2shy Skrevet 24. mai 2014 #1 Del Skrevet 24. mai 2014 Jeg har en kjempegod rammemadrass som er topp, men jeg sliter med å finne overmadrass. Den som fulgte med er for fast/stiv, så jeg kjøpte meg Jensen softline I som igjen er altfor myk. Jeg må finne en mellomting, noe som er passe mykt og samtidig gir god støtte. Noen som har forslag? Jeg snuser litt på wonderland welun, erfaringer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HESify Skrevet 24. mai 2014 #2 Del Skrevet 24. mai 2014 Hvilken seng har du? Har du hatt sengen lenge? Hvilken fasthet har på hovedmadrassen? Welun er egentlig ikke å anbefale, hvis du har ikke er tvunget til det av økonomiske årsaker. Hva er problemet med softline 1? Er det for mye "foring"(for puffy), eller er det selve innholdet som er for mykt(madrassen er for bløt)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HESify Skrevet 24. mai 2014 #3 Del Skrevet 24. mai 2014 En tynn Tempur overmadrass kan gjøre susen, men det er veldig avhengig av hva som er under... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 24. mai 2014 #4 Del Skrevet 24. mai 2014 Jeg har en Sensus overmadrass som jeg kjøpte på Jysk for flere år siden, og som jeg er meget fornøyd med. Den er ca. 8 cm tykk, deilig å ligge på. Anbefales på det varmeste! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 24. mai 2014 Forfatter #5 Del Skrevet 24. mai 2014 Jeg skal ikke ha Tempur, hovedsakelig fordi jeg sover med vindu åpent selv v 30 minus. Denne fra Jensen er også 8 cm, føles for mykt. Det har selvsagt også med materialet som er brukt å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 24. mai 2014 Forfatter #6 Del Skrevet 24. mai 2014 Hvilken seng har du? Har du hatt sengen lenge? Hvilken fasthet har på hovedmadrassen? Welun er egentlig ikke å anbefale, hvis du har ikke er tvunget til det av økonomiske årsaker. Hva er problemet med softline 1? Er det for mye "foring"(for puffy), eller er det selve innholdet som er for mykt(madrassen er for bløt)? Sengen min har jeg hatt i 3-4 mnd, det er en god kvalitets rammemadrass fra Fagmøbler i medium fasthet. Overmadrassen som fulgte med er sikkert 5 cm tykk, hvor kjernen er veldig fast. Veldig gode trykkavlastende egenskaper, men akkurat litt for fast. Softline I oppleves som altfor myk/bløt. Den hadde sikkert fungert bedre hvis madrassen under var hard fasthet. Jeg liker ikke ligge mykt, så jeg er ute etter en mellomting. Hva er galt med wonderland welun? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 24. mai 2014 #7 Del Skrevet 24. mai 2014 Jeg skal ikke ha Tempur, hovedsakelig fordi jeg sover med vindu åpent selv v 30 minus. Denne fra Jensen er også 8 cm, føles for mykt. Det har selvsagt også med materialet som er brukt å gjøre. Yay, ny madrasstråd . Du vet det sikkert, men selv om det er kaldt i rommet så er Tempur overmadrass bare murstein før kroppsvarmen får myknet den. Da blir den myk og god. Om det da blir for mykt kan selvsagt være et annet spørsmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evel Skrevet 24. mai 2014 #8 Del Skrevet 24. mai 2014 Hva hvis du kombinerer de to overmadrassene du har, hvordan blir det da? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 24. mai 2014 Forfatter #9 Del Skrevet 24. mai 2014 Jeg har hatt Tempurpute og vet av erfaring at det ikke passer Uansett, dette er en midlertidig seng og jeg har derfor ikke tenkt å investere enorme summer i overmadrassen. Jeg kan selvsagt legge Jensen over Fagmøbler og få det til å funke greit, men da isolerer jeg alle egenskapene til hovedmadrassen. Sånn sett kunne jet da like gjerne ligget i en "dritt" seng Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 24. mai 2014 Forfatter #10 Del Skrevet 24. mai 2014 Kommer til å gå for Svane Zenit neste gang det skal investeres Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 25. mai 2014 Forfatter #11 Del Skrevet 25. mai 2014 I natt måtte jeg gi opp og skifte tilbake til min gamle overmadrass. Det jeg har funnet ut som er noe av problemet, er at puta mi ikke fungerer med Jensen. Den blir rett og slett for lav og for myk. Den funker fint til den andre madrassen dog. Det er ikke lett! Lette i 1 år før jeg fant en pute som var grei, da min gamle Tempur (av den mykere varianten) var ferdig etter 9 år. Jeg klarer ikke finne en annen Tempur som jeg liker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HESify Skrevet 25. mai 2014 #12 Del Skrevet 25. mai 2014 Med en Jensen overmadrass ødelegger du IKKE egenskapene i hovedmadrassen, uansett hva salgs madrass du har under. De som har fortalt deg dette vet ikke hva de snakker om. Tempur 3,5 cm vil føles fastere enn latex og welun, uten å ødelegge for mye av trykkfordelingen i madrassen. Tempur 7 cm vil føre til at du hverken får Tempur støtte, eller fjærstøtte, og ødelegger sånn sett begge madrassene ved å kombinere dem. Tempur Cloud overmadrass, blir ikke steinhard med åpent vindu, med mindre det er -20 grader ute. Men som det ble sagt, så vil den fremdeles være myk under dynen. Jobben til en overmadrass, er å ta av for "støtet" fra fjærene i hovedmadrassen. Den skal derfor være myk. Den skal også være lettere og billigere å bytte ut hvert 5-6 år av hygieniske årsaker, uten at du må kvitte deg med hele sengen. Det som er viktig med en seng, er at ryggraden er så vannrett som over hodet mulig, når du ligger på siden. Man skal ikke ha knekk i hoftepartiet når man ligger på ryggen, da er den for myk. Har du luft under korsryggen, så er den for hard. Disse tingene kan ikke justeres hverken til det bedre eller dårligere med en overmadrass. Bortsett fra Tempur, som enten kan gjøre det bedre, eller mye verre. Hvis du allerede har en overmadrass på 5 cm, så er dette ganske tynt. Da har du mest sannsynlig en av de minst bløte overmadrassene i utgangspunktet. Denne bør derfor gjøre susen. Grunnen til at man ikke anbefaler welun, er fordi det puster dårlig, er dårlig på å føre fuktighet vekk fra kroppen, gir dårligere støtte og er mye mindre holdbart enn alternativene. En overmadrass gir bare støtte på siden. Jo tykkere den er, jo bedre sidestøtte får du. Wonderland welun overmadrass, er bedre enn de aller billigste fordi den er mykere, og kan vaskes. Om du skal ha den i en kort tid, og skal ha det hardt, så kjøp en sånn "filtmatte" overmadrass til 300-600 kr. Svane zenith har en ganske tykk, myk og bløt overmadrass. så og si identisk med softline 1. Det får meg til å tenke at det mest sannsynlig er madrassen som er for myk.Få noen til å se om korsryggen din dupper litt når du ligger på siden. Hvis ja, så er det ikke overmadrassen som er løsningen, ei heller problemet. Når jeg solgte senger pleide jeg å finne perfekt seng ved å se på høyde, alder og kroppsfasong, og hvilke preferanser kunden hadde til om den skulle føles myk eller hard. Deretter solgte jeg den sengen som var nærmest dette innenfor kundens budsjett (av og til litt over). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HESify Skrevet 25. mai 2014 #13 Del Skrevet 25. mai 2014 Har du prøvd Tempur Cloud pute? Eller så er det den som likner som du får i 3 hardheter. De ser ut som vanlige puter, men er sykt gode.og gir god støtte. Personlig liker jeg godt symphony også, den også kommer i 3 hardheter. Hvilken Tempur pute hadde du? Eventuelt perfekt pillow fra Jensen også er ganske god. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 25. mai 2014 Forfatter #14 Del Skrevet 25. mai 2014 Begynner man å ha flere overmadrasser over hverandre etter hovedmadrass så isolerer man hovedmadrassen. Jeg har vært gjennom en mølje med Jensen og Bohus om dette tidligere da jeg kjøpte en Jensen seng som regelrett ødela kroppen min. Eneste som fikk meg til å overleve da, var nemlig å isolere fjæring fra hovedmadrass med flere overmadrasser. Tempur er som sagt ikke aktuelt. Madrassen min har perfekt fasthet til meg, det er ikke madrassen det er noe galt med. Svane Zenit seng har helt andre egenskaper enn Jensen, det kan ikke sammenlignes. Nå er ikke dette et tema da jeg ikke skal gjøre en slik investering på en stund.. Jeg hadde Tempur original som ikke finnes mer. Symphony var grusom, Jensen puta falt heller ikke i smak. Har nå wonderland sin latex pute som funker greit, men ikke til Jensen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HESify Skrevet 25. mai 2014 #15 Del Skrevet 25. mai 2014 Flere overmadrasser oppå hverandre er ikke bra nei. Poenget mitt var det at overmadrassene til Svane, Jensen og Wonderland er veldig like, bortsett fra de aller dyreste. Svane Zenit seng har Elastec overmadrass. Hvis du vet at du liker denne overmadrassen, kan du ikke bare kjøpe den? Wonderland puten er fin, den hadde jeg glemt:) Den bruker jeg ikke, nettopp fordi den ikke funker med Jensen sengen. Trodde det bare var meg som var sær:) Tempur original finnes vel? Er det ikke samme som den som er på tempur.no? Sånn jeg skjønte det har det ikke vært gjort store endringer på den de siste årene heller. Om den er tatt ut av sortimentet nå nylig, så kan den helt sikkert bestilles:) Toppmodellene til Viking og Hestens er uavhengig av alt, de beste overmadrassene. Og hestehår føles en del hardere å ligge på faktisk. Bør prøves. Jeg vet Viking har madrassbeskytter i tykt stoff. Kunne det vært et alternativ å droppe overmadrassen helt som en løsning? Da blir du jo helt kvitt mykheten i overmadrassen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 25. mai 2014 Forfatter #16 Del Skrevet 25. mai 2014 Flere overmadrasser oppå hverandre er ikke bra nei. Poenget mitt var det at overmadrassene til Svane, Jensen og Wonderland er veldig like, bortsett fra de aller dyreste. Svane Zenit seng har Elastec overmadrass. Hvis du vet at du liker denne overmadrassen, kan du ikke bare kjøpe den? Wonderland puten er fin, den hadde jeg glemt:) Den bruker jeg ikke, nettopp fordi den ikke funker med Jensen sengen. Trodde det bare var meg som var sær:) Tempur original finnes vel? Er det ikke samme som den som er på tempur.no? Sånn jeg skjønte det har det ikke vært gjort store endringer på den de siste årene heller. Om den er tatt ut av sortimentet nå nylig, så kan den helt sikkert bestilles:) Toppmodellene til Viking og Hestens er uavhengig av alt, de beste overmadrassene. Og hestehår føles en del hardere å ligge på faktisk. Bør prøves. Jeg vet Viking har madrassbeskytter i tykt stoff. Kunne det vært et alternativ å droppe overmadrassen helt som en løsning? Da blir du jo helt kvitt mykheten i overmadrassen... Jeg har ikke muligheten til slike investeringer nå, jeg er ute etter en grei overmadrass som er en mellomting av min og en Jensen. Derfor jeg luktet på wonderland welun, for den virker passe fast. Tempurputen min har gått ut av produksjon for flere år siden, denne versjonen finnes ikke lenger. Wonderland sin pute er helt grei inntil videre, den skulle bare vært ørlitegrann fastere. Jensen overmadrass selger jeg, enkelt og greit. Skal aldri mer kjøpe Jensen noe-som-helst igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HESify Skrevet 25. mai 2014 #17 Del Skrevet 25. mai 2014 Ok... Da så... Hva med Bellus? De har en ganske fin overmadrass. Husker ikke hva den heter, men tror den ligger på samme som Wonderland welun i pris. Den produseres i Estland, så da får du litt mer for pengene. Innmaten ser litt ut som at noen har gått amok med en limpistol. Den er litt fastere, men veldig god. Regner med at du har brukt overmadrassen fra Jensen i 6 uker sammenhengende? Det er påvist at det tar opp til 6 uker å venne seg til en ny seng, selv om den er helt riktig. For du kvitter deg med en veldig god overmadrass, og mye av puffen i den synker en del sammen ila et par måneders bruk. Nå vet ikke jeg hvilken seng du hadde fra Jensen, men de er best på dobbeltsenger fra ca 40.000 og oppover, tror de heter Eden, Carat og Majestic. På de rimeligere sengene er svane og Wonderland mye bedre. Du får uansett ha lykke til med alt sammen, så håper jeg at i hvert fall noe var til litt hjelp:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 25. mai 2014 Forfatter #18 Del Skrevet 25. mai 2014 Aldri hørt om Bellus, hvilken butikk fører denne? Jeg hadde ambassadør, lå i den i flere mnd. Verste senga jeg noensinne har hatt. Jeg vet at man skal gi tilvenning tid, men jeg kjenner også kroppen min godt nok til å vite hva som funker og ikke. Ligger jeg og kaster meg fra side til side 100 ganger i løpet av natta og sover enda dårligere enn normalt, da er det feil. Og skulle jeg prøvd enda lenger så betyr det at jeg atter en gang må bla opp masse penger i ny pute. Dyrt og flott er ikke nødvendigvis best . Sengen min funker langt bedre med sin opprinnelige overmadrass, så den får forbli sånn inntil jeg skal investere i en Zenit. Evnt jeg kjøper en fra IKEA, der har man i det minste 90 dagers returrett hvis man ikke er fornøyd. Helt klart en ordning de andre møbelkjedene har noe å lære av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 26. mai 2014 Forfatter #19 Del Skrevet 26. mai 2014 Har nå ligget med den faste over den myke, og det utgjorde den perfekte komforten. Så da er det å finne en overmadrass som blir tilsvarende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 26. mai 2014 #20 Del Skrevet 26. mai 2014 Godt du har en nødløsning som fungerer i mens da . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå