AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #1 Skrevet 21. mai 2014 Er så utrolig fasinert over hvor mye kosthold har å si for den psykiske helsen vår. Har lenge slitt med depresjon og trolig skyldes dette at jeg har slanket meg med en veldig fettfattig diett. Gikk rundt og kjente på matsug konstant og var slapp, energiløs og deprimert. I tillegg hadde jeg store konsentrasjonsvansker på jobb. Nå har jeg spist annerledes i tre uker og det er en helt ny verden for meg. Topp humør, masse energi og null matsug. Ligger på akkurat samme kaloriinntak som før, men nå med litt mindre karbohydrater og proteiner og mer fett. Jeg ville bare dele denne solskinnshistorien og få tilbakemelding om kostholdet mitt ser bra ut. Vet at det er sunt, men er det noe jeg bør endre? Frokost: Alt 1: en skive rugbrød med bremykt, fire skiver kalkunpålegg, ett kokt egg, friske grønnsaker. 200g fruktsalat (jordbær, honningmelon, pære, eple, druer etc) Alt 2: omelett av 2 egg, masse friske grønnsaker som asparges, tomater, purreløk,sopp og paprika, stekes i olivenolje (1ss), en halv skive rugbrød med fire skiver kalkunpålegg Alt 3: havregrør laget av 1 dl havregryn, 2 dl vann, 1 dl h-melk, 100g cottage cheese, 1 toppet ss nøtter som jeg knuser, en dæsj honning Lunsj: varierer, men det blir ofte kyllingfilet, ørretfilet, reker eller hjemmelagde falafler med masse friske grønnsaker og 1 ss olivenolje. Kan ha litt pesto, parmesan, chevreost, kremet balsamico for å spice opp. Karbohydratkilde er enten en skive rugbrød, en halv porsjon byggris, quinoa, fullkornspasta (prøver å begrense mengden ris/pasta så blir en halv porsjon) Mellommåltid er varierende, men kan være 200 g fruktsalat med 2 ss vaniljekesam eller kesam lime Sigdal knekkebrød med chevre og honning cottage cheese eller gresk yoghurt med knuste mandler og litt honning forskjellige nøtter (macademia, valnøtter, mandler, cashew, pistasjkjerner) Mørk sjokolade 86% Middag blir som lunsj, men her spiser jeg også torsk, hjemmelaget fiskesuppe, lam, storfe, svinefilet, sauser med fløte, rømme etc. Masse grønnsaker eller salat og steker i olivenolje. drikker vann, farris, grønn te og earl grey te med litt melk i. Ellers skjeier jeg ut litt i helgene med et kakestykke, noen glass vin, et pizzastykke etc, men prøver å holde meg strikt til naturlig ren mat i hverdagen. merker også at jeg yter mye bedre på trening. Kan absolutt anbefale alle dere som spiser veldig fettfattig til å forsøke noen uker med litt mer fett og se hva som skjer. Jeg føler meg iallefall sykt mye bedre både fysisk og psykisk så skal aldri tilbake til fettfattig kost igjen!Anonymous poster hash: df6d5...4a2 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #2 Skrevet 22. mai 2014 Det er bra du har funnet noe som gjør det livsglad. Håper det fortsette sånn leeenge. Pass opp så du ikke blir altfor opptatt av mat. Mat skal være en glede, og ikke et stress. For noen kan det å planlegge kostholdet i detaljer føre til stress og ubehag etter en stund. Da går vinninga opp i spinninga. Men håper er en av de som finner glede, inspirasjon og nysgjerrighet i maten Anonymous poster hash: fba54...18a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå