Gå til innhold

Blodgiver?!?!

Grooo

Er du blodgiver?  

1 stemme

1. 1. Er du blodgiver?

• Ja
      13
    • Ja, men det er lenge siden jeg har gitt
      3
    • Nei
      27
    • Nei, kan av ulike årsaker ikke gi blod
      24

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg vet om flere homofile som føler seg diskriminert. Enkelte homofile er veldig utsatt for hiv-smitte, men absolutt ikke alle. Mange homofile lever i homogene forhold og blir ikke utsatt for mer smitte enn heterofile. En homofil som har vært i et fast forhold over lengre tid og heller ikke vært borti sprøytespisser eller andre smittekilder kan da fint gi blod?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet om flere homofile som føler seg diskriminert. Enkelte homofile er veldig utsatt for hiv-smitte' date=' men absolutt ikke alle. Mange homofile lever i homogene forhold og blir ikke utsatt for mer smitte enn heterofile. En homofil som har vært i et fast forhold over lengre tid og heller ikke vært borti sprøytespisser eller andre smittekilder kan da fint gi blod?[/quote']

Ja, nettopp. Bare det å ha hatt sex med en homofil mann gjør at man aldri kan bli blodgiver. Ærlig talt, etter årevis med testing burde man få "all clear" en eller annen gang. Og hva med de som er i faste forhold og gjentatte tester har vært negative? Man burde ikke avvise alle homofile fordi noen kanskje har økt fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette skriver i hvert fall Landsforeningen for lesbisk og homofil frigjøring:

"Pressemelding: Homsers mulighet til å gi blod

Sett i lys av den senere tids mediaoppmerksomhet omkring blodgivning og menn som har sex med menn, har styret i Helseutvalget for homofile og Landsforeningen for lesbisk og homofil frigjøring kommet frem til følgende.

Det finnes ikke faglige argumenter for at gruppen menn som har sex med menn ikke skal ha mulighet til å bli vurdert på lik linje med andre grupper i blodgivningssammenheng.

Alt blod testes og testene er i dag er av en helt annen kvalitet enn de vi hadde på 80-tallet.

Vi er opptatt av at alt blod skal være sikkert og behandlingen av blodgivere bør ta hensyn til seksualadferd og ikke hvem man er eller hvilken gruppe man tilhører."

http://www.llh.no/?module=Articles;action=...blicOpen;ID=844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tør ikke jeg!!!

har totalt angst bare på tanken av å muligens måtte ta blodprøve når jeg skal til legen, da gruer jeg meg fra jeg står opp og får totalt hetta og åp nippet til angstanfall. :o :roll:

men ønsker å hjelpe litt, og har derfor tatt det standpunkt at jeg har fyllt ut donorkort. Når jeg er død er jeg ihvertfall ikke panikkslagen lenger... så da kan de bruke det de kan bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir blod. Synes tiden i blodgiverstolen er deilig avslappende, også får jeg saft som er så inmari kald og god :D

Er det noen som vet hvordan det er hvis man flytter fra et område til et annet. Må jeg vente like lenge som første gang når jeg allerede er godkjent som blodgiver her, eller er det et samarbeid mellom blodbankene, slik at jeg kan bli blodgiver i en ny blodbank med en gang?

...kanskje jeg skal spørre om de vil ha en halvliter av meg før jeg flytter :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tør ikke jeg!!!

har totalt angst bare på tanken av å muligens måtte ta blodprøve når jeg skal til legen, da gruer jeg meg fra jeg står opp og får totalt hetta og åp nippet til angstanfall. :o :roll:

men ønsker å hjelpe litt, og har derfor tatt det standpunkt at jeg har fyllt ut donorkort. Når jeg er død er jeg ihvertfall ikke panikkslagen lenger... så da kan de bruke det de kan bruke.

Som jeg skulle sagt det selv.....

Kan ikke huske sist jeg tok blodprøve . Har aldri tatt en eneste sprøyte eller blodprøve uten å besvime :oops: men donorkort har jeg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Jeg skjønner at de må tenke på sikkerheten, men det er jo andre risikogrupper som får gi blod?

"Homofile får ikke gi blod

Innvandrere fra Botswana, hvor fire av ti har hiv, får gi blod i Norge. Homofile nordmenn, hvorav seks av tusen har hiv, får ikke gi blod.

- Dette er en klar forskjellsbehandling og stigmatisering av homofile, sier tidligere stortingsrepresentant Anders Hornslien (32), som har vært gift i sju år og hatt samme kjæreste i femten. Likevel vil ikke Blodbanken ha blodet hans. Han er nemlig gift med en mann, og som alle homofile utelukket fra å gi blod - på livstid"

http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/06/29/372448.html

Ja, ja. Ikke er jeg homofil og ikke kan jeg gi blod, av andre grunner. Men det skal ikke være lett å være homofil og ha lyst til å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvordan det er hvis man flytter fra et område til et annet. Må jeg vente like lenge som første gang når jeg allerede er godkjent som blodgiver her' date=' eller er det et samarbeid mellom blodbankene, slik at jeg kan bli blodgiver i en ny blodbank med en gang?[/quote']

Jeg skal ikke flytte, men skal starte å jobbe ett annet sted så det er mer praktisk for meg å gi blod der i steden. Spurte derfor om dette nå, og fikk beskjed om at det var helt greit å begynne å gi blod på det andre stedet, men at de antagelig kom til å ta alle tester og slik på nytt fordi det ikke er noe sammarbeid sånn sett mellom de forskjellige blodbankene. Syntes det hørtes rart ut jeg, men det var i alle fall det min blod-tappe-dame på Hausmannsgate sa i går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og alle fra et ikke-vestlig land får heller ikke gi blod. Jeg kjenner en som er adoptert fra et sør-amerikansk land, hun har bodd hele sitt liv, bortsett fra 1 år, i Norge og er helt frisk, men får altså ikke være blodgiver fordi hun ikke er biologisk norsk. Jeg synes det er helt bak mål. Vi går glipp av så mange villige blodgivere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agurk

Og de som har sex med prostetuerte da? De må vente i tolv mnd bare. Diskriminering!

Det er vist forskjell på hiv fra homoseksuelle og prostertuerte.. Den fra prostetuerte går over innen tolv mnd :roll:

Og jeg som akkurat har fått blod :o Håper heller det er fra en homofil enn en som har sex på strøket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og de som har sex med prostetuerte da? De må vente i tolv mnd bare. Diskriminering!

Det er vist forskjell på hiv fra homoseksuelle og prostertuerte.. Den fra prostetuerte går over innen tolv mnd :roll:

Ja, jeg synes det er hårreisende!

Og jeg som akkurat har fått blod :o Håper heller det er fra en homofil enn en som har sex på strøket!

Det ville jeg også ha håpet på. Jeg ville tro at en som har sex med prostituerte er mer tilbøyelig til å ha sex med tilfeldige, muligens smittede, mennesker, enn en homofil mann som, sannsynligvis i likhet med heterofile, har et fast forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Jeg ville gjerne bli blodgiver og troppet opp på sykehuset. Fikk beskjed om å pelle meg hjem igjen, for det lilel blodet jeg hadde behøvde jeg selv.

Har prøvd å spise jerntabeletter og matvarer som inneholder mye jern, men jernlageret mitt vil ikke opp dit det skal. Så jeg får bare akseptere at jeg ikke kan bli blodgiver nå. Kanskje en gang i fremtiden. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å spise jerntabeletter og matvarer som inneholder mye jern, men jernlageret mitt vil ikke opp dit det skal. Så jeg får bare akseptere at jeg ikke kan bli blodgiver nå. Kanskje en gang i fremtiden. :wink:

Husk å ta C-vitaminer også! Det gjør at kroppen lettere tar opp jernet i maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Jeg er blodgiver. Det vil si, jeg har ikke fått gitt så mye, for etter å ha blitt registrert første gang, rakk jeg å gi en gang før jeg hadde en operasjon, og dermed ble det 12 mnd karantene på meg... men nå har jeg omsider somlet meg tilbake, på et nytt sykehus denne gangen og tatt prøvene igjen, og skal gi i slutten av juni.

Når det gjelder piercing har jeg inntrykk av at det er litt ulike meninger, forskjellig praksis. Noen godtar kun hull i ørene, andre utøver litt mer skjønn. Er det i slimhinner godtas ikke det, men er det feks i navlen er det ok.

Jeg så det var noen som kommenterte at blodgivning ikke kunne være sunt (eller noe lignende) - men det er faktisk bare bra for de fleste av oss å gi fra oss litt. På den måten får vi skiftet ut litt, det stimulerer til produksjon.

Av samme grunn er det ikke alle det er like bra for, har man en høy "blodprosent" (hemoglobin) vil denne kunne bli "for høy" av å gi blod, fordi det som sagt stimulerer til økt produksjon av blod... Ei jeg kjenner ble frarådet å gi blod pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile

Jeg vurderer det. Har sprøyteskrekk, men det har gitt seg litt i det siste. Dessuten prøver kjæresten hele tiden å overtale meg, tenkte jeg skulle bli med ham neste gang han skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuddly

Nei, jeg gir ikke blod. Har tenkt et par ganger på å gjøre det, men det blir liksom borte igjen...

Og nå ser jeg jo at jeg uansett er for tynn, så da så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Gemini

Blodgiver her også. jeg pleier å gi sammen med kjæresten min.

En venninne av meg hadde også lyst til å bli blodgiver, men siden hun er adoptert fra Sør Korea så gikk visst ikke det?? Hun var ikke mange månedene da hun kom til Norge.

Jeg skjønner ikke det der jeg? kan man ikke bare teste det blodet på lik linje med vårt blod da?? :klø:

Merkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...