Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet om mange, spesielt når de er i forhold, som blir helt bevisstløse i forhold til egen økonomi. De aner ikke hvor mye penger familien har, hva slags forsikringer, hvilke utgifter som må betales når osv. De overlater alt ansvaret til partneren og bruker ofte alt for mye penger til "dill" i forhold til det familien egentlig har råd til.

Hvor mye oversikt og ansvar har dere for deres egen økonomi? Har dere budsjett som dere følger? Og har dere kontroll på at dere har best mulige vilkår når det gjelder kontoer, forsikring, strøm, telefon osv

Anonymous poster hash: 0c028...6d7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat nå, null styring føles det ut som. Det er litt fordi vi nylig brukte mye av bufferen på egenkapital på ny bil og vi er midt i oppussing av kjøkken.

Men sånn til vanlig så har vi ca like god styring begge to. Jeg har mest kontroll på månedlige faste utgifter, for disse går fra min konto. Han har mest styring på årlige/halvårlige, samt bilkostnader, for disse betaler han fast. Vi har felles økonomi, men har ulike trekk fra kontoer pga antall utbetalinger i mnd + størrelse på lønn.

Vi ender som regel opp i null hver måned, som oftest med penger spart på buffer.. bortsett fra nå, nå bruker vi opp alt!

*panikk!*

Anonymous poster hash: 5eed6...a87
Gjest Blomsterert
Skrevet

Jeg har vært bevisstløs i forhold.

Fordi menn har tatt kontroll på økonomi.

Men jeg klarer meg bra nå som singel.

AnonymBruker
Skrevet

Har god kontroll både på min og samboers inntekt og forbruk, innen rimelighetens grense. Vi har budsjett og avtale på hvor mye den enkelte skal betale av faste utgifter i forhold til inntekt. Den som tjener mest, betaler mest.

Vi gjennomgår og forsikringer, abonnemanger etc. med jevne mellomrom for å ta bort ting vi ikke har behov for eller legge til nye. Større innkjøp planlegger vi sammen.

Anonymous poster hash: 7652f...a05

Skrevet

Her har det gått litt over styr i det siste, men vi er fremdeles godt innenfor rammene av hva vi kan tåle :) Vi eier leilighet sammen og har felles konto. Det er lett for begge å ha oversikt ettersom begge fint kan gå inn i nettbanken og se hva som skal betales av regninger og hva som er til overs. Vi betaler begge regninger som kommer i posten, alt etter hvem som åpner dem, forsikringer og sånt tar han seg av. Fordi han har mye erfaring fra området. Hvilke forsikringer vi skal ha og hvor mye vi bruker på det har vi selvfølgelig avtalt;)

Alle store utgifter diskuterer vi sammen, kan ikke huske at vi har kranglet om penger noen gang :)

Nå er det ikke så lenge siden vi flyttet, og sjekket da at vi hadde de beste avtalene rundt om. Tenker meg vi tar oss en runde i året hvor vi sjekker om det er kommet noe bedre på markedet. Dette bytter vi på, alt etter hvem som har tid og hvem som er hjemme :)

Skrevet

Må innrømme at jeg engasjerte mg litt lite da jeg var gift. Visste hva vi hadde, men deltok ikke så mye i den praktiske biten, siden mannen min av en eller annen grunn ikke likte å ha efaktura og autogiro og hadde mange ulike kontoer og ting som jeg aldri helt så poenget med, så jeg koblet litt ut siden jeg ikke syntes det var så veldig festelig å drive å tastet inn milelange kidnr og overføre penger hit og dit mellom kontoer hele tiden.

Etter at vi ble skilt hadde jeg stålkontroll på min egen økonomi og da eksen døde måtte jeg rydde opp i alt hans og nå har jeg helt adskilt økonomi selv om jeg har samboer og fortsatt stålkontroll på økonomien.

Skrevet (endret)

Konemor styrer allt.

det er fordi hun er veldig flink til det og virker å like det. Jeg ser over ting av og til når jeg vil.

Det viktigeste er att totaløkonomien er sunn. Att man ikke har for mye ut i forhold til inn ganske enkelt.

Og vi har litt mer enn bare en husholdningsøkonomi.

Det er en plan for allt. Det kan slite på ett forhold om økonomien er på tryne, og det er vel ikke penger verdt ?

Ryddighet folkens, måtehold ! Bedre att banken griner enn att du gjør det.

Endret av Tarsan97
AnonymBruker
Skrevet

Her har jeg kontroll på økonomien (dame). Dette fordi jeg er veldig sånn at jeg må ha god (stål kontroll) på økonomien. Min mann kommer fra en familie som ikke er særlig flinke økonomisk, så han lar meg ta dette. Men han vet hva som går ut og vi blir alltid enig om store innkjøp osv.

Nå har vi akkurat kjøpt nytt hus, så nå er det jo en del som går til opppussing og møbler, men vi går jo alltid i pluss uansett.

Men vi har et budsjett som inkludere strøm, bensin, årsavgift og nrk lisens. Ting er regnet ut fra det vi maks bruker på ting i løpet av en måned. Og oftest så bruker vi en del mindre, og dette går da på sparekonto.

Vi har også egen konto der vi setter av fast beløp for mat.

Vi har også en avtale om at etter opppussing er ferdig så skal vi ha en viss sum i måneden som vi har på fritid osv og spare resten.

Anonymous poster hash: 88154...e01

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke budsjett, men fører regnskap den siste dagen i mnd. Lagrer alt i Excel hvor vi kan sammenlikne tallene fra måned til måned og fra år til år. Veldig greit.

Anonymous poster hash: 5ffd3...c58
Skrevet

Jeg har stålkontroll. Jeg har levd etter budsjett siden jeg først ble student og jeg vet alltid til enhver tid hvor mye penger jeg har, lån jeg har osv.

Jeg har hjulpet samboeren min også i det siste, så nå har vi begge god oversikt over begges økonomi. Nå har vi separat økonomi sånn sett, men felles tankegang. Det betyr at vi hjelper hverandre og lager gjerne felles strategier for økonomien.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Jeg har full kontroll, og jeg har også vært den som måtte få budsjettet til å gå opp i mine tidligere forhold med hus og hjem. Jeg kommer aldri til å overlate ansvaret for økonomien min til noen andre.

Skrevet

Jeg er den som har hatt kontrollen over økonomien. Når jeg var gift var det ikke noe han syntes om å bruke tid på, og vi hadde dessverre ikke samme tankegang omkring forholdet inn/ut, så vi hadde en del diskusjoner der

Nå har jeg kontroll over alt som går inn og ut og vet hva mitt mål er.

Skrevet

Full kontroll. Vi har hundre prosent felles økonomi og begge har kontroll på hva som kommer inn og skal ut.

Skrevet

Singel, så dermed har jeg kontroll. Det jeg derimot ikke har, er budsjett. Har ved ymse anledninger prøvd å ha det, men er for mye styr med oppfølgingen. Dessuten går det av en eller annen grunn MER ut av kontoen i de periodene enn når jeg bare betaler regninger og ellers handler i vei ;) .

Når det er sagt, så følger jeg godt med på hva jeg har på konto til enhver tid. Jeg har sørget for å ha enten autogiro eller efaktura på så godt som alle utgifter og et par ganger pr. måned er jeg inne og sjekker hva som forfaller til betaling fram til neste lønningsdag, så styrer jeg det daglige forbruket ut fra det. Trekk til sparing, aksjefond og selvsagt boliglån går automatisk med det samme lønn kommer inn på konto, så det ER ute av veien allerede før jeg begynner å bruke av månedens lønn.

Dersom jeg får ekstra mye på konto av en eller annen grunn (en måned med lite utgifter, eller ekstra stor lønnsutbetaling) så går de "ekstra" pengene over på sparekontoen eller inn i boliglånet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...