AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #1 Skrevet 24. mai 2014 I mars var samboeren min ferdig med læretiden og fikk fagbrev. Han dimitterte i millitæret dager senere. Vi har vært inn og ut på Nav, levert papirer vi flere ganger fikk bekreftet at "nå var alt var levert", ventet evigheter på svar osv...det "vanlige". Uansett, nå har vi fått svar fra sosialhjelpen og hvor mye dagpenger vi får. NAV regnet at vi går over 6000 i minus hver måned med støtten vi får av de. Pengene vi får til husleien dekker ikke 1/6 en gang, og resten av pengene som er omtrent 5000 skal da gå til mat, regninger og resten et menneske kunne trenge. Da kjæresten min lurte på hvordan han skulle betale regninger som var på vei til inkasso, sa saksbehandleren hans(quote): Hvis du ikke har råd til å betale internett og mobilregningen får du kvitte deg med det. Er utrolig frustrert nå og vet ikke hva vi skal gjøre....kan Nav virkelig gjøre dette mot oss? Når det gjelder meg så holder jeg på med skole og har akkurat fått jobb som ringevikar. Anonymous poster hash: c6264...846
Adhara Skrevet 24. mai 2014 #2 Skrevet 24. mai 2014 Ja, NAV kan virkelig gjøre dette mot dere. Det er ikke all verden man får når man får sosialstønad eller dagpenger. Dere kan ikke flytte til en billigere leilighet? Har dere kuttet ned på alle utgifter? Har dere bil? 8
Sylvari Skrevet 24. mai 2014 #3 Skrevet 24. mai 2014 Pengene dere får fra NAV skal gå til husleie, mat og strøm. Vanlige regninger, mobil, internett osv anser de som ikke livsnødvendig. Så ja, de kan gjøre det. 7
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #4 Skrevet 24. mai 2014 Men hvorfor jobber han ikke? Anonymous poster hash: 91b9d...4df 7
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #5 Skrevet 24. mai 2014 Han må jobbe og du må jobbe. Har dere ikke nok penger må dere kutte kostnader, først og fremst luksusartikler. Kort fortalt ganske provoserende at mine skattepenger skulle dekket din mobil når det er mange andre som har større behov og mindre mulighet til å skaffe pengene.Anonymous poster hash: 47c6f...2d0 11
Silfen Skrevet 24. mai 2014 #6 Skrevet 24. mai 2014 Han må jobbe og du må jobbe. Har dere ikke nok penger må dere kutte kostnader, først og fremst luksusartikler. Kort fortalt ganske provoserende at mine skattepenger skulle dekket din mobil når det er mange andre som har større behov og mindre mulighet til å skaffe pengene.Anonymous poster hash: 47c6f...2d0 Hvordan forventer du at man skal være jobbsøker om man ikke har mobil/internett? Jeg kan love deg at å busse frem og tilbake til offentlig pc koster mer pr mnd enn et mobilabonnement. Og det å være aktiv jobbsøker er et krav for å få stønad. Dessuten betaler du langt mer av "skattepengene dine" til en person som blir langvarig arbeidssøker, fremfor en som har hjelpemidler til å være en daglig, aktiv jobbsøker. 14
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #7 Skrevet 24. mai 2014 Flytt til Oslo , sosialen på bygda er gjerrig. Anonymous poster hash: 1ce46...c93
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #8 Skrevet 24. mai 2014 Kan du si noe om utgiftene deres? Kanskje det er noe å kutte ned på til dere får dere arbeid? Jeg synes i utgangspunktet det er riktig at NAV ikke sponser "luksusvarer" som mobiltelefon og internett. Anonymous poster hash: 1d85f...92e 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #9 Skrevet 24. mai 2014 I mars var samboeren min ferdig med læretiden og fikk fagbrev. Han dimitterte i millitæret dager senere. Vi har vært inn og ut på Nav, levert papirer vi flere ganger fikk bekreftet at "nå var alt var levert", ventet evigheter på svar osv...det "vanlige". Uansett, nå har vi fått svar fra sosialhjelpen og hvor mye dagpenger vi får. NAV regnet at vi går over 6000 i minus hver måned med støtten vi får av de. Pengene vi får til husleien dekker ikke 1/6 en gang, og resten av pengene som er omtrent 5000 skal da gå til mat, regninger og resten et menneske kunne trenge. Da kjæresten min lurte på hvordan han skulle betale regninger som var på vei til inkasso, sa saksbehandleren hans(quote): Hvis du ikke har råd til å betale internett og mobilregningen får du kvitte deg med det. Er utrolig frustrert nå og vet ikke hva vi skal gjøre....kan Nav virkelig gjøre dette mot oss? Når det gjelder meg så holder jeg på med skole og har akkurat fått jobb som ringevikar. Anonymous poster hash: c6264...846 Kan dere virkelig gjøre dette mot medborgere?? Forvente at nav skal forsørge dere av andres skattepenger/folk som jobber? Det er dere selv som har forsørgelsesplikt ovenfor deg/dere selv! Dere har rett og slett ikke opparbeidet dere rettigheter på andre ytelser. Vær glad dere får til mat og tak over hodet, i andre land hadde dere sittet på gata nå. Hvorfor mener du det er riktig at staten skal betale deres kreditorgjeld? Anonymous poster hash: f9739...16d 5
Gjest Blondie65 Skrevet 24. mai 2014 #10 Skrevet 24. mai 2014 Hvis du går på skole har du vel rett på stipend og lån, samt studiebolig. Hvis han er ferdig med læretiden, så skal han vel ut i en fagbrevsjobb? Da er vel NAV penger en midlertidig ordning. Å pådra seg inkassogjeld vitner om dårlig økonomisk sans og styring, og det er ikke meningen at NAV skal sponse denne typen utgifter. Dere må faktisk sette ned forbruket deres slik at dere kan dekke utgiftene med de midlene dere har. Det betyr å revurdere mobil- og internettabonnement - man trenger ikke den nyeste telefonen eller abonnementet med størst og kraftigst linje for å søke jobb når en ikke har råd til det. NAV dagpenger og sosialhjelp er ment som hjelp til å overleve, ikke som en varig ordning for å finansiere overforbruk. Spesielt han med inkassoproblemer bør gå kraftig i seg selv for å stoppe en heidundrende karusellen på vei mot stupet. Man pådrar seg inkassogjeld fordi man ikke har betalt eller forsøkt å komme til en betalingsordning for en regning. I noen spesielle og unntaksvise tilfeller er man uforskyldt i dette, da andre har pådratt inkassogjeld for deg eller at man har drevet et selskap som gikk konkurs grunnet manglende betalingsvilje/evne fra kundene. Noen ganger havner man i dette uforskyldt også grunnet sykdom. For alle andre er inkassogjeld selvforskyldt og begrunnet i latskap, manglende forståelse for at alt som kjøpes må betales eller manglende betalingsevne. Man må faktisk endre forbruket sitt når inntekten endres. Man kan ikke vente på den magiske gode fe som skal trylle bort alle regninger en har pådratt seg. Lenge før kravet går til inkasso har man fått purring, og før dette, når man fikk regningen og så at den var stor, hadde man sjanse til å ringe kreditor og be om utsettelse eller avdragsordning. Så inkassogjeld - utover de nevnte unntak - er et signal om en ansvarsløs holdning eller manglende forståelse for hvordan den økonomiske hverdagen virker. Veldig mange unge i dag tror at luksusgjenstander bare kan kjøpes og at livsstilen som foreldrene har bare kan arves. Sammenhengen mellom inntekt, kjøpekraft og betalingsevne ser ikke ut til å ha gått inn. Ordne opp i rotet deres, skaff jobb og betal regningene før de forfaller.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #11 Skrevet 24. mai 2014 Du må skrive noe om hvorfor dere går hele 6000 i minus. NAV dekker hus, strøm og rundt 5500 i livsopphold. Hvordan kan dere gå såpass mye i minus??? Anonymous poster hash: a8e1c...de2 6
Smascha Skrevet 24. mai 2014 #12 Skrevet 24. mai 2014 I mars var samboeren min ferdig med læretiden og fikk fagbrev. Han dimitterte i millitæret dager senere. Vi har vært inn og ut på Nav, levert papirer vi flere ganger fikk bekreftet at "nå var alt var levert", ventet evigheter på svar osv...det "vanlige". Uansett, nå har vi fått svar fra sosialhjelpen og hvor mye dagpenger vi får. NAV regnet at vi går over 6000 i minus hver måned med støtten vi får av de. Pengene vi får til husleien dekker ikke 1/6 en gang, og resten av pengene som er omtrent 5000 skal da gå til mat, regninger og resten et menneske kunne trenge. Da kjæresten min lurte på hvordan han skulle betale regninger som var på vei til inkasso, sa saksbehandleren hans(quote): Hvis du ikke har råd til å betale internett og mobilregningen får du kvitte deg med det. Er utrolig frustrert nå og vet ikke hva vi skal gjøre....kan Nav virkelig gjøre dette mot oss? Når det gjelder meg så holder jeg på med skole og har akkurat fått jobb som ringevikar. Anonymous poster hash: c6264...846 Som andre skreiv her oppe; kvifor jobbar han ikkje? Du skriv at du går på skule? Om du er student så vil vel ikkje du ha krav på arbeidsledighetstrygd om sommaren. Mitt råd til deg er at du må få han til å innsjå realitetane her. Han er fagbrev og er klar for arbeidslivet, men har inkassogjeld og går på sosialen. Flaut. NAV har ikkje ansvaret for han. Han har ansvar for seg sjølv! 9
Alja Skrevet 24. mai 2014 #13 Skrevet 24. mai 2014 Håper ikke TS ble skremt bort fra denne tråden. Det er en dritt situasjon å være i, og man må svelge mange jævlige kameler. Syntes visse folk her inne burde være litt mer imøtekommende og ta bort skylappene. Det er ikke moro å være i knipe, forså søke KG om råd og bli kjeftet og dritt ut. Anyways, dere burde sette opp et budsjett. Kutt det som kuttes kan. Mobil hadde jeg aldri kuttet bort, da dette faktisk har blitt livsnødvedig i dagens samfunn. Dersom dere har bil, frykter jeg dere må bite i det sure eplet å selge bilen. Der kvitter dere dere med masse utgifter. Hva betaler dere i leie egentlig? Kan du ikke legge ut forbruket deres her? Er mye lettere å hjepe da. Jeg lever på sosialstønad, og jeg får dekt husleie på 6500 kr pr mnd (enslig) og får 4400 pr mnd til utgifter og mat. Jeg klarer meg faktisk helt okei. Jeg må snu på kronene hver mnd, og jeg kan ikke gå på kino eller dra ut hver helg, men det er absolutt levbart. 8
Smascha Skrevet 24. mai 2014 #14 Skrevet 24. mai 2014 Bra for deg at du har eit levbart liv! Eg trudde dog at sosialstønad er noko ein berre kan få for ein svært kort periode. For å komme seg over kneika, enten ut i jobb eller vidare i NAV-systemet. Altså at ein ikkje kan ha den for ein lengre periode, og absolutt ikkje leve på over tid. Derfor blir eg litt satt ut når du skriv "jeg lever på sosialstøtte". Betyr det at du har gjort det lenger? 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #15 Skrevet 24. mai 2014 5000 i livsopphold for en person høres helt normalt ut når man er på sosialstønad. Og det er helt riktig at sosialstønaden ikke er beregnet til å dekke gjeld. Gjeld må altså dekkes av livsoppholdet. Husk at sosialstønad er en kriseløsning i en overgangsperiode for de som ikke klarer seg selv. Og skal kun dekke det aller mest nødvendige. Ellers får vel ikke du noe derfra, siden du går på skole. Du får vel lån og stipend fra Lånekassen. Dere begge bør skaffe dere jobber. Du en deltidsjobb ved siden av skolegangen, han fulltidsjobb. Nå aner vi ikke hvilket fag han har fagbrev innen, men det er generelt ikke veldig vanskelig å få seg jobb med fagbrevet i lomma, så lenge man ikke er kresen. Noe man ikke har råd til å være når man er helt nyutdannet. Anonymous poster hash: 307e6...427 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #16 Skrevet 24. mai 2014 Okei, nå får jeg vel forklare litt mer....Vi bor i en liten hytte langt uti ingenting, der en bil faktisk er nødvendig. Det går 2 busser for dagen her, og vi har ikke dekning her ute. Det vi får av NAV totalt: 5500 ,- for mat + 900 til leie og strøm. Utgifter: Husleie 6000,- Mat 4000,- Strøm 850 ,- + andre regninger Det som vi har fått inkassovarsel på skjedde slik: For internett og mobilregning. Vi skulle få penger fra nav i april, men vi fikk ikke penger før midten av mai. Vi klarte å betale regningene fordi jeg brukte sparepengene mine, ingen av oss har kredittkort, og kjæresten min har levert mer enn 15 søknader rundt de siste ukene. Det er faktisk ikke lett, og han har vært i jobb i over 2 år før sjefen ga han forklaringen at han ikke kunne jobbe videre fordi han var "for trøtt i trynet". Dette er en utrolig kjip og frustrerende situasjon å være i, og jeg ble ganske lei meg når jeg leste alle svarene jeg fikk her...synes det er unødvendig å være så angripende og "kjefte" på oss når dere ikke er i våre sko. Vær glad dere har en jobb, det er faktisk ikke så enkelt å få seg en jobb når ingen trenger deg. Anonymous poster hash: c6264...846 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #17 Skrevet 24. mai 2014 Bra for deg at du har eit levbart liv! Eg trudde dog at sosialstønad er noko ein berre kan få for ein svært kort periode. For å komme seg over kneika, enten ut i jobb eller vidare i NAV-systemet. Altså at ein ikkje kan ha den for ein lengre periode, og absolutt ikkje leve på over tid. Derfor blir eg litt satt ut når du skriv "jeg lever på sosialstøtte". Betyr det at du har gjort det lenger? Sosialstøtten fikk vi fordi Nav hadde vært så treig med å gi oss penger at vi holdt på å bli kastet ut siden vi ikke hadde penger til husleien. Så ja, det fikk vi bare til og med juni (900kr) Jeg går ikke på NAV selv, nei. Og han registrerte seg som arbeidssøker i slutten av mars. Kan du referere til når jeg skrev "Jeg lever på sosialstøtte" ? Anonymous poster hash: c6264...846
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #18 Skrevet 24. mai 2014 5000 i livsopphold for en person høres helt normalt ut når man er på sosialstønad. Og det er helt riktig at sosialstønaden ikke er beregnet til å dekke gjeld. Gjeld må altså dekkes av livsoppholdet. Husk at sosialstønad er en kriseløsning i en overgangsperiode for de som ikke klarer seg selv. Og skal kun dekke det aller mest nødvendige. Ellers får vel ikke du noe derfra, siden du går på skole. Du får vel lån og stipend fra Lånekassen. Dere begge bør skaffe dere jobber. Du en deltidsjobb ved siden av skolegangen, han fulltidsjobb. Nå aner vi ikke hvilket fag han har fagbrev innen, men det er generelt ikke veldig vanskelig å få seg jobb med fagbrevet i lomma, så lenge man ikke er kresen. Noe man ikke har råd til å være når man er helt nyutdannet. Anonymous poster hash: 307e6...427 Det eneste vi har av gjeld er nedbetaling på 1stk briller. Vi mottar arbeidsledighetstrygd(dagpenger), vi fikk 900 kr av sosialen til å dekke husleien for mai/juni. Man skulle trodd at når man har fagbrev får man jobb med en gang, men dette stemmer ikke. Det er tydeligvis ikke mange som trenger akkurat det han jobber som. Anonymous poster hash: c6264...846
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #19 Skrevet 24. mai 2014 Du må skrive noe om hvorfor dere går hele 6000 i minus. NAV dekker hus, strøm og rundt 5500 i livsopphold. Hvordan kan dere gå såpass mye i minus??? Anonymous poster hash: a8e1c...de2 Det er det de ikke gjør, det er nettopp det som er problemet. Anonymous poster hash: c6264...846 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #20 Skrevet 24. mai 2014 Sosialstøtten fikk vi fordi Nav hadde vært så treig med å gi oss penger at vi holdt på å bli kastet ut siden vi ikke hadde penger til husleien. Så ja, det fikk vi bare til og med juni (900kr) Jeg går ikke på NAV selv, nei. Og han registrerte seg som arbeidssøker i slutten av mars. Kan du referere til når jeg skrev "Jeg lever på sosialstøtte" ? Anonymous poster hash: c6264...846 Fordi du hele tiden skirver "vi" i stedet for han..? Fortsatt umulig å svare dere, da vi ikke vet hvor mye dere har i dagpenger. For øvrig skal "brillegjelda" gå av livsoppholdet. Anonymous poster hash: 307e6...427
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå