Gjest Gjesta Skrevet 15. juni 2004 #1 Skrevet 15. juni 2004 "Lars" startet en bedrift,og jobbet og slet for å få hjulene til å gå rundt.Ca 2år etter oppstart skaffet eieren seg en partner, "Håkon". Bedriften går strålende den dag idag, og er naturligvis "Lars"s stolthet.... Hjemme er det en tradisjon at bygdehistorien blir utgitt i bokform. For 2år siden ble forrige bok utgitt,....Jeg fikk for en stund vite at bedriften som jeg først nevnte er omtalt i boken. MEN i boken er det skrevet at den som startet bedriften er "Håkon", noe som er totalt feil!!! Det står at "Håkon" startet bedriften trass i motgang, og hvor hardt det var, bla bla....."Lars" er ikke nevnt i det hele tatt... "Lars" ble naturligvis skuffet og lei seg..men sa ingenting, og lot som det ikke var så viktig..... De bøkene er viktige for bygda, da hele bygdens historie er samlet.....den blir også brukt på skolen hjemme, som ett tillegg til de andre læreverkene... Jeg synes det er utrolig dumt at ingen har klaget på feilen i boken, da det er en ganske viktig feil med tanke på bygdens historie og eieren av bedriften.... Så hva kan jeg gjøre? Prøve å kontakte forlag, evt. forfatter, og fortelle om feilen, og se om noe kan gjøres? Eller skal jeg ikke bry meg..? Clea
Gjest 1111 Skrevet 15. juni 2004 #2 Skrevet 15. juni 2004 Jeg syns du skal ta kontakt med forlaget jeg!
Ingeborg Skrevet 15. juni 2004 #3 Skrevet 15. juni 2004 Synes absolutt du skal kontakte forlaget og gjøre oppmerksom på feilen, ja.
Gjest Gjesta Skrevet 15. juni 2004 #6 Skrevet 15. juni 2004 Ok..var det svarene jeg håpet på. Skal prøve å få rettet på feilen. Clea
Litago Skrevet 15. juni 2004 #7 Skrevet 15. juni 2004 Min erfaring er at slike redaksjoner alltid er glade for tips. :-)
Gjest Lizbet Skrevet 15. juni 2004 #8 Skrevet 15. juni 2004 Vet at i skolesammenheng blir det alltid satt pris på slike tilbakemeldinger.
Gjest Anonymous Skrevet 15. juni 2004 #9 Skrevet 15. juni 2004 Klart du skal si i fra. Det er jo en historisk feil. Dette kan for fremtiden bli bygdas hjørnestenbedrift, og hva da. Men han Håkon, han må vel ha reagert på dette? Ingen som sier noe? hele bygden vet vel om hvem som startet? Rart ingen andre reagerer.
Gjest Gjesta Skrevet 15. juni 2004 #11 Skrevet 15. juni 2004 Klart du skal si i fra. Det er jo en historisk feil. Dette kan for fremtiden bli bygdas hjørnestenbedrift, og hva da. Men han Håkon, han må vel ha reagert på dette? Ingen som sier noe? hele bygden vet vel om hvem som startet? Rart ingen andre reagerer. Bedriften har gjort sitt til at bygden er blitt mer kjent, enn den ville blitt uten bedriften, så den representerer bygden på en måte... "Håkon" ble selvfølgelig overrasket over feilen, og skuffet....men han har ikke nevnt det til noen, fordi han ikke vil bli sett på som en "egoisk, grådig, selvgod".. (Det er mye misunnelse i bygda...!!!) Flesteparten vet at han startet bedriften, men få vet om at det ble nevnt i bygdeboken, og dermed er ikke feilen oppdaget blant bygdefolket.... Selv synes jeg det er utrolig at ikke forfatteren har sjekket kildene sine da han skrev det kapittelet... Clea
Gjest Lizbet Skrevet 15. juni 2004 #12 Skrevet 15. juni 2004 Selv synes jeg det er utrolig at ikke forfatteren har sjekket kildene sine da han skrev det kapittelet... Clea Det burde være en ganske grundig del av forarbeidet, ja. Janteloven kan man aldri unngå ser det ut til.
Gjest Gjesta Skrevet 16. juni 2004 #13 Skrevet 16. juni 2004 Slike feil kan dessverre oppstå når historie skrives ned - og selvfølgelig ønsker ikke forfatteren av boka og heller ikke kommiteen bak prosjektet at sånt skal forekomme. De vil helt sikkert sette pris på å få tilbakemelding om feilen, slik at de kan få rettet den opp ved fx å gå ut i aviser/gjøre om til neste trykk evt., legge ved rettelser i usolgte bøker mm. Man kan kanskje lure på hvorfor sånt kan skje, men husk at det ikke alltid er en person som kjenner stedet, historien, folkene som har skrevet sånne bøker, men gjerne innleide forfattere. K
Gjest Anonymous Skrevet 16. juni 2004 #14 Skrevet 16. juni 2004 Hva sier han som er nevnt som oppstarter i boka?
Gjest Gjesta Skrevet 16. juni 2004 #15 Skrevet 16. juni 2004 Hva sier han som er nevnt som oppstarter i boka? Han vet det mest sannsynligvis ikke...(han er ikke akkurat typen som leser bøker eller bryr seg om historie...) Og om han vet det, syns han sikkert det er "kult" eller "stas".. that's it... Han hadde aldri gitt beskjed om noe som ikke var til hans egen fordel. :-? Clea
Gjest Anonymous Skrevet 17. juni 2004 #16 Skrevet 17. juni 2004 Si fra straks! Disse bygdebøkene er både til glede og forbannelse. Da min kommune bestemte seg for å gi ut slektsbind, sto det feks på en veninne av meg at far var ukjent mann fra "Vesterålen". Fikk helt hakeslipp, for det første var det ikke sant, og hvor hadde de egentlig fått opplysningene fra? Og så fint det hørtes ut liksom......Jeg ringte og kjeftet slik at de endret det i de neste utgivelsene.
nyibyen Skrevet 17. juni 2004 #17 Skrevet 17. juni 2004 De bør jo ta med rettelsen i neste trykk / evt. legge ved en side med rettelser når de selger boka. Dette er vanlig å gjøre hos mindre forlag. Det er garantert ikke den eneste feilen de har gjort i boka. Bygdebøkene pleier være proppfulle av feil, årstall, rettskriving av navn etc. De har sikkert andre ting å rette opp i samme slengen!
Gjest Otilie Skrevet 17. juni 2004 #18 Skrevet 17. juni 2004 Jeg syns du skal ta kontakt med forlaget jeg!
Gjest Gjesta Skrevet 17. juni 2004 #19 Skrevet 17. juni 2004 Bygdebøkene pleier være proppfulle av feil' date=' årstall, rettskriving av navn etc. De har sikkert andre ting å rette opp i samme slengen![/quote'] Stemmer det...broderen var født utenfor ekteskap ifølge boka,...rart siden broderen er mellomste barnet til foreldrene mine....hmm.. Clea
Gjest Madam Felle Skrevet 17. juni 2004 #20 Skrevet 17. juni 2004 Hadde ringt de og spurt hvor de hentet opplysningene sine i fra. For det kan jo tydeligvis ikke være noen god kilde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå