Gå til innhold

hva vil råd om veiledning og oppfølging fra barnevernet innebære?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hva vil råd om veiledning og oppfølging fra barnevernet innebære? Noen som vet? Ser ikke behovet, men har fått beskjed at jeg klage på en avgjørelse som er tatt. Grunn til at barnevernet har til å slå fast et slikt vedtak skulle være for at de mener det vil styrke samarbeidet mellom far til min tenåringssønn og meg. Barnet har middels karakterer, men skolen mener at han kan med mer motivasjon få bedre karakterer.

Anonymous poster hash: 7fb46...f63
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går nok ikke på karakterer, men kanskje samspillet mellom barn og foreldre.

Hvis barnevernet får beskjed om at et barn/ en familie sliter er ofte råd og veiledning det første man prøver å tilby dem av hjelp.

Skrevet

Hadde forøvrig ikke klaget avgjørelsen, men gitt veiledningen et forsøk.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken paragraf har de vist til i brevet? Lurer på om det er frivillige tiltak dere har fått eller ikke.

Veiledning vil innebære nettopp det, at de møter dere med jevne mellomrom diskuterer problemer, kommer med andre måter å se et problem på feks, kommer med andre måter å løse et problem på etc. Veiledningen kan foregå hjemme eller hos dere.

Det tar seg dårlig ut i deres sak å takke nei til veiledning.

Anonymous poster hash: d4b50...cb0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken paragraf har de vist til i brevet? Lurer på om det er frivillige tiltak dere har fått eller ikke.

Veiledning vil innebære nettopp det, at de møter dere med jevne mellomrom diskuterer problemer, kommer med andre måter å se et problem på feks, kommer med andre måter å løse et problem på etc. Veiledningen kan foregå hjemme eller hos dere.

Det tar seg dårlig ut i deres sak å takke nei til veiledning.

trådstarter: jeg har sagt til faren at han skal få ta seg av barnevernet, og at jeg trekker meg fra hovedansvaret pga saken. Jeg vil ut av situasjonen. Orker det ikke, for jeg har gjort alt jeg kunne for barnet hele veien og de henger seg opp i normale ting.

Her er brevet jeg fikk:

I brevet fra bv står det:

Barneverntjensesten kom først i kontakt med familien etter bekymringsmelding fra privatperson ( altså stemoren til barna). Innholdet i meldingen beror seg på manglende oppfølging fra hjem, samt barnets til tider utagerende adferd.

I løpet av underskelsen har det vært gjennomført samtale med mor, far og barnet, samt at det er blitt hentet inn opplysninger fra skole, PPT, og fastlege.

I tilbakemeldingen fra skolen opplyses det om at det er far som oftest møter på utviklingssamtaler. Rent faglig sett ligger barnet på middels nivå, menat det er mangel på motivasjon og egeninnsats. Skolen antyder at barnet har særskilt behov for tett oppfølging fra hjemmet hva det gjelder skolearbeid.

I samtaler med far sier han at samarbeidet foreldre imellom godt kunne ha vært bedre, både hva det gjelder oppfølging av skole, felles regler og rutiner, samt at det er i hans interesse at barnet har det mest mulig forutsigbart.

I samråd med far avsluttes undersøkelsen med vedtak om råd og veiledning.

Vedtak: Det fattes følgende vedtak: Vedtak om råd og veiledning til foresatte. Vedtaket er hjemlet i Lov om barneverntjenester paragraf4-4,2.

Begrunnelse: Barneverntjenesteen vurderer at det er behov for råd og veiledning til foresatte for å lette samarbeidet rundt barnet, og for å skape mest mulig forutsigbarhet i hans hverdag.

• Liker 1
Skrevet

Du igjen.

Kan ikke du bare takke ja til det da? Ingenting er vel bedre om det bidrar til at sønnen din får det bedre? Og i det lange løp at forholdet til far blir bedre, slik at dere får et bedre samarbeid? Veiledningen vil vel gå på akkurat det da, siden det er det barnevernet mener det er behov for.

• Liker 12
Skrevet

Siste innlegg kom før jeg postet. Men er det ikke bare flott at dere kan få et bedre samarbeid da? Ser du ikke hensikten med det? Det er jo til sønnen din sitt beste at dere greier å samarbeide skikkelig!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Siste innlegg kom før jeg postet. Men er det ikke bare flott at dere kan få et bedre samarbeid da? Ser du ikke hensikten med det? Det er jo til sønnen din sitt beste at dere greier å samarbeide skikkelig!

trådstarter. jeg har bestemt meg for å la faren få hovedansvaret, for jeg har fått helt angst og fått nok av at barnevernet er innvolvert. Vi har samarbeidet hele tiden, så forstår ikke dette. Vi sendte smser daglig til hveandre før om barnet. Men vi er uenig i noen ting. Dvs faren vil at vi skal skrive klokkeslett om når barnet som er tenåring skal spise middag , hva han spiser osv. Jeg er imot det, og derfor mener faren at veiledning og at det blir fastslått faste måltidsklokkesletter og slikt er viktig. Nei jeg har tatt skrekken og trekker meg ut og har sagt at jeg kun ønsker rollen som fritidsmamma, og så får han ta seg av hovedansvar og barnevernet selv..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

trådstarter: sønnen sier at han vil bo fast hos meg, men desverre har jeg tatt skrekken og orker ikke dette med barnevern. Det går på selvtilliten løs, og jeg orker heller ikke samarbeid utover at faren skal ha kontroll i mitt hjem. Barnet er tenåring, og jeg mener at hva vi spiser har han ingenting med å gjøre. Vi spiser sundt. Men han skal få lov å ta seg av barnet på ukedagene, og jeg utnevner meg kun til helgemamma, for jeg har nå tatt skrekken.

AnonymBruker
Skrevet

Om du er villig til å gi opp hovedomsorgpga dette som er bagateller så er det mike gost at far får omsorgen. Det viser jo hvor ditt fokus ligger nemlig på deg selv og dine følelser/din amgst og ikke på sønnen din sine følelser.

Tiltalene fra barnevernet er frivillige i følge brevet. Så takk nei, si fra deg omsorgen men ikke forvent å få den tilbake heller. Og forvent fjerne en bitter sønn som er sint for at du nektet hjelp og heller gav opp.

• Liker 16
Skrevet

Jeg kan ikke begripe hvorfor du ikke bare tar imot råd og veiledning, jeg da. Det verste som kan skje er at det ikke hjelper. I beste fall får dere hjelp og en bedre hverdag.

Enig med AB over - legg vekk fokuset på deg selv nå. Hva du føler er bare en liten del av denne saken. Har fulgt den gjennom flere tråder, og selv om alle andre skulle ta feil og du har rett, så svelg den kamelen og gå med på veiledning. I det minste kan du da si til sønnen, eksen, eksens nye kone osv at du har prøvd!!

• Liker 8
Skrevet

Jeg vet ikke i deres tilfelle.. Hadde en nabo som slet med å få til de daglige rutinene noe som gjorde at ungene alltid kom for sent på skolen, hun kom for sent til kontroller med ungene osv. Da fikk hun hjelp av barnevernet, det kom en hjem til henne hver morgen i en periode for å bidra til å få mer struktur på morgenstell og rutiner. Husker ikke hvor lenge det varte men det var ikke så mye som et år, og jeg tror det gikk seg til. Vi har ikke snakket noe om det, tror hun synes det var litt flaut men det var det jo ingen grunn til. Hun trengte hjelp den gangen og fikk det og ting kom på plass i hverdagen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke i deres tilfelle.. Hadde en nabo som slet med å få til de daglige rutinene noe som gjorde at ungene alltid kom for sent på skolen, hun kom for sent til kontroller med ungene osv. Da fikk hun hjelp av barnevernet, det kom en hjem til henne hver morgen i en periode for å bidra til å få mer struktur på morgenstell og rutiner. Husker ikke hvor lenge det varte men det var ikke så mye som et år, og jeg tror det gikk seg til. Vi har ikke snakket noe om det, tror hun synes det var litt flaut men det var det jo ingen grunn til. Hun trengte hjelp den gangen og fikk det og ting kom på plass i hverdagen.

trådstarter: jeg har gjort alt jeg kunne av min makt for å være en god mor. Jeg har fulgt opp barna på alt. Har tatt skrekken. Og dersom jeg trekker meg fra foreldreansvaret, og kun blir helgemamma, så vil det bli eksens oppgave å gå på kurs og veiledninger via barnevernet. Jeg vil ikke ha noe med dette å gjøre, for jeg er dypt uenig og ser ikke grunn nok i brevet som jeg har lagt inn her. Ser dere grunnlaget i det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er brevet: Barneverntjensesten kom først i kontakt med familien etter bekymringsmelding fra privatperson ( altså stemoren til barna). Innholdet i meldingen beror seg på manglende oppfølging fra hjem, samt barnets til tider utagerende adferd.

I løpet av underskelsen har det vært gjennomført samtale med mor, far og barnet, samt at det er blitt hentet inn opplysninger fra skole, PPT, og fastlege.

I tilbakemeldingen fra skolen opplyses det om at det er far som oftest møter på utviklingssamtaler. Rent faglig sett ligger barnet på middels nivå, menat det er mangel på motivasjon og egeninnsats. Skolen antyder at barnet har særskilt behov for tett oppfølging fra hjemmet hva det gjelder skolearbeid.

I samtaler med far sier han at samarbeidet foreldre imellom godt kunne ha vært bedre, både hva det gjelder oppfølging av skole, felles regler og rutiner, samt at det er i hans interesse at barnet har det mest mulig forutsigbart.

I samråd med far avsluttes undersøkelsen med vedtak om råd og veiledning.

Vedtak: Det fattes følgende vedtak: Vedtak om råd og veiledning til foresatte. Vedtaket er hjemlet i Lov om barneverntjenester paragraf4-4,2.

Begrunnelse: Barneverntjenesteen vurderer at det er behov for råd og veiledning til foresatte for å lette samarbeidet rundt barnet, og for å skape mest mulig forutsigbarhet i hans hverdag.

AnonymBruker
Skrevet

Det går nok ikke på karakterer, men kanskje samspillet mellom barn og foreldre.

Hvis barnevernet får beskjed om at et barn/ en familie sliter er ofte råd og veiledning det første man prøver å tilby dem av hjelp.

trådstarter: barnet er tenåring. Jeg vil ikke ha kontakt med faren annet enn korte beskjeder på smser som før når det var noe. Ellers vil jeg ikke ha noe som helst med å gjøre, for vi to er helt forskjellige, og jeg mener at den avgjørelsen må jeg få ta.

• Liker 1
Skrevet

trådstarter: jeg har gjort alt jeg kunne av min makt for å være en god mor. Jeg har fulgt opp barna på alt. Har tatt skrekken. Og dersom jeg trekker meg fra foreldreansvaret, og kun blir helgemamma, så vil det bli eksens oppgave å gå på kurs og veiledninger via barnevernet. Jeg vil ikke ha noe med dette å gjøre, for jeg er dypt uenig og ser ikke grunn nok i brevet som jeg har lagt inn her. Ser dere grunnlaget i det?

Jeg ville deltatt på møtet og sett hva dette egentlig bunner i. Ja, jeg ville ikke følt meg særlig vel av å få et sånt brev fra barnevernet for vi gjør jo alle det vi makter for å være en god mor. Det gjorde naboen min også, og jeg skjønner at det føles som at de trekker din verdi som mor i tvil. Men det er bedre å komme på banen og delta og på den måten få gitt din mening om saken.

• Liker 3
Skrevet

trådstarter: barnet er tenåring. Jeg vil ikke ha kontakt med faren annet enn korte beskjeder på smser som før når det var noe. Ellers vil jeg ikke ha noe som helst med å gjøre, for vi to er helt forskjellige, og jeg mener at den avgjørelsen må jeg få ta.

Dette handler vel mer om barnet enn om deg, og det er vel for tenåringens skyld at dere skal få til et bedre samspill. Som mor er jeg villig til å svelge en del kameler for at mine barn skal ha det best mulig.

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det fremstår som om du har gått i forsvarsposisjon fordi du har et inntrykk av barnevernet som noe negativt til tross for at formålet her er å hjelpe sønnen din. At du ikke vil ha noe med det å gjøre er ditt valg, men det er litt vanskelig å argumentere med at man har gjort alt man kan når man velger å trekke seg ut av alt fordi man ikke ønsker å få veiledning av fagfolk.

Jeg kan forstå at det kan kjennes ubehagelig, men det går an å bestemme seg for at barnet er viktigere enn såret stolthet og stille opp.

• Liker 7
Skrevet

Åh nei, nå igjen :hakeslepp: . Du lager en masse tråder om denne barnevernssaken og konflikten mellom deg og barnefar. Hvorfor gjør du det? Du hører jo ikke på noen av rådene du får uansett. Du bare framstiller deg selv på en utrolig uheldig måte.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

For meg virker det som om du tenker kun på deg selv og dine behov og ønsker. Du har fått et barn, da setter du det først og stiller opp for sønnen din! Trenger sønnen din hjelp skal du vel ikke nekte han det?? Mange som får god hjelp av barnevernet.

Anonymous poster hash: ca9bf...fbe
  • Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...