Gå til innhold

Blodgiver?!?!

Grooo

Er du blodgiver?  

1 stemme

1. 1. Er du blodgiver?

• Ja
      13
    • Ja, men det er lenge siden jeg har gitt
      3
    • Nei
      27
    • Nei, kan av ulike årsaker ikke gi blod
      24

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Altså har du sex med en homofil kan du aldri gi blod' date=' men har du sex med en prostituert må du bare vente 12 mnd?? :o [/quote']

Halloo ? Stemmer det ? Ganske vilt da! Tror ikke de prostituerte er så mye mindre smittefarlige :roll:

Har veldig lyst til å melde meg som blodgiver jeg, men det har tatt litt tid å tenke over saken, siden jeg har vannvittig dårlige og "underliggende" årer som gjemmer seg når kanylen kommer fram....

Får se :)

Blod trengs, det er i allefall helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste gjennom siden for å dobbeltsjekke, og det var som jeg trodde, jeg kan ikke gi blod.

Er det noen som vet hvorfor man må være over en eksakt vekt for å gi blod?

Grensen på 50 kg er satt fordi blodvolumet er avhengig av kroppsvekt og tapping av 450 ml blod kan gi ubehag for givere som veier <50 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sprøyteskrekk :eeeh:

Men jeg prøver å utfordre dette litt, ved f.eks. å delta i et forskningsprosjekt under graviditeten, der jeg måtte ta flere blodprøver. Svimte av bare et par av gangene. Men det sitter kun i hodet mitt. Så når det har gått et år etter sist fødsel så skal jeg vurdere STERKT å melde meg som blodgiver. :sjarmor:

Skulle ønske de kunne begynne med SMS-varsling. Mannen min glemmer hele tide timen sin. Ha kunne trenge påminnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså har du sex med en homofil kan du aldri gi blod, men har du sex med en prostituert må du bare vente 12 mnd?? :o

Ja, jeg stusset over det samme. Jeg synes det virker litt tåpelig at menn som har sex med andre menn ikke kan gi blod, noen gang. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forsto det slik at sms-varsling var på trappene' date=' i hvert fall på mitt sykehus.[/quote']

Har ikke hørt noe om det, men jeg ble i alle fall spurt om mailadresse i dag. Har hele tiden brukt mail til å bytte time fordi de tidene de sender meg passer jo aldri..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensen på 50 kg er satt fordi blodvolumet er avhengig av kroppsvekt og tapping av 450 ml blod kan gi ubehag for givere som veier <50 kg.

Aha, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Kan jeg allikevel. :klø: har fått høre fra flere at siden jeg har piercing kan jeg ikke gi blod. Står da vitterlig ingenting om det der.

Melder meg så fort jeg kan. :D

Har sett et skjema man må fylle ut for å bli blodgiver, og der mener jeg det sto at man ikke kunne gi blod hvis man hadde piercing (bare hull i ørene var godtatt).

Selv skal jeg melde meg som blodgiver med en gang jeg blir 18 (var på sykehuset og prøvde å overtale folka der til å la meg gi blod selv om jeg er under 18, men det gikk ikke :-?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man tatt piercing, hull i ørene etc. må man vente 12 måneder før man kan gi blod. Men da kan man gjerne gi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man tatt piercing' date=' hull i ørene etc. må man vente 12 måneder før man kan gi blod. Men da kan man gjerne gi![/quote']

Bra, det skal jeg si til mine piercede venner. :tunge1:

Fint å få litt klar informasjon, er så mange myter/rykter om blodgivning som svirrer rundt at man kan bli forvirra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke lov, da jeg har piercing i slimhinner (tunge fx). Jeg har vært der og 'meldt meg', men ble sendt hjem igjen da det ble klart hvor smykkene satt.

Jeg fant ikke info noe sted om piercinger jeg heller, og var litt snurt da jeg dro derfra altså. Jeg kunne spart meg turen, avspaseringen fra jobben etc om noen bare kunne gitt meg ordentlig beskjed (jeg spurte til og med på telefonen).

Nuvel, sånn er livet - og jeg fikk meg en god spasertur kan jeg tenke meg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse
Gjest Virvel

Jeg er blodgiver, og har vært det siden jeg ble gammel nok. Moren min har gitt blod siden hun ble myndig selv, så for meg har det liksom alltid vært en selvfølge. Det koster meg så utrolig lite å gi bort en halvliter fire ganger i året, dessuten har jeg alltid vært voldsomt fascinert av alt som har med blod og gørr å gjøre... :ler:

Jeg synes det virker litt tåpelig at menn som har sex med andre menn ikke kan gi blod, noen gang.

Hvis du får blodoverføring fra en homofil, er det rundt 70 ganger større fare for å bli smittet med hiv. Da man ble klar over dette på 80-tallet, var det de homofile selv som trakk seg som givergruppe. Homofile menn har nokså nylig blitt vurdert som blodgivere igjen, men siden antallet hiv-smittede homofile har økt igjen de siste årene, er det fortsatt ikke aktuelt. Hvis risikoen derimot kommer ned på et akseptabelt nivå igjen, blir de ønsket velkommen tilbake på sekundet. Det har null og niks med diskriminering å gjøre, og jeg tror de fleste, de homofile inkludert, er enige om at det er bedre med litt for strenge enn litt for slappe regler i tilfeller som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...