AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #1 Skrevet 22. mai 2014 Hei! Jeg skriver her men jeg er ikke ute etter og bli "kasta " på. Jeg har en del gammel gjeld som jeg vil komme til bunns med og få en ordning på. Kan si det er gjeld jeg fikk etter min skilsmisse. Finnes det nån plass man kan finne ut kreditorer man har og gjeld. Jeg har totalt mista kontrollen og det er ikke noe jeg er stolt over Jeg har vart i kontakt med nån av kreditorene men er ikke sikker på om det er alle. Har dem ett "felles register" man kan søke i? Før 2 år siden var jeg i kontakt med gjeldsrådgiveren på nav men det skjer jo ingenting der.. Blir så lei å vente på at noe skal skje, og mens jeg har venta så har namsmann bynt og trekke meg før lønn osv. Føler meg litt misslyket Kom gjerne med tips å råd hvordan jeg ska få kontrollen igjen. Anonymous poster hash: 1a184...6d8
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #2 Skrevet 22. mai 2014 Budsjett. Hva kommer inn, hva skal ut pr. måned. Kan det spares noe sted? Følg med på regningene du får og kontakt selskapene. Fortell dem at du vil lage en nedbetalingsplan, kanskje de er villige til å kutte deler av renta? Kontakt banken din og be om å få prate med en rådgiver. Forklar hva du trenger hjelp til. Anonymous poster hash: e4818...c57
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #4 Skrevet 22. mai 2014 Det ene selskapet jeg kontaktet har jeg selv fått ned summen på nesten 1000kr å det på 2 regninger. Det vart jeg fornøyd med. Dem vart betalt i dag Og da dem vart betalt så vart det en kreditor mindre. Men jeg har som sagt ikke kontroll over alle kreditorene. Kan man finne ut kreditorer med å søke i ett spesiellt register? Der man ser hva man har i gjeld? Eller hvert fall ser hvem man er skylda penger. Anonymous poster hash: 1a184...6d8
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #5 Skrevet 22. mai 2014 Hva får mennesker til å handle og vandle i det vide og det brede med penger de ikke har? Hva får dem til å la være å åpne sine regninger? Hva får dem til å drite i å kontakte kreditorene med en gang?? Når namsmannen trekker av lønna di har du hatt ca 10 muligheter til å ordne opp før de gikk til det skrittet.Anonymous poster hash: b229a...81c
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #6 Skrevet 22. mai 2014 Jeg tror ikke det finnes noe sånt register ned. Men går det for eksempel an å ta en kredittsjekk på seg selv? Det finnes jo selskap som tar kredittsjekk på privatpersoner for andre selskap, og man skal kunne få ut en sånn kredittsjekk som privatperson også. Men du må betale for tjenesten og jeg aner ikke hva det koster. Samtidig vet jeg ikke om det er slik at du kun får opp om du har gjeld og evt betalingsanmerkninger, eller om de har en oversikt over hvor gjelden er utestående. Men dersom du går igjennom regninger fra de to siste månedene så vil du vel se hvor regningene kommer fra? Og så kan du jo ta kontakt med hvert enkelt selskap som driver med inndriving av regninger og inkasso og spørre? Bare skriv en standard mail som du sender til alle der du skriver noe sånt. "Hei! Jeg er en fase hvor jeg holder på å rydde opp i gjeld, og jeg lurer på om dere kan sjekk om jeg har noe utestående hos dere? Mitt fulle navn er: x Mitt personnummer er: x Min adresse er: x? Takker så mye på forhånd for svar! Mvh Ditt navn" Akkurat nå kommer jeg bare på Klarna og Lindorff, men der finnes vel flere? Anonymous poster hash: 1892a...594
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #7 Skrevet 22. mai 2014 Det er flere tråder gående ang. gjeld der det er kommet mange svar. Her er en liste over inkassoselskaper; http://www.inkasso.no/medlemsbedrifter.shtml De vanligste er Lindorff, Intrum og Kredinor. Der som du virkelig tror du har gjeld her og der du ikke har oversikt over, så kan du kontakte dem og se om det står noe på deg. Ellers er det vel greit å gå igjennom alle kredittkortene du har, bankene du bruker og organisasjonene du betaler til? Print ut kontoutskriftene for de siste 3 mnd. Da kan du både se hvem du evt. skylder samt få et overblikk over hvor pengene går. Anonymous poster hash: b1299...734
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #8 Skrevet 22. mai 2014 ^Meg over. Uansett så får du jo jevnlig post om gjelden din. De fleste inkassoselskaper sender MYE brev med påminnelser (hatt det selv...). Bare pass på at adressen din er din folkeregistrerte adresse samt adressen du står med hos alle bankene (når man endrer adresse må man iblant kontakte de enkelte i tillegg til å melde flytting. Iblant må man mase også, noen er slepphendte med å gidde å endre og sender deg post til gammel adresse i evigheter). Hvis du har flyttet de siste årene, ta deg en tur i den gamle leiligheten og sjekk, evt. snakk med beboer. Anonymous poster hash: b1299...734
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #9 Skrevet 22. mai 2014 For å få oversikt over fullstendig gjeld sendes brev til disse stedene; Norske inkassobyråers forening NAVI SI I NIF er alle inkassoselskaper medlem og de sender forespørselen videre til alle selskaper. Selve utformingen av brevet må du være nøye med. Da du har gamle krav kan du ved en erkjennelse avbryte foreldelsesfristen, slik at krav som var på veg til å bli foreldet, ikke blir det. Jeg vil anbefale deg å avtale en time m gjeldsrådgiver på NAV igjen, de har standardbrev de bruker til dette hvor man unngår å komme med erkjennelse. Det tar kanskje ett par måneder å få svar tilbake fra alle.Anonymous poster hash: 22de1...0ce
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #10 Skrevet 22. mai 2014 Jeg tror ikke det finnes noe sånt register ned. Men går det for eksempel an å ta en kredittsjekk på seg selv? Det finnes jo selskap som tar kredittsjekk på privatpersoner for andre selskap, og man skal kunne få ut en sånn kredittsjekk som privatperson også. Men du må betale for tjenesten og jeg aner ikke hva det koster. Samtidig vet jeg ikke om det er slik at du kun får opp om du har gjeld og evt betalingsanmerkninger, eller om de har en oversikt over hvor gjelden er utestående. Men dersom du går igjennom regninger fra de to siste månedene så vil du vel se hvor regningene kommer fra? Og så kan du jo ta kontakt med hvert enkelt selskap som driver med inndriving av regninger og inkasso og spørre? Bare skriv en standard mail som du sender til alle der du skriver noe sånt. "Hei! Jeg er en fase hvor jeg holder på å rydde opp i gjeld, og jeg lurer på om dere kan sjekk om jeg har noe utestående hos dere? Mitt fulle navn er: x Mitt personnummer er: x Min adresse er: x? Takker så mye på forhånd for svar! Mvh Ditt navn" Akkurat nå kommer jeg bare på Klarna og Lindorff, men der finnes vel flere?Anonymous poster hash: 1892a...594 Her kommer du jo med en erkjennelse som avbryter foreldelsesfristen i foreldelsesloven. Man kan risikere at krav som er i ferd m å bli foreldet, og dermed slettet, blir forlenget. Ikke bra!Anonymous poster hash: 22de1...0ce
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #11 Skrevet 22. mai 2014 Hva får mennesker til å handle og vandle i det vide og det brede med penger de ikke har? Hva får dem til å la være å åpne sine regninger? Hva får dem til å drite i å kontakte kreditorene med en gang?? Når namsmannen trekker av lønna di har du hatt ca 10 muligheter til å ordne opp før de gikk til det skrittet.Anonymous poster hash: b229a...81c Jeg fikk som sagt den her gjelden etter skilsmissen og har i tilegg 4 barn. Og hadde ikke arbeid da, så kunne ikke betale noe på det da.Men no har jeg fast inntekt. Og vil ordne opp. Anonymous poster hash: 1a184...6d8
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #12 Skrevet 22. mai 2014 Som de andre sier over her, følg med på hva du får i posten, ring de og spør om de evt. har andre saker på deg. Lag deg en oversikt over hva det står i i dag, hva hovedstol var osv. Når du har fått en oversikt over hvor mye du skylder, og får satt opp et budsjett som viser hvor mye du kan betale på gjelden hver måned, kan du ta kontakt med hver enkelt kreditor og legge fram et forslag på det du kan klare å betale de hver måned. Hilsen en som har vært igjennom akkurat det samme som deg, og kommet seg igjennom det! Det klarer du, det er tungt mens det står på, men du vil føle en enorm lettelse når du har fått tilbake kontrollen! Anonymous poster hash: 12092...b1b
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #13 Skrevet 22. mai 2014 Kanskje gjeldsordning er noe å vurdere? Anonymous poster hash: 1c490...707
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #14 Skrevet 22. mai 2014 Jeg fikk som sagt den her gjelden etter skilsmissen og har i tilegg 4 barn. Og hadde ikke arbeid da, så kunne ikke betale noe på det da.Men no har jeg fast inntekt. Og vil ordne opp.Anonymous poster hash: 1a184...6d8 Men hvor mye er det snakk om sånn ca da? 50.000 eller 500.00? En million? Anonymous poster hash: 1892a...594
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #15 Skrevet 22. mai 2014 Trur det er en plass mellom 300 - 400 000 Anonymous poster hash: 1a184...6d8
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #16 Skrevet 22. mai 2014 Hei :-) Det er bra du har startet jobben, det er ikke enkelt. Jeg har vært der selv, og jo mer jeg prøvde jo vanskeligere ble det. Namsmannen hadde trekk, og dermed hadde jeg ikke noe til å betale de andre... En evig vond sirkel! Men for å få en oversikt gå inn på inkasso.no Der kan du sende forespørsel elektronisk til alle selskaper som er tilknyttet foreningen med få tastetrykk. Da vil du få svar. De har også en oversikt over de få selskapene som ikke er medlemmer hos seg, de må du sende brev til selv. Dette er der du må starte. Deretter må du sette opp et realistisk budsjett. Få oversikt over alle kreditorer og gjeld. Og så gå i forhandlinger :-) Tilby avbetaling til hver kreditor, men prut gjerne litt først ;-) Jeg fikk ned mine krav med 30 %!! Ønsker deg lykkelig :-) Anonymous poster hash: 33637...760
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #17 Skrevet 22. mai 2014 Trur det er en plass mellom 300 - 400 000Anonymous poster hash: 1a184...6d8 Ja det er jo en del.. Og intenting er huslån eller noe? Da bør du ikke sende ut mail til kreditorene slik som jeg skrev i tilfelle du da innrømmer at du skylder som noen over her skrev. Ta kontakt med nav igjen og push på. Anonymous poster hash: 1892a...594
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #18 Skrevet 22. mai 2014 Tenker litt på det å kreditt sjekke seg selv. Hva om du søker om et mobilabonnement. De kredittsjekker deg alltid og du vil få et gjenpartbrev hjem til deg. Du vil jo få avslag, men du får sjekket hva som er registrert på deg. Husk å spørre et helt nytt mobilselskap og ikke der du allerede har abonnement.Anonymous poster hash: de150...a2c
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #19 Skrevet 22. mai 2014 Trur det er en plass mellom 300 - 400 000Anonymous poster hash: 1a184...6d8 Hva slags gjeld er det? Forbrukslån, kredittkort, andre lån? Har du inkludert studielån i dette eller er alt hastegjeld? Har det forfalt til inkasso eller namsmann? Betalingsanmerkninger? Anonymous poster hash: b1299...734
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #20 Skrevet 23. mai 2014 Jeg fikk som sagt den her gjelden etter skilsmissen og har i tilegg 4 barn. Og hadde ikke arbeid da, så kunne ikke betale noe på det da.Men no har jeg fast inntekt. Og vil ordne opp.Anonymous poster hash: 1a184...6d8 Men at du ikke hadde råd til å betjene gjelden er jo en enda sterkere grunn til å følge med og holde oversikt, og kontakte kreditorer for utsettelser, avtaler osv. Anonymous poster hash: f83d8...5da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå