Gå til innhold

Typiske fallgruver for vegetarianere/veganere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har vært vegetarianer i et år nå og er på vei mot å bli veganer. Det går forhåndsvis greit, men jeg lurer på om det er noen som har noen produkter man skulle tro var vegetarisk/vegansk men som ikke er det. Typ at det er animalsk løpe i mange oster, eller at gelatin kommer fra knokler fra slaktedyr. Lakris foreksempel. Og mange chillinøtter inneholder jo kylling ekstrakt :(

Setter stor pris på alle innspill!

Anonymous poster hash: d48d2...25e
Videoannonse
Annonse
Gjest Timber
Skrevet

De tingene jeg kommer på først er generelt godteri som smågodt etc (gelatin og E120). Og om ting bare er merket med "aroma". Da kan det også stamme fra dyr. En del ferdige pastasauser inneholder melk og ansjoser. Noen pastatyper inneholder egg. Og selvfølgelig bakverk og kaker.

Så beste er å lese på alt man kjøper til man blir "kjent" med merkene.

Skrevet

Du er bekymret for animalsk løpe i ost, ja. Du er klar over at ost er laget av MELK?

Fallgruver:

2010-09-20-jpg72.jpg

• Liker 2
Gjest Timber
Skrevet

Du er bekymret for animalsk løpe i ost, ja. Du er klar over at ost er laget av MELK?

Fallgruver:

2010-09-20-jpg72.jpg

Mest sannsynlig er h*n det. Selv om en del mennesker oppriktig trur at Tine produserer melka... Men oster med animalsk løpe blir ikke regnet som vegetariske. Veganere spiser som kjent ikke ost laget på melk.

Og ja, det er mange fallgruver. Men bare fordi en eller annen ingrediens er animalsk (som høner i sement) gjør jo ikke at man ikke skal ha det kostholdet eller livsstilen man ønsker.

Gjest Wei Wei
Skrevet (endret)

Medicin i kapsler inneholder gelatin.

Endret av Wei Wei
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den største fallgruven er vel at man ikke spiser kjøtt. Og det er ganske dumt for helsen.

Anonymous poster hash: 49ec9...f42
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke bruke plastikk, siden det er animalske produkter i plastikk. Dvs at du ikke kan kjøre bil, sykle eller ta toget. Du må gå :) i tøysko :)

Anonymous poster hash: 1028b...3f0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Den største fallgruven er vel at man ikke spiser kjøtt. Og det er ganske dumt for helsen.

Anonymous poster hash: 49ec9...f42

Hvorfor? :)

Anonymous poster hash: 50197...e0b

AnonymBruker
Skrevet

Kosmetikk - det finnes mye vegansk (og ikke dyretestet) kosmetikk på helsekostbutikker, Vita osv., men å fortsette å kjøpe såper og hudpleieprodukter med dyrefett i er det nok en del som gjør. Google it, flere nettsider har utfyllende lister over hva som er tilgjengelig i Norge.

Anonymous poster hash: 15dbf...7dd
  • Liker 2
Skrevet

Mest sannsynlig er h*n det. Selv om en del mennesker oppriktig trur at Tine produserer melka... Men oster med animalsk løpe blir ikke regnet som vegetariske. Veganere spiser som kjent ikke ost laget på melk.

Og ja, det er mange fallgruver. Men bare fordi en eller annen ingrediens er animalsk (som høner i sement) gjør jo ikke at man ikke skal ha det kostholdet eller livsstilen man ønsker.

Ostelignende produkter uten melk er ikke ost. Det er strenge krav til hva som får lov til å kalle seg ost. Står det ikke ost på pakken så er det ikke ost. "Revet" fra Synnøve Finden eller "Bit" fra Vita Hjerterå for eksempel.

Å være veganer er ikke bare kosthold, men en hel livsstil. Man skal ikke bare kutte ut animalske produkter i kostholdet. Man skal også kutte ut alle andre produkter med animalske ingredienser, så langt det lar seg gjøre.

• Liker 1
Gjest Badebuksa
Skrevet

Ostelignende produkter uten melk er ikke ost. Det er strenge krav til hva som får lov til å kalle seg ost. Står det ikke ost på pakken så er det ikke ost. "Revet" fra Synnøve Finden eller "Bit" fra Vita Hjerterå for eksempel.

Å være veganer er ikke bare kosthold, men en hel livsstil. Man skal ikke bare kutte ut animalske produkter i kostholdet. Man skal også kutte ut alle andre produkter med animalske ingredienser, så langt det lar seg gjøre.

Og det er da det begynner å bli komisk: "så langt det lar seg gjøre", dvs at først setter de seg selv høyt og tror de er så flinke, så innser de at de ikke kan gjøre nok.

De gidder ikke å kutte ut alt og bo i en hytte i skogen. De kunne gjort det, de GIDDER bare ikke. De MÅ ikke bruke plastikk. Men de vil. Er det mer synd på dyra som blir til kjøtt, enn de som blir til plastikk?

Og så kommer de tomme argumentene "bedre å gjøre noe enn å ikke gjøre noe" eller "man gjør så godt man kan", men hvorfor ikke flytte inn i en trehytte i skævven et eller annet sted og sitte der urørlig så man ikke dreper insekter? Bare dø ut - for dyras skyld. Kanskje det kommer en rev og eter deg etterpå og, og blir god og mett.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fallgruver:

2010-09-20-jpg72.jpg

Nå skriver TS vegetarianere/veganere. En veganer kan naturligvis ikke spise ost, men en vegetarianer kan godt spise ost så lenge det ikke er animalsk løpe i. Det er dog mikrobiell løpe istedet i en del ting, og det kan vegetarianere spise.

Og til de som tror et vegetarisk kosthold er usunt, ring India og informer dem om at de må ha kjøtt i kostholdet sitt, ellers dauer de vel hele gjengen... Det er flaut sneversynt å bryte ut av seg at alle må spise kjøtt for helsa sin del, når både forskning og personlig erfaring fra hele kulturer med milloner av mennesker viser at et vegetarisk kosthold dekker næringsbehov like bra som et kosthold som inkluderer kjøtt. I tillegg til å være langt mer bærekraftig.

Anonymous poster hash: 2915b...483

• Liker 8
Skrevet

Fallgruver..... Tja, ALT. Det kan være animalske ingredienser i fryktelig mye, alt fra brød til posegrønnsakssupper til de fleste typer godteri. Kan ikke bli overrasket over noe lenger. For det første burde man ha kontroll over E-stoffer, deretter er det ting som bl.a. smaksforsterker/aroma som kan være både vegetabilsk og animalsk (f.eks. av Toro sine posegryteretter er halvparten veganske og halvparten ikke pga aroma, selv om akkurat de samme ingrediensene står på pakka) - ofte burde man bare spørre produsenten. Melkeprotein f.eks. er også ofte i ting man ikke tror det er i på forhånd.

Så er det ting som er dyretestet da, vet ikke om du tar hensyn til slikt. Ikke bare kosmetikk, men bl.a. oppvaskmidler og tamponger kan være dyretestet... Også er det palmeolje - som per definisjon er vegansk, men det fører jo indirekte til død likevel. Greit å prøve å styre unna.

Også er det klær da. Små skinnlapper på jeans, litt ull i klær, animalsk lim i sko (nesten umulig å finne ut av da ikke produsentene selv har peiling ofte... Tryggest å kjøpe sko merket Vegetarian).

Du finner ulike oversikter over slike ting på f.eks. veg-veg.no, dyrevern.no/dyretestet, etc.

Gjest Timber
Skrevet

Ingen som henger deg om du kaller noe du lager hjemme for ost selv om det ikke er laget på melk, og du skjønte garantert hva jeg mente.

Og nei, det er ikke bare et kosthold, men uansett må man starte et sted. Det enkleste for mange er ofte å starte med maten, og så fase ut ikke-veganske produkter fra huset ellers (klær, husholdningsprodukter, hygieneprodukter, sminke etc). Det er svært få (av de jeg kjenner i hvert fall) som går "cold turkey" på samtlige områder, fordi det ville innebæret ganske mye innkjøp som ikke alle har økonomi til med en gang. En annen ting å huske er at folk blir veganere av flere forskjellige årsaker. Noen for dyreetikken, noen for helse og andre for miljø. Ikke alle blir "korrekte veganere", og mange endrer holdninger underveis.

• 3 måneder senere...
Skrevet

WHÆÆÆ

Spiser folk liksom kjøtt! Det er jo mord!

Svineri (sic)!!!

Anonymous poster hash: 9822b...bd6
Skrevet

Våkn opp, folkens!

Sjøl spiste jeg kjøtt i mange år, men begynte å bli skikkelig sjuk, fikk kviser, blei feit osv.

Viste dere at det er kjøtt som dreper flest folk i året!!!

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes folk kunne holde seg til temaet, og heller argumentere for og mot vegetarisme/veganisme i en egen tråd.

Jeg har spist vegansk i over ti år, og etter hvert har det blitt til at jeg har snudd på problemstillingen – jeg kommer stadig over produkter som er veganske ved rene "uhell", produkter jeg ellers ikke ville regnet med var veganske. ;)

Men: Pass deg for "aroma" i produkter særlig av typen potetgull, nøtter, sauser etc. Skriv til produsenter og still kritiske (men høflige!) spørsmål om hva de putter i maten de selger. Pass deg for østerssaus i asiatisk mat når du spiser ute (også "vegetar"-variantene med tofu). Lær deg hvilke E-stoffer du må se opp for.

Hvis du bor i Oslo: Besøk de få veganske spisestedene i byen så ofte du kan! Støtt dem!

Anonymous poster hash: 6a297...217
Skrevet

Medicin i kapsler inneholder gelatin.

Jeg er vegetarianer, men må ta diverse medisiner i tablettform også med dragè. Hva i all verden gjør jeg da?

Skrevet

Våkn opp, folkens!

Sjøl spiste jeg kjøtt i mange år, men begynte å bli skikkelig sjuk, fikk kviser, blei feit osv.

Viste dere at det er kjøtt som dreper flest folk i året!!!

Kan vi få se dokumentasjon på denne påstanden?

Anonymous poster hash: 286d0...6f3

• Liker 1
Skrevet

Jeg er vegetarianer, men må ta diverse medisiner i tablettform også med dragè. Hva i all verden gjør jeg da?

Du svelger noen kameler. Rett og slett.

Anonymous poster hash: 6a297...217

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...