Gå til innhold

Til dere som har rasekatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere som har rasekatt, har dere katten / kattene deres bare inne? Jeg har en venninne som bor i en leilighet på ca 60 kvm. Hun har en perser som kun er inne. Jeg kjenner at jeg alltid blir litt trist når jeg er på besøk hos henne og ser katten. Jeg tenker på alt den går glipp av. Jeg har selv tre katter som får lov til å være ute når de vil. De elsker å klatre i trærne i hagen her, løper rundt, og de hilser på nabokattene. Jeg synes synd på katten hennes som har et så begrenset liv. Den får aldri løpe rundt ute, være på musejakt eller treffe andre katter. Som menneske ville jeg jo blitt helt gal hvis hele livet mitt var begrenset til å leve inne i en leilighet ( eller hus for den saks skyld) Og jada, jeg vet rasekatt koster penger. Jeg har selv hatt en siameser tidligere. Hun fikk være ute når hun ønsket. Hvilke tanker har dere om dette, er det god dyrevelferd å ha kattene kun inne? :catmilk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke katt selv, men jeg har veldig mange av de samme tankene som deg. Har alltid syns synd på katter som må være inne hele sitt liv. Jeg føler at det strider veldig med kattens natur. Men de vet kanskje ikke hva de går glipp av?

Gjest Anastasia
Skrevet

Kommer jo an på om de blir aktivisert inne da.. jeg kjenner en som har innekatt og den katten har det bra.

Selv har jeg sibirkatt og hun får gå ut når hun vil. Hun liker seg best inne, og sitte i vinduet og se ut. Men hun har hvertfall muligheten til å ligge i gresset sammen med nabokatten. De er så søte :)

Skrevet

Har en Russian Blue i leilighet på 60 kvadrat. Hun har tilgang til sikret veranda, og jeg tar henne med ut (i bånd) nå og da. De er egnet til å ha inne siden de er rolige.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har rasekatt, Maine Coon. Vi bodde sentralt til i rekkehus da vi fikk katten, med flere sterkt trafikkerte veier rundt. Vi hadde luftegård på 5 kvm ved terassen i hagen og 110 kvm boareal. Katten fikk ikke være ute annet enn dette.

Vi flyttet og bor nå usentralt til i et spredt boligområde med store jordbruksarealer rundt og eneste vei i ca mils omkrets annet enn boligene på feltet er en vei med 50 km/t fartsgrense og litt normal trafikk. Dette er også et stykke fra vårt hus. Her slippes pus inn og og etter eget ønske. Vi har ham alltid inne når vi reiser noe sted eller når vi legger oss/er på jobb.

Han er noe miljøskadet av sine først leveår inne, for han går aldri langt bort fra huset, hagen eller garasjen og kommer som regel hele tiden innom hjemme igjen for å samle mot til neste utforsking.

Han er såklart vaksinert årlig, merket og kastrert, ellers hadde jeg aldri sluppet ham løs. Rasekatt eller ei.

Anonymous poster hash: 92124...5f8
Skrevet

Vi har rasekatt, Maine Coon. Vi bodde sentralt til i rekkehus da vi fikk katten, med flere sterkt trafikkerte veier rundt. Vi hadde luftegård på 5 kvm ved terassen i hagen og 110 kvm boareal. Katten fikk ikke være ute annet enn dette.

Vi flyttet og bor nå usentralt til i et spredt boligområde med store jordbruksarealer rundt og eneste vei i ca mils omkrets annet enn boligene på feltet er en vei med 50 km/t fartsgrense og litt normal trafikk. Dette er også et stykke fra vårt hus. Her slippes pus inn og og etter eget ønske. Vi har ham alltid inne når vi reiser noe sted eller når vi legger oss/er på jobb.

Han er noe miljøskadet av sine først leveår inne, for han går aldri langt bort fra huset, hagen eller garasjen og kommer som regel hele tiden innom hjemme igjen for å samle mot til neste utforsking.

Han er såklart vaksinert årlig, merket og kastrert, ellers hadde jeg aldri sluppet ham løs. Rasekatt eller ei.

Anonymous poster hash: 92124...5f8

Så godt å høre at han får være ute. Våre to minste er også sånn som holder seg rundt hushjørnene her, og kommer hele tiden innom for å hilse på. Jeg er helt ening med deg, alle katter som skal være ute må være chippet, vaksinert og kastrert.

Skrevet

Vi har bl.a to persere, de får traske ut og inn som de vil. Den ene holder seg alltid ved huset, mens den andre er ute å flyr innimellom. Vi bor langt ute på bygda, med et lite stykke til veien. Kastrerte hankatter begge to.

Tror dog ikke nødvendigvis innekatter lider noen nød, om de får det stellet som trengs. De bør ha tilgang til en (ev. inngjerdet) veranda så de kan få frisk luft,(ut i bånd er jo også et alternativ) og at noen aktiviserer dem daglig. Flere "egne" liggeplasser, gjerne en plass litt høyt over gulvet, rikelig med muligheter for kloring, og vinduer utenom terrasse så de kan få se ut. De elsker jo å følge med på livet ute disse pusene :) Så lenge kattens interesser blir ivaretatt, tror jeg de har det bra som "innepuser" også.

Gjest Anubiel
Skrevet

Vi har en kastrert Maine Coon på ti måneder som har fått være ute alene (når vi er hjemme) fra han var 8 måneder. Han elsker å være ute og det hadde absolutt ikke vært noe alternativ å holde ham som innekatt. Da hadde han klaget hull i hodet på oss.

Han holder seg innenfor et fast lite område, i hager og på gangveier og i kratt rundt boligfeltet vårt. Dette vet vi fordi vi aldri slipper ham ut uten gps på. Han er heller aldri ute om natten. Han har sine rutiner nå og ser ut til å trives med det. Når vi kommer fra jobb, får han først en matbit. Så setter han seg og er klar for å få på halsbånd med gps. Så er det rett ut. Han kommer innom noen ganger for å prate eller leke, før han kommer inn for natten av seg selv ca 21.30. Flinke pusen :)

Nå har vi installert katteluke og planen er at han skal få komme og gå som han vil innenfor et bestemt tidsrom, slik at han kan få være litt ute mens vi er på jobb også.

Det var ganske krevende å aktivisere ham nok den tiden han var innekatt. Han elsket å gå tur ute i bånd i denne tiden og jeg skjønte fort at han ikke ville trives som innekatt. Han er alt for glad i å rulle seg i gresset, løpe etter fluer og snuse rundt omkring. Han er også en ganske sosial katt og har blitt kompis med flere nabokatter. Slikt hadde han ikke hatt anledning til som innekatt.

Jeg må likevel si at jeg forstår argumentene til de som holder katten som innekatt. Det er mange farer der ute for en liten pus!

Skrevet

Så smart med GPS. Har aldri hørt om at noen har det på en katt. Er det et spesielt bånd, eller fester du det til et vanlig kattebånd? Ellers er jeg veldig enig i det du sier om at det er slitsomt å holde kattene inne. Det krever mye aktivisering. Mine to minste begynte å være ute for en månedstid siden. Den siste tiden før de ble sluppet ut, lå de mye i vinduskarmene og tittet ut. Jeg fikk helt vondt av dem når de lå der å så på verden utenfor som de ikke fikk ta del i. Jeg vil også si at jeg absolutt forstår dem som bor midt i en by, og som av den grunn holder katten inne. Trafikk er fiende nr en for katter.

Skrevet

Nå har ikke vi rasekatter, men den ene katta vår nekter å gå ut. Hun er selvbestemt innepus og trives best i sofakroken eller i vinduskarmen for å slikke litt sol og se ut.

Hun hadde det helt fint på 39kvm midt i Oslo, og hun har det enda finere på 83kvm i et rolig boligområde i Drammen.

Jeg har prøvd å få henne til å gå mer ut, men det er ikke snakk om! Hun sitter på trappa og gauler og vil inn om jeg "stenger" henne ute i fem minutter. Det er kun en eller to dager i året hvor det er passelig temperatur (aller helst ikke mer enn ca 20-23 grader), lettskyet, tørt og heeeelt vindstille, at hun går ut av egen fri vilje og blir en liten times tid.

Katter kan leve fullverdige liv innendørs også, så om katten er blank og fin i pelsen, ikke overvektig, maler og koser seg og ikke minst spiser, drikker og steller seg normalt, så er det en trygg og lykkelig katt venninnen din har.

Særlig om venninnen din ikke bor på bakkeplan og katten kan gå direkte inn og ut uten å måtte drasses ned flere etasjer, eller hun bor i et område med mye trafikk, synes jeg det høres ut som hun har tatt et godt valg med å holde pusen inne.

• Liker 1
Gjest Anubiel
Skrevet

Så smart med GPS. Har aldri hørt om at noen har det på en katt. Er det et spesielt bånd, eller fester du det til et vanlig kattebånd? Ellers er jeg veldig enig i det du sier om at det er slitsomt å holde kattene inne. Det krever mye aktivisering. Mine to minste begynte å være ute for en månedstid siden. Den siste tiden før de ble sluppet ut, lå de mye i vinduskarmene og tittet ut. Jeg fikk helt vondt av dem når de lå der å så på verden utenfor som de ikke fikk ta del i. Jeg vil også si at jeg absolutt forstår dem som bor midt i en by, og som av den grunn holder katten inne. Trafikk er fiende nr en for katter.

www.tractive.com

Selve brikken er av en størrelse som nok er litt for stor for en vanlig liten huskatt å bære. Den er litt mindre enn en fyrstikkeske og veier 30 gram. Men på en Maine Coon går det bra! Han bryr seg ikke om den, forbinder bare pipet når den skrur seg på med at "nå skal jeg ut, wohoo!" og sitter pent for å få den på :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...