Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i inntektsåret 2013 opparbeidet meg 17 500,- i feriepenger (lite, pga. jeg har vært i foreldrepermisjon).

Min månedlige netto utbetaling er på 12 300,-

Hvordan regner jeg da ut hvor mye jeg får utbetalt i juni? (Jobber i kommune).

Er det slik at jeg ikke får fastlønn? Kun feriepenger? Trekker de i tillegg fra noen penger, siden man får lønn for 1 mnd, og man har 5 uker ferie..

Gah, noen som vet hvordan jeg regner meg fram til dette? :)

Anonymous poster hash: 269ea...5ba
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke fått permisjonspengene utbetalt direkte fra arbeidsgiver? Trodde alle kommunene gjorde det på den måten. Uansett vanskelig å svare på når du oppgir netto lønn.

Anonymous poster hash: 37ac8...6be
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke fått permisjonspengene utbetalt direkte fra arbeidsgiver? Trodde alle kommunene gjorde det på den måten. Uansett vanskelig å svare på når du oppgir netto lønn.

Jeg fikk lønn for den faste stillingsprosenten min hos kommunen, lønn for ekstravakter fikk jeg gjennom NAV.. Litt usikker på hva jeg har i bruttolønn, men tror jeg ligger på rundt 16 - 17 000,-.

Anonymous poster hash: 269ea...5ba

Skrevet

Først, man må alltid se på bruttolønnen for å regne seg fram til feriepenger. Nettolønnen sier ingen ting.

For å finne ut ferielønnen

Ta en titt på lønns og trekkoppgave for 2013. Det er den som oppsummerer lønnen din for 2013. Der er det en post som heter "Feriepengegrunnlag". Da du har 5 ukers ferie er feriepengene dine 12% av denne summen.

Får jeg ikke lønn?

Den måneden man får utbetalt feriepengene får man vanligvis ikke lønn. Har man jobbet overtid får man overtidspenger fra forrige måned utbetalt, men ikke grunnlønnen. Årsaken til det er jo fordi du ikke jobber noe den måneden. Ferielønnen skal kompensere for inntektstapet når du er vekke fra ferie.

Trekker de penger?

Da du har 5 ukers ferie trekker de 1 ukes lønn på neste måneds lønnsutbetaling. Det er fordi du ikke har jobbet den uken. Dermed må du beregne at feriepengene må deles på 5 uker.

Jammen, jeg tar ikke ferie når feriepengene blir utbetalt

Spiller ingen rolle. For å gjøre det lettere for lønnskontoret får du utbetalt feriepenger selv om du faktisk jobber den måneden. Dette retter seg opp når du da tar ferie senere på året. La oss si at du tar 4 uker ferie i september. Da er du borte fra jobb i de ukene, men du får fortsatt full lønn den måneden. Det er fordi du ikke fikk utbetalt lønn i Juni(om det er feriepenge-måneden), men feriepenger. Det krever altså en hvis orden i økonomien om du ikke tar ut ferie den måneden feriepengene kommer, men såpass bør et voksent menneske klare

AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange arbeidsgivere trekker alle 5 ukene på juni, dvs at de tar litt av feriepengene også for å dekke opp inntektsbortfallet. Men, har du ikke tjent opp rettigheter til å ta ut 5 uker ferie med lønn, så kan du velge å ta ut mindre, og dermed be de trekke mindre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...