Gå til innhold

Blodgiver?!?!

Grooo

Er du blodgiver?  

1 stemme

1. 1. Er du blodgiver?

• Ja
      13
    • Ja, men det er lenge siden jeg har gitt
      3
    • Nei
      27
    • Nei, kan av ulike årsaker ikke gi blod
      24

Anbefalte innlegg

Jeg syns at om man velger å avstå fra å gi blod, bør folk respektere det. Svigerinna mi prøvde å presse meg til det, og kom med stupide påstander om at om man drikker ett glass vann etterpå, så er det blodet du har gitt fylt på igjen. For det første er den påstanden bare sprøyt, og for det andre skulle ikke det påvirke mitt valg i å avstå fra å gi blod. Det er ikke egoistisk å avstå fra å gi blod, man skal bare gi blod om man virkelig har lyst til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gitt blod en gang og er klar til å gi dersom de ringer etter meg.

Blir du ikke innkalt fire ganger i året?

Hvis ikke har det kanskje skjedd noe feil, for det er fire ganger i året som er vanlig. Da blir de sikkert kjempeglade hvis du tar kontakt, for det er vel stort sett blodmangel over hele landet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir du ikke innkalt fire ganger i året?

Hvis ikke har det kanskje skjedd noe feil, for det er fire ganger i året som er vanlig. Da blir de sikkert kjempeglade hvis du tar kontakt, for det er vel stort sett blodmangel over hele landet...

Hvis hun har en sjelden blodtype så gir hun nok ikke regelmessig. Blod kan bare lagres en viss tid før det må kastes, siden en sjelden blodtype nettopp er sjelden er sannsynligheten relativt liten for at de til enhver tid skal ha pasienter inne som trenger denne blodtypen. Skulle de holdt lageret ved like hele tiden ville mye måtte kastet. Så de kaller bare inn givere med sjeldne blodtyper akkurat når de har behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah... Okei, trodde alle gav like ofte jeg.

Svogeren min "falt ut av systemet" for en stund siden, og fikk ikke innkalling før han selv sa i fra, han er av de som kan gi fire ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alt annet enn sprøyteskrekk... tar mange blodprøver i året......

Men grunnen til det gjør at jeg ikke kan bli blodgiver selv om jeg vil :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel
Svigerinna mi prøvde å presse meg til det' date=' og kom med stupide påstander om at om man drikker ett glass vann etterpå, så er det blodet du har gitt fylt på igjen.[/quote']

Det skal vel kanskje litt mer enn ett glass til, men i løpet av ganske få timer er faktisk blodvolumet normalt igjen, og man merker overhodet ikke at man har kvittet seg med litt. Det som tar tid er å produsere nye blodceller. Ellers er jeg enig med deg. Ingen skal tvinges til å gi blod! For meg er det en selvfølge å gi, men jeg skjønner jo at det ikke er det for alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er blodgiver, men må stadig i karantene pga at jeg har vært i malariatrøk...

Så nå kan jeg ikke gi før jul, og da er jeg forhåpentligvis gravid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tusjen

Jeg har sånne blodårer som er umulig å få blod ut av.. :wink: Jeg meldte meg som blodgiver og de fikk ut 0 blod.. :sjarmor: det ble litt morsomt også.. Fikk spørsmål og vitsing om hvorfor jeg hadde meldt meg som blodgiver.. Etterpå sa de at jeg ikke måtte ta det tungt, det var slike ting som kunne skje... :sjarmor: For å være ærlig var jeg glad for å slippe, synes sprøyter er helt forferdelig og det har ikke plaget meg at jeg ikke kan være blodgiver..

tusjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle blodbanker har et lager av alle mulige blodtyper. Naturligvis er ikke lagerert av type AB like stort som lageret av 0, men de har lager av alle typer, og det hender blod må kasseres.

Jeg er ikke blodgiver. Jeg har ikke akkurat sprøyteskrekk, men syns det er såpass ubehagelig at jeg ikke klarer det. Jeg avstår fra å gi blod, og jeg avstår fra å få blod. :)

Og det at de er så strenge med hvem som får gi blod, har sikkert med statistikk å gjøre. Det er tross alt "better to be safe than sorry". De nekter ikke folk for å plage dem, eller fordi de har fordommer. Det er tross alt fagfolk som lager retningslinjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg lever sammen med en person som kommer fra et land utenfor Europa - derfor kan jeg ikke gi blod(permanent så lenge jeg lever sammen med denne personen).

Dette synes jeg er en relativt hårreisende praksis og gjør at jeg egentlig ikke ville gi blod - uansett om muligheten skulle åpne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en teori på hvorfor det er sånn. (Men bare en teori, så ikke skyt meg.)

Det finnes mange uoppdagede virus! For ikke mange år siden oppdaget de et nytt her til lands, som de var så uheldige å kalle hepatitt. Etterhvert fant de ut at dette var et virus mange normenn har. Også mange blodgivere... Så der fikk de et problem. Jeg husker ikke enden på visa, det hele ble dysset ned.

MEN man vet at det finnes mange virus som ikke er påvist. De vi lever med her i Norge, og som mange har, og som ikke gir nevneverdig sykdom, de tåler vi. Det er ikke dermed sagt at vi vil være i like god stand til å tåle et uoppdaget virus fra Afrika. Skjønner dere?

Hvis vi reiser til India, og spiser Indisk mat, så vil vi mest sannsynlig få en kraftig magesyke. Det får ikke Indere selv, da de fint tåler disse bakteriene som ikke vi gjør.

Det kan jo være noe sånt de vil gardere seg imot, og det er isåfall ikke diskriminerende men klokt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg har en teori på hvorfor det er sånn. (Men bare en teori, så ikke skyt meg.)

Det finnes mange uoppdagede virus! For ikke mange år siden oppdaget de et nytt her til lands, som de var så uheldige å kalle hepatitt. Etterhvert fant de ut at dette var et virus mange normenn har. Også mange blodgivere... Så der fikk de et problem. Jeg husker ikke enden på visa, det hele ble dysset ned.

MEN man vet at det finnes mange virus som ikke er påvist. De vi lever med her i Norge, og som mange har, og som ikke gir nevneverdig sykdom, de tåler vi. Det er ikke dermed sagt at vi vil være i like god stand til å tåle et uoppdaget virus fra Afrika. Skjønner dere?

Hvis vi reiser til India, og spiser Indisk mat, så vil vi mest sannsynlig få en kraftig magesyke. Det får ikke Indere selv, da de fint tåler disse bakteriene som ikke vi gjør.

Det kan jo være noe sånt de vil gardere seg imot, og det er isåfall ikke diskriminerende men klokt!

For det første vil jeg påpeke at det er stor forskjell på bakterier og virus - selv om jeg forstår poenget ditt.

Problemet er at med så omfattende reisevirksomhet som mange nordmenn har så vil mange av disse i langt høyere grad være utsatt for smitte av både virus og bakterier enn en person som har innvandret til Norge for 20 år siden(og fortsatt ikke viser tegn til smitte).

Dvs det jeg reagerer på er inkonsekvensen i reglene. Slik de fungerer i dag er de diskriminerende og har ikke vitenskaplig hold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått gi blod fordi jeg har hatt blodprosent helt nede i 9. Nå har den normalisert seg, så om den fortsatt er stabil etter svangerskapet så kanskje. Kommer nok også an på om de klarer å få ut noe blod fra årene mine. Har en liten åre som er brukbar i venstre armen, men det er såvidt den klarer å tyte ut litt til en blodprøve. Synes det er fint at folk velger å gi blod :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Panne

Jeg er også blodgiver! Som ved en skjebnens ironi, så fikk bestefaren min blodoverføring samme dagen som jeg ga blod første gang (han er 91 år gammel og svært blodfattig)

Det var da jeg først tenkte over at jøss, det å være blodgiver er til nytte for folk på ordentlig, dette hjelper virkelig!

Jeg har også fylt ut donorkort, hvis jeg dør vil jeg ikke ha noe imot å gi bort det jeg ikke lenger trenger til de som virkelig har behov for det. Vær obs på at du må si fra til dine nærmeste pårørende om at du vil donere organer, for de er de som må ta den endelige avgjørelsen.

Da jeg fortalte mamma om at jeg vil donere organer om jeg dør, ble hun småhysterisk. Hun ville absolutt ikke høre snakk om slikt. (ikke fordi hun er mot organdonasjon men fordi hun ikke vil høre snakk om at jeg kan dø). Det skjønner jeg jo på sett og vis. Men nå vet hun det ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Jeg avstår fra å gi blod, og jeg avstår fra å få blod.

Hvordan avstår du fra å få blod? Har du skrevet ned dette noe sted/informert pårørende om at de bare skal la deg dø hvis du eks ikke slutter å blø etter en fødsel/bilulykke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal jeg si...

Har jeg mistet så mye blod at jeg mister bevistheten, så vil jeg jo få blodoverføring.

Er jeg derimot så "oppegående" at jeg kan si nei takk, så gjør jeg det, og går heller gjennom en lengre rekonvalesens periode. Men er det snakk om at jeg dør uten blod, så tar jeg selvfølgelig imot en halvliter.

Så det er altså ikke et religiøst standpunkt, men jeg har jobba litt for mye i blodbank... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Poirot

Takk for svar.

Ble bare nysgjerrig, det finnes jo mange ulike grunner og måter å gjøre det på. Lengre rekonvalesens skjønner jeg at man kan ønske seg, men om man heller ville dø enn å motta blod synts jeg det hørtes litt voldsomt ut (men igjen har jo mange sine grunner).

Hva er det du har erfart i blodbank som gjør at du ikke vil få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om jeg våger å fortelle det her...

Det er flere grunner til det. Èn av dem er smitte. En annen er faren for å danne antistoffer. Jeg er ikke sikker på om jeg er ferdig med å få barn enda, så jeg vil helst unngå det.

Også er det et par småting til. Dersom jeg skulle få blod, ville jeg hatt ferskt blod, og ikke en pose som har stått i skapet i noen uker, og som går ut på dato i morgen... Men man kan jo ikke velge det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...