Timza Skrevet 24. mai 2014 #1 Skrevet 24. mai 2014 Evolusjonsmessig sett så har det vært en fordel å tru at alt som hørtes og såes var en årsak av noe levende. Om du som et urmenneske hørte en kvist som knakk, eller en gren som falt i bakken, så overlevde du om du automatisk antok at det var en bjørn, eller en løve som var i nærheten og løp fra området, selv om det kanskje var vinden som forårsaket lydene. Disse genene ble videreført og er idag årsaken til at vi ser figurer og ting i skyggene, lys som treffer treet du har på utsiden av huset lager et "monster" på veggen inne hos deg som barn, og lyder som du hører bak deg når du går i skogen er automatisk et menneske som følger etter deg. Så når lyn og torden ble bevitnet så er det også enkelt å forstå at dette også måtte komme fra levende vesner, men siden dette var så stort, så forstår man jo at hjernen automatisk genererte en forklaring for det. Når den tankegangen først var til stedet, så måtte resten av naturkreftene også forklares, og til og med regn ble laget av vesener og etterhvert guder som stod bak. Det er rett og slett trangen til å reagere raskt som er årsaken til at mennesket startet å tro på overnaturlige krefter og vesener. 1
Timza Skrevet 24. mai 2014 Forfatter #3 Skrevet 24. mai 2014 Nei. Hehe, du kan vell leke bedre enn dette vell?
Gjest Hyssingen Skrevet 24. mai 2014 #4 Skrevet 24. mai 2014 Jeg tror det er fordi mennesker trenger håp. Folk tror på gud fordi de trenger å tro at det er en mening med alt, og at når vi dør så blir vi ikke bare til dritt og gress. 1
Spaghetti Skrevet 24. mai 2014 #5 Skrevet 24. mai 2014 Alltid artig å se hvilke meninger folk har som de forsøker å presisere som fakta. Det gjør det dok ikke til fakta, dessverre.Fin teori, uansett.
Timza Skrevet 24. mai 2014 Forfatter #6 Skrevet 24. mai 2014 Jeg tror det er fordi mennesker trenger håp. Folk tror på gud fordi de trenger å tro at det er en mening med alt, og at når vi dør så blir vi ikke bare til dritt og gress. Joda, det er en mer stilling vi har idag. Jeg snakker mer om årsaken til at troen oppstod. Urmennesket det er snakk om er altså den perioden hvor vi først klarte å tenke på tid og rom, på det å planlegge og den slags.
Timza Skrevet 24. mai 2014 Forfatter #7 Skrevet 24. mai 2014 (endret) Alltid artig å se hvilke meninger folk har som de forsøker å presisere som fakta. Det gjør det dok ikke til fakta, dessverre. Fin teori, uansett. Jeg har aldri påstått at det er fakta. Det er kun et tankeeksperiment. Først og fremst må en selvfølgelig ikke tro på skapelsesberetningen for gjør man det, så er denne diskusjonen meningsløs. Så hvis man skal diskutere dette, så må man først for eksempel akseptere at evolusjon er fakta. Det er da morsomt å tenke på hva som gjorde at "guden" egentlig stod frem. I alle samfunn vi har, så har "guden" kommet frem, i utallige former og variasjoner. Hvorfor? Endret 24. mai 2014 av Timza
Gjest Hyssingen Skrevet 24. mai 2014 #8 Skrevet 24. mai 2014 Joda, det er en mer stilling vi har idag. Jeg snakker mer om årsaken til at troen oppstod. Urmennesket det er snakk om er altså den perioden hvor vi først klarte å tenke på tid og rom, på det å planlegge og den slags. De trengte en måte å forklare ting de ikke forstod på. Sånn som vulkanutbrudd og jordskjelv og meteorer og stæsj som ikke menneskene selv kunne få til.
Timza Skrevet 24. mai 2014 Forfatter #9 Skrevet 24. mai 2014 De trengte en måte å forklare ting de ikke forstod på. Sånn som vulkanutbrudd og jordskjelv og meteorer og stæsj som ikke menneskene selv kunne få til. Ja, dette hendte jo i ettertid, altså etter at urmennesket startet å linke ting i bevegelse, eller lyder til å være noe som kan være farlig. Hvis kvisten som knekker bak deg kan både være vinden og/eller løven som ser på deg, så var det best å anta at det var løven og løpe av gårde. Når den tankegangen/instinktet først var der, og gav de menneskene med den mutasjonen best sjanse for å overleve og dermed også parre seg videre, så vil jo det instinktet også forsterkes gjennom generasjonene. Etterhvert så vil jeg tru at man også da fant en trang i det å ville forklare større ting som vulkaner og jordskjelv og vips - gudetroen fikk sitt anmarsj.
Mann 42 Skrevet 25. mai 2014 #10 Skrevet 25. mai 2014 Evolusjonsmessig sett så har det vært en fordel å tru at alt som hørtes og såes var en årsak av noe levende. Om du som et urmenneske hørte en kvist som knakk, eller en gren som falt i bakken, så overlevde du om du automatisk antok at det var en bjørn, eller en løve som var i nærheten og løp fra området, selv om det kanskje var vinden som forårsaket lydene. Disse genene ble videreført og er idag årsaken til at vi ser figurer og ting i skyggene, lys som treffer treet du har på utsiden av huset lager et "monster" på veggen inne hos deg som barn, og lyder som du hører bak deg når du går i skogen er automatisk et menneske som følger etter deg. Så når lyn og torden ble bevitnet så er det også enkelt å forstå at dette også måtte komme fra levende vesner, men siden dette var så stort, så forstår man jo at hjernen automatisk genererte en forklaring for det. Når den tankegangen først var til stedet, så måtte resten av naturkreftene også forklares, og til og med regn ble laget av vesener og etterhvert guder som stod bak. Det er rett og slett trangen til å reagere raskt som er årsaken til at mennesket startet å tro på overnaturlige krefter og vesener. Du kan også trekke inn vår usedvanlig lange barndom i kombinasjon med vår sosiale natur; Vi er naturlig disponert for å tro på autoriteter, og organisere oss i sammenhengende grupper. Det er ikke noen tilfeldighet at alle menneskesamfunn har en eller annen form for religion. Derimot ser det ut til å være temmelig tilfeldig nøyaktig HVA vi tror på. 1
Mann 42 Skrevet 25. mai 2014 #11 Skrevet 25. mai 2014 Jeg tror det er fordi mennesker trenger håp. Folk tror på gud fordi de trenger å tro at det er en mening med alt, og at når vi dør så blir vi ikke bare til dritt og gress. Du sier det som om det var noe negativt med dritt og gress? 3
Gjest Hyssingen Skrevet 25. mai 2014 #12 Skrevet 25. mai 2014 Du sier det som om det var noe negativt med dritt og gress? neida, ikke noe galt å bli til bæsj og gress. Er bra det. Da får vi evig liv via dyrenes og naturens kretsløp. Syns det er fint
Gjest Corto Maltese Skrevet 25. mai 2014 #13 Skrevet 25. mai 2014 Jeg forstår ikke hvorfor folk går rundt og bryr seg om man tror eller ikke tror på Gud. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #14 Skrevet 25. mai 2014 Altså man kan komme med så mye viss-vass man bare vil. Evolusjon, arkeologi, bla.. bla.. Saken er at enten tror man på en skaper eller så gjør man det ikke. Jeg tror absolutt på Gud og har ikke mye til overs for tilfeldigheter. Anonymous poster hash: aeb38...925
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #15 Skrevet 25. mai 2014 Evolusjonsmessig sett så har det vært en fordel å tru at alt som hørtes og såes var en årsak av noe levende. Om du som et urmenneske hørte en kvist som knakk, eller en gren som falt i bakken, så overlevde du om du automatisk antok at det var en bjørn, eller en løve som var i nærheten og løp fra området, selv om det kanskje var vinden som forårsaket lydene. Disse genene ble videreført og er idag årsaken til at vi ser figurer og ting i skyggene, lys som treffer treet du har på utsiden av huset lager et "monster" på veggen inne hos deg som barn, og lyder som du hører bak deg når du går i skogen er automatisk et menneske som følger etter deg. Så når lyn og torden ble bevitnet så er det også enkelt å forstå at dette også måtte komme fra levende vesner, men siden dette var så stort, så forstår man jo at hjernen automatisk genererte en forklaring for det. Når den tankegangen først var til stedet, så måtte resten av naturkreftene også forklares, og til og med regn ble laget av vesener og etterhvert guder som stod bak. Det er rett og slett trangen til å reagere raskt som er årsaken til at mennesket startet å tro på overnaturlige krefter og vesener. Det var vel noe sånt jeg hørte Richard Dawkins forklare hvorfor noen tror på Gud. Hørte det på Ekko, men fikk ikke med meg alt han sa. Anonymous poster hash: 118c2...438
Lutetium 71 Skrevet 25. mai 2014 #16 Skrevet 25. mai 2014 Altså man kan komme med så mye viss-vass man bare vil. Evolusjon, arkeologi, bla.. bla.. Saken er at enten tror man på en skaper eller så gjør man det ikke. Jeg tror absolutt på Gud og har ikke mye til overs for tilfeldigheter. Anonymous poster hash: aeb38...925 Du spiller altså ikke lotto?
Timza Skrevet 26. mai 2014 Forfatter #17 Skrevet 26. mai 2014 Altså man kan komme med så mye viss-vass man bare vil. Evolusjon, arkeologi, bla.. bla.. Saken er at enten tror man på en skaper eller så gjør man det ikke. Jeg tror absolutt på Gud og har ikke mye til overs for tilfeldigheter. Anonymous poster hash: aeb38...925 Så alt er forutbestemt? Isåfall hva er vitsen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå