Gå til innhold

Gutt under utredning, rettigheter på skolen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Min sønn er under utredning hos BUP for autisme og ADHD. Underveis har han nå fått påvist epilepsi med absenser. Han har epileptisk aktivitet nesten hele tiden.

Slik det er nå virker det som om skolen er lei "han som alltid bråker og forstyrrer" og plasserer han ,aleine, på gangen 90 % av skoledagen, i klasser som er 4-5 trinn over hann, eller på grupperom med elever uten språk og funksjonsevne. De gir ikke oss foreldre noe beskjed om dette heller, men kan gjerne skrive i meldeboken "i dag har "Per" sittet på gangen nesten hele dagen". Det er klassekamerater eller vårt barn som forteller hvordan dagen egentlig har vært.

Det er 15 elever i klassen, 1 lærer.

PPT har gitt han 200 + skoletimer per skoleår, der han skal få en ekstra faglært person som følger han gjennom skoledagen. Dette er det ikke blitt noe av, pga skole ikke har budsjett.

Som skolen sier, så har han ca null utbytte av fagene på skolen, og han lærer ingenting på skolebenken, med unntak av hvis en lærer sitter med han hele tiden og driver han, forklarer og viser, om og om igjen.

Jeg kjenner jeg blir helt fortvilet! Har de virkelig lov å løse det på denne måten?Har han ikke rett på spesialundervisning når PPT har sagt det?

Tips og råd mottas med stoor takk :)

Hilsen rådvill mor

Videoannonse
Annonse
Gjest Cevita
Skrevet

Skolen har ikke lov til å sette eleven på gangen uten tilsyn. Alle elever har krav på undervisning! Elever som ikke har god nok nytte av den vanlige undervisningen har krav på spesialundervisning. Det skrives da en sakskyndig vurdering, og kommunen (rektor) fatter et enkeltvedtak ut i fra dette. Dersom enkeltvedtaket sier noe annet enn den sakskyndige vurderingen skal dette begrunnes. Enkeltvedtak har du mulighet til å klage på.

Har du fått et enkeltvedtak?

Jeg vil anbefale deg å lese opplæringsloven. Der står alt du har krav på med tanke på opplæring (Kap. 2), spesialundervisning (Kap 5), skolemiljø (kap 9) osv.

Dersom du mener at skolen bryter opplæringsloven, så skriv en klage til fylkesmannen.

Opplæringsloven

denne siden finner du tips dersom du vil sende inn en klage. Ser at den er laget for Oslo, men den er nok like aktuell andre steder også.

• Liker 2
Gjest Cevita
Skrevet

Men merk at en slik situasjon ikke er helt enkel for læreren i klassen heller, for der har han jo tross alt 14 andre elever som også har krav på undervisning, og dersom en elev gjør at dette ikke er mulig for de 14 andre, så må man jo finne en annen løsning slik at alle 15 får det de har krav på...

Og mens tiden går mens rapporter blir skrevet og vedtak blir fattet, så går kanskje en lærer alene dag etter dag i klasserommet og faktisk ikke har mulighet eller kompetanse til å gi en slik elev oppfølgningen han trenger.

Det uansett ingen grunn til å bryte loven, men det er viktig å være obs på at en slik sak har flere nyanser..

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for svar! :)

enkeltvedtak har vi ikke fått. Skolen mener de ikke kan gi min sønn spesialundervisning på grunn av manglende penger. De var ganske klar på dette for flere måneder siden. Burde jeg etterlyse enkeltvedtaket?

Jeg skal sitte meg grundig inn i opplæringsloven!! Tusen takk for tips, og tusen takk for hjelp! :blomst:

AnonymBruker
Skrevet

Om han har enkeltvedtak fra forrige skoleår får skolen ressurser til dette. Om vedtaket har kommet i løpet av skoleåret må skolen hente det fra eksisterende budsjett, og det er nok verre å få til så mange timer. Er de 200 timene med assistent eller pedagog?

Anonymous poster hash: 5604b...3c7
  • Liker 1
Skrevet

Men merk at en slik situasjon ikke er helt enkel for læreren i klassen heller, for der har han jo tross alt 14 andre elever som også har krav på undervisning, og dersom en elev gjør at dette ikke er mulig for de 14 andre, så må man jo finne en annen løsning slik at alle 15 får det de har krav på...

Og mens tiden går mens rapporter blir skrevet og vedtak blir fattet, så går kanskje en lærer alene dag etter dag i klasserommet og faktisk ikke har mulighet eller kompetanse til å gi en slik elev oppfølgningen han trenger.

Det uansett ingen grunn til å bryte loven, men det er viktig å være obs på at en slik sak har flere nyanser..

Selvfølgelig! Dette har vi forståelse for, men føler det samtidig ikke er riktig å straffe min sønn for noe han har null kontroll over, og samtidig utelukke han fra så mye av undervisningen.

Gjest Cevita
Skrevet

Kanskje denne også er av interesse. Det er utdanningsdirektoratet som har skrevet en grundigere tolkning til kapittel 5 i opplæringsloven.

Skrevet

Om han har enkeltvedtak fra forrige skoleår får skolen ressurser til dette. Om vedtaket har kommet i løpet av skoleåret må skolen hente det fra eksisterende budsjett, og det er nok verre å få til så mange timer. Er de 200 timene med assistent eller pedagog?

Han har ikke enkeltvedtak fra andre skoleår. Vedtaket fra PPT er fra dette skoleåret.

De 200 timene er i hovedsak med pedagog, men det står at en liten del av de kan være med assistent.

AnonymBruker
Skrevet

Okey. Da skal skolen utarbeide en IOP som du skal skrive under på. Jeg ville fått et møte med skolen så raskt som mulig, og etterspurt IOP og hva de planlegger for neste skoleår. Dette skoleåret skjer det neppe så mye.. Nevner bare at det ikke er lærer som får gjort noe, men skolens ledelse! (IOPen skrives av lærer eller spes.pedagog da)

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig! Dette har vi forståelse for, men føler det samtidig ikke er riktig å straffe min sønn for noe han har null kontroll over, og samtidig utelukke han fra så mye av undervisningen.

Hvorfor er det da greit å straffe de 14 andre barna da egentlig?

Anonymous poster hash: a642d...b97

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! :)

enkeltvedtak har vi ikke fått. Skolen mener de ikke kan gi min sønn spesialundervisning på grunn av manglende penger. De var ganske klar på dette for flere måneder siden. Burde jeg etterlyse enkeltvedtaket?

Jeg skal sitte meg grundig inn i opplæringsloven!! Tusen takk for tips, og tusen takk for hjelp! :blomst:

Du har krav på enkeltvedtak og klager til fylkesmannen om du ikke får dette. Skolen har ikke lov å bruke økonomi som grunnlag. Får du enkeltvedtak klager du om det ikke er i tråd med sakkyndig vurdering. Du skal også få IOP som vist hvordan det jobbes og klager om det ikke følger enkeltvedtaket.

Skolene kan faktisk gå i minus på sine budsjetter for å ivareta elevers krav på tilfredsstillende opplæringstilbud. Medier er siste instans å ta kontakt med om skolen ikke gjør som de skal. Skriv skriftlige klager til skole med snarlig frist for forbedring før fylkesmann kontaktes med skriftlig klage.

Om du vil lese mer kan du Google "veileder til opplæringslov om spesialpedagogisk hjelp" der står lovene nøye forklart mer utfyllende og forståelig.

Anonymous poster hash: 9a19f...a51

Skrevet

Okey. Da skal skolen utarbeide en IOP som du skal skrive under på. Jeg ville fått et møte med skolen så raskt som mulig, og etterspurt IOP og hva de planlegger for neste skoleår. Dette skoleåret skjer det neppe så mye.. Nevner bare at det ikke er lærer som får gjort noe, men skolens ledelse! (IOPen skrives av lærer eller spes.pedagog da)

ok, da skal det ordnes så fort som mulig. Tusen takk for råd :blomst:

Gjest Cevita
Skrevet

Han har ikke enkeltvedtak fra andre skoleår. Vedtaket fra PPT er fra dette skoleåret.

De 200 timene er i hovedsak med pedagog, men det står at en liten del av de kan være med assistent.

Slik jeg har forstått det:

Først sakskyndig vurdering fra PPT (som de har fått)

Så skal rekor/kommune fatte et enkeltvedtak basert på den sakkyndige vurderingen (som de ikke har fått)

Så skal spes.lærer og kontaktlærer skrive en IOP ut i fra enkeltvedtak og sakkyndig vurdering som sikrer å gi eleven den spesialundervisningen han har krav på (som ikke har blitt gjort).

Skrevet

Du har krav på enkeltvedtak og klager til fylkesmannen om du ikke får dette. Skolen har ikke lov å bruke økonomi som grunnlag. Får du enkeltvedtak klager du om det ikke er i tråd med sakkyndig vurdering. Du skal også få IOP som vist hvordan det jobbes og klager om det ikke følger enkeltvedtaket.

Skolene kan faktisk gå i minus på sine budsjetter for å ivareta elevers krav på tilfredsstillende opplæringstilbud. Medier er siste instans å ta kontakt med om skolen ikke gjør som de skal. Skriv skriftlige klager til skole med snarlig frist for forbedring før fylkesmann kontaktes med skriftlig klage.

Om du vil lese mer kan du Google "veileder til opplæringslov om spesialpedagogisk hjelp" der står lovene nøye forklart mer utfyllende og forståelig.

Det er jo det vi har mistenkt.. Tusen takk skal du ha for gode tips og råd :)

AnonymBruker
Skrevet

Så skal rekor/kommune fatte et enkeltvedtak basert på den sakkyndige vurderingen (som de ikke har fått)

Så skal spes.lærer og kontaktlærer skrive en IOP ut i fra enkeltvedtak og sakkyndig vurdering som sikrer å gi eleven den spesialundervisningen han har krav på (som ikke har blitt gjort).

Jepp! Men etter hva jeg kan se står det ikke noe om når sakkyndig ble utarbeidet? Om det er de siste seks ukene er det for tidlig å kreve at IOP er klar og tiltak er igangsatt. Men merkelig at enkeltvedtaket ikke er på plass.. Ville i hvert fall fått til møte med skolen og fått alt klart til neste skoleår! Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det da greit å straffe de 14 andre barna da egentlig? Anonymous poster hash: a642d...b97

Det er ikke greit å straffe de andre barna heller, men løsningen er ikke å frata et barn rett til sin opplæring. Løsningen et å sette inn nok ressurser både til at barnet ti ts OG resten av klassen skal få den opplæringen de har rett på. Økonom er ingen unnskyldning, den øverste plikten er å gi alle barna tilfredsstillende opplæring så får økonomi komme i andre rekke.

Alle barn har rett på et godt psykososialt miljø som gir grunnlag for god trivsel og læring. Dersom et enkeltmannsforetak er en trussel for miljø og læring skal det settes inn andre tiltak enn å fjerne et barn fra undervisningen

Skrevet

Jeg setter utrolig stor pris på hjelpen og kunnskapen din! Tusen takk :hug:

Skrevet

Jepp! Men etter hva jeg kan se står det ikke noe om når sakkyndig ble utarbeidet? Om det er de siste seks ukene er det for tidlig å kreve at IOP er klar og tiltak er igangsatt. Men merkelig at enkeltvedtaket ikke er på plass.. Ville i hvert fall fått til møte med skolen og fått alt klart til neste skoleår! Lykke til!

sakkyndig var ferdig utarbeidet i februar! siden har vi hatt møter med skolen der de da påpeker at det ikke er noe de kan gjøre pga manglende midler.

Tusen takk for det! Nå skal jeg hive meg rundt, å få fart på sakene!

Tusen takk for hjelpen :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke greit å straffe de andre barna heller, men løsningen er ikke å frata et barn rett til sin opplæring. Løsningen et å sette inn nok ressurser både til at barnet ti ts OG resten av klassen skal få den opplæringen de har rett på. Økonom er ingen unnskyldning, den øverste plikten er å gi alle barna tilfredsstillende opplæring så får økonomi komme i andre rekke.

Alle barn har rett på et godt psykososialt miljø som gir grunnlag for god trivsel og læring. Dersom et enkeltmannsforetak er en trussel for miljø og læring skal det settes inn andre tiltak enn å fjerne et barn fra undervisningen

Jeg er enig. Dvs. jeg synes de skal få undervisning i to forskjellige klasserom.

Anonymous poster hash: a642d...b97

• Liker 1
Skrevet

Takk skal du ha! Jeg er så enig.

Bare sånn at det er sagt, så er det ingen av de 14 elevene som sliter faglig. De leser, regner og mestrer alle fag like bra som trinnet over dem. De scorer også i øverste del på nasjonale prøver. Alle utenom han som blir plassert på gangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...