Gå til innhold

Hva er/gjør et hjem?

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta
Skrevet

Hva er et hjem? Hva er det som gjør et hjem? Hvorfor føler du at dette er hjemmet ditt?

Problemstillingen dukket opp i går og fikk meg til å tenke litt.

Mitt hjem (regner med at barn har andre kriterier) er der jeg bor. Hvor mine møbler og gjenstander er. Hvor jeg er trygg og vet at jeg kan slippe alle masker. Hvor jeg er velkommen til enhver tid og i enhver tilstand. Hvor jeg har påvirkningskraft på utseende og regler.

Det er sikkert mer som jeg ikke kommer på nå. Har faktisk aldri tenkt over hvorfor hjem er hjem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjemme er der hvor mine følelser bor..

Det første året etter at jeg flyttet ut fra mitt barndomshjem var det fremdeles "hjemme" selv om jeg hadde alle tingene mine der.

Nå er der jeg bor blitt "hjemme".. Selv hvor mye jeg flytter... For nå har jeg med meg sambo på lasset og da blir en hver bolig et hjem med en gang.. :)

Skrevet

Mitt hjem gjør svært lite. Heldigvis, ellers ville jeg ikke fått sove der om natta.

Hva er et hjem? Et sted du føler er ditt eget, som er trygt, og et sted du slapper av.

Skrevet
Hjemme er der hvor mine følelser bor..

Det var godt sagt - slik har jeg det!

Skrevet

Det var godt sagt - slik har jeg det!

Legger du igjen følelsene hjemme? Skjønte ikke helt den der...

Skrevet

Monstermagnet, selv om noe bor et sted, betyr det vel ikke at man ikke kan ta det med seg ut? Jeg mener, jeg bor et sted, men jeg er ikke hjemme hele tiden av den grunn...

Jennifer

Skrevet
Monstermagnet, selv om noe bor et sted, betyr det vel ikke at man ikke kan ta det med seg ut? Jeg mener, jeg bor et sted, men jeg er ikke hjemme hele tiden av den grunn...

Jennifer

Ok - Men da ville det vært like greit å sagt:

- Et hjem, det er der hvor jeg bor

Prøver bare å kverulere litt. Ignorer meg.. :-)

Skrevet

Ok - Men da ville det vært like greit å sagt:

- Et hjem, det er der hvor jeg bor

Nei, det ville ikke det.. For det jeg forsøkte å si var nettopp det at det ikke alltid er der hvor jeg fysisk bor som er det jeg oppfatter som "hjemme". Det må en følelsesmessig tilknytning til for å bli et "hjem". See?

Så i den første aleneboer-perioden min føltes fremdeles mamma og pappas hus som hjemme, selv om de fleste tingene mine var på hybelen.

Gjest Ethereal
Skrevet

På engelsk sier man at "my home is where my heart is", og det synes jeg er ganske beskrivende.

Skrevet
På engelsk sier man at "my home is where my heart is"' date=' og det synes jeg er ganske beskrivende.[/quote']

Akkurat hva jeg forsøkte å formidle!! :)

Skrevet
På engelsk sier man at "my home is where my heart is"' date=' og det synes jeg er ganske beskrivende.[/quote']

Støtter denne...

(Selv om jeg er veldig knyttet til barndomshjemmet mitt .. som jeg har overtatt)

Skrevet

:Nikke:

Den dag i dag føler jeg dessverre at jeg ikke har noe hjem..

Skrevet

:Nikke:

Skrevet

Hjemme er der hvor jeg til enhver tid har tannbørsten min! :ler:

Skrevet

Hei hei!

Hjemmet mitt er det hvor hjertet bor og hvor mine følelser gror :) .

Mitt hjem er hos foreldrene mine, hvor jeg føler meg trygg og elsker. Hvor jeg trives og har det bra. Enda er det uvant å bo der, siden jeg flyttet for snart 2 år siden. Rart med det, men jeg liker meg godt, selvom jeg fremdeles får litt "hyttefølelse" når jeg kommer inn gjennom inngangsdøra :ler: .

Mvh Yvonne

Skrevet

Jeg sier enda (jeg er 32) at jeg skal hjem til mamma :ler:

Ellers er hjemme der jeg har tannbørsten min :-)

Skrevet
Jeg sier enda (jeg er 32) at jeg skal hjem til mamma :ler:

:ler: Jeg også. Jeg er riktignok bare 25 (og 11 mnd :wink:) og har ikke bodd hjemme siden jeg var 19, men når jeg skal til hjembyen min sier jeg at jeg skal hjem. Men, når jeg har vært der og skal tilbake til Oslo, sier jeg også at jeg skal hjem. :ler:

Gjest hestehov
Skrevet

Hjemme er en plass jeg har satt mitt preg på. Det er en plass der jeg og mine nærmeste styrer og bestemmer reglene. Det er en plass der det er godt og være, man er seg selv. Det er en plass der man kan gjøre ting en liker som f.eks surfe på nettet, lese ei god bok, drikke kaffe på senga, ta dyna med i stua og se en film, lage den maten en har lyst på, pusle puslespill, drikke rødvin og ha levende lys, spille spill med familien, planlegge ferie, hvile etter en slitsom arbeidsdag, lage trolldeigfigurer, sy nye gardiner, spille dataspill og sikkert masse mer. Det jeg IKKE liker med hjemmet, er at JEG må holde orden og vaske der.

Skrevet
Det jeg IKKE liker med hjemmet' date=' er at JEG må holde orden og vaske der.[/quote']

:Nikke::ler:

Gjest tusjen
Skrevet

.. Jeg har flyttet så mange ganger, men jeg har den følelsen at jeg er hjemme når jeg ser bildene mine på veggen og alle de andre nyttige (unyttige) tingene mine rundt omkring ... Selvfølgelig må datter og samboer være der også, da er det hjemme for meg... :wink:

tusjen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...