Gå til innhold

Hvordan kutte kostnader?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Takk for dine erfaringer.

Vi skal også kjøpe duker fra staples, blir minst 1400 for det ser jeg. Fotografen vår er dyktig og populær, og vi har fått en god pris på han.

Skal gå inn for å spare litt på dress og ringer. Dressen skal mannen bruke i ettertid også, skal derfor ikke ha sjakett eller slikt, men en vanlig dress med vest.

Kjenner at det beløpet som plager meg mest, er vielsen. Om jeg går imot mine egne prinsipper får vi det gratis i kirka... :( I stedet må vi betale dyrt for å fly (!) inn en vigsler, og ender opp med en mer enkel og kortvarig vielse enn vi ville fått i kirka. Men det byr meg helt imot å bli viet i kirka...

Anonymous poster hash: d20fc...993

Hvor og med hvem tenker dere å gifte dere da? Tinghuset er gratis vel? Og humanistforbundet er også gratis hvis man er medlem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I alle dager. Stryk nattmaten da vel, tenk så mye folk faktisk spiser i løpet av den dagen. Hva gjør dere når dere sitter igjen med 100kokte pølser ingen vil ha..? (Tror det frister lite med PØLSE etter kaker++)

5000 spart.

Og servietter/duk kan du kutte massivt

AnonymBruker
Skrevet

Frisør og sminke - 4000 HÅPER jeg, ser at det ofte koster mer

Du kan sminke deg selv eller kanskje få tak i en lærling? Mange frisører har lærlinger, og hvis ikke finnes det alltid sånne sisteårsstudenter som kjører minst halv pris. Jeg gjorde dette selv og ba bare om en prøvetime en stund før bryllupet for å sjekke at hun kunne sakene sine (dette var gratis).

Fotograf - 18 000 (denne kutter vi ikke på)

Skjønner at dere ikke vil kutte, men det finnes MYE billigere fotografer enn det som er virkelig gode! Men det skal jeg ikke blande meg i selvfølgelig...

Invitasjoner - 1000 inkl porto

Jeg kan lage dette gratis for deg.. Haha (er grafisk designer). Ellers fins det billigere alternativer enn 1000 kr.

Servietter etc - 1000

Vet ikke helt hva etc står for, men både når det gjelder dette og duker vil jeg anbefale spar kjøp/europris/nille for billigst mulig ihvertfall!

Ringer - 20 000 - her kan vi nok kutte, hva er realistisk?

Våre gifteringer kostet ca 6000 totalt. De er ekte gull, riktig karat og alt det der, med en diamant på min og inngravering etc. Var på gullsmed her om dagen og de ALLER ALLER fleste ligger mellom 2000-4000. Kan anbefale lykkeringene.no hvor du kan designe egne ringer. Mener de også har en kampanje der du får inngravering og lurer på om det var diamant også gratis frem til 31. mai (?). På Bjørklund har de også kampanje nå hvor du får den ene ringen til 50% om du kjøper den innen 31. mai.

Nattmat - 5000 (pølser, så 5000 er nok litt mye?!)

Dette hadde jeg faktisk dritt i. Etter tung middag og en del alkohol er det ikke sikkert alle ønsker dette? Evt klarer vel folk betale seg en pølse om de ønsker det?

Anonymous poster hash: dcac7...d1f

Har som sagt bare en frisør her, ingen lærlinger. Så hos frisøren må jeg nesten ta den prisen jeg får. Ellers hadde jeg absolutt sjekket det ut. :)

Vi har også noen i familien som kan lage invitasjonene, men de mener det blir billigere å bestille, og det tror vi også. Vi bestiller fra optimalprint. Blir ikke fullt 1000 kr, kanskje 6-700 kroner inkl porto.

Er duker billigere på Europris/Nille, enn på Staples og NorEngros?

Takk for tips om tilbud på ringer. :)

Hvor og med hvem tenker dere å gifte dere da? Tinghuset er gratis vel? Og humanistforbundet er også gratis hvis man er medlem.

Tinghuset er gratis, men tinghuset er ikke her. ;) Skal gifte oss gjennom humanistforbundet, men de har bare vigslere på østlandet (muligens vestlandet også), og vi må derfor dekke reisa deres. Det er det som koster. Utrolig surt da de har lett etter noen i denne landsdelen som kan gjøre det, men ikke funnet noen. :( Betaler 1500,- for selve vielsen. Vi har vurdert å reise til byen og bli viet på tinghuset, men da får jo ikke familiene våre være med i det hele tatt, og vi må ha festen på en annen dag, og det føles litt feil når folk reiser 250 mil for å komme i bryllupet.

I alle dager. Stryk nattmaten da vel, tenk så mye folk faktisk spiser i løpet av den dagen. Hva gjør dere når dere sitter igjen med 100kokte pølser ingen vil ha..? (Tror det frister lite med PØLSE etter kaker++)

5000 spart.

Og servietter/duk kan du kutte massivt

Stryker ikke nattmaten nei! Nattmat er veldig, veldig vanlig i bryllup, og 4-5 timer etter mat, med dansing etc, er folk gjerne sultne. Vi bor usentralt, så folk kan ikke bare stikke på en bensinstasjon eller lignende hvis de blir sultne, og folk bør ha noe i magen før de går hjem. Jeg vil ikke la gjestene lide fordi vi skal spare penger. Men ser at det neppe blir å koste mer enn 2000.

Skjønner ikke helt hvordan vi kan kutte massivt på duker? Noen som vet hvor vi får billigere duker enn på Staples (hvor vi må ut med minst 1400)? Servietter skal vi nok ikke bruke 1000,- på alene, men det inkluderer jo annet dill også, som lys etc.

Skrevet

Ikke stryk nattematen . Har vært i en del bryllup, og ofte med laaaaaange middager og lenge mellom vielse og fest , så totalt på så mange timer er en tre- retters lite mat . Endt ofte opp på første og beste sted sted for litt mat etter bryllup.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke stryk nattematen . Har vært i en del bryllup, og ofte med laaaaaange middager og lenge mellom vielse og fest , så totalt på så mange timer er en tre- retters lite mat . Endt ofte opp på første og beste sted sted for litt mat etter bryllup.

Stryker ikke den nei. Om ikke gjestene vil ha så VET jeg at jeg vil ha nattmat, og jeg kan jo ikke servere bare til meg selv. :ler:

AnonymBruker
Skrevet

Pølser er knall som nattmat! Men dere trenger ikke handle pølser for 5000 kr... :-)

Angående ringer: husk at de skal vare livet ut ... og det er ofte en sammenheng mellom pris og kvalitet. Og du må ikke ha diamant (=penger spart).

Anonymous poster hash: 8f997...10e
Skrevet

Duker kan dere spare en del på, her er et eksempel fra jysk. Jeg har sett flere som har brukt disse, de er veldig enkler å bruke, trenger ikke engang sy inn kantene, stoffet rakner ikke, selv ikke etter flere vask. Hvis dere regner 60 cm per kuvert (noe som er ganske standard) koster det 420 kroner (6x70), 1000 kroner mindre enn deres budsjett. http://jysk.no/vindu/metervarer/pakker-floyel/metervare-nervos-floyel-3-m-pk-hvit

AnonymBruker
Skrevet

Duker kan dere spare en del på, her er et eksempel fra jysk. Jeg har sett flere som har brukt disse, de er veldig enkler å bruke, trenger ikke engang sy inn kantene, stoffet rakner ikke, selv ikke etter flere vask. Hvis dere regner 60 cm per kuvert (noe som er ganske standard) koster det 420 kroner (6x70), 1000 kroner mindre enn deres budsjett. http://jysk.no/vindu/metervarer/pakker-floyel/metervare-nervos-floyel-3-m-pk-hvit

Takk for konkret forslag, veldig lurt! Visste ikke at det var så rimelig. :)

AnonymBruker
Skrevet

Hva med papirduk på rull fra Duni? Mamma kjøpte nettopp til vårt bryllup, og det kostet 200 kr pr rull. Vet ikke men tror det er 15 meter på en rull.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med papirduk på rull fra Duni? Mamma kjøpte nettopp til vårt bryllup, og det kostet 200 kr pr rull. Vet ikke men tror det er 15 meter på en rull.

Det var det som var planen, men de koster 600/700,- per rull (25 meter).

Hvor mange meter trenger man egentlig? Hvor stort er et standard bord? Hadde egentlig tenkt å kjøpe 2x25 meter, men det holder kanskje med en rull, og supplere med andre duker på andre bord (kakebord etc)? Skal sitte i hestesko.

Skrevet

Tinghuset er gratis, men tinghuset er ikke her. ;) Skal gifte oss gjennom humanistforbundet, men de har bare vigslere på østlandet (muligens vestlandet også), og vi må derfor dekke reisa deres. Det er det som koster. Utrolig surt da de har lett etter noen i denne landsdelen som kan gjøre det, men ikke funnet noen. :( Betaler 1500,- for selve vielsen. Vi har vurdert å reise til byen og bli viet på tinghuset, men da får jo ikke familiene våre være med i det hele tatt, og vi må ha festen på en annen dag, og det føles litt feil når folk reiser 250 mil for å komme i bryllupet.

Hvis begge er medlemmer er vielsen helt gratis, og det er gratis å være medlem. :) Har dere fått bekreftet vigsler? Ifølge hjemmesidene deres har de prioriterer de vielser i: Agder, Bergen og omegn, Oslo og omegn, Lofoten, Trondheim, samt Østfold. Regner med det betyr de har vigslere disse stedene, så kanskje det ikke bli såå lang reisevei? :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis begge er medlemmer er vielsen helt gratis, og det er gratis å være medlem. :) Har dere fått bekreftet vigsler? Ifølge hjemmesidene deres har de prioriterer de vielser i: Agder, Bergen og omegn, Oslo og omegn, Lofoten, Trondheim, samt Østfold. Regner med det betyr de har vigslere disse stedene, så kanskje det ikke bli såå lang reisevei? :)

Nei, de har dessverre ikke vigsler alle stedene, vi bor i Agder og må likevel få vigsler fra østlandet. At de prioriterer betyr nok bare at de heller sender folk dit, enn til Finnmark, hvis noen skulle trenge vigsler samme plass.

Mannen vil beholde sitt medlemskap i statskirka, så kan ikke få det helt gratis. Er ikke lov å være innmeldt begge steder.

AnonymBruker
Skrevet

Hva jeg ville ha redusert på.

- Invitasjoner. Her kan dere sende på mail og levere personlig, samt lage selv. De fleste har mailadresse idag. Siden dere har foto som hobby, så har dere sikkert fine bilder og litt Photoshop kunnskaper som kan lage fine invitasjoner.

- Servitører. Kutt ut en. En person klarer å ta seg av 10 gjester utmerket.

- Dress til mannen burde klare å komme rimeligere ut også. Han må vel ikke ha type Mood of Norway og dyre saker?

- Nattmat. Tviler på at dere kommer opp i 5000 kr for pølser.

Fotografen deres er dyr. Og jeg skjønner dere ikke vil kutte ut den. Men kanskje dere har kjente som er dyktige fotografer som kan ta seg av den jobben til en rimeligere penge? Mange hobby-fotografer er ufattelig dyktige, og helt ærlig er mange av de flotteste bryllupsbildene jeg har sett vært tatt av hobby fotografer.

Og ang frisør / sminke. Ingen dyktige i omgangskretsen din som du kan låne til å hjelpe deg?

Anonymous poster hash: 4484b...064
AnonymBruker
Skrevet

Hva jeg ville ha redusert på.

- Invitasjoner. Her kan dere sende på mail og levere personlig, samt lage selv. De fleste har mailadresse idag. Siden dere har foto som hobby, så har dere sikkert fine bilder og litt Photoshop kunnskaper som kan lage fine invitasjoner.

- Servitører. Kutt ut en. En person klarer å ta seg av 10 gjester utmerket.

- Dress til mannen burde klare å komme rimeligere ut også. Han må vel ikke ha type Mood of Norway og dyre saker?

- Nattmat. Tviler på at dere kommer opp i 5000 kr for pølser.

Fotografen deres er dyr. Og jeg skjønner dere ikke vil kutte ut den. Men kanskje dere har kjente som er dyktige fotografer som kan ta seg av den jobben til en rimeligere penge? Mange hobby-fotografer er ufattelig dyktige, og helt ærlig er mange av de flotteste bryllupsbildene jeg har sett vært tatt av hobby fotografer.

Og ang frisør / sminke. Ingen dyktige i omgangskretsen din som du kan låne til å hjelpe deg?

Anonymous poster hash: 4484b...064

Jeg kjenner dessverre ingen som er dyktige på sminke/hår. Omgangskretsen vår er best på enten mekking av bil, eller akademiske ting, så vi merker godt at de færreste kan bidra med praktiske ting til bryllupet (utenom "enkle" ting). :ler:

Fotografen har vi allerede fått 7000 i rabatt på (fra 25 000), så han er ikke dyr i forhold til hvor etterspurt han er. Vi er kresne på foto, og ser ofte bryllupsbilder som andre skryter av, som vi selv dessverre ser mange feil med (utbrente kjoler, for eksempel). Vi kjenner vedkommende veldig godt, og gleder oss _veldig_, så fotografen blir! ;)

Men har fått mange gode tips nå, tror ikke vi kan kutte flere plasser enn det som er foreslått. Har fått skrapt av en del tusen av budsjettet, så er mer positivt innstilt nå.

Takk alle sammen. :)

AnonymBruker
Skrevet

Det var det som var planen, men de koster 600/700,- per rull (25 meter).

Hvor mange meter trenger man egentlig? Hvor stort er et standard bord? Hadde egentlig tenkt å kjøpe 2x25 meter, men det holder kanskje med en rull, og supplere med andre duker på andre bord (kakebord etc)? Skal sitte i hestesko.

Du trenger 60 cm pr pers. Hvis dere blir 50 så trenger du ikke mer enn ca 30-32 meter. Det holder med to ruller, og da har du duk i massevis. Får ikke noen til å kjøpe for deg som får rabatt og uten mva?

AnonymBruker
Skrevet

Vi begynner å få litt oversikt over budsjettet vårt, og ser at bryllupet koster mer enn vi i utgangspunktet føler oss komfortable med. Vi så for oss max 100 000, og budsjettet nå er på over 120 000. Få av disse utgiftene er sikre/inngått, bare budsjettert, så vi kan kutte enkelte steder. Trenger innspill på hva vi kan gjøre.

Her er budsjettet, for 50 gjester - sannsynligvis blir det litt færre.

Mat - 30 000 (560,- pr pers + kjøring etc)

Alkohol/drikke - 10 000 (handlet inn av oss)

Servitører - 10 000 (1500 per pers har jeg "lært" her på KG er minimum - trenger hvertfall 6 stk)

Lokale - 2000

Vielse - 5000 - kan fort doble seg til 10 000 da vi ikke gifter oss i kirka. :(

Frisør og sminke - 4000 HÅPER jeg, ser at det ofte koster mer Pass på å ikke ende med noe dyrere. Det har du ikke råd til.

Dress til mannen - 10 000 Kan det være noe billigere? Spar et par tusenlapper her.

Fotograf - 18 000 (denne kutter vi ikke på) Behold fotografen, men finn noen billigere.

Invitasjoner - 1000 inkl porto

Servietter etc - 1000 Hvorfor ikke kjøpe noe enklere? Gjestene legger jo lite merke til sånne ting.

Duker - 2000 Er dette det rimeligste?

Ringer - 20 000 - her kan vi nok kutte, hva er realistisk? Jeg brukte 5 000 på enkle gullringer. Så ikke behov til å kjøpe noe dyrere. Det mange ringer til 5-6 000 kr å velge mellom.

Nattmat - 5000 (pølser, så 5000 er nok litt mye?!) Pølser er nok det billigste og enkleste. Men er ikke dette for kjedelig? Servere rester etter koldtbord hvis dere har det. Kremet soppsuppe med godt brød kan være et alternativ. Det du trenger er sopp, fløte, litt mel til jevning, litt krydder, pepper og salt pleier å holde, ellers så kreves det vann (gjerne med en god buljong eller kraften du får når du steker soppen litt). Utrolig lett og kan lages tidlig på dagen for så å varmes opp. Så dyrt trenger det ikke bli!

Kaker - 5000 (bryllupskake + kostnader til det vi lager selv)

Sum = 123 000 !!!

Hva kan vi kutte på?

Anonymous poster hash: 29e25...b38

AnonymBruker
Skrevet

Ringer kan man uten problem få ned i 5000,- for et sett med 2 stk. Dette innebærer dog at man ikke har stener i dem, men er det virkelig så viktig?

Anonymous poster hash: edb97...962

AnonymBruker
Skrevet

Blomster til bordpynt? Takkekort? Ser ikke det nevnt

Anonymous poster hash: e3951...c8e
AnonymBruker
Skrevet

Om du utelater ordet brud når du bestiller frisørtime,så blir det straks billigere.

Jeg bestilte time tidlig på lørdagen, brudekjolen hang hjemme. Ikke skulle jeg ha slør heller.

Hun ordnet håret mitt, jeg dro hjem,sminket meg og hadde på meg kjolen.

Å betale 4000 til en frisør er jo uhørt. Hva skal du gjøre med håret egentlig?

Anonymous poster hash: e3951...c8e
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er enig med flere andre her. Det er ikke nødvendig å be om brudebehandling hos frisøren, grunnen til at det ofte blir dyrt er at de stenger sjappa for deg og kanskje til og med ordner med litt enkel servering. Jeg satt opp håret til en galla en gang og betalte 800kr, kunne godt ha giftet meg med den frisyren :)

Mitt forslag til budsjettkutt er slik:

Mat - 30 000
Alkohol/drikke - 10 000
Servitører - 5 000 (de trenger ikke mer enn 1000kr, og det er lov å avtale det på forhånd slik at det ikke blir noen sure miner. Dessuten holder det med fem. Sist jeg serverte i bryllup var vi tre stykker på ca 40 gjester og vi fikk 500kr hver for jobben)
Lokale - 2000
Vielse - 5000
Frisør og sminke - 3000 (dersom du som sagt ikke bestiller brudetime, men bare vanlig oppsett og sminketime så blir det mye rimeligere. 3000kr er fremdeles mye i så fall.)
Dress til mannen - 3000 (vet ikke hvor kresen mannen din er, og dersom det uansett er noe han må ha så går det jo an å sette denne posten på utsiden av budsjettet. Men på f.eks Dressmann får du en fin dress til denne prisen)
Fotograf - 18 000 (dette var dyrt, men denne posten er ikke diskuterbar så den får stå.)
Invitasjoner - 1000 (alternativt kan du sende ut invitasjon gratis per mail, men det er jo ikke like "fancy")
Servietter etc - 500 (IKEA, Jysk, Europris, Nille...)
Duker - 500 (ref. link over)
Ringer - 6000
Nattmat - 2000
Kaker - 5000

Sum: 91 000

Endret av Snooks

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...