Gå til innhold

Er mynte det samme som peppermynte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller er det mint?

Da vi var på indisk restaurant fikk vi servert de deiligste løvtynne flatbrød og en grønn dip. Jeg spurte hva den inneholdt og de sa tomat, agurt, løk og mint? eller kanskje de mente Mynte

Er Mynte kanskje en egen urte slik at det blir feil å bruke peppermynte når det står Mynte i oppskriftene?

Anonymous poster hash: 4d4c7...0ef
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Mynte er en stor plantefamile. Peppermynte er den av mange forskjellige myntearter.

Om du bruker peppermynte i stedet for mynte i en oppskrift vil du fort få en tannkremaktig smak i stedet for den friske og renere myntesmaken.

http://no.wikipedia.org/wiki/Mynter

Endret av Lindiana
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mint er engelsk for mynte.

Det finnes mange myntesorter, med litt ulike smaksnyanser og bruksområder. Når man snakker om "vanlig" mynte er det oftest såkalt grønnmynte som menes/brukes. Eplemynte er også en mild og anvendelig myntesort. Peppermynte, derimot, har en heftig peppersmak og har et mer begrenset bruksområde.

Anonymous poster hash: 198ba...4ee
  • Liker 1
Skrevet

...og de tynne "flatbrødet" heter forresten Papadums. Du får kjøpt de i dagligvarebutikker, samt på innvandrerbutikker.... Pleier å lage slike hver gang jeg har frityren i bruk :)

Gjest Sanne__
Skrevet

...og de tynne "flatbrødet" heter forresten Papadums. Du får kjøpt de i dagligvarebutikker, samt på innvandrerbutikker.... Pleier å lage slike hver gang jeg har frityren i bruk :)

Takk for info.Det skal jeg servere neste gang jeg serverer indisk :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er mange forskjellige typer mynte, som peppermynte, ananasmynte, jordbærmynte, eplemynte osv. Hvis du skal lage noe med mynte hvor du ikke ønsker disse andre smakene i tillegg, kan du velge marokkansk mynte. Den er nøytral og grei.

Anonymous poster hash: fc558...994
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er mange forskjellige typer mynte, som peppermynte, ananasmynte, jordbærmynte, eplemynte osv. Hvis du skal lage noe med mynte hvor du ikke ønsker disse andre smakene i tillegg, kan du velge marokkansk mynte. Den er nøytral og grei.

Marokkansk mynte = mentha spicata?

Dvs det samme som grønnmynte. :)

Ellers smaker ikke eplemynte av eple, det er bare en mynte med mild og rund smak.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Marokkansk mynte = mentha spicata?

Dvs det samme som grønnmynte. :)

Ellers smaker ikke eplemynte av eple, det er bare en mynte med mild og rund smak.

Og poenget ditt var?

Eplemynte har fått navnet eplemynte fordi den har en søtere smak som har et hint av eple i seg. Akkurat som jordbærmynte faktisk minner om jordbær i smaken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...