Butter Skrevet 22. mai 2014 #1 Skrevet 22. mai 2014 Planlegger å hvitvinsdampe blåskjell i morgen og var av praktiske grunner innom fiskehandleren i dag og handlet ( hun sa det gikk fint). I tillegg sa hun det var viktig å salte de godt. Jeg spurte hva som var mye, men butikkdamen svarte bare mye. Nå har jeg søkt litt på oppskrifter og det er det samme som går igjen og som jeg også hadde planlagt; frese hvitløk, sjalottløk og evt chili, ha i hvitvin og blåskjell m/ ulike variasjoner. Men salt nevnes ikke i det hele tatt!? Noen erfaringer rundt salting av blåskjell? ønsker jo verken å ende opp med en saltbombe eller smakløse skjell.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #2 Skrevet 22. mai 2014 Neinei! Ikke salte blåskjell - de er supersalte i seg selv. Det var et temmelig pussig råd å komme med, må jeg si. Damp dem uten å salte, og når du koker inn og smaker til kraften kan du sjekke om det mot formodning trengs mer salt, hvilket aldri har skjedd meg, i hvert fall (og jeg har laget mye blåskjell i min tid. Anonymous poster hash: ac887...12d 1
Brunhilde Skrevet 22. mai 2014 #3 Skrevet 22. mai 2014 Skjellene vaskes og skjell som er åpne og ikke lukker seg når de slås mot vasken kastes. Jeg damper skjellene for seg selv, god varme i gryte med lokk. Rister litt på gryta underveis. Når skjellene har åpnet seg er de ferdige. Jeg siler av kraften og legger skjellene til side samtidig som jeg sjekker om de har åpnet seg. De som ikke har åpnet seg blir kastet. I gryta har jeg nå en god klatt meierismør, litt hvitløk, hakket sjalottløk og en finhakket chili. Gulrot i fine strimler og/eller purre kan også tilsettes. Jeg surrer til løken er blank og har i en slant hvitvin og kraften fra blåskjellene. Kvernet pepper er også godt. Jeg bruker sjeldent all kraften, det blir for salt. Til slutt hiver jeg oppgi skjellene og varmer dem. Spises med fersk loff. Av og til runder jeg av gryta med litt kremfløte, da blir det nesten blåskjellsuppe, men veldig godt. Lykke til med laginga. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå