluten fra før av.. Er det noe man kan gjøre for å forebygge oppblåst mage? Evt kosttilskudd/piller man kan ta? Jeg er villig til å prøve alt! Vil ikke se 6mnd gravid ut på stranden i sommer... Anonymous poster hash: 0b5e9...573 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #2 Skrevet 24. mai 2014 Carbs sweetie, carbs... Anonymous poster hash: 4e57d...657 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #3 Skrevet 24. mai 2014 Carbs sweetie, carbs... Anonymous poster hash: 4e57d...657 spiser ikke så mye karbohydrater egentlig, grunnet cøliakien min. Spiser da for eksempel ikke brød, men baker lavkarboknekkebrød. Spiser også sjeldent poteter og ris. Og pasta tåler jeg jo ikke.. Så sånn sett får jeg ikke i meg så mye karbo.. Anonymous poster hash: 0b5e9...573 1
Gjest Funky Punk Skrevet 24. mai 2014 #4 Skrevet 24. mai 2014 Du får prøve å kutte ut en og en matvare. Kutt ut en matvare i ca 2-3 uker og se om du merker noe forskjell.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #5 Skrevet 24. mai 2014 Hei, Kjære deg, dersom du har cøliaki, så er jo nettopp et av symptomene som følger med dette oppblåst mage. Jeg har "irritabel tarm syndrom" selv, og må unngå flere type matprodukter. Likevel blåser magen min seg veldig opp med luft etter måltider generelt og særlig om kvelden. Det er bare sånn disse litt mer "dumme" tarmene våre fungerer Men som flere her skriver, forskjellige typer mat vi forbedre / forverre symptomet. Men at du har lett for å få oppblåst mage vil nok følge deg hele livet som følge av cøliakien. Sånn er det for meg og. Ja, det er irriterende når man "egentlig" har flat mage, og føler en ikke får så mye credit for trening og sunt kosthold som andre mennesker, men i det store og hele så finnes det ganske så mange verre problemer å ha her i livet enn å måtte gå i litt løsere gensere Anonymous poster hash: dc32c...02e 2
MissPierce Skrevet 24. mai 2014 #6 Skrevet 24. mai 2014 Tåler du melk? Har selv cøliaki, og kjenner igjen den jævla gravid magen. Har også laktoseintoleranse som jo er vanlig for oss, og blir ille vist jeg får i meg for mye melkesukker...
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #7 Skrevet 24. mai 2014 Oppblåst mage er et symptom som følger med omtrent alle type tarmsykdommer og intoleranser, så dette må man bare leve med. Matvarer kan forverre symptomet eller forbedre det, men man vil nok få oppblåst mage likevel innimellom Jeg bruker litt løse gensere jeg da, sånn at jeg ikke ser gravid ut Funker helt fint Men skjønner det med at du gjerne skulle hatt flat mage sånn som mange ungjenter har og kan bruke åletrange topper for å vise det. Men ærlig talt; Dette er ikke det viktigste i livet Men irriterende, og gassende; JA Anonymous poster hash: dc32c...02e 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #9 Skrevet 24. mai 2014 Hmm så det er på grunn av cøliakien da mest sannsynlig? Er det virkelig ingenting man kan gjøre ved dette? Ganske demotiverende i forhold til trening ja er ganske tynn ellers, er den dumme magen som gjør at jeg må gå med vide gensere for å ikke se helt gravid ut. Hjelper det å bygge opp tarmen på noen måte kanskje? Med sånne melkebakterier? Probiotika? Takk for svar alle sammen Anonymous poster hash: 0b5e9...573
Lisa-Marie Skrevet 24. mai 2014 #10 Skrevet 24. mai 2014 (endret) Jeg også var konstant oppblåst, jeg har irritabel tarm syndrom (ibs). Det som hjelper meg er "fodmap". Fant ut gjennom fodmap at hvetestivelse og kunstig søtning er "no-go" for meg. Men siden jeg har ibs så blir jeg også oppblåst av stress, så nå i eksamensperioden er jeg bare oppblåst igjen. Litt fakta: http://mat-helse.no/2013/03/low-fodmap-dietten/ http://www.forskning.no/artikler/2013/april/354739 Håper du finner noe som hjelper Lykke til! Endret 24. mai 2014 av Lisa-Marie 1
Elanore Skrevet 24. mai 2014 #11 Skrevet 24. mai 2014 Jeg har samme problemet. Jeg har nesten helt flat mage selv, og ser virkelig GRAVID ut. Vi snakker 10-15 cm differanse rundt magen mellom morgen og kveld, og gjerne opp til 2-4 kg i tillegg. Jeg tåler gluten og melk, det er jeg rimelig sikker på, men har muligens intoleranser jeg ikke kjenner til. Har ikke peiling på om det finnes noen god test for å finne ut av slikt. Uansett er det så ille at jeg virkelig ikke kan spise normale måltider lenger, for her er det muligens avhengig av mengden jeg spiser av gangen. "Godt" å se at vi er flere...
zse09 Skrevet 27. mai 2014 #12 Skrevet 27. mai 2014 Lurer på om jeg har irritabel tarm.. Veldig oppblåst, magen blir steinhard og mye gass, men som gir seg når det får slippe ut.. På lørdag fikk jeg skikkelig vondt, magen ble kjempestor, feberen steg, kaldsvettet, svimmel, kvalm og stor buk. Ble bedre etter litt gåing og fising Må finne ut av hva jeg ikke tåler.. :/ Drikker en del saft som er steviasøtet og tyggis.. Spiser ikke brød, kun speltlomper/havregrøt.. Får se på linkene brukeren over la med, takk! 1
MissPierce Skrevet 27. mai 2014 #13 Skrevet 27. mai 2014 Hmm så det er på grunn av cøliakien da mest sannsynlig? Er det virkelig ingenting man kan gjøre ved dette? Ganske demotiverende i forhold til trening ja er ganske tynn ellers, er den dumme magen som gjør at jeg må gå med vide gensere for å ikke se helt gravid ut. Hjelper det å bygge opp tarmen på noen måte kanskje? Med sånne melkebakterier? Probiotika? Takk for svar alle sammen Anonymous poster hash: 0b5e9...573 Men tåler du melk? Veldig vanlig å ikke tåle melk da man har cøliaki, og gir samme symptomene og oppblåste mage...
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #14 Skrevet 27. mai 2014 Har det samme problemet. Blir bedre når jeg kutter ut gluten og melk, men grønnsaker gjør magen min kjempeoppblåst. Føler egentlig at den blåser seg opp uansett hva jeg spiser. Er til utredning for tarmsykdom, men jeg sliter egentlig ikke med noe annet enn oppblåsthet. Holder inn magen konstant, slitsomt. Har egentlig helt flat mage om morgenen, og veldig smal midje. Veldig lite fett på magen. Om kvelden derimot, ser jeg høygravid og dvask ut, rundt mageområdet... Det rare er at jeg fiser omtrent aldri, men likevel er magen full av luft. Vet at det ikke kommer ut om natten, da ville jeg fått høre det. Er vel bare noen som må lære seg å leve med dette. Anonymous poster hash: ae9eb...fa2
Krysanti Skrevet 27. mai 2014 #15 Skrevet 27. mai 2014 Laktoseintoleranse og glutenintoleranse/allergi/cøliaki henger jo ofte sammen - sikker på at du tåler melk? Jeg har ikke cøliaki, men laktoseintoleranse, og i perioder reagerer jeg veldig på hvetemel også. Helt vanlig (men slår ikke ut på noen tester). 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #16 Skrevet 27. mai 2014 Lurer på om jeg har irritabel tarm.. Veldig oppblåst, magen blir steinhard og mye gass, men som gir seg når det får slippe ut.. På lørdag fikk jeg skikkelig vondt, magen ble kjempestor, feberen steg, kaldsvettet, svimmel, kvalm og stor buk. Ble bedre etter litt gåing og fising Må finne ut av hva jeg ikke tåler.. :/ Drikker en del saft som er steviasøtet og tyggis.. Spiser ikke brød, kun speltlomper/havregrøt.. Får se på linkene brukeren over la med, takk! Jeg tåler ikke kunstig søtning (får skikkelig mageknip, luft i magen, svetter, kvalm osv), kanskje det samme gjelder for deg? Tyggis kan vel også gi luft i magen. Anonymous poster hash: 7abc4...787
Gjest Daenerys Skrevet 28. mai 2014 #17 Skrevet 28. mai 2014 Jeg har IBS, og spiser etter fodmap-prinsippet. Magen min er flat hele tiden (med mindre jeg får i meg noe jeg ikke tåler). Det er verd å prøve å kutte ut løk og hvitløk, det er ofte store syndere. Ellers bare å google!
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #18 Skrevet 28. mai 2014 Hei. Jeg har et ganske irriterende problem. Er så oppblåst hele tiden.. Vet at det ikke er fordi jeg er feit, for magen er ganske flat med litt definerte muskler om morgningen, eller om jeg har spist veldig lite en dag. Men ellers etter første måltidet så står magen rett ut. Ser skikkelig gravid ut. Spesielt ille rett etter måltider, men den er ganske oppblåst eller også. Hva kan jeg gjøre med dette? Det er veldig plagsomt for meg er det noe jeg spiser? Har cøliaki så spiser ikke gluten fra før av.. Er det noe man kan gjøre for å forebygge oppblåst mage? Evt kosttilskudd/piller man kan ta? Jeg er villig til å prøve alt! Vil ikke se 6mnd gravid ut på stranden i sommer...Anonymous poster hash: 0b5e9...573 Vel. Antagelig er det noe du spiser, ja. Eller det KAN være mangel på aktivitet. Det er den gode nyheten. Slutt å spise det og du vil få ikke-oppblåst mage. Den dårlige nyheten er dette: det kan være hva som helst. Vi får oppblåst mage når noe "stopper opp" i systemet. For noen er dette gluten. For andre er det enkelte proteinsorter. For andre igjen melkefett eller myse, for noen overdrevent inntak av fiber eller (for å bidra til forvirringen) for lavt inntak av fiber. Bønner. Rå grønnsaker. Frukt. Sukker. Melk. Eller en kombo. Løk og melk? Epler og kornprotein? Kort sagt: hva som helst, så prosessen kommer til å ta tid. Siden du har cøliaki ville jeg startet med dette: ta de glutenfrie kornerstattendeproduktene du spiser (om du ikke bare har kuttet ut kornsortene) og putt dem innerst i skapet i 2 mnd. Dette er den mest sannsynlige synderen. Etter dette kommer rå grønnsaker, melkeprodukter og mangel på aktivitet. Og: sånn i forhold til bikinisesongen så må du kutte ut en matvare i 2 mnd for å vite om den er synderen. Anonymous poster hash: c300e...4c6 2
Anoia Skrevet 28. mai 2014 #19 Skrevet 28. mai 2014 Jeg ser gravid ut fra og med det øyeblikket jeg får i meg frokost og resten av dagen... Men det hjelper om jeg er flink og holder meg til fodmap-dietten. Det foregår veldig mye forskning på ibs om dagen, og det er visst mer utbredt enn man tror, men mange har en mild grad og er ikke klar over at det er det de har. Du kan jo forhøre deg med legen din (og evt få utelukket andre tilstander).
MissPierce Skrevet 28. mai 2014 #20 Skrevet 28. mai 2014 Siden du har cøliaki ville jeg startet med dette: ta de glutenfrie kornerstattendeproduktene du spiser (om du ikke bare har kuttet ut kornsortene) og putt dem innerst i skapet i 2 mnd. Dette er den mest sannsynlige synderen. Etter dette kommer rå grønnsaker, melkeprodukter og mangel på aktivitet. Anonymous poster hash: c300e...4c6 Jeg er bedre da jeg kutter ut kornerstattende produkter, eneste jeg kan spise er glutenfri havre. Er også mindre oppblåst des mer aktiv jeg er 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå