Gå til innhold

Hva er kulturforskjeller og hva er forsømmelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i en barnehage med et barn som trenger ekstra støtte. Jeg er ikke ansatt i barnehagen men i kommunen, men arbeidsstedet mitt er like fullt i barnehagen ( så situasjonen min er litt spesiell), da dette egentlig ikke er mitt bord.

Men... Det er et annet barn i den barnehagen som vi alle er litt bekymret for. Han har en mor fra et annet land, med et annet syn på barn enn det vi er vandt til her i Norge. Det vi reagerer mest på er at hun aldri snakker til barnet. Barnet er tre år og snakker ikke noe norsk og vi er litt usikker på om han snakker morsmålet sitt.

Men altså moren sier ikke et ord til barnet sitt ved henting og levering, ikke hei, ikke hade, ikke kom så skal du kle på deg. I stede for å si navnet hans for at han skal komme går hun bort til han og plukker han opp. Barnet blir jo litt forvirret (utagerer mye)da han jo aldri vet hva som skal skje for han får jo ingen beskjeder...

Har snakket litt med de ansatte som mener at de har hatt flere møder fra den kulturen i barnehagen og ingen av dem snakket noe særlig med barna sine...

Jeg har jo full respekt for at andre fra andre kulturer har et annet barnesyn enn oss, men greier ikke fri meg fra tanken om at dette barnet er litt forsømt...

Anonymous poster hash: 8292c...9e4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kan kanskje være kulturelt basert, men er like fullt forsømmelse etter den standarden barn skal møte her. Så jeg ville sendt en bekymrinsmelding, noe du er forpliktet til som voksen i arbeid med barn.

AnonymBruker
Skrevet

Dette kan kanskje være kulturelt basert, men er like fullt forsømmelse etter den standarden barn skal møte her. Så jeg ville sendt en bekymrinsmelding, noe du er forpliktet til som voksen i arbeid med barn.

Barnehagen er forpliktet til det, jeg er ikke ansatt i barnehagen. Men det virker ikke som om barnehagen er bekymret, så jeg vurderer å gjøre det selv

TS

Skrevet

ALLE voksne er det når de får innsyn i bekymringsverdige forhold med barn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ALLE voksne er det når de får innsyn i bekymringsverdige forhold med barn.

Jo da, men det står ikke i min arbeidsbeskrivelse da, slik det gjør for de i barnehagen. Barnehagen har jo hovedansvaret... Men som sagt så vurderer jeg å gjøre det...

Skrevet

Du har, både som voksen og som fagperson et etisk ansvar for å ta tak i slike situasjoner når du jobber med barn.

Du sier det ikke virker som bhg er bekymret, vet du det - eller tror du det?

Er det mulig for deg å lufte bekymringen din for ped leder, og da på en ordentlig måte, ikke sånn "i forbifarten" mens man driver på med noe annet. Et barn på tre år trenger beskjeder og informasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Du har, både som voksen og som fagperson et etisk ansvar for å ta tak i slike situasjoner når du jobber med barn.

Du sier det ikke virker som bhg er bekymret, vet du det - eller tror du det?

Er det mulig for deg å lufte bekymringen din for ped leder, og da på en ordentlig måte, ikke sånn "i forbifarten" mens man driver på med noe annet. Et barn på tre år trenger beskjeder og informasjon.

Jeg har snakket med ped leder og det var hun som informerte meg om at de hadde hatt flere barn med opprinnelse fra dette landet og at foreldrene stort sett ikke snakket til barna sine... Hun virket ikke bekymret, og sa at etter noen år i barnehage så lærer de å snakke... Jeg er jo ikke sikker på om dette er forsømmelse heller, men det er vanskelig å vite hvor grensene går for hva man skal akseptere som kulturforskjeller og hva som er mishandling....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...