Catzy Skrevet 15. juni 2004 #1 Skrevet 15. juni 2004 http://www.theregister.co.uk/2004/06/15/ak...ai_goes_postal/ Firmaet Akamai hoster bl.a. google.com, microsoft.com, yahoo.com og msn.com. Så hvis noen prøvde å gå inn på disse sidene i ettermiddag, er det en god grunn til hvorfor du ikke kom inn. Akamai ble "borte" fra internett, og dermed var det ingen servere der ute som visste hvor man skulle gå for å finne f.eks. google. Litt upraktisk. (Og det som er litt morsomt for en Windowsbruker, er at Akamai kjører på Linux. Linux er visst ikke helt ufeilbarlig og lett å patche det heller.) Catzy
Gjest Devil's Spawn Skrevet 15. juni 2004 #3 Skrevet 15. juni 2004 Noen som har sagt at Linux er feilfri? Mer stabilt, spesielt som server er Linux.Windows er helt greit mainstream produkt, men Linux har noget bedre configurasjonsmuligheter og mulighet til å detaljstyre OS'et selv. Med Windows så må du bare gjøre det Bill sier du skal gjøre ..
Gjest Devil's Spawn Skrevet 15. juni 2004 #5 Skrevet 15. juni 2004 Skulle gjerne ha sett Windows som et Open Source prosjekt i ett år, og sett hvor mange sikkerhetsfeil man fant DA..hehe.. Hva er det som er så galt med Linux da? F.eks gjør det at grunnskolen sparer mye penger og man får stadig rapporter om at nettverkene på skolen har så og si null problemer etter at dem gikk over til Linux-nettverk. Dessuten er det bra for folk fra ikke fullt så rike land, som ikke trenger å betale flerfoldig tusen dollar for lisenser(MS har nemlig den policyen at prisen skal være den samme over hele verden. Hvorfor lovprise Bill så innmari mye? La meg bare si at hadde det vært opp til Microsoft så hadde ingen kunne brukt Internett. De trodde visst ikke det kom til å bli så populært..... .
opa| Skrevet 15. juni 2004 #6 Skrevet 15. juni 2004 Hmmm.. Er det noen som har kasta stein i glasshuset nå eller?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 15. juni 2004 #7 Skrevet 15. juni 2004 Hmmm.. Er det noen som har kasta stein i glasshuset nå eller? ???
Catzy Skrevet 16. juni 2004 Forfatter #8 Skrevet 16. juni 2004 Rattlesnake, jeg glemmer at du er litt ny her. Kommentarene våre har en forklaring, utover den vanlige hjernevaskingen fra onkel Bill. Her er smakebiter på tråder av typen "Linux er alltid best, og Windows suger". http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...highlight=linux http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...highlight=linux http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...highlight=linux http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...highlight=linux http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...highlight=linux http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...highlight=linux http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...highlight=linux Det har ikke vært så mye av det i det siste, fordi brukeren Postmannen ser ut til å glimre med sitt fravær. Derfor kommentaren om glasshus, og også mitt spark til Linux. Det blir foresten interessant å se hvordan det går med Bergen kommune. De skal bytte ut mye av systemet sitt med Linux. Aftenposten skrev om det i går: http://www.aftenposten.no/nyheter/nett/art...ticle809575.ece Kanskje det blir gjennombruddet til Linux i store organisasjoner i Norge, og sånne windowsbrukere som meg blir avleggs. Eller kanskje det flopper, og skadefro windowsbrukere som meg ler godt. Catzy
Gjest Devil's Spawn Skrevet 16. juni 2004 #9 Skrevet 16. juni 2004 Hehe..ja fanatisme er ikke bra uansett religion . Bruker begge deler jeg da, bare så det er sagt.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 16. juni 2004 #10 Skrevet 16. juni 2004 Når det gjelder satsingen på Linux i Bergen og andre offentlige etater, er det fint at de ihvertfall vurderer det.Tror nok en del etater kan spare en god del penger, på sikt ihvertfall. Windowsbruk blir vel ikke avleggs med det første , men jeg håper Linux vil få en større markedsandel blant skrivebordsbrukere også. Det presser nok også prisene på windows noe ned .
Crazee Skrevet 17. juni 2004 #11 Skrevet 17. juni 2004 Det at det offentlege og bedrifter i det minste seriøst vurderer å gå over til Linux er økonomisk fornuftig. Ikkje berre fordi å skaffa seg Linux er billig, men det viser seg stadig at Microsoft gjerne slår av bra mykje på prisen på sine produkt dersom Linux blir nemnd som alternativ... Og som Rattlesnake seier, om Linux byrjar å få innpass på skrivebordet òg, slik at det framstår som eit godt alternativ for vanlege brukarar, så vil nok prisane på MS-produkt gå nedover. Slik sett bøk sjølv ihuga Windowsfanatikarar håpa på at Linuxprosjekt rundt om vert suksessar. Hmmm - må sjå om eg ikkje får til å innstallere Linux no snart sjølv...
Catzy Skrevet 17. juni 2004 Forfatter #12 Skrevet 17. juni 2004 Microsoft har faktisk lenge kommet med veldig billige løsninger (75% rabatt ) til bl.a. skoler og studenter, hvis de er lure nok til å spørre om sånt. Mitt største problem når det gjelder gratis-Linux er at de som faktisk får Linuxen til å funke ikke er gratis, og dermed vil det muligens gå mye penger til drift av miljøene. Om dette blir dyrere enn med Windows, det vet man jo ikke. Men hvis det er flere som kan noe om Windows enn Linux, så får man ryddet opp mer selv, som man ikke betaler for. Men jeg er med på at reell konkurranse fra Linux vil være bra for alle parter over tid. Og hvis det kan gjøre skrivebords-Linux mer tilgjengelig for selv enkle brukere, og gjøre Windows sikrere og mer stabilt, så er det jo til beste for alle. Catzy
Gjest Devil's Spawn Skrevet 17. juni 2004 #13 Skrevet 17. juni 2004 En jeg kjenner som drifter nettverk på skolen påstår at en windows-lisens på skolen pr datamaskin koster ca 1000 kroner. Hva er det du ikke får til å fungere i grais linux-distroer? Jeg har kjørt SuSE, Fedora og Mandrake. Litt bugs i Mandrake, men ellers har de fungert som en drøm de hos meg...
Gjest Anonymous Skrevet 17. juni 2004 #14 Skrevet 17. juni 2004 Mitt største problem når det gjelder gratis-Linux er at de som faktisk får Linuxen til å funke ikke er gratis' date=' og dermed vil det muligens gå mye penger til drift av miljøene. Om dette blir dyrere enn med Windows, det vet man jo ikke.[/quote'] Det går også med mye penger til konsulenttjenester for å få Windows til å fungere skikkelig. Som en konsulent som har sett begge sider av saken, tror jeg neppe at det er billigere å drive en serverpark på Windows-plattformen enn det er å bruke Linux. Jeg mistenker det snarere for å være omvendt. Det som kan og sannsynligvis VIL bli dyrt, er en overgang fra det ene systemet til det andre, og spesielt om man også skal endre operativsystem på folks PCer. Ikke fordi det er noe i veien med Linux, men fordi man har en bråte med Windows-applikasjoner som må erstattes. Mange applikasjoner utviklet på Linux fåes også i Windows-versjon, men det motsatte er dessverre ikke tilfellet.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 29. juni 2004 #15 Skrevet 29. juni 2004 Hva var det jeg sa Gratis programvare for Windows Her om billigere Windows i Asia Og heisann vi har skiftet taktikk. Litt sarkasme men.. Bill Gates i ITavisen Interessant å se hva konkurranse fører til
Gjest Anonymous Skrevet 29. juni 2004 #16 Skrevet 29. juni 2004 http://www.theregister.co.uk/2004/06/15/akamai_goes_postal/ Firmaet Akamai hoster bl.a. google.com, microsoft.com, yahoo.com og msn.com. Så hvis noen prøvde å gå inn på disse sidene i ettermiddag, er det en god grunn til hvorfor du ikke kom inn. Akamai ble "borte" fra internett, og dermed var det ingen servere der ute som visste hvor man skulle gå for å finne f.eks. google. Litt upraktisk. (Og det som er litt morsomt for en Windowsbruker, er at Akamai kjører på Linux. Linux er visst ikke helt ufeilbarlig og lett å patche det heller.) Catzy Det der er den offisielle historien og har forsåvidt ikke noe med Akamai-servere å gjøre i det heletatt. Faktum er at amerikanske DOD (Department Of Defense), FEMA og HAARP (Of The Evil Angels) har gjort forsøk med "krigføring på/mot internett" ved å floode DNS-servere. Dette har ingenting med OS å gjøre, og kunne likegodt ha rammet en Windows-server.
Gjest Anonymous Skrevet 29. juni 2004 #17 Skrevet 29. juni 2004 Litt til....... Disse eksperimentene ble i praksis gjort av US-Navy, i skip fra Stillehavet. Eksperimentene viste seg å være meget vellykket, så heretter er det Amerikansk propaganda som vil regjere i en eventuell verdensomspennede krisesituasjon. Hvis det skulle bli et nytt "9/11" eller "Pearl Harbor", så har du ingen mulighet via internett lenger, til å skaffe deg uavhengig informasjon.
Catzy Skrevet 30. juni 2004 Forfatter #18 Skrevet 30. juni 2004 Har de opplyst om hvor Jimmy Hoffa er begravd også, der du fikk disse opplysningene? Catzy
Asle Skrevet 4. juli 2004 #19 Skrevet 4. juli 2004 http://www.theregister.co.uk/2004/06/15/akamai_goes_postal/ ... Klippe bort litt .... (Og det som er litt morsomt for en Windowsbruker, er at Akamai kjører på Linux. Linux er visst ikke helt ufeilbarlig og lett å patche det heller.) Catzy Det som er morsomt her et at dette piskes opp til en Linux/Windows krig. Deretter kommer det noen morsomme konspirasjonsteorier om hvorfor ting var nede. Leser man artikkelen som Catzy har lagt inn peker til, ser man at dette var et angrep på DNS servere. Siden Akamai hoster tre store søkemoterer som alle ble angrepet, er det kanskje ikke så rart at de falt ut litt. Dette har da ikke noe med Linux eller Windows å gjøre. Alt til sitt bruk mener nå jeg da. Det er da ingen som smører på brødskivene sine med en anleggspade? (Les Windows og Linux er da begge helt OK systmer. Bruker selv begge deler, men til forskjellige ting.)
Gjest Anonymous Skrevet 5. juli 2004 #20 Skrevet 5. juli 2004 Det som er morsomt her et at dette piskes opp til en Linux/Windows krig. Deretter kommer det noen morsomme konspirasjonsteorier om hvorfor ting var nede. Så så, ikke så kjapp i vendinga nå da....Det er faktisk flere grunner til at denne konspirasjonsteorien kan være sann. 1. Nesten hele den amerikanske flåten er i stillehavet, for øvelse "Summer Pulse 04" og for å erte på seg Kineserne litt (+ endel annet også, tenker jeg). 2. Det burde være velkjent at amerikanerne har våpen til elektronisk krigføring bl.a. EMP-våpen (Electro Magnetic Pulse) og VLF-våpen (Very Low Frequency), i stand til å trigge jordskjelv osv. Store superdatamaskiner i stand til å scanne informasjon på internett. 3. Det er enda uklart hvor angrepet kom i fra. Folkene på Akamai.com vet det nok, men har høyst trolig fått munnkurv, ellers hadde vi i dag visst hva/hvem som stod bak. Akamai has got back to us to explain that the problem stemmed from what a spokesman called a "large scale international attack on the Internet's infrastructure". Akamai said the attack was primarily aimed at the large search engines - of which it runs the three largest, Yahoo!, Google and Lycos - which meant that people were unable to access the sites. 4. Jeg synes "large scale international attack on the Internet's infrastructure" høres veldig urimelig ut. Det var ingenting spesiellt av nyheter som ble postet den dagen, så det ville vøre merkelig om alle brukere verden rundt plutselig gikk og søkte på internett samtidig. Summa summarum! jeg tror nok ikke konspirasjonsteorien er så helsikes gal alikevell!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå