AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #41 Skrevet 23. mai 2014 50 gjester, tre pølser hver... Det høres veldig voldsomt ut med 5000,- i bare pølser. Ta med gjengen på Statoli, der er det en wiener for en 10'er da er du nede i 1500,- Anonymous poster hash: 73773...8d2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #42 Skrevet 23. mai 2014 Om du utelater ordet brud når du bestiller frisørtime,så blir det straks billigere. Jeg bestilte time tidlig på lørdagen, brudekjolen hang hjemme. Ikke skulle jeg ha slør heller. Hun ordnet håret mitt, jeg dro hjem,sminket meg og hadde på meg kjolen. Å betale 4000 til en frisør er jo uhørt. Hva skal du gjøre med håret egentlig?Anonymous poster hash: e3951...c8e Jeg skal ha brudekrone. Anonymous poster hash: d20fc...993
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #43 Skrevet 23. mai 2014 Pass på at du har retur på alkohol om du kjøper i Norge. Både polet og butikker har returrett hvis man avtaler på forhånd. Du kan sjekke hva det koster å leie duker. For oss ble det billigere enn staples Lag invitasjoner og bordkortet selv på data og print ut på pent papir. Kjøp en papirkutter til 200kr og sett av et par kvelder. Husk også takkekort. Synes ikke fotografprisen er ille hvis den inkluderer fri bruk og rettigheter til bildene. Det var i alle fall viktig for oss å eie bildene våre selv. Ser at du insisterer på nattmat, men når serveres middagen? Vi hadde middag kl 18-22 og kaker etter det. Til festen sto kakene fremme i tillegg til snacks. Dette var helt perfekt i følge de som dro hjem kl 06 Når dere får tildelt vigsler fra humanistforbundet så diskuter reise med vedkomne. Kanskje det ikke blir så dyrt. Kanskje en i familien kan hente vedkomne på flyplassen? Vår viglsler ønsket å ta toget og bestilte selv til minipris, så det ble ikke dyrt Anonymous poster hash: 55d93...5ea
Ida-Lotta Skrevet 23. mai 2014 #44 Skrevet 23. mai 2014 Servitører til 1000 kr?? Jeg har servert i mange tilsetninger for venner og familie, har gjort det helt gratis! Det er sikkert noen av dine gode venninner som har døtre eller noe som kan stille opp! :-) Og du finner helt sikkert en mye billigere fotograf Og et tips til invitasjoner: Bruk google!! der finner du masse inspirasjon! Du har også kanskje noen kreative sjeler i venninnegjengen din! Lag en venninnekveld der dere lager invitasjonene sammen!
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #45 Skrevet 23. mai 2014 Pass på at du har retur på alkohol om du kjøper i Norge. Både polet og butikker har returrett hvis man avtaler på forhånd. Du kan sjekke hva det koster å leie duker. For oss ble det billigere enn staples Lag invitasjoner og bordkortet selv på data og print ut på pent papir. Kjøp en papirkutter til 200kr og sett av et par kvelder. Husk også takkekort. Synes ikke fotografprisen er ille hvis den inkluderer fri bruk og rettigheter til bildene. Det var i alle fall viktig for oss å eie bildene våre selv. Ser at du insisterer på nattmat, men når serveres middagen? Vi hadde middag kl 18-22 og kaker etter det. Til festen sto kakene fremme i tillegg til snacks. Dette var helt perfekt i følge de som dro hjem kl 06 Når dere får tildelt vigsler fra humanistforbundet så diskuter reise med vedkomne. Kanskje det ikke blir så dyrt. Kanskje en i familien kan hente vedkomne på flyplassen? Vår viglsler ønsket å ta toget og bestilte selv til minipris, så det ble ikke dyrt Anonymous poster hash: 55d93...5ea Koster oss 2000,- å leie duker. Ser at mange anbefaler å lage invitasjonene selv, men vil bare gjøre dere obs på at det ofte kan bli dyrere enn å bestille. Koster ca 400 for oss å bestille invitasjonene, og med porto er vi oppe i 6-700 kroner. Skal vi kjøpe en papirkutter, bra papir og blekk blir det fort mer enn 400. Moren min lager ofte invitasjoner og takkekort til folk i familien, og er litt lei av at folk ikke ser hvor mye det koster henne med all printingen. Så hun var veldig takknemlig for at vi tenker å bestille disse selv, og mente det var det mest økonomiske. Vi får alle rettigheter for bildene ja, pluss RAW-originalene i tillegg til redigerte versjoner, som er viktig for oss. Togreisen er såpass lang at vigsler dessverre helst vil ta fly. Nå ser vi at det ikke går noe fly (heller ikke tog) tilbake den ettermiddagen (etter vielsen, som foregår 2 timers kjøring fra flyplassen), så vi må enten dekke natt på hotell for vedkommende også + kost, eller droppe det. Så akkurat nå vurderer vi faktisk å avlyse hele opplegget, det er grenser for hva vi vil betale for å bli viet, har litt med prinsippet å gjøre også. Servitører til 1000 kr?? Jeg har servert i mange tilsetninger for venner og familie, har gjort det helt gratis! Det er sikkert noen av dine gode venninner som har døtre eller noe som kan stille opp! :-) Og du finner helt sikkert en mye billigere fotograf Og et tips til invitasjoner: Bruk google!! der finner du masse inspirasjon! Du har også kanskje noen kreative sjeler i venninnegjengen din! Lag en venninnekveld der dere lager invitasjonene sammen! Jeg har dessverre ganske få gode venninner, så de jeg har, kommer i bryllupet (og reiser langt for å komme). Har ingen venner på stedet vi skal gifte oss, kun familie - som også kommer i bryllupet. Må dermed søke etter servitører på Facebook, og da betaler vi så klart. Syns det er frekt å ikke betale med mindre det er en tjeneste man kan gjengjelde eller man er veldig godt kjent. Vil som sagt IKKE ha en billigere fotograf. Jada, mange mener at man finner gode og billige fotografer, men nå har min mann et blikk for dette, og vi vil ha denne fotografen. Fotografer er på mange måter kunstnere med sin egen stil, og nå vil vi ha stilen til denne mannen, koste hva det koste vil. Bildene skal vi ha med oss hele livet, det skal vi ikke med verken dress eller duker. Menmen, akkurat nå kan det se ut til at bryllupet ikke blir å koste mer enn en tur på tinghuset. Anonymous poster hash: d20fc...993
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #46 Skrevet 24. mai 2014 Servitører til 1000 kr?? Jeg har servert i mange tilsetninger for venner og familie, har gjort det helt gratis! Det er sikkert noen av dine gode venninner som har døtre eller noe som kan stille opp! :-) Ærlig talt. 1000 kr på at folk bruker en hel lørdag på å JOBBE for deg synes jeg er et minimum. Om noen faktisk tilbyr seg å gjøre det gratis eller du har noen som di selv har hjulpet uten å ta betalt så for all del - bruk dem, enkelte synes at sånt er greit. Men å FORVENTE at folk stiller opp for en slikk og ingen ting er både frekt, urealistisk og til dels en egotripp.Anonymous poster hash: d1937...7c1 2
org Skrevet 24. mai 2014 #47 Skrevet 24. mai 2014 Jeg kjenner dessverre ingen som er dyktige på sminke/hår. Omgangskretsen vår er best på enten mekking av bil, eller akademiske ting, så vi merker godt at de færreste kan bidra med praktiske ting til bryllupet (utenom "enkle" ting). Fotografen har vi allerede fått 7000 i rabatt på (fra 25 000), så han er ikke dyr i forhold til hvor etterspurt han er. Vi er kresne på foto, og ser ofte bryllupsbilder som andre skryter av, som vi selv dessverre ser mange feil med (utbrente kjoler, for eksempel). Vi kjenner vedkommende veldig godt, og gleder oss _veldig_, så fotografen blir! Men har fått mange gode tips nå, tror ikke vi kan kutte flere plasser enn det som er foreslått. Har fått skrapt av en del tusen av budsjettet, så er mer positivt innstilt nå. Takk alle sammen. Anonymous poster hash: d20fc...993 Helt på siden: Hva er utbrente kjoler? *nysgjerrig*
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #48 Skrevet 24. mai 2014 Helt på siden: Hva er utbrente kjoler? *nysgjerrig* At det ikke finnes valører og detaljer i de lyseste delene Om utbrent (foto) http://www.fototips.no/index.php/ta-bedre-bilder/eksponering/496-utbrente-bilder-i-sterkt-sollys Anonymous poster hash: d5c42...b68 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #49 Skrevet 24. mai 2014 Helt på siden: Hva er utbrente kjoler? *nysgjerrig* At kjolen er for "lys" på bildet, slik at man ikke ser detaljer. Har man for eksempel broderier på kjolen vil ikke dette synes hvis bildet er utbrent der. Mange legger ikke merke til slikt, men er man vant med foto ser man det raskt. Siden bruden som regel står ved siden av en mann i mørk dress er det vanskelig å få riktig balanse - at bildet er mørkt nok til at kjolen ikke er en lys flekk, men lyst nok til at mannen ikke blir en svart flekk. Derfor er bryllupsfoto ofte mer teknisk krevende. TS. Anonymous poster hash: d20fc...993 2
SiMa Skrevet 24. mai 2014 #50 Skrevet 24. mai 2014 Koster oss 2000,- å leie duker. Ser at mange anbefaler å lage invitasjonene selv, men vil bare gjøre dere obs på at det ofte kan bli dyrere enn å bestille. Koster ca 400 for oss å bestille invitasjonene, og med porto er vi oppe i 6-700 kroner. Skal vi kjøpe en papirkutter, bra papir og blekk blir det fort mer enn 400. Moren min lager ofte invitasjoner og takkekort til folk i familien, og er litt lei av at folk ikke ser hvor mye det koster henne med all printingen. Så hun var veldig takknemlig for at vi tenker å bestille disse selv, og mente det var det mest økonomiske. Vi får alle rettigheter for bildene ja, pluss RAW-originalene i tillegg til redigerte versjoner, som er viktig for oss. Togreisen er såpass lang at vigsler dessverre helst vil ta fly. Nå ser vi at det ikke går noe fly (heller ikke tog) tilbake den ettermiddagen (etter vielsen, som foregår 2 timers kjøring fra flyplassen), så vi må enten dekke natt på hotell for vedkommende også + kost, eller droppe det. Så akkurat nå vurderer vi faktisk å avlyse hele opplegget, det er grenser for hva vi vil betale for å bli viet, har litt med prinsippet å gjøre også. Jeg har dessverre ganske få gode venninner, så de jeg har, kommer i bryllupet (og reiser langt for å komme). Har ingen venner på stedet vi skal gifte oss, kun familie - som også kommer i bryllupet. Må dermed søke etter servitører på Facebook, og da betaler vi så klart. Syns det er frekt å ikke betale med mindre det er en tjeneste man kan gjengjelde eller man er veldig godt kjent. Vil som sagt IKKE ha en billigere fotograf. Jada, mange mener at man finner gode og billige fotografer, men nå har min mann et blikk for dette, og vi vil ha denne fotografen. Fotografer er på mange måter kunstnere med sin egen stil, og nå vil vi ha stilen til denne mannen, koste hva det koste vil. Bildene skal vi ha med oss hele livet, det skal vi ikke med verken dress eller duker. Menmen, akkurat nå kan det se ut til at bryllupet ikke blir å koste mer enn en tur på tinghuset. Anonymous poster hash: d20fc...993 Støtter dere i valg av fotograf. Fotografering er en kunst (i alle fall for de flinkeste), og bildene skal dere ha resten av livet. Selv om dere velger vielse på tinghuset kan dere ha en fin bryllupsfest. Skjønner at dere helst ville hatt en vielse hvor gjestene kunne vært til stede, men det går fint an å feire bryllup dagen etter vielsen. Og jeg synes inngåelsen av ekteskap, at dere har valgt å dele livet sammen, er noe som fortjener å feires.
Gjest Solstråla88 Skrevet 24. mai 2014 #51 Skrevet 24. mai 2014 Vi begynner å få litt oversikt over budsjettet vårt, og ser at bryllupet koster mer enn vi i utgangspunktet føler oss komfortable med. Vi så for oss max 100 000, og budsjettet nå er på over 120 000. Få av disse utgiftene er sikre/inngått, bare budsjettert, så vi kan kutte enkelte steder. Trenger innspill på hva vi kan gjøre. Her er budsjettet, for 50 gjester - sannsynligvis blir det litt færre. Mat - 30 000 (560,- pr pers + kjøring etc) Alkohol/drikke - 10 000 (handlet inn av oss) Servitører - 10 000 (1500 per pers har jeg "lært" her på KG er minimum - trenger hvertfall 6 stk) Lokale - 2000 Vielse - 5000 - kan fort doble seg til 10 000 da vi ikke gifter oss i kirka. Frisør og sminke - 4000 HÅPER jeg, ser at det ofte koster mer Dress til mannen - 10 000 Fotograf - 18 000 (denne kutter vi ikke på) Invitasjoner - 1000 inkl porto Servietter etc - 1000 Duker - 2000 Ringer - 20 000 - her kan vi nok kutte, hva er realistisk? Nattmat - 5000 (pølser, så 5000 er nok litt mye?!) Kaker - 5000 (bryllupskake + kostnader til det vi lager selv) Sum = 123 000 !!! Hva kan vi kutte på? Har allerede droppet solist eller annet musikkinnslag under vielsen for å spare. Ingen i familien kan synge/spille instrument, så da blir det bare diktlesing og slikt... Er det dumt? Blomster har vi også kuttet helt, ikke brudebukett en gang. Bryllupskaka kan vi ikke få noen til å lage privat, så den må kjøpes fra konditor, vet ikke helt hva prisen hennes er på. Er litt lei nå, rett og slett. Føler vi har det nøkternt og enkelt, og så koster det over 120 000?! Anonymous poster hash: d20fc...993 Du trenger 5 servitører på 50 Gjester, og vi betalte servitørene 150 kr timen, det er vanlig servitør lønn. Det vil si, bruker dere ca 5 timer på og spise er det 3750 i lønn til servitørene. Jeg har jobbet som servitør selv, i restaurant og fått betalt mindre, så dette er nok noe de er fornøyd med. Nattmaten hadde jeg droppet og heller kjøpt inn snacks som kan mette, eksempelvis nøtter og frukt. Av erfaring går det lite nattmat fordi man gjerne er mette etter en lang middag og masse kaker, så de 5000 kan du nok spare. Nå vi giftet oss leide vi sjakett til mannen og kom unna med 2000 kroner, kjolen min kostet 4000 osv. Hvis det ikke er et must at han må kjøpe egen dress, ville jeg gått for alternativ 2, altså og leie. Som noen skrev over, kan man jo sminke og ordne håret selv, krølle det og sette noe til siden for eksempel, da sparer du jo 4000 der også. Mat og drikke er dessverre det dyreste med og gifte seg, vi fikk gjort det rimeligere fordi en kamerat er kokk, og vi handlet råvarerne selv, alkoholen kjøpte vi og familie på utenlandsreiser(Spania). Det er mange måter og kutte budsjett, hør rundt med andre kokker hva de skal ha, eventuelt lage tapas selv..
Kala Skrevet 24. mai 2014 #52 Skrevet 24. mai 2014 Jeg reagerer på prisen dere har satt på servitetter. Hvilke servitetter koster 1000 kr? I dåpen til lillesnupp kjøpte jeg to pakker a'20 stk til noe rundt 30 kroner pakka. På kremmerhuset. Derfor lurer jeg på hvilke servitetter dere har sett dere ut?
Kala Skrevet 24. mai 2014 #53 Skrevet 24. mai 2014 Haha, jeg mente servietter, ikke servitetter. Autocorrectherk!
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #54 Skrevet 24. mai 2014 Jeg reagerer på prisen dere har satt på servitetter. Hvilke servitetter koster 1000 kr? I dåpen til lillesnupp kjøpte jeg to pakker a'20 stk til noe rundt 30 kroner pakka. På kremmerhuset. Derfor lurer jeg på hvilke servitetter dere har sett dere ut? Jeg mener servietter og lignende, altså alt dill dall som pynt, stearinlys, kaffe. Burde kalt det diverse i stedet. Anonymous poster hash: d20fc...993
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #55 Skrevet 25. mai 2014 Nattmat - 5000 (pølser, så 5000 er nok litt mye?!)Dette hadde jeg faktisk dritt i. Etter tung middag og en del alkohol er det ikke sikkert alle ønsker dette? Evt klarer vel folk betale seg en pølse om de ønsker det? Anonymous poster hash: dcac7...d1f Jeg hadde ikke sløyfet nattmaten; og det sier jeg både som gjest og vert. Har bare vært i ett bryllup som ikke hadde nattmat, og det var ikke noe særlig. Alle var sultne... Ikke stryk nattematen . Har vært i en del bryllup, og ofte med laaaaaange middager og lenge mellom vielse og fest , så totalt på så mange timer er en tre- retters lite mat . Endt ofte opp på første og beste sted sted for litt mat etter bryllup. Helt enig! Skal man kutte et sted, så burde det ikke være på "velvære". Men det blir jo ikke 5000,- for pølser uansett Anonymous poster hash: b6e02...eda
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå