Gå til innhold

Delt bosted og barnebidrag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Vi skal kanskje begynne med delt bosted, annenhver uke.

Bidraget nå er på ca 1500 kr/mnd. Nytt bidrag ble regnet til 540 kr i mnd.

Deler man da utgifter til barnehage? Den kommer jo uansett på 2700 kr i mnd, og det høres ikke riktig ut at jeg skal stå for hele summen og han kun skal bidra med 540 kr.

Hvordan er det da med evt dobbel barnetrygd og stønad til barnetilsyn når man har delt samvær?

Takk for svar :-)

Anonymous poster hash: 2ac65...0a3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om dere har delt bosted skal dere også dele på alle utgifter. Dere kan dele på barnetrygden og om dere er enslige på hver deres kan kan dere også få en halv utvidet barnetrygd.(far må søke om dette)

Da får dere også begge skattefradraget (dog 50% av det slik jeg har skjønt, men noe er bedre enn ingenting). Stønad barnetilsyn er forbeholdt enslige forsørgere og det er ingen av dere så det får dere ikke.

Anonymous poster hash: da350...7e5
AnonymBruker
Skrevet

Om dere har delt bosted skal dere også dele på alle utgifter. Dere kan dele på barnetrygden og om dere er enslige på hver deres kan kan dere også få en halv utvidet barnetrygd.(far må søke om dette)

Da får dere også begge skattefradraget (dog 50% av det slik jeg har skjønt, men noe er bedre enn ingenting). Stønad barnetilsyn er forbeholdt enslige forsørgere og det er ingen av dere så det får dere ikke.

Anonymous poster hash: da350...7e5

Takk for svar! :-)

AnonymBruker
Skrevet

Kan legge til at jeg er alene og far har samboer.

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Er utgifter til barnetilsyn lagt med i utregningen av bidrag er det bidragsmottaker som skal betale hele barnehage/sforegningen.I tillegg til evt differanse på lønn.

Ellers er det delt likt i utgifter på dere begge. Selv om samværersfordelingen er 40/60.

Begrepet delt bosted er ikke det samme som 50/50 samvær, dette er det mange som blander.

Så det kan være en skjevfordeling på samværet opptil 20%, uten at det påvirker bidraget ved delt samvær.

Pengene som bidragsmottaker mottar skal veie opp for lavere lønn, slik at barnet skal ha nogenlunde lik økonomisk standar hos begge foreldre. Så alle større utgiftger skal deles på to.

Anonymous poster hash: 0751d...bfb
Skrevet

Skal dere ha delt bosted, innebærer det at barnet "flytter" annethvert år. Det er ugunstig i din situasjon, da du mister skattefradrag det året barnet "bor" hos far. Da han allerede har samboer, og ikke har rett på dette skattefradraget. Jeg hadde bedt om at barnet "bor" hos deg på papiret så lenge du er alene, slik at du får de ekstra kr.

Du har rett på en halv ekstra barnetrygd. Hvis han tjener vestentlig mer enn deg, blir det ett netto bidrag som skal være med på å utligne forskjellen på inntektene dere. Ellers skal alle utgifter deles, bhg, SFO, aktiviteter osv.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 60/40 på papiret. Jeg og min samboer 40 og far 60. Men, jenta bor 50/50 i realiteten. Far får da dobbel barnetrygd og skatteklasse 2. Han betaler derfor sfo, fritids aktiviteter, bursdager og alt av klær som følger barnet, som vintersko, regntøy, bobledress, skolesekk osv. Jeg betaler ikke noe bidrag til far men, betaler alt jenta trenger av klær etc her hjemme hos meg. Store ting som sykkel, ski, (briller, regulering om hun skulle trenge det) har hun med seg mellom hjemmene og det spleiser vi på.

Anonymous poster hash: bb53c...2dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...