Smascha Skrevet 24. mai 2014 #1 Skrevet 24. mai 2014 å bruke informasjon fra sosiale medier i sine vurderingar? Hobbytrommis fikk NAV-avslag Sjølv meiner eg dette er å bevege seg inn mot eit etisk minefelt. Men kanskje er det ikkje så gale, om ein berre nyttar seg av det personen sjølv har lagt ut??
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #2 Skrevet 24. mai 2014 Jeg kjenner en sånn person som har fått uføretrygd, men som er kreativ og står på for fullt når det er sine egne ting vedkommende kan jobbe med. Jeg vet om alle aspekter av "sykdommene", og syns det er veldig rart at h*n fikk innvilget trygd kun ved å være uvillig over mange år til å ta en vanlig jobb, men som er kjempesosial 24/7 og full av liv, iver og innsatsvilje, så lenge det ikke er snakk om en vanlig "kjedelig jobb". Jeg har gått fra å tro på vedkommendes forklaringer i starten, til å tro at h*n rett og slett ikke gidder å jobbe. Det er gøyere å få lommepenger av staten for å drive på med alle hobbyene sine, uten å måtte gjøre noe for det. Legger en sitt liv ut på nett med bildebevis, så må en regne med at "alle" kan se det. Nav også. Anonymous poster hash: e3c63...78d 8
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #3 Skrevet 24. mai 2014 NEI! Det er ikke greit! Husk på at folk mange syke så kan man også ha gode dager og har da mer krefter til å gjøre det man egentlig vil. Det er også syykt fristende å poste på FB når man faktisk har noe positivt å dele, enn de dagene man knapt klarer å krøke seg på do! Anonymous poster hash: a1d71...552 2
Gjest Blomst83 Skrevet 25. mai 2014 #5 Skrevet 25. mai 2014 (endret) Jeg kjenner en sånn person som har fått uføretrygd, men som er kreativ og står på for fullt når det er sine egne ting vedkommende kan jobbe med. Jeg vet om alle aspekter av "sykdommene", og syns det er veldig rart at h*n fikk innvilget trygd kun ved å være uvillig over mange år til å ta en vanlig jobb, men som er kjempesosial 24/7 og full av liv, iver og innsatsvilje, så lenge det ikke er snakk om en vanlig "kjedelig jobb". Jeg har gått fra å tro på vedkommendes forklaringer i starten, til å tro at h*n rett og slett ikke gidder å jobbe. Det er gøyere å få lommepenger av staten for å drive på med alle hobbyene sine, uten å måtte gjøre noe for det. Legger en sitt liv ut på nett med bildebevis, så må en regne med at "alle" kan se det. Nav også. Anonymous poster hash: e3c63...78d Det måtte komme! Endret 26. mai 2014 av Blomst83
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #6 Skrevet 25. mai 2014 Du er klar over at det finnes egne etterforskere som har som oppgave å avsløre trygdesvindlere. Selvfølgelig er det greit at NAV også bruker f.eks sosiale medier i etterforskningen. Trygdesvindel koster Norge enorme summer hvert år. Anonymous poster hash: ffaae...b4e 4
Gjest Malanthor Skrevet 25. mai 2014 #7 Skrevet 25. mai 2014 (endret) Jepp det er helt greit. Om det er på sin plass og ikke gi hobbytrommisen stønad skal jeg ikke utale meg om, men det er helt greit og bruke alt tilgjengelig material for og vurdere en sak. Endret 25. mai 2014 av Malanthor 5
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #8 Skrevet 25. mai 2014 Jepp det er helt greit. Om det er på sin plass og ikke gi hobbytrommisen stønad skal jeg ikke utale meg om, men det er helt greit og bruke alt tilgjengelig material for og vurdere en sak. Også overvåking av telefon og datatrafikk? Anonymous poster hash: a1d71...552
Gjest doktor Skrevet 25. mai 2014 #9 Skrevet 25. mai 2014 Hm. I utgangspunktet skal de benytte seg av legeerklæring, interne kartlegginger og samtaler med personen selv og helsevesenet og eventuelle arbeidsutprøvinger i bedrifter. Jeg har vansker for å se hvordan NAV kan kvalitetssikre informasjonen på internett og bruke dette som grunnlag for innvilging eller avslag. Er dett dokumentert omfattende turnevirksomhet er det en ting, men er det et hobbyband som spiller 1 time 1 gang i måneden så kan det knapt sies å være tungtveiende.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #10 Skrevet 25. mai 2014 Ja, jeg synes et er greit at NAV bruker det de finner på offentlige arenaer for å evt avdekke trygdesvindel samt bruk av etterforskere. Det skal ikke brukes alene som bevis, men være en del av et større bilde om en person får avslag på uføretrygd. Hittil i år hadde vel underkanten av 500 stykker svindlet til seg nesten 100 millioner kroner fra NAV, så det er godt at slike blir tatt. Anonymous poster hash: ab7f6...f38 3
Gjest Malanthor Skrevet 25. mai 2014 #11 Skrevet 25. mai 2014 Også overvåking av telefon og datatrafikk? Anonymous poster hash: a1d71...552 All slags info så lenge den er beviselig sann kan brukes. Om noen overvåker deg ulovlig så er det en sak i seg selv men helt irrelevant for om informasjonen som innhentes kan brukes eller ikke. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå