AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #1 Skrevet 23. mai 2014 Jeg har nå insett (etter mange år med fornektelse) at jeg er sukkeravhengig. Samme hvor mye annet jeg spiser av sunt og grønnt skriker magen min etter mat -helt til jeg spiser noe med masse sukker.. kjeks, kaker, syltetøy, iskrem.. Etter det føler jeg meg stappmett! ..I ca. en time så er det den samme runden igjen. Jeg prøver å døyve sulten med nøtter, frukt, bær, alt jeg kommer på av mellommåltider, men det nytter rett og slett ikke. Det kan jo umulig være noe annet enn en eller annen idiotisk form for sperre i hodet mitt som gjør dette?? Jeg må ned over 25 kilo for å nå grensen for normalvektig og det er rett og slett umulig for meg å komme i mål med det slik det ser ut nå. Jeg får skikkelig rare reaksjoner, som jeg bare kan anta er abstinenser, om jeg går uten å putte i meg noe hele tiden. Jeg kaldsvetter, skjelver, får hodepine og rykninger i hele kroppen. For tre uker siden bestemte jeg meg for å kaste alt som inneholdt sukker og var fast bestemt på at NÅ SKULLE JEG SLUTTE. Tre timer senere ble jeg så desperat at jeg tømte hvert eneste skap og skuff i hele huset på jakt etter ett eller annet søtt selv om jeg ropte til meg selv at jeg måtte stoppe. Seriøst, jeg føler at jeg ikke har kontroll over hjernen eller kroppen min i det hele tatt. Dagen etter ble det et sukkerbad uten like. På butikken etter jobb i dag tok jeg meg selv i å stå ved både sjokoladehylla, smågodtreolen og ved kakedisken for å fylle opp handlevogna. Jeg måtte bare slippe alt og gå ut av butikken og kjøre rett hjem. Fastlegen min sier at jeg må ned i vekt, men tar det som en spøk når jeg sier at jeg er avhengig av sukker. Jeg går en tur i minimum en time hver ettermiddag, men jeg vet at det ikke er nok ettersom vekta stadig står stille, men jeg er helt tappet for energi. Nå er jeg bare møkk lei alt dette tullet. Jeg SKAL bli sukkerfri og trenger ALT jeg kan få av råd og tips! Anonymous poster hash: c3764...e26
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #2 Skrevet 23. mai 2014 Spiser du veldig fettfattig kost? Spiser du nok? Jeg får iallfall ekstremt sug etter sukker hvis jeg spiser for lite og for magert. Endret kostholdet mitt og spiser nå smør på brødskiva, egg, olje på salaten/grønnsaker, nøtter, mørk sjokolade, avokade, ost, litt fløte og rømme og laks minst to ganger i uka. Spiser også 200g frukt/bær hver dag, men ikke på tom mage og da sammen med noen nøtter. bare et tips!Anonymous poster hash: b7c83...432 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #3 Skrevet 23. mai 2014 Kanskje planlegge måltidene hjelper? Lage noe sunt og spennende hver dag, så du har noe annet å se frem til/"glede deg" til? Sjekk f.eks fraiva.no, mange gode oppskrifter fra overlege Berit Nordstrand. Ellers vil jeg sånn generelt råde deg til å kutte ned på karbohydratene (og da særlig fra brød, pasta, ris etc), øke proteinmengden fra kjøtt, fisk, fugl og egg, fylle GODT på med grønnsaker til hvert måltid samt ikke være redd for fett. Sunt fett holder deg mett og demper sukkersuget! Etter at jeg la om til lavkarbo/paleo, spiser jeg kun søtt i form av blåbær og mørk sjokolade nå og da. Herlig følelse! Minst 30 minutt fysisk aktivitet hver dag er også bra for kroppen din. Jeg får i alle fall mindre lyst på sukker og den slags junk når jeg trener og tar vare på kroppen min. Trening og sunt kosthold går på en måte hånd i hånd Lykke til uansett hva du velger Anonymous poster hash: daa66...c7f 1
Supraspinatus Skrevet 23. mai 2014 #4 Skrevet 23. mai 2014 Et tips kan være å redusere mengden karbohydrater i kosten, og erstatte dem med mer fett og protein. Det finnes mange lovende studier på vektnedgang og lavkarbo via veien at det reduserer apetitten. Samtidig er det mange som stiller seg spørsmålet om det er reduksjonen av karbohydrater eller økning av proteiner som har størst innvirkning. De abstinensene du merker er høyst reelle. Det kan virke som du er en veldig sukkerdrevet person - i konteksten at bruker mest glukose som energikilde, selv ved lave intensiteter.Dette er selvsagt spekulasjoner, men det kan forklare hvorfor kroppen sier: "Mer sukker takk eller så dør du." Når det begynner å minke på lett tilgjengelig glukose. Om du skal legge om dietten er det kanskje ikke så dumt å prøve å øke proteininntaket vesentlig. Til gjerne 25-35% av energi-inntaket. Det er selvsagt plass til masse grønnsaker, og passelig med fett, men unngå store stivelseskilder som korn. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #5 Skrevet 23. mai 2014 En vanlig dag utenom utskeielser og småsnacs er ca slik: Frokost: 1 Wasa knekkebrød (havre eller husmann) med ost, skinke og agurkskiver. (liker ikke smør så jeg prøver å unngå det). En kopp te. Et eple, en banan eller noe annen frukt. Lunsj: Blandet salat med ananas, agurk, mais, ost, nøtter (og skinke/kylling). En kopp te eller kakao. Litt frukt og nøtteblanding. Middag: "Kjøttfri"-mandag (som regel salatblanding som til lunsj i tacolefser med rømme/salsa). Fisk minst 3 ganger i uka, bruker mye wok til grønnsaker som tilbehør. Ellers så mye rent kjøtt som mulig på de andre dagene, kyllingfilet, biffstrimler, svinekoteletter, skinke osv. med grønnsaksblandinger til. Jeg bruker lite pasta og poteter, potetmos og saus. Ca en dag i uka har jeg noe som ikke faller innenfor de tre kategoriene, pannekaker, kjøttdeigretter, halvfabrikat osv. Jeg spiser ganske små porsjoner og blir ofte rester som jeg spiser til kvelds. Drikker saft eller juice til. Kvelds: Rester fra middag eller samme som frokost. Er dette for lite? Det virker jo ganske rimelig som et dagsinntak. Det er bare den forbannade sjokoladen og dritten som jeg konstant pakker i meg som gjør at jeg er helt på jordet. Anonymous poster hash: c3764...e26
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #6 Skrevet 23. mai 2014 En vanlig dag utenom utskeielser og småsnacs er ca slik: Frokost: 1 Wasa knekkebrød (havre eller husmann) med ost, skinke og agurkskiver. (liker ikke smør så jeg prøver å unngå det). En kopp te. Et eple, en banan eller noe annen frukt. Lunsj: Blandet salat med ananas, agurk, mais, ost, nøtter (og skinke/kylling). En kopp te eller kakao. Litt frukt og nøtteblanding. Middag: "Kjøttfri"-mandag (som regel salatblanding som til lunsj i tacolefser med rømme/salsa). Fisk minst 3 ganger i uka, bruker mye wok til grønnsaker som tilbehør. Ellers så mye rent kjøtt som mulig på de andre dagene, kyllingfilet, biffstrimler, svinekoteletter, skinke osv. med grønnsaksblandinger til. Jeg bruker lite pasta og poteter, potetmos og saus. Ca en dag i uka har jeg noe som ikke faller innenfor de tre kategoriene, pannekaker, kjøttdeigretter, halvfabrikat osv. Jeg spiser ganske små porsjoner og blir ofte rester som jeg spiser til kvelds. Drikker saft eller juice til. Kvelds: Rester fra middag eller samme som frokost. Er dette for lite? Det virker jo ganske rimelig som et dagsinntak. Det er bare den forbannade sjokoladen og dritten som jeg konstant pakker i meg som gjør at jeg er helt på jordet. Anonymous poster hash: c3764...e26 Finn noe søtt som ikke er veldig usunt, å spise når suget kommer. Og la være å bringe inn i hus søte fristende varer. Når suget kommer, prøv: Brødskive med brunost/ prim Youghurt-is. (Du kan fryse youghurt selv, blir billigere) Tørket frukt. Fersk frukt. Youghurt. Smøreost med litt søtsmak (f.eks med smak av mandarin) Og prøv å venn deg gradvis av med mye søte ting Te med bittelitt honning eller sunn søtstoff. Anonymous poster hash: 283ef...73a
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #7 Skrevet 23. mai 2014 Prøv å bland saften tynnere om det er sukker i den, og også vann ut juicen for å venne deg av med for mye søtt Anonymous poster hash: 283ef...73a
sullå Skrevet 23. mai 2014 #8 Skrevet 23. mai 2014 I starten fjernet jeg alt av godteri hjemme. Jeg drakk kun vann, og spiste heller ikke frukt (kanskje litt ekstremt, men for meg fungerte det ikke å spise frukt). I tillegg kuttet jeg ned på raske karbohydrater (som omdanners til sukker i kroppen - vanskelig å kvitte seg med sukkeravhengighet da), samt økte fettinntaket. Jeg spiser meg alltid mett, og jeg holder meg mett lenge. Vann har jeg alltid i umiddelbar nærhet. Nøtter og mørk sjokolade brukte jeg en del av i starten. Abstinensen dukket ofte opp, og da var det godt å ha noe å ty til. For min del hjalp det ikke med søte ting, som frukt eller sukkerfri yoghurt med kunstig søtning. Så, det var min historie, men det er ikke sikkert at det er den beste måten for deg
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #9 Skrevet 23. mai 2014 Finn noe søtt som ikke er veldig usunt, å spise når suget kommer. Og la være å bringe inn i hus søte fristende varer. Når suget kommer, prøv: Brødskive med brunost/ prim Youghurt-is. (Du kan fryse youghurt selv, blir billigere) Tørket frukt. Fersk frukt. Youghurt. Smøreost med litt søtsmak (f.eks med smak av mandarin) Og prøv å venn deg gradvis av med mye søte ting Te med bittelitt honning eller sunn søtstoff. Anonymous poster hash: 283ef...73a Problemet mitt er at det ikke gir den samme metthetsfølelsen som jeg får når jeg virkelig gomler i meg godteri. Jeg blir mett og dvask i hele meg bare av å se på taleknen med masse mat, men i det samme jeg har gått fra bordet og ryddet sammen så kommer den sinnsyke sulten tilbake, og da kan jeg spise og hive i meg alt mulig. Frukt, grønnsaker og nøtter har ingen virkning. Jeg kan pakke i meg flere never med tørket frukt og nøtteblanding. Det er bare den terskelen å spise noe skikkelig sukkergreier som duger. Jeg klarer liksom ikke å sette fingeren på hva det er. Kroppen min må jo på en eller annen måte bare forbinde usunt med mett selv om jeg vet at det på ingen måte kan virke logisk. Høres jo helt sykt ut når jeg skriver det sånn. Jeg drikker bare saft uten sukker. Fun light. Og teen har jeg bare en sukett oppi. Anonymous poster hash: c3764...e26
Inwe Skrevet 23. mai 2014 #11 Skrevet 23. mai 2014 Jeg synes det ser ut som du spiser for lite, iallefall til frokost! Jeg bare kuttet sukker helt, tok ikke med meg penger når jeg skulle ut. Skulle jeg handle hadde jeg aldri noe ekstra. Sånn sett fikk jeg ikke tak i det. Etter en stund har du ikke lyst på lenger. Jeg spiser godteri/kaker/sjokolade kun når jeg er med andre, som kos. Men veldig veldig veldig sjelden Nå tror jeg forsåvidt ikke jeg er noe godt eksempel, tror nemlig jeg har vanskelig for å bli avhengig av ting. Røyk var også like lett å kvitte seg med..
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #12 Skrevet 23. mai 2014 Nå har jeg for øvrig ryddet ut alt av ting som kan friste. Med unntak av to sjokoladebiter. Målet er at jeg skal klare meg det det i alle fall til over helgen! Jeg tror det som gikk skeis sist var litt panikk over at jeg hadde kastet ut ALT? Satser på at en helg er et bra sted å starte. Har ingen mulighet til å få kjøpt meg noe på søndag i det miste. Anonymous poster hash: c3764...e26
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #13 Skrevet 23. mai 2014 Jeg synes det ser ut som du spiser for lite, iallefall til frokost! Jeg bare kuttet sukker helt, tok ikke med meg penger når jeg skulle ut. Skulle jeg handle hadde jeg aldri noe ekstra. Sånn sett fikk jeg ikke tak i det. Etter en stund har du ikke lyst på lenger. Jeg spiser godteri/kaker/sjokolade kun når jeg er med andre, som kos. Men veldig veldig veldig sjelden Nå tror jeg forsåvidt ikke jeg er noe godt eksempel, tror nemlig jeg har vanskelig for å bli avhengig av ting. Røyk var også like lett å kvitte seg med.. Jeg må nesten bare tvinge i meg frokost. Jeg har ikke noe matlyst om morgenen egentlig. Håper jeg også klarer å bare kutte ut. Vi får se hvordan det går i helgen. Anonymous poster hash: c3764...e26
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #14 Skrevet 23. mai 2014 Nå har jeg for øvrig ryddet ut alt av ting som kan friste. Med unntak av to sjokoladebiter. Målet er at jeg skal klare meg det det i alle fall til over helgen! Jeg tror det som gikk skeis sist var litt panikk over at jeg hadde kastet ut ALT? Satser på at en helg er et bra sted å starte. Har ingen mulighet til å få kjøpt meg noe på søndag i det miste. Anonymous poster hash: c3764...e26 Lurt! Kanskje du kan gjøre det samme for resten av uken; å ha kun litt godteri i hus de fleste av dagene, og så kan du ha 1 dag pr uke der du unner deg littegrann ekstra godteri (f.eks lørdager, f.o.m. lørdag i neste uke?) Lykke til! Anonymous poster hash: 283ef...73a
Inwe Skrevet 23. mai 2014 #15 Skrevet 23. mai 2014 Jeg må nesten bare tvinge i meg frokost. Jeg har ikke noe matlyst om morgenen egentlig. Håper jeg også klarer å bare kutte ut. Vi får se hvordan det går i helgen.Anonymous poster hash: c3764...e26 Hva med å begynne dagen med en stor lunsj rundt lunsjtider. Er ikke vits å gi kroppen mat når den ikke vil ha. Jeg for min del klarer meg ikke uten frokost og må ha mitt største måltid rundt 2 timer før jeg legger meg, da trives min kropp best. Gi kroppen mat når den vil ha, og ikke tving i deg noe fordi noen trenger frokost for å ikke overspise resten av dagen. Vi er forskjellige
lillbilly Skrevet 24. mai 2014 #16 Skrevet 24. mai 2014 Jeg har nå insett (etter mange år med fornektelse) at jeg er sukkeravhengig. Samme hvor mye annet jeg spiser av sunt og grønnt skriker magen min etter mat -helt til jeg spiser noe med masse sukker.. kjeks, kaker, syltetøy, iskrem.. Etter det føler jeg meg stappmett! ..I ca. en time så er det den samme runden igjen. Jeg prøver å døyve sulten med nøtter, frukt, bær, alt jeg kommer på av mellommåltider, men det nytter rett og slett ikke. Det kan jo umulig være noe annet enn en eller annen idiotisk form for sperre i hodet mitt som gjør dette?? Jeg må ned over 25 kilo for å nå grensen for normalvektig og det er rett og slett umulig for meg å komme i mål med det slik det ser ut nå. Jeg får skikkelig rare reaksjoner, som jeg bare kan anta er abstinenser, om jeg går uten å putte i meg noe hele tiden. Jeg kaldsvetter, skjelver, får hodepine og rykninger i hele kroppen. For tre uker siden bestemte jeg meg for å kaste alt som inneholdt sukker og var fast bestemt på at NÅ SKULLE JEG SLUTTE. Tre timer senere ble jeg så desperat at jeg tømte hvert eneste skap og skuff i hele huset på jakt etter ett eller annet søtt selv om jeg ropte til meg selv at jeg måtte stoppe. Seriøst, jeg føler at jeg ikke har kontroll over hjernen eller kroppen min i det hele tatt. Dagen etter ble det et sukkerbad uten like. På butikken etter jobb i dag tok jeg meg selv i å stå ved både sjokoladehylla, smågodtreolen og ved kakedisken for å fylle opp handlevogna. Jeg måtte bare slippe alt og gå ut av butikken og kjøre rett hjem. Fastlegen min sier at jeg må ned i vekt, men tar det som en spøk når jeg sier at jeg er avhengig av sukker. Jeg går en tur i minimum en time hver ettermiddag, men jeg vet at det ikke er nok ettersom vekta stadig står stille, men jeg er helt tappet for energi. Nå er jeg bare møkk lei alt dette tullet. Jeg SKAL bli sukkerfri og trenger ALT jeg kan få av råd og tips! Anonymous poster hash: c3764...e26 Godt det er flere. Å være sukkeravhengig er forferdelig. Opplever at det har vært "lett" å slutte å røyke, mens jeg ikke makter å la sukkeret være... Hater meg selv for at jeg ikke greier det!
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #17 Skrevet 25. mai 2014 Hei, er også sukkeravhengig. Du har fått mange tips om hvordan du bør spise, men sukkeravhengighet er en sykdom og ikke en uvane man kan kvitte seg med å bare spise riktig mat. Mitt råd er å søke hjelp av noen som kan det de snakker om. Jeg hadde ikke klart å bli "kvitt" sukkeravhengigheten uten hjelp fra andre som semsa.no. Det finnes også mange bøker om emnet, men mange vet desverre ikke hva de snakker om. De skriver om en viljestyrt avhengighet til sukker og ikke en avhengighet som er kronisk og ufrivillig. En bra bok om emnet er Sukkerbomben av Bitten Jonsson. Lykke til på din reise! Anonymous poster hash: d8545...c56
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #18 Skrevet 25. mai 2014 Det finnes ikke noe som heter sukkeravhengighet. Det er bare en måte å bortforklare manglende viljestyrke på. Anonymous poster hash: 94737...288
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #19 Skrevet 25. mai 2014 Og det baserer du på hvilken forsking? Anonymous poster hash: d8545...c56
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #20 Skrevet 25. mai 2014 Og det baserer du på hvilken forsking? Anonymous poster hash: d8545...c56 Det som er seriøst. Dr. Mercola og slike er kvakksalvere.Anonymous poster hash: 94737...288
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå