lillsunshine Skrevet 22. mai 2014 #1 Skrevet 22. mai 2014 Hei. Det finnes sikkert uendelig med tråder om dette, men jeg fant ikke den informasjonen jeg lette etter da jeg kikket gjennom her og søkte litt på nettet. Jeg har nettopp fått meg pulsklokke, en Garmin Forerunner 210. Den fungerer helt fint til nå, men jeg vet ikke om den rekner ut riktig for meg. Er jeg nødt til å ta en slags egen test med pulsklokken på, for å finne min personlige makspuls? Eller er den såpass avansert at den skal kunne rekne ut dette selv? Jeg har fra starten av programmert klokken med min vekt, høyde og alder. Jeg har trent tre økter med den så langt, og har fått lagt innpå info på datamaskinen. I følge utrekningene så jeg vært over? makspulsen min den første økten, da jeg målte den høyeste pulsen. Da hadde jeg 189 i puls og dette var i følge klokken i sone 6., og 102% av makspuls. Først og fremst stusser jeg på at jeg kan ha hatt 102% av makspuls. Det høres så voldsomt ut. Jeg var riktignok sliten, men ikke så sliten at jeg følte for å svime av eller noe. På økten i går lå jeg akkurat på 100% av makspuls på det verste, i sone 6. Da ble den målt til 185. Spørsmålet mitt er om dette kan stemme eller om jeg må ta en egen test. For jeg følte ikke på gårsdagens økt at det ble skikkelig ubehagelig, det var for det meste egentlig mest behagelig. Gjennomsnittlig lå jeg på 80% av makspuls i en time. (Spinning). Det var en pulshopptimen, så meningen var å ligge i sone 6 under pulstoppene. Altså fra 90% og oppover. Dersom jeg rekner ut makspuls via den såkalte "nye metoden", (Alder: (Snart 24) * 0,64 - 211. Da skal jeg egentlig ha en makspuls på 195. Derfor stusser jeg slik på jeg skal ligge såpass mye som 10 under. Sist så lurer jeg på om det er "farlig" å ligge over makspuls, altså 102% som klokken påstår. Takk på forhånd for svar på mine litt dumme spørsmål :-)
magicpie Skrevet 22. mai 2014 #2 Skrevet 22. mai 2014 Det går ikke an å ligge over makspuls, makspuls er den maksimale pulsen man kan oppnå, derav navnet. Å regne ut makspulsen kan gi en pekepinn på hvor den ligger, men det er store forskjeller innenfor samme aldersgruppe. Den eneste måten å finne ut sikkert hva den ligger på, er å ta en makspulstest. Du har altså ikke vært over makspulsen, men makspulsen din er høyere enn den du har antatt
lillsunshine Skrevet 22. mai 2014 Forfatter #3 Skrevet 22. mai 2014 (endret) Det går ikke an å ligge over makspuls, makspuls er den maksimale pulsen man kan oppnå, derav navnet. Å regne ut makspulsen kan gi en pekepinn på hvor den ligger, men det er store forskjeller innenfor samme aldersgruppe. Den eneste måten å finne ut sikkert hva den ligger på, er å ta en makspulstest. Du har altså ikke vært over makspulsen, men makspulsen din er høyere enn den du har antatt Ja, jeg stusset på dette jeg også. Var egentlig det jeg trodde. Jeg har muligens misforstått klokka mi også? I følge dataene fra klokken min: Avg HR: 80 % of Max = 148 bpm Max HR: 100 % of Max = 185 bpm (Sone 6) Jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal rekne ut min egen makspuls. Kan jeg gjøre dette selv med klokka? Endret 22. mai 2014 av lillsunshine
lillsunshine Skrevet 22. mai 2014 Forfatter #4 Skrevet 22. mai 2014 I følge HF-kalkulator skal jeg ligge på dette: Din HFmax er kalkulert til: 195 slag/min Dine pulssoner til intervalltrening er: Under intervaller: 166 - 185 slag/min. Under aktiv hvile: 127 - 146 slag/min -- Ifølge testen skal altså makspulsen min ligge på 195, men pulssoner på opptil 185 slag i minuttet. Kan det være at klokken min har reknet prosent etter hva pulssonene skal ligge på? Vet ikke om det er relevant, men har målt hvilepulsen min ned til 57 slag før trening.
Krysanti Skrevet 22. mai 2014 #5 Skrevet 22. mai 2014 Jeg ville tatt en makspulstest jeg. Makspuls er såpass individuelt at det er vanskelig å benytte formler for det, det beste er å teste selv, f.eks. ved å løpe på en mølle med stadig høyere fart og stadig høyere stigning, hvor du virkelig presser deg alt du kan helt til du ikke klarer mer (lurt å få med en hjelper som evt. kan holde klokken din, og som kan styre fart og tempo oppover jevnlig). Min makspuls ligger langt over det jeg har regnet ut ved "standardutregningen".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå