Gjest Blomst83 Skrevet 22. mai 2014 #1 Skrevet 22. mai 2014 Jeg kom i en diskusjon med en venninne som ville ha katt,men det var veldig viktig at det var rasekatt fordi de levde mye lengere.For det lå i genene,og derfra og ut falt jeg helt ut av diskusjoen.Det var som å prate til en vegg. Så da lurte jeg på gamle er/ble deres katter,og er det rasekatt eller ikke? Her (eller hjemme hos mamma) er pusefrøkna 19,og hun er ikke rasekatt.
Frisørdama Skrevet 22. mai 2014 #2 Skrevet 22. mai 2014 (endret) Jeg tror det henger mer sammen med at de fleste rasekatter blir holdt inne og blir tatt ekstra godt vare på siden de koster så mye, mens mange blandinger/huskatter er ute og mer utsatt for å bli påkjørt eller andre ulykker (og en del går vel for lut og kaldt vann) jeg mener selvsagt ikke at alle huskatt eiere er kjipe! Men når du ser alle de som er dumpet ute, er hos fod/dyrebeskyttelsen så er det som regel mixer. Det senker jo levealder generelt på ikke renraset katter. Endret 22. mai 2014 av Frisørdama 2
Gjest Blomst83 Skrevet 22. mai 2014 #3 Skrevet 22. mai 2014 Jeg tror det henger mer sammen med at de fleste rasekatter blir holdt inne og blir tatt ekstra godt vare på siden de koster så mye, mens mange blandinger/huskatter er ute og mer utsatt for å bli påkjørt eller andre ulykker (og en del går vel for lut og kaldt vann) jeg mener selvsagt ikke at alle huskatt eiere er kjipe! Men når du ser alle de som er dumpet ute, er hos fod/dyrebeskyttelsen så er det som regel mixer. Det senker jo levealder generelt på ikke renraset katter. Det var det jeg tenkte også,men når jeg prøvde å ymte bort på så møtte jeg bare en vegg. Og når hun da prøvde seg på at jammen min katt var jo 1/4 rasekatt så det beviste det jo.Men hallo 1/4 da. Det er nok ikke det som er grunnen til at vår gamle frøken har levd så lenge.
Frisørdama Skrevet 22. mai 2014 #4 Skrevet 22. mai 2014 (endret) Min huskatt er 12 år snart, og han har vært ute og inne som han vil.Han har aldri vært syk eller skadet. Svigers huskatt også og den er 14 heller aldri syk eller skadet. Så vet jeg om to persere som har blitt 16 år og de var bare inne. Men en huskattmix jeg vet om ble 17 år, men den var også kun inne hele livet. Jeg tror at det er en generell levealder på katter men at det er de ytre omstendighetene som ofte gjør at huskatter/blabdinger dør tidligere (som feks påkjørsel) mens med rasekatter kan det jo være en del sykdommer som kommer av hard avel osv. Så det er ingen garanti for at siden det er rasekatt så må den bli 20 år. Jeg tenker at alder kommer ann på genetikk (friske forfedre) om katten blir godt ivaretatt av eier med vett-sjekker, bra mat osv. Om den bor et sted uten mye biltrafikk eller rovdyr. Flaks og uflaks -alle kan bli syke. Blandt annet... Endret 22. mai 2014 av Frisørdama
Gjest Blomst83 Skrevet 22. mai 2014 #5 Skrevet 22. mai 2014 Min huskatt er 12 år snart, og han har vært ute og inne som han vil.Han har aldri vært syk eller skadet. Svigers huskatt også og den er 14 heller aldri syk eller skadet. Så vet jeg om to persere som har blitt 16 år og de var bare inne. Men en huskattmix jeg vet om ble 17 år, men den var også kun inne hele livet. Jeg tror at det er en generell levealder på katter men at det er de ytre omstendighetene som ofte gjør at huskatter/blabdinger dør tidligere (som feks påkjørsel) mens med rasekatter kan det jo være en del sykdommer som kommer av hard avel osv. Så det er ingen garanti for at siden det er rasekatt så må den bli 20 år. Jeg tenker at alder kommer ann på genetikk (friske forfedre) om katten blir godt ivaretatt av eier med vett-sjekker, bra mat osv. Om den bor et sted uten mye biltrafikk eller rovdyr. Flaks og uflaks -alle kan bli syke. Blandt annet... Sønnen til hun vi har nå ble påkjørt,og tullingen som gjorde kjørte tydeligvis videre.For han kom hjem haltende og skitten,og dyrlegene sa da at hele den bakre hoftedelen var knust og han hadde nok blitt liggende på bakken en stund før han fant veien hjem igjen.Og dessverre ble det da avlivning.Det var enten det er amputasjon,og det handlet ikke om penger, men en utekatt på 3 bein har ikke mye å stå i mot med. Nå gikk jeg litt ot i min egen tråd,men men
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #6 Skrevet 22. mai 2014 Jeg har ingen statistikk på det, men jeg er 95% sikker på at levealder på katter i hovedsak handler om stell og miljø. Lite om gener. Naturligvis risikerer man jo ymse sykdommer på blandingskatter ettersom man har null oversikt over om foreldre, besteforeldre, tidligere søsken etc er friske - men samtidig risikerer man innavlssvakhet på rasekatter. Jeg vil tro det går sånn høvelig opp i opp. Det som avgjør levealderen til en katt er i hovedsak om den blir kastrert, og ivaretatt med veterinærbehandling ved behov. For utekatter i tillegg vaksine, chip, trafikkvett og tettheten av farer i nærmiljøet der katten ferdes - dvs slåssete nabokatter, gaupe, biltrafikk i høy fart og psykotiske naboer som ikke liker katter. Holder man katten inne hele livet eller kun lar den være ute der det er langt til nærmeste fare, så er det likegyldig om man velger rasekatt eller gatemix. Det man derimot bør tenke på er at om man skal ha innekatt hele livet, så bør man velge rasekatt eller en voksen gatemix som er utpreget rolig og fornøyd med innelivet (samt at man må aktivisere katten inne, naturligvis), ettersom det er ganske begrensende å bo inne, og en aktiv katt vil nok kjede seg og ikke ha det optimalt som innekatt (et alternativ er jo å bygge stor utegård til kattene). Man bør vel også helst ha to. Vår gatemix ble 19 år gammel - han var kastrert og vaksinert, fikk oppfølging av veterinær ved behov. Og døde til slutt av nyresvikt, det er nokså vanlig hos katt. Anonymous poster hash: f87a8...3eb
Pinkee Skrevet 22. mai 2014 #7 Skrevet 22. mai 2014 Kjenner til en renraset bygdeblanding av en hannkatt, ukastrert, levde hele livet ute (og inne) Han ble 26 år Sikkert fordi han var renraset
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #8 Skrevet 22. mai 2014 Rasekatter lever i snitt lengre fordi rasekatter stort sett alltid (unntak finnes) blir behandlet godt, tatt regelmessig til dyrlege, er gjerne inne eller i luftegård, har eiere som er svært bevisste på vaksinering og kvalitetsfôr osv. "Gatemixer" kan leve like lenge og lengre enn rasekatter med samme behandling. Men det er stort sett blant eiere av gatemixer at man finner de som mener katten kan fint være ute i helgen (eller fjorten dager) når familien reiser på tur, men en boks tørrfôr stående ute som både grevling, kråke og andre katter kan forsyne seg av... Det er her man ofte møter de som ikke steriliserer katter som vandrer fritt ute, så de får større vandrebehov/territorie, samt en mer naturlig trang til å oppsøke andre katter for å sloss/parre seg. Samtidig med at de ikke blir regelmessig vaksiner, og små helseplager som et rennende øye eller en katt som stadig klør seg i øret blir kanskje ikke i like stor grad oppdaget med en katt som tilbringer nesten all tid ute for seg selv. Men også her finnes mange unntak der folk passer godt på og elsker gatemixene sine over alt på jord. Enkelte gatemixer er også friskere enn rasekatter, spesielt om man sammenligner med raser som er strengt fremdyrkede for spesielle egenskaper som korte haler, manglende hårvekst, krøllete pels, eller katter som persere. Oppdrettere avler ikke på syke katter, men mange av de ønskede trekkene medfører risikoer for enkelte sykdommer. Med lik behandling så har rasekatter (spesielt nyere og friskere raser som f.eks Norsk Skogkatt) og gatemixer (så sant det ikke er innavl eller lignende inne i bildet) like stor sannsynlighet for å bli gamle og beholde helsa. Vi valgte rasekatt fordi: - Da kjenner vi sykdomshistorikken bakover i linjene. - Oppdretteren avler på sunne dyr og avler også på trygt gemytt. - Vi får kattunger som har hatt "prima" magetid med en kattemor som er vaksniert, får god oppfølging. - Kattungene gjennomgår helsesjekk, får tidlige vaksiner og ID-chipping - Oppdrettere er gjerne klar over at kattunger ikke er leveringsklare før 12 uker. Mange gatemixer flytter fra mor i 7-8 ukers alder, fordi mange tror kattunger og valper er "like" på det området. Disse som blir tatt tidlig fra mor kan bli suttekatter eller urenslige lengre eller rar oppførsel. - Vi ønsker å støtte opp om at ingen dyr er gratis og har ikke noe i mot å betale en god slump for et høyt ønsket familiemedlem. ....levealder hadde ingenting å si for oss. Anonymous poster hash: 430c3...0b3 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #9 Skrevet 22. mai 2014 Eldste katten vår ble 28 år, og det var blanding av hummer og kanari, skikkelig huskatt. Så er nok hipp som happ med blanding og rasekatt Anonymous poster hash: d774c...2a5
MissPierce Skrevet 22. mai 2014 #10 Skrevet 22. mai 2014 Vår gatemix ble 18år. Han var kastrert, fikk vaksiner og veterinær når han trengte det. Han hadde vel blitt eldere vist han ikke var så feit. Han holdt seg på eiendommen, og gikk ikke langt etter ett uheldig møte med en bil da han var ung. Det gjorde at han trengte en opperasjon, men det gikk heldigvis bra. Prøvde å slanke han mange ganger, men da gikk han fornærmet ut og fikk mat av noen andre. Å kom stapp mett og fornøyd hjem igjen...
Gjest Belle âme Skrevet 22. mai 2014 #11 Skrevet 22. mai 2014 Vår norske skogkatt ble 12. Huskattene som mormor og morfar hadde blei 18+ år(Noken døde som kattunger pga dei blei vridd nakken på) og noken blei påkjørt, tatt av reven elns.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #12 Skrevet 22. mai 2014 Typen min sin huskatt ble 20 år. Datteren hennes (vår katt) ble 9 år. Anonymous poster hash: a9c20...9a7
Minya Skrevet 22. mai 2014 #13 Skrevet 22. mai 2014 Jeg mener at de kattene som har levd lengst i følge Guinness Rekordbok, har utelukkende vært Veivesenets Parkmiks (aka, vanlig huskatt/blandingskatt/whatever). Rase har eksepsjonelt lite med alder å gjøre med mindre den aktuelle rasen har rasebestemte helseproblemer. Som feks persere med ekstremt flate neser som ofte sliter med astma eller pusteproblemer. Men som det ble nevt lenger oppe så har rasekatter høyere gjennomsnitts levealder fordi det gjennom tidene har vært rasekatteiere som oftest har tatt best vare på kattene sine. I dag tror jeg vanlige huskatter er på vei opp på godt liv-grafen fordi det blir mer og mer fokus på at katter skal kastreres, selv om det fortsatt er mye ræl-folk som skaffer seg katt fordi den er gratis og ender som bruk og kast-kjæledyr. Det er de kattene som får best stell, veterinæroppfølging, mat og miljø som lever lengst, uavhengig av rase. Eldste katta vår er ti, og like frisk og fin som alltid. Vi håper vi får beholde henne i minst ti år til før hun må vandre til de evige sofaers land. <3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå