Gå til innhold

Øyhopping i Hellas - hvordan pakke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal på øyhopping i hellas, og lurer litt på hvor mye jeg skal pakke.

Jeg ser for meg at dagene vi bruker på båtturer og reising, så kommer jeg til å gå i stort sett shorts og topp + en genser, da dette er mest praktisk. Men hvor mye ekstra skal jeg ha med. Ser for meg at vi skal på noen aktiviteter, være endel på stranden, og spise ute på kveldene (litt mer fint tøy).

utrolig dumt å pakke for mye, men vi skal være borte i 2 uker.

noen tips? Og evt hva må jeg huske å ha med?

Anonymous poster hash: 79987...54f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt pakketips, minst mulig! Tenk på at du skal bære det endel rundt. Pakk lett og plagg du kan kombinere, vask litt underveis. Pakk to bikinier / badedrakt. To bh og 4-5 truser. 2-3 singleter, en shorts,

Ett skjørt, en tynn langermet skjorte/bluse, evnt en lett bukse, ett par sandaler/flipflops og joggesko (hvis du har tenkt å gå turer)1-2lette kjoler som tar lite plass og ikke krøller;) minimalt m make up..lett pudder, mascara og lipgloss. Solkrem , aftersun/bodylotion, talkum, kombiprodukt til hår og hud, evnt reisestørrelser på sjampo ol.,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caps/hatt, en sarong el stort sjal, et lite rwiseapotek m smertestillende; plaster, antibac, imodium ol er greit å ha. Og selvsagt ha plass til bøker og kamera;) god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta med så lite som mulig så du kan ha sekken komfortabelt på fanget på fergene.

Reis i en genser/strikkejakke og en behagelig langbukse og evt joggesko hvis du har tenkt til å ta det med. Erfaringen min er at man kun trenger sandaler. Hvis du har sandaler med lukket tå kan du jo fint reise i dem selv med sokker. Flip flops eller badesko kan være greit å ha, men dette ville jeg nok kjøpt i Hellas.

Ta med undertøy for én uke og gå til et vaskeri halvveis på turen. Du trenger 3-4 topper, en shorts og to skjørt. Du trenger også en sarong. En bikini holder. Den vasker du på rommet og henger opp, så blir den tørr til dagen etter.

Avtal med reisefølget hvilke bøker dere skal ta med. Ta med tre som dere begge har lyst til å lese, eller flere hvis dere leser fort.

Hatt, solkrem, shampo, såpe, håndkle, strandunderlag og badesko kjøper du i Hellas.

Anonymous poster hash: e922a...246
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar, da fikk jeg litt bedre oversikt! Hva slags størrelse bør det være på sekken, jeg blir nødt til å kjøpe en ny, men usikker på størrelsen jeg skal velge.

Anonymous poster hash: 79987...54f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var to uker på øyhopping i Hellas pakket jeg ganske lite, men hadde likevel med meg unødvendig mye. Du trenger vel egentlig kun ett penantrekk til kvelden, og ellers trenger du en shorts, noen lette topper, en genser og kanskje en jakke. Kan være kjekt å ha med en langbukse, men jeg droppet det, og det gikk tålelig greit. Tenk at alle plaggene du har med helst skal passe til hverandre, slik at alt kan mikses og brukes sammen.

Ta med biotex og vask klær underveis :)

Er usikker på hvor stor sekken min var, kanskje 80 liter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Alt mellom 40-70 liter holder. Jeg skal på interrail i 5 uker i sommer og har kjøpt meg en sekk som er

55+15 liter, altså 55 liter i hovedsekken, men en avtagbar dagsekk på 15 liter.

Anonymous poster hash: 0e3a8...ce2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville valgt en sekk på mellom 40 og 55 liter.

Det er ingen som reagerer på at du bruker de samme klærne hver dag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor du har tenkt til å dra. Men jeg anbefaler å ikke dra til Leros. Ikke noe fin øy i det hele tatt. Hotellet vi bodde på var kjempedårlig. Det lå brukt q-tips på gulvet vårt, vi hadde vindu inn til toalettet til naborommet, og det gikk ikke en gang å låse døren vår. Restaurantene vi spiste på var også veldig dårlige, og menneskene vi snakket med var heller ikke særlig vennlige. Derfor dro vi etter kort tid videre til Patmos og senere til Kalymnos. Kalymnos er en veldig fin øy med masse vennlige folk! Det virker som om det er sånn at alle kjenner alle der! Et veldig koselig sted :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor bruker alle sekk og ikke en trillekoffert? Man reiser jo med hurtigbåter, og går i lang der det er gater. En er jo ikke ute i skogen i det hele tatt.

Pakk heller med en liten sekk til evt dagsturer. En trenger ikke bære bagasjen sin på ryggen lenger.

Anonymous poster hash: cbd8e...935
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor bruker alle sekk og ikke en trillekoffert? Man reiser jo med hurtigbåter, og går i lang der det er gater. En er jo ikke ute i skogen i det hele tatt.

Pakk heller med en liten sekk til evt dagsturer. En trenger ikke bære bagasjen sin på ryggen lenger.

Og du har vært på mange øyer? Hørt om brostein? Hørt om "gater" som i praksis er trange smug og trapper? Når ble sekk forbeholdt skogen? Joda, langs kaia er det nok vei med biler, men sjansen er stor for at det ikke er jevn, asfaltert vei helt til hotellet eller pensjonatet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ikke klart ferien vår med trillekoffert. Flere av gatene var ikke spesielt egnet til å trille trillekoffert, og når man går et lite stykke, spesielt i oppoverbakke, er det mye bedre for kroppen (og mer energisparende) å ha en god sekk på ryggen. Vi besøkte dessuten den knøttlille øya Anafi hvor vi måtte gå et stykke langs en smal eselsti for å komme til stedet vi skulle sove.

Så nei, jeg ville aldri i verden dratt på øyhopping med trillekoffert.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor sekk og ikke trillekoffert, nei det har jeg også lurt på :) Var på øyhopping i fjor og etter nøye overveielser og faktisk endel spydige bemerkninger fra ihuga sekketurister valgte vi allikevel koffert. Og vil gjøre det igjen neste gang. 38 grader med sekk på ryggen ser virkelig tungvint og hett ut. Hvis du har booka hotell på forhånd er det jo bare å spørre om de vil være snill hente på kaia, og hvis du praier hotell fra en av de mange som står og vifter med plansjer og prøver å selge ledig kapasitet med en gang du kommer fra båten, har de skyss ventende og er veldig gira på å insistere å kjøre deg frem og tilbake, virka som det noenganger gikk litt ære i det selv om hotellet bare lå et par hundre meter unna :) Og nei, har ikke vært på hundrevis av øyer så det finnes sikkert noen øyer med bare eselstier. Men på vår rute (Rafina- Koufonissi- Schinoussa- Amorgos- Santorini- Pireus/ Athen) var det iallefall ikke noe problem. På båtene får du stort sett ikke med deg hverken sekk eller koffert innendørs heller, bare små reisesekker/bager med plass til verdisaker og det nødvendigste. Resten blir stabla i hauger for å ikke ligge i veien, og du har ikke tilgang til hovedbagasjen før du skal i land igjen. 80% av turistene vi så hadde koffert. De vi så med ryggsekker var _i hovedsak_ skandinaviske barnefamilier samt backpackere med liggeunderlag og termos hengende bakpå sekken. Så du blir ikke sett rart på med koffert..

Vi pakka faktisk litt for lett. Hadde skift til bare 3 dager, litt pes med å nesten alltid ha et klesvaskprosjekt på kvelden. Neste gang pakker vi til 4 dager.. ;)

Kjempefin ferieform, gleder meg til neste gang :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

bump

Anonymous poster hash: 0e3a8...ce2

Hvorfor det? Det er da mange svar her allerede.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...