Gå til innhold

Jordbær og amming..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at det ikke hører sammen :-? Men hvorfor?

Kan jeg prøve litt og se om babys reagerer? Eller er det som noen sier pga. at det kan fremme andre allergier man ikke skal spise det?

Og hva annet kan jeg ikke spise? Spiser alt jeg, men så sier noen at jeg skal holde meg unna krabbe og reker? :-? Ser ut til å bli en kul sommer, ja :tunge1:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke hatt problemer med å spise noe med verken første eller andre. Min mor derimot spiste jordbær da min eldre søster ammet, og angret bittert etter på da jenta skrek hele natten etter på fordi hun hadde så vondt i magen. Jeg tror du bare må prøve å se, noen reagerer, andre ikke...

Hvis det er mye allergier i familien din er det selvfølelig en helt annen sak, da er det like greit å holde seg unna!

Hvis du er veldig usikker så ta deg en prat med helsesøster -hun er der for å hjelpe.

Skrevet

Jordbær og reker går over i morsmelka. Og mange babyer reagerer på de, med vondt i magen, og ugne avføringer.

I tillegg blir dette rådet ofte gitt fordi de er vanlige matvarer mange er allergiske mot. Så om man venter med å utsette barnet for disse, til de er året, vil muligens virke preventivt i så måte.

Samtidig viste studier våren 2003 at dette ikke hadde så mye å si, for senere allergi.

Mitt råd vil derfor være:

Er du eller faren allergisk, ikke spis, eller spis lite. Barn av allergikere er arvelig belastet. Husk at barnet ikke trenger å bli allergisk for det samme som dere!

Er dere ikke allergiske,- spis og prøv deg fram, og nyt det,- om du kan :P

Gjest Primula
Skrevet

Sier meg enig med de foran her. Dersom det er allergi i familien bør du nok holde deg unna. Men ellers kan du godt prøve deg frem litt. Dersom du spiser litt jordbær en dag, og nurket får vondt i magen eller diare vet du jo hva som er årsaken. Bare vær forsiktig. Min datter reagerte på reker i de første månedene, ellers gikk alt greit. :-)

Skrevet

En allergiekspert på Ullevåll sa at det ikke var bevist noen sammenheng mellom mors inntak av matvarer og barns allergi.

Noen som kan henvise til forskning som sier det motsatte?

Skrevet

Har litt lett pollenallergi i familien, ikke noe mer. Så da prøver jeg meg... Skal ikke spise mengder selvsagt, men MÅ røre jordbærsyltetøy, og det er jo rimelig nedtur uten å kunne smake da. Trenger ikke spise hele kurver (som jeg pleier å gjøre :ler: ), men om jeg kan ta et bær eller fem, hadde det vært deilig.

Er ikke så redd for magevondten - den merker vi jo om den kommer. Mer redd for at det skulle være langtidsvirkninger i form av allergier for snuppa.

Tusen takk for svar :-)

Skrevet
Min mor derimot spiste jordbær da min eldre søster ammet' date=' og angret bittert .[/quote']

Det har da ikke noe å si hva moren din spiser hvis det er søsteren din som ammer :wink: .

Skrevet

min mor ammet min søster, spiste et jordbær og min søster som da var 6 mnd. fikk veldig vondt i magen sin. min søster har ingen barn....

beklager hvis det var skrevet feil :oops:

Skrevet

Jeg har spist endel jordbærsyltetøy (kokt sådann). Tenkte rett og slett ikke på at det kunne gi henne problemer med magen. Tror faktisk vi fikk jordbærsyltetøy til frokost på barsel en av dagene også (men det er vel samme type mat for hele sykehuset antakelig). Heldigvis har ikke babyen reagert negativt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...