Gå til innhold

Kort tur i Rondane


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Heisann!

Jeg og et par til skal gå i Rondane om drøyt to uker. Vi skal ha to overnattinger, helst på hytte da vi vil spare litt vekt. Vi kan ikke gå særlig langt første dagen, for da ankommer vi litt sent. Andre dag kan vi gå hele dagen, og tredje dag kan vi også gå noen timer. Vi vil gjerne opp på noen topper.

Hvilken rute bør vi velge, og hvilke topper bør vi gå på? Hvor bør vi overnatte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk ut www.etojm.com, veldig bra side. Har bare såvidt vært i Rondane, så jeg er kanskje ikke den rette til å gi råd. Hva med å få med Storronden?

Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det tegner til at vi går fra Mysuseter til Rondvassbu første dag, en kort tur på et par-tre timer.

Andre dagen går vi til Bjørnhollia over Rondeslottet. Det er en tur på rundt 8 timer med en god del stigning, så jeg får legge meg i hardtrening så jeg blir i god nok form...

Siste dagen går vi tilbake til Mysuseter gjennom en dal. Det tar nok en 5-6 timer, men jeg tror vi skal klare det til tross for en lang tur dagen før.

Takk for tipset om www.etojm.com! Har sett litt på www.fjellsport.net også. På etojm.com fant jeg ut hvor lang tid det ville ta å gå fra den ene til den andre hytta over Rondeslottet, det sto det nemlig ingenting om i DNTs "Til fots i Norge".

Nå gleder jeg meg masse til tur! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare ønske deg god tur!

Jeg var der for første gang i fjor sommer. Da gikk sambo og jeg fra spranget til rondevassbu. Så tok vi en liten pause...(det er langt :roll: ), så gikk vi mot en topp, som jeg selvsagt ikke husker hva heter nå :-x !!

Men det var flott på Rondane. Vi kommer til å ta en tur dit i år også. :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Liten oppdatering:

Nå har vi moderert oss. Vi går over Storronden i stedet. Vi som er litt ikke-så-spreke-som-vi-skulle-ønske syntes at en åttetimerstur, pause ikke inkludert, ble i lengste laget med en sekstimerstur neste dag...

Jeg gleder meg! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

For de som ikke er så glad i å gå mye topper, kan det være et alternativ å kjøpe seg et fiskekort på Rondvassbu og fiske seg fra Rondvassbu til Bjørnhollia gjennom Illmanndalen. Det påstås at det er noen reale rugger å få i elva som går ned til Ronvassbu, og om du klarer å ikke få fisk i vannene i Illmandalen, bør du vurdere ny deo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
For de som ikke er så glad i å gå mye topper' date=' kan det være et alternativ å kjøpe seg et fiskekort på Rondvassbu og fiske seg fra Rondvassbu til Bjørnhollia gjennom Illmanndalen. Det påstås at det er noen reale rugger å få i elva som går ned til Ronvassbu, og om du klarer å ikke få fisk i vannene i Illmandalen, bør du vurdere ny deo.[/quote']

Tihihi!

Vi er glade i å gå på topper, da. Så vi endte med to: Det ble likevel Vinjeronden og Rondeslottet. Vi brukte 11 (!) timer på turen. Det var helt fantastisk, men vi var realt utslitte da vi kom frem til Bjørnhollia... En litt mer utførlig beskrivelse finner du i dagboka mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en spennende tur. Vi har hytte med utsikt til Rondane, og der er det virkelig flott.

God tur! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På etojm.com fant jeg ut hvor lang tid det ville ta å gå fra den ene til den andre hytta over Rondeslottet' date=' det sto det nemlig ingenting om i DNTs "Til fots i Norge". [/quote']

Jeg har gitt opp å finne spennende turer i disse DNT-bøkene. Alle ruter de foreslår går mellom to DNT-hytter (naturlig nok), men nedi dalene! Jeg liker meg best på toppene, og går alltid oppom en topp før jeg går ned til DNT-hyttene. Det masse topper rundt omkring, men en bør sjekke andre kart og steder for å finne ut ruta. DNT har ikke mye topp-informasjon. Men bra hytter, det har de! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, hva er det med disse dalene? Daler er transportetapper, ikke mål i seg selv. Som regel.

Heldige Imax som har hytte med utsikt til Rondane... Kjempefint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel
Daler er transportetapper, ikke mål i seg selv. Som regel.

Som regel, ja, ikke alltid. Gå for guds skyld ned Aurlandsdalen en gang! Jeg gikk der med foreldrene mine og brodern for flere år siden og det var fantastisk flott. Massevis av ting å se nedover hele veien.

Har forresten gått mye i Rondane også, jeg. Fint der òg. :-D Bjørnhollia er kanskje en av de koseligste DNT-hyttene - med unntak av de selvbetjente, da, det er noe helt eget med stemningen på de hyttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...