AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #1 Skrevet 23. mai 2014 Jeg har daglig omsorg for alle våre felles barn, og er derfor pliktig til å holde ungeflokken med nødvendig utstyr. Av praktiske årsaker så skaffer jeg ungene dobelt opp av f.eks. ski, sykler, fiskestenger, pc-er m.m., slik at de ikke mangler det de trenger hjemme etter samværshelg. Etter siste samværshelg fikk jeg beskjed om at utstyr måtte hentes og repareres (er type "hjemme-fiksing" som skal til, ikke på dyre verksted altså). Lurer på om dette er noe jeg skal ordne, eller kan jeg forvente at far tar slikt vedlikehold? Hvordan løser andre dette?Anonymous poster hash: 13dee...676 Anonymous poster hash: 13dee...676
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #2 Skrevet 24. mai 2014 Her i huset er det en selvfølge at pappaen fikser ting! Skulle da bare mangle! Det er barna han straffer hvis han lar vær. Mvh StemorAnonymous poster hash: 6dfc1...fe7
amare Skrevet 24. mai 2014 #3 Skrevet 24. mai 2014 (endret) Hvis det er hjemmefiksing som trengs så høres det riktig ut at pappan kan gjøre det ja. Det er jo hans barn og de sine ting Endret 24. mai 2014 av amare 3
skruf Skrevet 24. mai 2014 #4 Skrevet 24. mai 2014 Det er jo ikke ditt ansvar å reparere ting som blir ødelagt hjemme hos far! Nei, det får far fikse selv synes jeg. 5
Tante-Sofie Skrevet 24. mai 2014 #5 Skrevet 24. mai 2014 Det er en sånn ting jeg ikke hadde giddet å krangle om, så jeg hadde bare tatt det med hjem, fikset og levert tilbake.
ViljaH Skrevet 24. mai 2014 #6 Skrevet 24. mai 2014 Veldig til service far får da, du er jo butleren hans. Barna leveres med rent tøy, utstyr dukker magisk opp hos ham der dettrengs, er noe ødelagt er det bare å ringe room service... Nei, du har muligens kostnaden med å skaffe, men far har også ansvar for vedlikehold. Da fikser han det hjemme hos seg. 8
Gjest Violetta Skrevet 24. mai 2014 #7 Skrevet 24. mai 2014 Så hvis sykkelen punkterer hos far så får de ikke sykle før mor har fikset den? Får da være grenser for krav. 5
Gjest Jørild Skrevet 24. mai 2014 #8 Skrevet 24. mai 2014 Hva er det der for en far da? Ikke kjøper han utstyr til ungene sine og ikke klarer han å fikse tingene når de blir ødelagte? For en tafatt stengel. 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #9 Skrevet 24. mai 2014 Jeg har daglig omsorg for alle våre felles barn, og er derfor pliktig til å holde ungeflokken med nødvendig utstyr. Av praktiske årsaker så skaffer jeg ungene dobelt opp av f.eks. ski, sykler, fiskestenger, pc-er m.m., slik at de ikke mangler det de trenger hjemme etter samværshelg. Etter siste samværshelg fikk jeg beskjed om at utstyr måtte hentes og repareres (er type "hjemme-fiksing" som skal til, ikke på dyre verksted altså). Lurer på om dette er noe jeg skal ordne, eller kan jeg forvente at far tar slikt vedlikehold? Hvordan løser andre dette?Anonymous poster hash: 13dee...676 Anonymous poster hash: 13dee...676 fikser der utstyret er. Om ene forlder er total hemmet i dette, så drar du dit utstyret er og fisker det for han-henne Anonymous poster hash: 7241b...7c8
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #10 Skrevet 24. mai 2014 TS: Far er ikke i dette tilfellet totalt hemmet i forhold til det som kreves av innsats, men det handler vell egentlig om "prinsippet" fra hans side. Min magefølelse sier det samme som dere har svart over her, at han burde bidra, men uten at jeg kan vise til en lovparagraf eller en rettsavgjørelse, så får jeg svelge den kamelen. Vi har for øvrig ett godt sammarbeid rundt barneflokken, men han ønsker ikke å bidra økonomisk, eller med annen innsats, ut over det loven pålegger han. Anonymous poster hash: 13dee...676
Gjest Blondie65 Skrevet 24. mai 2014 #11 Skrevet 24. mai 2014 Jeg mener på den ene siden at dersom du velger å utstyre barn for egen regning med alt de trenger og dobbelt opp så har du på en måte sagt at det er "ditt" utstyr og ditt ansvar. Jeg synes det da blir merkelig at far skal bekoste / utføre reparasjon. Men: jeg synes det er helt på trynet at far ikke kan holde sine barn med utstyr de trenger selv, eller at dere kan dele på kostnaden med utstyr. Hadde dere delt hadde det også vært naturlig å dele reparasjonskostnaden.
Tante-Sofie Skrevet 24. mai 2014 #12 Skrevet 24. mai 2014 All fornuft tilsier jo at han skal fikse det som er hos han, men når han ikke gjør det, skjønner jeg ikke hvorfor det er noe å krangle om. Det er vel neppe sååå ofte ting går i stykker, og barn tåler å vente f.eks. til etter helgen om sykkelen punkterer. Det er ikke alltid man får fikset ting umiddelbart uansett.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #13 Skrevet 24. mai 2014 Jeg mener på den ene siden at dersom du velger å utstyre barn for egen regning med alt de trenger og dobbelt opp så har du på en måte sagt at det er "ditt" utstyr og ditt ansvar. Jeg synes det da blir merkelig at far skal bekoste / utføre reparasjon. Men: jeg synes det er helt på trynet at far ikke kan holde sine barn med utstyr de trenger selv, eller at dere kan dele på kostnaden med utstyr. Hadde dere delt hadde det også vært naturlig å dele reparasjonskostnaden. Jeg kjøper utstyr til ungene fordi det er er svært vanskelig å få plass til f.eks. alle syklene i bilen når ungene skal leveres. Det er for langt å gå eller sykle til faren dems. Far har bedt om at ungenes utstyr skal følge dem, og nei, jeg ser ikke på dette som "mitt". Kostnader for reparasjon tar selvfølgelig jeg, da jeg etter retten skulle ha mottat bidrag for ungene.Anonymous poster hash: 13dee...676
Gjest Blondie65 Skrevet 24. mai 2014 #14 Skrevet 24. mai 2014 (endret) Jeg kjøper utstyr til ungene fordi det er er svært vanskelig å få plass til f.eks. alle syklene i bilen når ungene skal leveres. Det er for langt å gå eller sykle til faren dems. Far har bedt om at ungenes utstyr skal følge dem, og nei, jeg ser ikke på dette som "mitt". Kostnader for reparasjon tar selvfølgelig jeg, da jeg etter retten skulle ha mottat bidrag for ungene.Anonymous poster hash: 13dee...676 [/quote Så, du lar far slippe unna å betale bidrag og dele kostnaden ved å kjøpe utstyr - men dæven salte han steike ta om han skal slippe reparasjoner? Jeg tror ikke jeg forstår deg helt. Du har skjemt bort far og er forundret over at han er skjemt bort... Lissom. Endret 24. mai 2014 av Blondie65
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #15 Skrevet 24. mai 2014 Jeg er pliktig til å holde ungene med alt av vanlig fritidsutstyr, også til bruk når de har samvær med far. At far ikke betaler bidrag er ett problem mellom oss voksne, og skal ikke gå ut over ungene. Anonymous poster hash: 13dee...676 1
onyx Skrevet 24. mai 2014 #16 Skrevet 24. mai 2014 Hva i alle dager er det slags far som ikke gidder bidra med mer enn det loven pålegger han? Å ikke fikse f.eks. en punktert sykkel kan ikke bortforklares med å være prinsippfast, da handler det om maktdemonstrasjon, lite fleksibilitet og rett og slett være kjip mot eget barn, som faktisk er den som må gå uten sykkel til mor kan fikse... Det må være vanskelig å samarbeide med et så smålig menneske... 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #17 Skrevet 24. mai 2014 Hva i alle dager er det slags far som ikke gidder bidra med mer enn det loven pålegger han? Å ikke fikse f.eks. en punktert sykkel kan ikke bortforklares med å være prinsippfast, da handler det om maktdemonstrasjon, lite fleksibilitet og rett og slett være kjip mot eget barn, som faktisk er den som må gå uten sykkel til mor kan fikse... Det må være vanskelig å samarbeide med et så smålig menneske... Ja, det handler nok om maktdemonstrasjon, men en kan komme langt med det også... Mulig jeg er like smålig her, som overhode vurderer å sette foten ned, for gjør jeg det, så er det til syvende og sist ungene det går utover. Var nok bare dråpen som fikk meg til å se meg lei på "kravene" fra far, men egentlig er det jo bare småting. Litt innsats fra meg, så er problemet egentlg ute av verden Anonymous poster hash: 13dee...676
ViljaH Skrevet 24. mai 2014 #18 Skrevet 24. mai 2014 Jeg synes du opphøyer deg selv til dørmatte i troen på at du da gjør rett ved ungene. De må ikke ha et liv helt uten humper, de tåler at sykkelen står et par dager. Hvorfor krever du ikke bidrag via NAV? Jeg hadde ikke kjøpt dobbelt av alt helt uten videre. Du er pliktig til å kjøpe ett sett uutstyr for ditt og fars bidrag. Så kan dere vurdere å sammen spleise på duplikater i andre boligen der logistikk er en utfordring. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 24. mai 2014 #19 Skrevet 24. mai 2014 ame="Blondie65" post="14510496" timestamp="1400938455"] Jeg er pliktig til å holde ungene med alt av vanlig fritidsutstyr, også til bruk når de har samvær med far. At far ikke betaler bidrag er ett problem mellom oss voksne, og skal ikke gå ut over ungene. Anonymous poster hash: 13dee...676 Foreldre er pliktig - dette skal deles. Les kapittel 8, paragraf 66 og 67. Kilde: http://lovdata.no/lov/1981-04-08-7/§66
Kattugla Skrevet 24. mai 2014 #20 Skrevet 24. mai 2014 (endret) *dobbeltpost* Endret 24. mai 2014 av Kattugla
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå