AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #1 Skrevet 22. mai 2014 Det er min feil. Jeg er så såkalt underkuet på kjærlighet, at jeg falt for en type, som merket at jeg ikke hadde fått så mye kjærlighet, og derfor kunne han utnytte meg på det verste. Han viste han hadde kommet til det punktet hvor han betydde alt for meg, dermed kunne all mishandlingen begynne. Jeg får ikke lov å si meningen min om noe, gjør jeg det så hisser han seg opp så mye at han står å skriker til meg for den minste ting. Jeg har ikke lov å spørre lengre om vi kan finne på noe, han klikker helt, ber meg holde kjeft og hvis vennene hans er på besøk må jeg late som om jeg er verdens lykkeligste jente slik at de ikke ser hva som foregår Jeg har ikke bosted, har vært å snakket med krisesenteret for 2 mnd siden, likevel har jeg valgt å bli... Er det ikke det vi mennesker lever av? å kjenne at noen er glad i deg... men jeg vet at slik jeg har det - det er ikke normalt - det skal ikke være sånn, men jeg sitter HELT FAST, og jeg begynner å bli suicidal, planlegger døden min mye mer og kjenner det er lite til nå som skal gjøre at det tipper over for meg... Men jeg føler at det er jeg som har latt han mishandle meg, latt han utnytte meg... Brukt meg, på alle måter du kan tenke deg, seksuelt også har han misbrukt meg (hatt sex med meg og tvunget meg til å suge han mens jeg gråter)... økonomisk sett... ++ Hjelp, jeg sitter helt fast!!! Anonymous poster hash: 38a10...041
Red-Ruby Skrevet 22. mai 2014 #2 Skrevet 22. mai 2014 Nå som du har innsett det - kom deg ut! Nei,mennesker er ikke sånne parasitter som må leve på kjærlighet. Vi er mer. Vi er sterke og besluttsomme, verdige og vakre. Det finnes mer i livet enn å føle dopen av kjærlighet som kommer en gang i bland. Du sier at han har misbrukt deg på alle måter,men han har fortsatt ikke tatt livet ditt og det er det eneste som er viktig akkurat nå. La han ikke få det også! Pakk samme tingene dine når han er borte(er du alene nå?) og løp! 2
Timza Skrevet 22. mai 2014 #3 Skrevet 22. mai 2014 Bryt opp med fyren samtidig som du sier hva du har gått igjennom til foreldre og nærmeste venner som da kan hjelpe deg, og eventuelt passe på deg om han skulle reagere på en farlig måte. Og nei, det er ingen som er årsaken, eller grunnen til at de blir missbrukt og misshandlet, dog det er en normal ting å tenke. Selv Fritzl dattera syntes synd i faren sin som tok sitt eget liv.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #4 Skrevet 22. mai 2014 Det er ikke verre enn at du tar med deg pass, bankkort og kodebrikke og går ut av den døren i dag og reiser til krisesenteret. Bare gå. Da vil ditt nye liv begynne. Du trenger ikke penger eller klær eller noe som helat. Bare gå ut den døren og kom deg til krisesenteret. Anonymous poster hash: 44599...634 7
Sommerfugel79 Skrevet 22. mai 2014 #5 Skrevet 22. mai 2014 Hei Ts Du søker kjærlighet. En som er glad i deg og bryr seg om deg. Det mannen din gjør mot deg er ikke gjort av kjærlighet, ei heller tror jeg at han bryr seg om deg. Som du sier selv. Han bruker deg. Jeg syns du skal følge rådene du får her inne. Pakk sakene dine. Om du må komme deg fort ut så tar du bare med deg det aller nødvendigste. Dra til et krisesenter, familie eller venner. Bare kom deg ut så fort du kan. Ingen menneser fortjente å ha det sånn som deg. Det som er bra er at du har begynt å stille sprøsmål om dette er riktig. Svaret er Nei. Det er ikke riktig. Kom deg ut!! Ps. du fortjener så mye mer enn dette! 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #6 Skrevet 22. mai 2014 Fight, Flight or Freeze-response Mennesket (og i større grad dyr) har ett "system" i hjernen for å takle stressfulle situasjoner. Han slo meg når jeg ville gå. Jeg datt ned i skohyllen og jeg kan enda huske rushet av musklene mine som dirret. Min hjerne valgte rett i de sekundene jeg var "alene" i situasjonen, i hodet mitt. Jeg visste jeg ikke kunne sloss meg ut, jeg måtte flykte. Hjernen gikk i overgir i noen sekunder til og jeg svarte med dempende signal. Han tok fra meg skoene mine og kastet dem opp på ett skap. Jeg reiste meg opp og alle hjerneceller jobbet med å passivisere ham. Han hadde tatt fra meg telefonen og døren var låst, med sikkerhetslås og kjede. Den beste måten å passivisere ham så mye som mulig var seksuelt, så jeg hadde sex med ham. Fikk etterpå allikevel ikke gå på do alene, han holdt oversikt over gangen som var "hallen" inn til alle rom. Jeg måtte sitte på badet mens han dusjet. Hele tiden jobber hjernen min med fluktruter. Jeg fikk tak i en kniv fra kjøkkenet, i alle tilfelle, og smuglet den ned i kles-hampen, deretter fant jeg den trådløse hustelefonen og dyttet den ned og, jeg måtte ha hjelp utenfra. Jeg begynte å nynne og plystre mens jeg puslet rundt ham, han slapp ned vakten litt. Jeg fikk låne telefonen min under unnskyldning av at jeg hadde lovet å ringe moren min. Slo opp nummeret til en kompis som er stor som ett fjell og memoriserte kjapt. Åh, mens jeg skrive begynner jeg å svette igjen gitt. Jeg fikk gå på do uten at han fulgte etter meg, bare døren sto åpen. Jeg tok opp telefonen, ringte kompisen min og når han tok opp røret nynnet jeg, på engelsk, at jeg var i fare, *plystre plystre*, hvor jeg var, ikke ringe på døren, ringe på min telefon når han var ute i gården. Kroppen var i helspenn. Når min telefon ringte så heiv han seg selvsagt etter den, oppå den hylla jeg hadde lagt den, utenfor rekkevidde, for å se hvem som ringte meg. Jeg var da allerede halvveis ute i gangen. Hvordan jeg fikk opp døren husker jeg ikke, jeg husker ham bak meg i trappene, jeg husker jeg ser kompisen min utenfor glassdøren og jeg løp rett forbi ham og mot gata, jeg klarte ikke å stoppe. Jeg flyktet og kom aldri tilbake. Du sitter fast i "freeze", frossen. Hjernen din er i totalforvirring, den er ikke satt til å flykte, den er ikke satt til å sloss, du sitter fast. Derfor må du nå bruke din bevisste hjerne og foreta handlingene aktivt, ikke instinktivt slik jeg gjorde. Du må dra på krisesenteret i dag, dette er ikke noe å utsette. Du må utføre flukt uten instinkt, du kan ikke kjempe og overleve det her, det vet du. Det hjernen din ikke klarer å ta innover seg er at det er mange veier ut, at alt praktisk løser seg, nettopp fordi du står i frys-modus. Dette kommer du deg ut av, du må, du har to valg nå, dø eller gå. Anonymous poster hash: d9060...36d 10
Gjest Lille-pus Skrevet 22. mai 2014 #7 Skrevet 22. mai 2014 Du snakket med krisesenteret for 2 mnd. siden og valgte å bli. Hva sa de på krisesenteret da? Er det noe av det du kan bruke nå, og som hjelper deg til å komme deg bort?
Red-Ruby Skrevet 22. mai 2014 #8 Skrevet 22. mai 2014 Fight, Flight or Freeze-response Mennesket (og i større grad dyr) har ett "system" i hjernen for å takle stressfulle situasjoner. *snipp* Anonymous poster hash: d9060...36d Herlighet,så tøff du er! Hvordan går det med deg nå? 3
Wiggins Skrevet 22. mai 2014 #9 Skrevet 22. mai 2014 Han er åpenbart en psykopat. De fleste psykopater skjønner ikke selv at de er det, men her kan du lese om en av de svært få som har gjort nettopp det: http://www.nrk.no/ytring/mitt-liv-som-psykopat-1.11722793 Psykopater er rett og slett annerledes skrudd sammen, og har ikke empati, samvittighet eller anger. Det eneste riktige er å komme seg bort fra dem fort som f**n.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #10 Skrevet 22. mai 2014 Et av mange treff jeg fikk; http://www.klikk.no/helse/velvare/sexogsamliv/article394460.ece Anonymous poster hash: 2fb97...a34
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #11 Skrevet 22. mai 2014 Ut fra hva jeg leser så har han hverken brukt vold eller trusler. Mulig jeg tar feil? Har du i det hele tatt prøvd å slå opp? Man har faktisk et visst ansvar for eget liv. Anonymous poster hash: 467b8...94b
Gjest Violetta Skrevet 22. mai 2014 #12 Skrevet 22. mai 2014 Ut fra hva jeg leser så har han hverken brukt vold eller trusler. Mulig jeg tar feil? Har du i det hele tatt prøvd å slå opp? Man har faktisk et visst ansvar for eget liv. Anonymous poster hash: 467b8...94b Psykisk vold er også vold. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #13 Skrevet 22. mai 2014 Ta en kjøkkenkniv å stikk han eller kast kokende vann i hodet på han en dag du lager mat. Så løper du derifra. Er døren låst så knuser du et vindu. Om du ikke får med telefon så kom deg til første og beste sted der du finner en og ring politiet. Du har rett å forsvare deg!Anonymous poster hash: 3789b...493
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #14 Skrevet 22. mai 2014 Herlighet,så tøff du er! Hvordan går det med deg nå? Jeg har det bra, tusen takk for at du spør Jeg tror ikke min reaksjon hadde med tøffhet å gjøre, jeg reagerte med instinkt slik mennesket er evolvert til i en situasjon hvor rasjonell kommunikasjon ikke er ett valg. Before present-times, humans have been on Earth as prey for lions, leopards and tigers. Since survival depends on the capacity to automatically respond to a threat, evolution has made sure that the human body grew a system of hormones and neurotransmitters capable of preparing the body for fight or flight… and also to freeze until fight or flight responses are available. Dette er akkurat hva jeg gjorde. Jeg "frøys" situasjonen, for hverken "fight eller flight" var en mulighet der og da. Jeg husker øynene sveipet opp til døren når han hang på sikkerhets-låsen og hjernen var på en måte på vei til å fortvile, men så tok "freeze" over igjen tror jeg og la det problemet bakerst, for så befinner jeg meg oppreist og hjernen jobbet bare med passiviserings-metoder som jeg tenkte ville virke på ham. Jeg kan nok takke en snarrådig hjerne for at jeg fant verktøyene i en så stresset situasjon til å komme meg ut. Grunnen til at det går bra med meg er fordi jeg flyktet og ikke stoppet i frys og ble. Hjernen min fikk normal utløsning og det satte ikke varige mentale spor fra episoden. Vi er hjerne, den styrer oss enten vi vil eller ikke, vi kan samarbeide eller motarbeide, hjernen jobber på, men om vi motarbeider våre instinkter eller fornuft så vil mest sannsynlig skade oppstå. Se under for den coctailen som utløses i en truende situasjon. In the presence of a threat, such as domestic violence, our body responds by releasing: Catecholamines (adrenaline and noradrenalin): Prepare heart, lungs and muscles to fight or flight Corticosteroids (glucocorticoids, cortisol): Control energy use and body’s immune functioning Opiods: Prevent pain, inhibit memory consolidation Oxytocin: Inhibits memory consolidation, promotes good feelings. Hjernen er ikke designert for at vi skal oppholde oss i livsfarlige situasjoner over lengre tid, den er designert for fight or flight, freeze er ett korttids-modus hvor ett av de foran-nevnte MÅ ta over etter en viss tid, og om ikke, så har hjernen sin løsning; If someone is exposed for too long to high levels of stress (like the victims of abuse and domestic violence), the body stops recognizing danger signals; the brain basically shuts down. Domestic violence Denne responsen vår, fight or flight het før kun dette, men forskningsmiljøet har i lang tid nå anerkjent at det er fight, flight, freeze-respons. Naturen har klare eksempler på at freeze har sin funksjon; When author Dr. Peter Levine, gives lectures on surviving trauma, he shows a video of a lion chasing a baby gazelle. He is trying to show the audience exactly how the freeze response works. He explains that the video is short because the average time for a lion attack from start to finish is about 45 seconds. So he makes the additional (and very important) point that this is how long the victim's stress response (and our stress response) was designed to be activated for: Not hours or days, or even weeks on end like it does in us chronically stressed humans who don't know how to turn it off. Of course the lion catches up to the gazelle (in less than 45 seconds) and you watch as it ruthlessly sinks its teeth into the baby animal's neck and throws it down on the ground several times, making sure it's completely lifeless. It's a game over moment if there ever was one. Then something miraculous happens. When the lion walks away, presumably to bring its cubs back to the kill, the gazelle literally comes back to life. It's as if it is waking from a deep freeze. You see it shiver all over and then it stands up and runs away, making a clean break Det er akkurat det som skjedde meg. Jeg stopped ham fra å ha noen grunn til å slå mer, jeg var "slått" og skulle ikke gå noe sted, men så straks telefonen ringte så sprang hjernen opp i flukt og kroppen reagerte med den. Noenganger MÅ man forbli i "freeze" og i disse situasjoner er traume nesten garantert (tar takhøyde for at hjerner er forskjellige og noen kan få stort traume av små hendelser og omvendt) For human beings, the freeze response can occur when we're terrified and feel like there is no chance for our survival or no chance for escape. It happens in car accidents, to rape victims and to people who are robbed at gunpoint. Sometimes they pass out, freeze or mentally remove themselves from their bodies, and don't feel the pain of the attack, and sometimes have no (explicit) memory of it afterwards. That's why the fight or flight response is now called the fight, flight or freeze response. Because sometimes, when the odds are overwhelming we neither fight nor flee but simply freeze. And knowing this has special meaning in the treatment of trauma patients who, as survivors of a freeze event, experience flashbacks and other (implicit) memory fragments that can continue to haunt them for years afterwards. Jeg finner ingen måte å komme meg ut av quote-bobler på, så jeg får avslutte i en. Det er synd det ikke finnes norsk materiale om hjernens påvirkning på oss, hvor viktig hjernen er, hva den kan og ikke bør og hva som skjer med den spesielt rundt tema som vold i hjemmet. Så TS, til tross for at jeg bare har engelske artikler å vise til og det er vanskelig nok å forstå hva en av disse kjemiske komponentene i hjernen er, så håper jeg du forstår at du nå ikke på noen måte er i stand til å føle rett da hjernen din har vært i ett modus over lengre tid som den ikke skal og at du nå ikke må agere på noen slags følelser, kun på rasjonell tenkning og råd fra andre som vet og kan inntil du har fått behandling som gjør at du selv igjen tør å ta riktige valg. Som jeg leste var du skadet fra før så det skulle ikke mye til for at du havnet i samme situasjon igjen, du trenger langtids-hjelp for å komme deg igjen. Anonymous poster hash: d9060...36d 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #15 Skrevet 22. mai 2014 Ta en kjøkkenkniv å stikk han eller kast kokende vann i hodet på han en dag du lager mat. Så løper du derifra. Er døren låst så knuser du et vindu. Om du ikke får med telefon så kom deg til første og beste sted der du finner en og ring politiet. Du har rett å forsvare deg!Anonymous poster hash: 3789b...493 Forsvare seg mot hva? Er det noen som hindrer henne i å dra, bortsett fra hun selv?Anonymous poster hash: 467b8...94b
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #16 Skrevet 22. mai 2014 Forsvare seg mot hva? Er det noen som hindrer henne i å dra, bortsett fra hun selv?Anonymous poster hash: 467b8...94b Står det ikke at han truer, slår, stenger henne inne osv kanskje?Anonymous poster hash: 3789b...493 1
Gjest BettyBoop Skrevet 22. mai 2014 #17 Skrevet 22. mai 2014 Det er min feil. Jeg er så såkalt underkuet på kjærlighet, at jeg falt for en type, som merket at jeg ikke hadde fått så mye kjærlighet, og derfor kunne han utnytte meg på det verste. Han viste han hadde kommet til det punktet hvor han betydde alt for meg, dermed kunne all mishandlingen begynne. Jeg får ikke lov å si meningen min om noe, gjør jeg det så hisser han seg opp så mye at han står å skriker til meg for den minste ting. Jeg har ikke lov å spørre lengre om vi kan finne på noe, han klikker helt, ber meg holde kjeft og hvis vennene hans er på besøk må jeg late som om jeg er verdens lykkeligste jente slik at de ikke ser hva som foregår Jeg har ikke bosted, har vært å snakket med krisesenteret for 2 mnd siden, likevel har jeg valgt å bli... Er det ikke det vi mennesker lever av? å kjenne at noen er glad i deg... men jeg vet at slik jeg har det - det er ikke normalt - det skal ikke være sånn, men jeg sitter HELT FAST, og jeg begynner å bli suicidal, planlegger døden min mye mer og kjenner det er lite til nå som skal gjøre at det tipper over for meg... Men jeg føler at det er jeg som har latt han mishandle meg, latt han utnytte meg... Brukt meg, på alle måter du kan tenke deg, seksuelt også har han misbrukt meg (hatt sex med meg og tvunget meg til å suge han mens jeg gråter)... økonomisk sett... ++ Hjelp, jeg sitter helt fast!!!Anonymous poster hash: 38a10...041 Ts. Det at han behandler deg sånn er IKKE din feil. Det er HAN det er noe galt med. Kom deg vekk. Snakk med krisesenter igjen. Kontakt noen andre av dine nærmeste og flytt ut når han ikke er hjemme
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #18 Skrevet 22. mai 2014 Står det ikke at han truer, slår, stenger henne inne osv kanskje?Anonymous poster hash: 3789b...493 Nei, det gjør ikke det... Det var en annen bruker som fortalte sin historie. Slik jeg ser det så er han bare en skikkelig drittsekk som hun har utviklet et avhengighetsforhold til. Anonymous poster hash: 467b8...94b
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #19 Skrevet 22. mai 2014 Står det ikke at han truer, slår, stenger henne inne osv kanskje?Anonymous poster hash: 3789b...493 Å knivstikke eller prøve å skade ham på noen måte er i alle tilfelle ett livsfarlig råd. Når en person blir skadet, som f.eks. knivstukket eller får kokende vann over seg så er hjernen ute for å hjelpe, og da ham. Han vil gå inn i "fight/flight"-modus, adrenalin vil rase igjennom kroppen hans for å dempe smerte og hans valg da vil selvfølgeligvis være fight. Dead girl. Anonymous poster hash: d9060...36d 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #20 Skrevet 22. mai 2014 Det er HANS feil. Hans feil, og KUN hans. Ring krisesenteret igjen. Klem Anonymous poster hash: 54351...31c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå