AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #22 Skrevet 24. mai 2014 Barn tar ikke skade av litt bannskap. Har vokst opp med mor fra nordnorge og far fra færøyene og er (nesten) normal TS her. Nei, enig i det i grunn. Men selv som nordlending synes jeg det er lite sjarmerende med 3-åringer som smeller av seg satan, fitte og faen i helvete. Finnes en mellomting, hvor målet er mer å ha det gøy med språk enn å være vulgær - og egentlig så er mye av nordnorsk banning i bilder og fargerike beskrivelser, mer enn rene banneord Anonymous poster hash: c998b...7cd 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #23 Skrevet 24. mai 2014 Den snilleste banningen jeg har hørt må være Maria Arredondo i kjønnskampen, da hun sa "filleren" (ja, hun uttalte begge e'ene", og i tillegg med sørlands-R. Filllllerrreen altså. Anonymous poster hash: e6fb0...cbb søringer er søte *fnis* faktisk er filleren så mildt at jeg ikke tenkte på det engang Anonymous poster hash: c998b...7cd
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #24 Skrevet 24. mai 2014 Mine tulleuttrykk: Farsken i parken BAJS I RØVEN!!! Anonymous poster hash: 3006c...c64
Gjest Evel Skrevet 24. mai 2014 #25 Skrevet 24. mai 2014 (endret) Søren klype! er vel det beste alternativet. Min far som kunne banne mye reagerte på den en gang, men jeg sa bare: Ja? Det er et navn?? Han sa aldri noe mer på den igjen. Et alternativ er: Søren altså! Endret 24. mai 2014 av Evel
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #26 Skrevet 24. mai 2014 TS igjen. Hadde en prat med min far, og ble minne på "hei dundre"" som vi mer eller mindre bruker i stedet for faen. Og det kan også forsterkes slik: hei dundre! = faen å hei dundre = faen ta hei dundre meg rett = faen steike hei dundre og en halv kavring = faen i helvete hei dundre meg rett og en halv kavring! = nå er det månelyst og på tide å ta dekning Hva kavring har med saken å gjøre vet jeg egentlig ikke, men morsomt å si Anonymous poster hash: c998b...7cd 4
Martine-1337 Skrevet 24. mai 2014 #27 Skrevet 24. mai 2014 Finnes en mellomting, hvor målet er mer å ha det gøy med språk enn å være vulgær Anonymous poster hash: c998b...7cd Enig i det, fører til et bedre ordforråd også om man finner på kreative uttrykk i stedet for å banne. og egentlig så er mye av nordnorsk banning i bilder og fargerike beskrivelser, mer enn rene banneord Ja ikke sant, også dialekten som gjør at det høres så kraftig ut. Det samme sagt på østlandsk blir bare rart
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #28 Skrevet 24. mai 2014 Mine tulleuttrykk: Farsken i parken BAJS I RØVEN!!! Anonymous poster hash: 3006c...c64 Farsken i parken! *adoptert* takk Anonymous poster hash: c998b...7cd 1
Gjest Chlorophyll Skrevet 24. mai 2014 #29 Skrevet 24. mai 2014 Møkk! Fisk! (har hørt folk si det i stedet for faen) Filler´n Fittleif (kanskje ikke så fin) Fyttirakker´n Der pepper´n gror Helsesøster! Din gjerdestolpe! Dra til helserådet! Er i hvert fall noen av de jeg har hørt. Men unger lærer da banneordene relativt fort uansett. Skjellsord er det imidlertid mange bra av, som kan uttrykke sinne vel så bra som banning, om ikke bedre noen ganger. Hespetre Drolt Megge Hurpe Merr Kjerring Førkje
Avalon Skrevet 24. mai 2014 #30 Skrevet 24. mai 2014 Kraftordet til min farmor var "FATOSEN!", og når hun en sjelden gang sa det, ja da var dama veldig sinna Ellers har jeg selv brukt "saaaaa.... SNABELTIGER!" foran mine tantebarn.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #31 Skrevet 24. mai 2014 Helsesøster! Din gjerdestolpe! Dra til helserådet! Er i hvert fall noen av de jeg har hørt. Men unger lærer da banneordene relativt fort uansett. Skjellsord er det imidlertid mange bra av, som kan uttrykke sinne vel så bra som banning, om ikke bedre noen ganger. Dra til helserådet! Å, da har jeg ikke vært klar nok kanskje. Har ingen illusjon om at de ikke skal høre eller lære banneord altså, de har nok god oversikt over de fleste alt - vi bor jo i Nord-Norge tross alt men som familie har vi det gøy med fargerikt språk, og var ute etter flere gode ideer og inspirasjon. altså ideer om "fargerikt språk" som er greit å ha i dagligtalen uten at en reiser noen øyenbryn. Kreativitet og ordglede i grunn Anonymous poster hash: c998b...7cd
Pysa Skrevet 24. mai 2014 #32 Skrevet 24. mai 2014 Svarte! Himmel og HAV! Pokker! Og gymsokk! av alle ting :-)
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #33 Skrevet 24. mai 2014 Mange ord her jeg ikke ville latt mitt barn høre. Eks. hurpe.Anonymous poster hash: 569a3...678 2
Sunbeam Skrevet 24. mai 2014 #34 Skrevet 24. mai 2014 Da jeg var barn var "fillern" og "Fy flate" greit å bruke av både voksne og meg. Fy flate var jeg storfan av for det sa Nils i Mot i Brøstet hele tiden, og det var driiitkult. 1
Anciol Skrevet 24. mai 2014 #35 Skrevet 24. mai 2014 (endret) Å ja kan mange grove gloser, som ungene mine aldri hører fra meg. En kan vel si at jeg var en grovkjeftet unge for mange mange år siden, fordi jeg pleide å bli passet av broren min og hans venner , når de satt og spilte nintedo så bannet de, og jeg snappet opp glosene. Så ja en kan vel si at jeg sjokkerte barnehagen med grove sanger og ord! Trollunge eller rakkerunge var det jeg ble kalt hjemme visst jeg gjorde noe galt. Mine barn kaller meg en surpadde når jeg irettesetter de noen ganger! Det verst jeg har kalt ungene mine er grådige små hyener , fordi de slåss avogtil om den siste resten av middag! Et skikkelig grovt ord: Ditt helvetes kuksugende Rævhål! jadda vi BErgensere har et frisk .språk Endret 24. mai 2014 av Anciol
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #36 Skrevet 24. mai 2014 Mange ord her jeg ikke ville latt mitt barn høre. Eks. hurpe.Anonymous poster hash: 569a3...678 Veldig mange gøyale og noen litt over streken for meg også hurpe blir nok ikke del av dagligtalen her i huset heller. Men har du andre uttrykk dere bruker? Anonymous poster hash: c998b...7cd 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #37 Skrevet 24. mai 2014 Svarte! Himmel og HAV! Pokker! Og gymsokk! av alle ting :-) Gymsokk! himmel og HAV! er jo en gammel glemt klassiker, takk faller nok i god jord her i huset, der alle er ivrige fiskere og synes sjøen og båt og sånt er gøy Anonymous poster hash: c998b...7cd
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #38 Skrevet 24. mai 2014 Er i hvert fall noen av de jeg har hørt. Men unger lærer da banneordene relativt fort uansett. Skjellsord er det imidlertid mange bra av, som kan uttrykke sinne vel så bra som banning, om ikke bedre noen ganger. Hespetre Drolt Megge Hurpe Merr Kjerring Førkje Glemte isted - synes du virkelig disse ordene er greit at barna bruker? Eller å bruke foran barna? Disse blir over grensen for meg, som rene skjellsord som ikke er morsomme, men bare nedsettende og slemme. Anonymous poster hash: c998b...7cd 5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #39 Skrevet 24. mai 2014 Veldig mange gøyale og noen litt over streken for meg også hurpe blir nok ikke del av dagligtalen her i huset heller. Men har du andre uttrykk dere bruker? Anonymous poster hash: c998b...7cd Nei sønnen vår er 6 mnd så ennå en stund til han vil prate og skjønne sånt, men vi banner ikke. Er nordlenninger Anonymous poster hash: 569a3...678
Gjest Chlorophyll Skrevet 24. mai 2014 #40 Skrevet 24. mai 2014 Svarte! Himmel og HAV! Pokker! Og gymsokk! av alle ting :-) Haha. Gymsokk. Den likte jeg 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå