Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har et stort ønske om å gå ned i vekt, stort sett for å bli litt lykkeligere med meg selv. Jeg er 165 og veier 93 kilo for øyeblikket (BMI på 34, så "overvektig"). Er ellers sunn og fin, ingen sykdommer eller plager.

Har prøvd flere flash dietter, men klarer aldri å fullføre siden jeg sprekker før eller siden.

I forhold til aktivitet skal jeg trene kampsport 2 dager i uken i 1,5 timer. I tillegg til gåturer og muligens jogging etterhvert i ca. 1 time hver dag ellers.

Det som er det verste er maten, vet ikke helt hva jeg skal spise. Har et veldig limitert budsjett når det kommer til mat. Så, er det noen som har noen råd eller tips i forhold til å spise sunt, altså mat som er kalorifattig og som gjør at man fort kan komme ned i vekt?

Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil anbefale å ikke gå på diett, men å legge om kostholdet helt slik at du kan leve med det. Sammen med aktivitet, vil du mest sannsynlig merke forskjell - ikke nødvendigvis store forskjeller av gangen, men litt etter litt vil du komme i bedre form og få en annerledes kropp.

Et godt råd er å skrive ned alt du inntar av mat og drikke, hver dag. Skriv gjerne ned tidspunkt også, og tidspunkt for trening. Da får du et fullt overblikk over når du spiser og hva du får i deg, og du kan se sammenhenger mellom hvor sulten du er, hva du velger å spise og faktorer som trening og når du spiste sist. Med andre ord er det et godt verktøy for å finne ut hvor endringene kan gjøres.

Det går fint an å spise sunt med et lite budsjett. Jeg vil anbefale å kutte ut halv- og helfabrikata og ferdigmat. Til frokost kan du forsøke havregrøt og en frukt, det er relativt rimelig og mange finner det mettende. Skyr eller yoghurtprodukter med lite fett er fine mellommåltider, du kan også spise hardkokt egg, frukt eller grønnsaker.

Om du har fryseboks hjelper det veldig når man handler på budsjett. Velg gjerne ren og ubehandlet kylling, svin eller fisk, ofte er noe slikt på tilbud slik at man kan kjøpe inn og fryse ned i passende porsjoner. Løk, gulrøtter og selleri er en smakfull basis. Kjøp ellers grønnsaker etter hva som er i sesong og dermed rimelig, for eksempel kål som kan strimles, sukkererter, blomkål, brokkoli eller squash. For øvrig koster en pose frosne brokkolitopper under en tier dersom den ferske er dyr. Dette er mat du kan spise mye av. Kikerter, bønner og linser er sunt, billig og metter godt, de kan gjerne brukes i stedet for eller som supplement til litt kjøtt.

For øvrig er det aller viktigste å begrense porsjonene. Der vil jeg anbefale å venne seg til å spise saktere. Tygg godt, smak skikkelig på maten som er i munnen og nyt den i stedet for å glefse den ned som veldig mange gjør. Da får du mer glede av mindre porsjoner, og det tar lengre tid å spise - og siden magen gjerne bruker litt tid på å kjenne at den er mett, vil du gjerne få metthetsfølelse selv etter å ha spist mindre enn du pleier.

Jeg vil også råde deg til å ha en «fridag» i uken der du kan spise det du vil. Da har du en dag å se frem til, og i stedet for å gi opp noe du virkelig liker, begrenser du det bare til den ene dagen. Etter hvert vil du nok også merke at du ikke har et like stort sug etter noe som før, pluss at du ikke orker å spise like mye som du ellers ville ha gjort.

Ellers er det også svært viktig å ikke bli demotivert selv om man ikke merker store forskjeller raskt. Vei deg gjerne regelmessig, men ikke ta det som noen fasit - kjenn i stedet på hvordan klærne sitter, hvordan du føler deg og bruk gjerne målebånd dersom du ønsker det. Du kan også ta bilde av deg nå, og så ta nye bilder etter hvert for å ha noe å sammenligne.

Husk også at det er viktig å ikke trene for mye i starten dersom du ikke er vant til det. Lytt til kroppen, og sørg for å få nok restitusjon mellom øktene - så kan du trappe opp sakte men sikkert.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for kjempefint svar!

Skal ta alle råd til meg og prøve så godt jeg kan å spise nok selvom jeg er på "slankern", har en tendens til å sulte meg. Noe jeg selvfølgelig ikke må gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...