Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om jeg poster under riktig tema nå, meg jeg prøver her...

Jeg jobber igrunn i 5 timer når jeg jobber seinskift, men blir av og til spurt om jeg kan starte en time tidligere, slik at jeg jobber 6 timer. Dette er selvfølgelig greit for meg for jeg vil jobbe mest mulig.

Men saken er: Kan sjefen pålegge meg å ta 30 minutters pause? Føler ikke jeg har bruk for pause når det er så korte dager. Når jeg jobber tidlig har jeg bare 6 timer da også...

Jeg får ikke betalt i pausen selv om jeg må være tilgjengelig hele tiden... (jobber på en nærbutikk hvor vi er bare 2 ansatte på jobb)

Kan sjefen kreve at jeg tar ut 30 min pause. Jeg vet at jeg har rett på pause om jeg jobber mer en 5,5 timer, men må jeg det?

Anonymous poster hash: 03f06...93c
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er lovpålagt ifølge AML med pause. Dette må du ha.

Anonymous poster hash: 6ca26...366
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er lovpålagt ifølge AML med pause. Dette må du ha.

Dette gjelder vell bare hvis jeg arbeider i 8 timer, da er jeg lovpålagt 30 min sammenhengende pause... Jeg jobber ikke så lenge...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, sjefen kan pålegge det. Men om du har ubetalt pause så skal du kunne forlate butikken.

Du kan naturligvis si at du ikke ønsker å ta den ekstra timen hvis du må bruke halvparten av den på pause. Men da er det mulig du blir ansett som noe vanskelig å ha med å gjøre. Hvis mulig kan du jo høre om du kan ta pausen i slutten av vakta slik at du kan gå tidligere.

Anonymous poster hash: dfc56...f53

AnonymBruker
Skrevet

Dette gjelder vell bare hvis jeg arbeider i 8 timer, da er jeg lovpålagt 30 min sammenhengende pause... Jeg jobber ikke så lenge...

Nei, det gjelder etter 5,5 timer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det gjelder etter 5,5 timer.

Sann jeg forstår det utifra arbeidsmiljøloven så har jeg rett på pause når jeg jobber 5,5timer eller mer, men er ikke lovpålagt å ha 30 min sammenhengende med mindre jeg jobber 8 timer.

Er ikke mulig å ta pausen på slutten, da vi må være to for å stenge butikken...

Skrevet

Sann jeg forstår det utifra arbeidsmiljøloven så har jeg rett på pause når jeg jobber 5,5timer eller mer, men er ikke lovpålagt å ha 30 min sammenhengende med mindre jeg jobber 8 timer.

Er ikke mulig å ta pausen på slutten, da vi må være to for å stenge butikken...

Du skal ha pause når du jobber minst 5,5 timer. Det er imidlertid ikke krav til lengden på pausen. Dog kan arbeidsgiver bestemme at den skal være en halvtime, mot din vilje.

Du skal kunne forlate arbeidsstedet og fritt bruke pausen som du vil når du ikke får betalt.

• Liker 1
Skrevet

Kan noen linke til aktuelle paragrafer? Jeg pleier å droppe pause og heller føre 0,5 timer overtid. Arbeidsgiver har ikke noe i mot det, men er det ikke lovlig?

Skrevet

Jeg får ikke betalt i pausen selv om jeg må være tilgjengelig hele tiden... (jobber på en nærbutikk hvor vi er bare 2 ansatte på jobb)

Dersom du må være tilgjengelig så skal du ha betalt pause. Så da spiller det egentlig ingen rolle om du faktisk tar pause eller ikke, siden du skal ha betalt for det uansett.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...