Gå til innhold

Er det riktig å avenne med bleie nå? 2,5 åring.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jenta vår er 2,5 år. På en måte virker hun klar for å ikke bruke bleie mer, da hun kan gå flere timer uten bleie å ikke ha uhell. Bleien kan også være tørr i noen timer etter påkledning. Men potten er hun sterkt imot. Introduserte potten da hun var 1 år og har den fremme hele tiden. Har den ved siden av vårt do, slik at hun kan sitte samtidig som jeg er på do.
Men hun nekter plent. Hun nekter også å sitte på toalettet både med doring og uten doring.
For min del stresser jeg ikke med dette, føler hun burde ta sin egen tid istedet for at mamma og pappa presser henne på potten. Men vi snakker mye om potte, det å gå på do, hva man gjør der osv..
Men besteforeldrene derimot er veeeeldig bekymret for utviklingen hennes, siden hun begynte å sette sammen ord ''sent'' og nå er snart 3 år og enda går med bleie. Prøver så godt jeg kan å ikke bli påvirket, men kjenner jo at det stikker litt i brystkassen.

Hun er født 2 mnd for tidlig, har derfor ikke hatt ''store forventninger'' i forhold til utviklingen hennes. Har latt henne få ta ting i sitt eget tempo, med hjelp av mamma og pappa. Vi leser mye, noe hun er veldig glad i og er til og med begynt å telle. Føler ikke egentlig hun ikke henger etter?

Hun tok sine første skritt 13 mnd gammel, hennes første ord kom ca rundt 16/17 mnd gammel. Men begynte ikke å forme ord skikkelig før hun var 2 år. Nå prater hun veldig mye, prøver å sette sammen setninger.

Hva syns dere?

Anonymous poster hash: baa71...ef8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min datter var bleiefri før 2 årsalder, men det er veldig vanlig at de slutter tidligere i mitt hjemland, dere nordmenn venter jo veldig lenge da....

Anonymous poster hash: 418e3...50f
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det dere føler er rikitg. Ikke hør på hva andre sier og mener, det er dere som kjenner ungen best!

Vår jente var også sent ute motorisk. Vi begynte med bleieavvenning rundt samme tid, men jeg ser nå at vi kunne ha ventet litt til! Selv om det forsåvidt gikk greit, ser jeg i ettertid at det ble mye mas og pes fra andre familiemedlemmer....

Jeg råder dere til å ta tiden til hjelp, og for all del ikke presse henne til å bruke do/potte. Da vil det bare ha motsatt effekt!

Anonymous poster hash: c6af7...7da

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gutt som blir 4 i år, men fortsatt bruker bleie. Han syns det er spennende med do og kan få ut litt der, men har ikke sluttet med bleie fordi han har en diagnose som gjør at han ikke utvikler seg normalt og han har ikke kontroll over blæra ennå og heller ikke forståelse for det å holde seg.

Ville bare si at hvis hun virker klar så er det supert å starte med "pottetrening". Litt vanskelig når hun er redd for å sitte på do/potte, men kanskje dere kan prøve å la henne se ordentlig når du er på do og tisser? Høres litt teit ut, men gutten min syns det er veldig spennende og han virker mer motivert når han har sett at "pappa også tisser" og hvordan det foregår :)

Men hva dere nå enn gjør, ikke press henne til å sitte på potte/do, det vil bare gjøre ting vondt verre.

Anonymous poster hash: d32a0...eca

AnonymBruker
Skrevet

Mi slutta når hun var to år og jeg angrer faktisk.

Det gikk så fint til å begynne med, men så nektet hun å sitte på potta og doen, selv med doring, var den skummel. Jeg ville ikke gå tilbake siden hun hadde vært så flink lenge, så vi måtte lokke, lure og true, og det med å gå på do ble ikke bestandig en positiv opplevelse.

Det har vært mange perioder med uttissing og dermed mange nederlag for datteren min.

Jeg tror at det hadde gått bedre om vi ventet litt lengre.

Anonymous poster hash: 2be91...342
Skrevet

Begge gutta sluttet da de var 2,5år.de var klar! 15dager etter sluttet de med nattbleie. Det ville vært vanskeligere å slutte om vi ventet,tror jeg.

Skrevet

Ja,og vi hoppet over potta og gikk rett på do men de er jo gutter og kan tisse stående.

Skrevet (endret)

Har ikke unge selv, men etter det mamma fortalt meg da jeg sluttet med bleie: sluttet faktisk på dagen jeg ble 2 år, mamma tullet med at "nå har du blitt stor jente, og trenger ikke bleie mer". Så merket hun at jeg ikke gjorde av meg i bleien i det hele tatt, hun satte enda på bleie på meg, i hvertfall på nettene, men ingenting kom ut i bleien. Er den dag i dag imponert over meg selv som toåring

Endret av teit1
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk vite av min mor at jeg var bleie fri når jeg var litt over 3 år, er 29 år i dag, snuppa her på 3.5 har vi prøvd og ta bort bleien i 1 år nå.. Men nei da.. Hun tisser og bæsjer når hun ikke sitter på potten, vi har prøvd toalettet også. Der ble det bare hyling og skriking.. Men jeg har tenkt å få henne bleie fri i løpe av sommeren:) Jeg har setter ut potten i hagen så kan hun sitte på den når hun vil:)

Anonymous poster hash: 59035...10f
Skrevet

Først og fremst vil jeg si at å sammenligne fører sjelden noe godt med seg...;) Barna har forskjellig tempo, interesser, evner og egenskaper. Den som ikke går før 17 mnd, kan fint si små setninger ved 13 mnd. Den som ikke snakker noe særlig sammenhengende før toårsdagen, kan ha klatret i lekestativet tre kvart år før...:) Og dette gjelder på alle felt...

Men, det sagt; vi nordmenn er ufattelig treige med bleieslutten... Og jeg tror ikke et visst utøvende press i riktig retning gjør noen skade. Belønning i kombinasjon med motiverende, rosende ord, men også en myndig forklaring om at store jenter går på do eller potte, det kommer ikke til å verken traumatisere eller hemme ungen din...:)

• Liker 3
Skrevet

Har ikke unge selv, men etter det mamma fortalt meg da jeg sluttet med bleie: slutten faktisk på dagen jeg ble 2 år, mamma tullet med at "nå har du blitt stor jente, og trenger ikke bleie mer". Så merket hun at jeg ikke gjorde av meg i bleien i det hele tatt, hun satte enda på bleie på meg, i hvertfall på nettene, men ingenting kom ut i bleien. Er den dag i dag imponert over meg selv som toåring

Noe liknende skjedde her.

Gutten min vegret seg for å gå på do, ikke fordi han var redd men fordi det var enklere å bare tisse i bleien.

Så en dag sa jeg bare til ham at store gutter ikke bruker bleier, de går på do. Så tok jeg rett og slett ikke på ham bleie mer, og han begynte å gå på do. I begynnelsen satte jeg ham på do noen ganger i døgnet, men i løpet av et par dager sa han fra selv når hn måtte.

Kan telle antall uhell han har hatt på én hånd.

Han var 2 og et halvt da han slutta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...