AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #1 Skrevet 21. mai 2014 Er selv ikke ut i arbeidslivet enda, men har intrykk av at mine foreldre lever nesten på kanten. De har verken råd til å reise eller kjøpe dyre, flotte gaver. Hvordan livstil kan du unne deg å ha med 300 000 (f.eks) i året? Et spørsmål jeg har undret meg over så lenge jeg kan huske. Anonymous poster hash: 79960...611
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #2 Skrevet 21. mai 2014 Det kommer an på utgiftene, om man har barn, har noen å dele utgiftene med og om man bor i byen eller på landet. Det er ikke luksus, men man bør klare seg passe greit. Anonymous poster hash: b67af...7b5 2
Gjest Malanthor Skrevet 21. mai 2014 #3 Skrevet 21. mai 2014 300 er plenty hvis man er to. Litt avhengig av om man bor i en leilighet i utkanten av oslo til 2 mill eller i et hus på vinderen til 11. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #5 Skrevet 21. mai 2014 Hvis man ikke har nedbetalt bolig og vil bo i relativt sentralt strøk (ellers er vel utgifter til bil/bensin viktig) har man ikke så mye igjen med 300.000 så man har råd til reiser og dyre flotte gaver..... Anonymous poster hash: 38ea1...447
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #6 Skrevet 21. mai 2014 Som AB#2 sier, det beror på størrelse på hus, husholdning og hvor i landet du er. Mannen og jeg har 1 barn, 1 gjennomsnittlig hus med hage, og bor ca 30-40 minutters kjøring fra Gardermoen, noe usentralt til. Vi har samlet 800 000 i inntekt og vi klarer oss svært bra, og har råd til litt hverdagsluksus, bekymrer oss ikke for lånerenten og reiser på en passe dyr ferie i året. Vi hadde også råd til å legge ut nesten 110 000 kroner til bryllup for et par år siden, uten å ta opp lån på dette, vi sparte i halvannet år. Jeg vil si at 300 000 er litt i underkant for en singel og barnløs person (som bor alene), men to personer med 300 000 hver er veldig stabilt og bra for de fleste litt desentraliserte husholdninger. Helt til man har tenåringer. Anonymous poster hash: 182c9...6a5 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #7 Skrevet 21. mai 2014 Vi tjener bra, jeg har en inntekt på 430 000 og mannen min nesten en million. Vi har et samlet lån på under 1,8 million i hus/bil. Vi har to tenåringer og et barn på 8. Ferie unner vi oss om sommeren, da til varmere strøk. Jeg har noen forbrukslån (!) og et studielån på 300 000. Vi har lite igjen når måneden er omme. Det er mange krav nå om dagen, pc til barna, mobiltelefoner, klær osv. Føler at vi må kjøpe fordi "alle andre" får. Jeg håper nå å få meg en jobb som kan gi meg minimum 550 000 i året, helst mer. Jeg er nå akkkurat ferdig med en mastergrad. Anonymous poster hash: 410e2...947
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #8 Skrevet 21. mai 2014 Det er helt umulig å svare på. For det første. Hva er et godt liv? Det er opp til den enkelte. Hvor mye materielle goder trenger man for å være lykkelig egentlig? Jeg er singel, ingen barn, får utbetalt 14-15 000 pr mnd (av Nav pga sykdom) og syns selv jeg har veldig god råd Men nå har jeg bare 6000 i husleie da. Pluss strøm. (Deler leil. med en jente) Man kan ordne seg fint uansett hva man tjener. Vil faktisk påstå livet er bedre uten "altfor mye" penger. Da setter man mer pris på det man sparer til og klarer å skaffe seg, pluss får andre verdier enn materielle. Vi tilpasser oss alltid. Anonymous poster hash: 84b00...a9c 3
Gjest Bud Skrevet 22. mai 2014 #9 Skrevet 22. mai 2014 Jeg tjener langt over snittet, men føler ikke at jeg lever romslig for det.... 300 er plenty hvis man er to. Litt avhengig av om man bor i en leilighet i utkanten av oslo til 2 mill eller i et hus på vinderen til 11. For alle vet at Norge er innenfor Ring 3
Sunbeam Skrevet 22. mai 2014 #10 Skrevet 22. mai 2014 Det kommer også an på hvilket stadium du er i livet. For en ferdigutdannet person med huslån, bil, barn og alt som følger med kan 300.000 bli i underkant lite. Da trenger man gjerne å være to. Jeg som ikke har huslån, bil eller barn, er singel og har bare studielånet og leie å tenke på så kan 300.000 netto eller brutto være mer enn nok.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #11 Skrevet 22. mai 2014 Veit ikkja, meyn da må værra gøtt øvar eyn mylliyjon. Då ska eg værra nøgd og gode tillags:) Anonymous poster hash: ebdc5...2e4
hjärterdam Skrevet 22. mai 2014 #12 Skrevet 22. mai 2014 Det blir mye hva man gjør det til. Men etter å ha levd på lite i et dyrt område mens jeg studerte har jeg bestemt meg for at nå når jeg etterhvert er ferdig med utdanning skal jeg ikke under 450 000 igjen. Såpass er utdannelsen min og kompetansen min verdt.
asterix Skrevet 22. mai 2014 #13 Skrevet 22. mai 2014 (endret) Har samboer, men er alene om økonomien (samboer dekker sine egne utgifter) og 5 av barna er fortsatt under 18 år. 6 av dem bor hjemme. Har ca 1 mill brutto inn og føler at jeg har romslig økonomi. Men så jobber jeg jo mye da, i tillegg til at jeg får barnepensjon for barna.. Kunne greid meg med mindre, men er kommet til et punkt i livet da jeg etter mange år med dårlig råd ønsker at jeg og familien skal kunne unne oss litt ekstra. Men man kan jo helt fint greie seg på 300 000 alene, og til og med flere. Jeg har f.eks levd på mye mindre i perioder av livet. Endret 22. mai 2014 av asterix
Gjest Malanthor Skrevet 22. mai 2014 #14 Skrevet 22. mai 2014 Jeg tjener langt over snittet, men føler ikke at jeg lever romslig for det.... For alle vet at Norge er innenfor Ring 3 Jeg brukte det som eksempel siden jeg bor i oslo selv. Jeg kunne ha bytttet ut utkanten av oslo med tromsø hvis du ble fornærmet over at jeg var så ekskluderende. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #15 Skrevet 22. mai 2014 "Å leve godt" er jo ikke en svart/hvitt standard, men kommer an på hvem du spør. For min del vil nok det si å ha brutto cirka 500 000 i året ETTER at boligutgifter er dekket. Nærmere det dobbelt om vi er to og/eller barn. Anonymous poster hash: 88802...fd1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #16 Skrevet 22. mai 2014 300 er plenty hvis man er to. Litt avhengig av om man bor i en leilighet i utkanten av oslo til 2 mill eller i et hus på vinderen til 11. Du får ikke lån på elleve millioner med samlet inntekt på 600 000kr i året, skjønner du Anonymous poster hash: 56f7c...883
Gjest Malanthor Skrevet 22. mai 2014 #17 Skrevet 22. mai 2014 Du får ikke lån på elleve millioner med samlet inntekt på 600 000kr i året, skjønner duAnonymous poster hash: 56f7c...883 Kanskje du skulle få hue ut av rompa di og lese det jeg skriver en gang til. Jeg skriver at 300 er plenty hvis man er 2 og avhengig av hvor man bor. Selfølgelig kan man ikke bo på vinderen i et hus til 11 mill hvis man har 300,000 i inntekt det er jo nettopp poenget mitt! 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #18 Skrevet 22. mai 2014 Jeg levde godt med inntekt på 460 000 med to tenåringer i huset når jeg var alene med dem. Vi hadde ferie hvert år og snudde aldri på krona egentlig. I måneder med mye utgifter gikk det en del ut av sparekontoen, men det var jo også derfor jeg hadde den. Det jeg ikke hadde mulighet til var å spare opp til egenkapital. Det gikk ekstremt trått. Den gang mottok jeg barnetrygd, men hadde i tillegg utgifter til 2 på SFO. Nå som vi er en voksen til i familien så har vi det veldig romslig. Vi sparer mye i måneden, og det eneste som faktisk har økt av utgifter er mat og strøm, samt en til på ferieturene. Anonymous poster hash: d8ff4...d7d
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #19 Skrevet 22. mai 2014 Jeg levde godt med inntekt på 460 000 med to tenåringer i huset når jeg var alene med dem. Vi hadde ferie hvert år og snudde aldri på krona egentlig. I måneder med mye utgifter gikk det en del ut av sparekontoen, men det var jo også derfor jeg hadde den. Det jeg ikke hadde mulighet til var å spare opp til egenkapital. Det gikk ekstremt trått. Den gang mottok jeg barnetrygd, men hadde i tillegg utgifter til 2 på SFO. Nå som vi er en voksen til i familien så har vi det veldig romslig. Vi sparer mye i måneden, og det eneste som faktisk har økt av utgifter er mat og strøm, samt en til på ferieturene. Anonymous poster hash: d8ff4...d7d Gikk barna dine på SFO da de var tenåringer??? Anonymous poster hash: d917d...72f 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #20 Skrevet 22. mai 2014 Du kan tjene 800.000 kr i året og leve trangt økonomisk, og du kan tjene 150.000 kr i året og leve flott. Det kommer an på hvordan du bruker pengene dine. Selv tjener jeg nesten ingenting, men lever bedre enn de fleste andre jeg kjenner. Bruker pengene mine på reiser, og minst mulig på alt annet. Føler jeg får mye igjen for pengene mine. Kjenner mange som tjener tre ganger så mye og aldri har råd til å reise noe sted, men det er bare fordi de bruker alle pengene sine på bolig, bil, restaurantbesøk, trening og annet jeg synes er tull og tøys å bruke hele lønna på. Anonymous poster hash: 5194a...5cb 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå