AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #1 Skrevet 21. mai 2014 Vi begynner å få litt oversikt over budsjettet vårt, og ser at bryllupet koster mer enn vi i utgangspunktet føler oss komfortable med. Vi så for oss max 100 000, og budsjettet nå er på over 120 000. Få av disse utgiftene er sikre/inngått, bare budsjettert, så vi kan kutte enkelte steder. Trenger innspill på hva vi kan gjøre. Her er budsjettet, for 50 gjester - sannsynligvis blir det litt færre. Mat - 30 000 (560,- pr pers + kjøring etc) Alkohol/drikke - 10 000 (handlet inn av oss) Servitører - 10 000 (1500 per pers har jeg "lært" her på KG er minimum - trenger hvertfall 6 stk) Lokale - 2000 Vielse - 5000 - kan fort doble seg til 10 000 da vi ikke gifter oss i kirka. Frisør og sminke - 4000 HÅPER jeg, ser at det ofte koster mer Dress til mannen - 10 000 Fotograf - 18 000 (denne kutter vi ikke på) Invitasjoner - 1000 inkl porto Servietter etc - 1000 Duker - 2000 Ringer - 20 000 - her kan vi nok kutte, hva er realistisk? Nattmat - 5000 (pølser, så 5000 er nok litt mye?!) Kaker - 5000 (bryllupskake + kostnader til det vi lager selv) Sum = 123 000 !!! Hva kan vi kutte på? Har allerede droppet solist eller annet musikkinnslag under vielsen for å spare. Ingen i familien kan synge/spille instrument, så da blir det bare diktlesing og slikt... Er det dumt? Blomster har vi også kuttet helt, ikke brudebukett en gang. Bryllupskaka kan vi ikke få noen til å lage privat, så den må kjøpes fra konditor, vet ikke helt hva prisen hennes er på. Er litt lei nå, rett og slett. Føler vi har det nøkternt og enkelt, og så koster det over 120 000?! Anonymous poster hash: d20fc...993
Gjest Trappetroll Skrevet 21. mai 2014 #2 Skrevet 21. mai 2014 Servitører - jeg har pleid å få ca 1000 kroner, alt etter hvor mye jeg har gjort. Dress til mannen for 10 000? Skal han ha dress eller smoking? Får tak i dress med god kvalitet til rimeligere penge. Forloveden min har sett på dress med vest og skjorte til 5000,- i ull. Ringer - her kommer det jo litt an på hva dere vil ha? Får ringer til 5000 eller 12000 eller 20000. Så det blir jo det dere gjør det til selv. Mat- til 50 gjester har vi greid å få mat + dessert fra catering til 19 000. Nattmat - sikkert satt av litt mye ja 😊
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #3 Skrevet 21. mai 2014 Servitører - jeg har pleid å få ca 1000 kroner, alt etter hvor mye jeg har gjort. Dress til mannen for 10 000? Skal han ha dress eller smoking? Får tak i dress med god kvalitet til rimeligere penge. Forloveden min har sett på dress med vest og skjorte til 5000,- i ull. Ringer - her kommer det jo litt an på hva dere vil ha? Får ringer til 5000 eller 12000 eller 20000. Så det blir jo det dere gjør det til selv. Mat- til 50 gjester har vi greid å få mat + dessert fra catering til 19 000. Nattmat - sikkert satt av litt mye ja Har sett litt på ringer nå, og vi kan kanskje "slippe unna" med 12 000. Dress vet jeg ikke hva koster, kommer vel an på hvor vi handler, men ser at mange ender på ca 7000 så kommer skjorte + vest i tillegg. Hvor kjøpte dere dress? Catering har vi ikke tilgjengelig dessverre, må leie kokk. Kan kanskje spare 5000 på å bytte kokk, men så liker vi denne kokken veldig godt da, menyen er veldig bra. Men vet ikke om det er verd 5000 ekstra. Anonymous poster hash: d20fc...993
noomi Skrevet 21. mai 2014 #4 Skrevet 21. mai 2014 Mannens sjakett fra Frislid koster 7000. Han MÅ ikke ha antrekk til den prisen. Du får fin dress for 4000. Du nevner ikke noe om din kjole i budsjettet? Dere trenger 5 servitører på 50 gjester (10 gjester pr servitør). Du skal kunne få frisør for under 4000 kr - ring og spør om pris på ulike salonger - dette varierer. Jeg synes ikke dere skal kutte ned på ringer, men tror dere finner ut at ringene ikke kommer til å koste 20.000. Se på hvilke ringer dere ønsker dere. Hvis du velger ring uten diamant så kommer dere fort under 20.000. Husk at ringene skal dere ha livet ut.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #5 Skrevet 21. mai 2014 Er alkoholen alerede handlet inn? Kjøpte/ kjøper dere noe av alkoholen hos søta bror for å spare penger? Det blir sikkert ikke så dyrt som kr 5000 med pølser. Kan duker lånes i steden for å kjøpes? Annet som du kan skaffe billigere? Anonymous poster hash: d5c42...b68
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #6 Skrevet 21. mai 2014 Brudebukett må du vel ha? Anonymous poster hash: d5c42...b68
Gjest Herr Heftig Skrevet 21. mai 2014 #7 Skrevet 21. mai 2014 (endret) Edit: Så ikke parantesen. Sorry. Endret 21. mai 2014 av Herr Heftig
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #8 Skrevet 21. mai 2014 Gifter meg ikke i kjole, så derfor inngår ikke den i budsjettet. Dropper derfor bukett også. Bor langt unna Sverige, så får ikke kjøpt alkohol der. Men noe kan handles i utlandet, men ikke alt. Vet ikke hva som er fornuftig å budsjettere med da? Håper 10 000 er nok, for øl, vin og alkoholfritt? Sprit er allerede ordnet og utenfor budsjettet (skal ikke ha drinker og slikt). Vi bor usentralt, og har bare en frisør, så kan dessverre ikke "shoppe" etter beste pris. Fotograf er som sagt uaktuelt å redusere på, foto er vår største interesse så der vil vi ha gode bilder. Takk for alle råd! Anonymous poster hash: d20fc...993
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #9 Skrevet 21. mai 2014 Holder det med 5 servitører for 50 gjester? Og hvor mange bør man ha etter middagen er overstått? Kjøkkenet er lite så det er ikke plass til at alle står og tar oppvask og slikt... Anonymous poster hash: d20fc...993
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #10 Skrevet 21. mai 2014 Jeg hadde 6 servitører til 80 gjester. Det var knapt og litt kaotisk på kjøkkenet midt i serveringen (er greit å ha en som står igjen og dirigerer), men jeg tror nok fint du kan klare deg med 5 servitører på "50 eller litt færre" gjester. Invitasjoner kan det være bittelitt å spare på, om dere leverer endel av invitasjonene direkte i postkasse selve, og bestiller rimelige fra feks optimalprint. Du overstiger mitt budsjett med nesten 40 000, og jeg hadde som sagt 80 gjester. Det høres ut som om dere har lignende fest som oss, pynter kanskje lokalet selv osv? Kanskje dere kan få ideer eller tanker av følgende: Vi sparte penger i forhold til dere på: Fotograf (Familiemedlem, vi hadde flaks) Nattmat (Vi hadde fotografering før vielsen, og sen middag så behovet for nattmat falt bort med sen vielse og middag. Kaker ble spist til over midnatt for å si det sånn) Ringer (Vi brukte forlovelsesringene om igjen. Som forøvrig kostet 4300 kroner for paret samlet for ca 5 år siden, så her betalte vi ingenting). Dress til mannen (Mannen kjøpte seg sjakett og smokingskjorte, ingenting ble leid, hans budsjett med sko kom på 6900 kroner) Vielse (Vi giftet oss gratis i kirken) Vi brukte i tillegg/mer enn dere på: Blomster (Brudebuketten fikk jeg av pappa, men borddekorasjoner og bilpynt, knappehullsblomst til mannen og forlover - som vi såklart sponset - kom på til sammen 3800 kroner) Lokale: Vårt kostet 500 kroner mer Frisør og sminke: Endte på 6500 inkl prøvetime for brud og forlovet - som vi også sponset Brudepikekjoler: Vi betalte for disse, kom på samlet ca 3000 kroner Alkohol/drikke: Sponset av svigerfar, vi var heldige. Bordpynt og bordkort: Et par tusen, jeg husker ikke for dette handlet jeg mye i småpakker fra Ebay. Jeg ville sett på de største postene. Feks ringene. Her bestemmer dere jo selve, men det er mange vakre alianseringer som selges i par mye rimeligere enn 20 000. Jeg ville også vurdert å leie antrekk til mannen, for hans sjakett blir ikke brukt igjen og har visst seg MYE vanskeligere å selge enn min kjole. Fotografen deres virker ganske dyr. Før vi fikk fotografering som gave fra en onkel, så kikket vi på fotografer som skulle ha 6000 for dagen, dette kun med prøvebilder levert, så alle bilder vi bestilte ville koste på toppen av dette. Men du skriver at dette ikke er forhandl-bart, så da må den posten stå. Duker: Jeg mener vi ikke kjøpte duker for så dyrt. Vi handlet dette i store ruller på staples, tykke og fine papirduker som holdt fint gjennom festen. Anonymous poster hash: 1c1bc...482
LunaLove Skrevet 21. mai 2014 #11 Skrevet 21. mai 2014 Mannen kan jo også leie dress, det sparer man penger på 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #12 Skrevet 21. mai 2014 Jeg hadde 6 servitører til 80 gjester. Det var knapt og litt kaotisk på kjøkkenet midt i serveringen (er greit å ha en som står igjen og dirigerer), men jeg tror nok fint du kan klare deg med 5 servitører på "50 eller litt færre" gjester. Invitasjoner kan det være bittelitt å spare på, om dere leverer endel av invitasjonene direkte i postkasse selve, og bestiller rimelige fra feks optimalprint. Du overstiger mitt budsjett med nesten 40 000, og jeg hadde som sagt 80 gjester. Det høres ut som om dere har lignende fest som oss, pynter kanskje lokalet selv osv? Kanskje dere kan få ideer eller tanker av følgende: Vi sparte penger i forhold til dere på: Fotograf (Familiemedlem, vi hadde flaks) Nattmat (Vi hadde fotografering før vielsen, og sen middag så behovet for nattmat falt bort med sen vielse og middag. Kaker ble spist til over midnatt for å si det sånn) Ringer (Vi brukte forlovelsesringene om igjen. Som forøvrig kostet 4300 kroner for paret samlet for ca 5 år siden, så her betalte vi ingenting). Dress til mannen (Mannen kjøpte seg sjakett og smokingskjorte, ingenting ble leid, hans budsjett med sko kom på 6900 kroner) Vielse (Vi giftet oss gratis i kirken) Vi brukte i tillegg/mer enn dere på: Blomster (Brudebuketten fikk jeg av pappa, men borddekorasjoner og bilpynt, knappehullsblomst til mannen og forlover - som vi såklart sponset - kom på til sammen 3800 kroner) Lokale: Vårt kostet 500 kroner mer Frisør og sminke: Endte på 6500 inkl prøvetime for brud og forlovet - som vi også sponset Brudepikekjoler: Vi betalte for disse, kom på samlet ca 3000 kroner Alkohol/drikke: Sponset av svigerfar, vi var heldige. Bordpynt og bordkort: Et par tusen, jeg husker ikke for dette handlet jeg mye i småpakker fra Ebay. Jeg ville sett på de største postene. Feks ringene. Her bestemmer dere jo selve, men det er mange vakre alianseringer som selges i par mye rimeligere enn 20 000. Jeg ville også vurdert å leie antrekk til mannen, for hans sjakett blir ikke brukt igjen og har visst seg MYE vanskeligere å selge enn min kjole. Fotografen deres virker ganske dyr. Før vi fikk fotografering som gave fra en onkel, så kikket vi på fotografer som skulle ha 6000 for dagen, dette kun med prøvebilder levert, så alle bilder vi bestilte ville koste på toppen av dette. Men du skriver at dette ikke er forhandl-bart, så da må den posten stå. Duker: Jeg mener vi ikke kjøpte duker for så dyrt. Vi handlet dette i store ruller på staples, tykke og fine papirduker som holdt fint gjennom festen. Anonymous poster hash: 1c1bc...482 Takk for dine erfaringer. Vi skal også kjøpe duker fra staples, blir minst 1400 for det ser jeg. Fotografen vår er dyktig og populær, og vi har fått en god pris på han. Skal gå inn for å spare litt på dress og ringer. Dressen skal mannen bruke i ettertid også, skal derfor ikke ha sjakett eller slikt, men en vanlig dress med vest. Kjenner at det beløpet som plager meg mest, er vielsen. Om jeg går imot mine egne prinsipper får vi det gratis i kirka... I stedet må vi betale dyrt for å fly (!) inn en vigsler, og ender opp med en mer enkel og kortvarig vielse enn vi ville fått i kirka. Men det byr meg helt imot å bli viet i kirka... Anonymous poster hash: d20fc...993
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #13 Skrevet 21. mai 2014 Mannen kan jo også leie dress, det sparer man penger på Mannen trenger uansett ny dress. Og den forrige kostet 7000 for 10 år siden, så derfor satte vi av 10 000 nå. Men ser at vi kan slippe billigere unna, hvis mannen går med på det da. Det er han som betaler og har siste ordet... Anonymous poster hash: d20fc...993
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #14 Skrevet 21. mai 2014 Vet du, om mannen din trenger en ny dress og denne skal brukes senere, da ville jeg sett bort fra den i selve bryllupsbudsjettet for den er en "uansett" kostnad. Litt som at man ikke teller med frokosten og brunosten man spiser før man reiser til sminkestolen. Deretter ville jeg sett hard på ringer, forsøkt å finne noe enkelt som vi begge trives med. Dere kan jo kanskje gjøre litt som vi gjorde. Enkle matchende ringer, og til ettårsdagen etter bryllupet fikk jeg meg en gave jeg sårt og høylydt hadde ønsket meg: En matchende ring med sten som passet perfekt inn på samme finger. Jeg er ei jåle. Men da fikk han en enkel ring, jeg har matchende + jeg har litt ekstra bling. Anonymous poster hash: 1c1bc...482
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #15 Skrevet 21. mai 2014 Av respekt for både deg selv og for kirken bør du i så fall gjøre det du kan for å ikke vie deg i kirken. Jeg for min del valgte å ikke ha diamant i ringen, ettersom det er mye lidelse forbundet med diamanter. Jeg ville ikke ta sjansen på å støtte den industrien, og den sertifiseringen de skryter av er en vits. Våre ringer er i gult gull, med mønster men uten diamanter. De kom på langt under 20k, og se er kjempefine. Anonymous poster hash: ccfdd...789
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #16 Skrevet 21. mai 2014 Skal overhodet ikke ha noen steiner i ringen, nei. Men de gullringene vi har sett på kostet 20 000 (over ett år siden så husker ikke hva som var så spesielt med dem ). Men var jo veldig lurt å gi en ring i ett-års gave! Kanskje vi tar en annen variant og kjøper billige ringer nå, og kjøper dyrere ringer ved en eller annen bryllupsdag om vi finner ut at vi ønsker det. Og ja, har vurdert å ta mannens dress ut av budsjettet, men det føles som å jukse litt. Vi greier uansett ikke å spare mer enn 100k før bryllupet, så et sted må vi kutte. Men har fått noen gode råd, og budsjettet er nå kuttet med 10 000. :-) Anonymous poster hash: d20fc...993 1
Gjest Trappetroll Skrevet 21. mai 2014 #17 Skrevet 21. mai 2014 Jeg vet ikke helt hvor han har vært, jeg har hatt eksamen mens han var ute å så litt på hva han likte Men de har hvertfall dresser med vest på selected til ca 4000, inkludert skjorte og slips. Men har ikke sett på hvordan kvaliteten er, så det bare i det jeg løp forbi. Men de dressene består visst av 44% ull. Ellers så kan dere se på riccovero og diverse. Skal høre med han hvor han fant den dressen i dag 😊 Skal overhodet ikke ha noen steiner i ringen, nei. Men de gullringene vi har sett på kostet 20 000 (over ett år siden så husker ikke hva som var så spesielt med dem ). Men var jo veldig lurt å gi en ring i ett-års gave! Kanskje vi tar en annen variant og kjøper billige ringer nå, og kjøper dyrere ringer ved en eller annen bryllupsdag om vi finner ut at vi ønsker det. Og ja, har vurdert å ta mannens dress ut av budsjettet, men det føles som å jukse litt. Vi greier uansett ikke å spare mer enn 100k før bryllupet, så et sted må vi kutte. Men har fått noen gode råd, og budsjettet er nå kuttet med 10 000. :-) Anonymous poster hash: d20fc...993
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #18 Skrevet 21. mai 2014 Her er ringer svært like de jeg og mannen har: http://www.asecoalesund.no/varebilder/store/91.8077-78RED.jpg De koster 4900 for paret. Aseco finnes jo ikke alle steder, men de har mye fine par der til rimelig penge og gullkvaliteten er like god som andre steder. Vi er også kjempefornøyde med graveringen de gjorde. Anonymous poster hash: 1c1bc...482
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #19 Skrevet 21. mai 2014 Unnskyld, prisen på det bildet der er per ring. Min mann og jeg har dog noen svært like og det kostet rundt 4000 for 5 år siden som sagt, da uten sten. Anonymous poster hash: 1c1bc...482
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #20 Skrevet 21. mai 2014 Frisør og sminke - 4000 HÅPER jeg, ser at det ofte koster merDu kan sminke deg selv eller kanskje få tak i en lærling? Mange frisører har lærlinger, og hvis ikke finnes det alltid sånne sisteårsstudenter som kjører minst halv pris. Jeg gjorde dette selv og ba bare om en prøvetime en stund før bryllupet for å sjekke at hun kunne sakene sine (dette var gratis). Fotograf - 18 000 (denne kutter vi ikke på)Skjønner at dere ikke vil kutte, men det finnes MYE billigere fotografer enn det som er virkelig gode! Men det skal jeg ikke blande meg i selvfølgelig... Invitasjoner - 1000 inkl portoJeg kan lage dette gratis for deg.. Haha (er grafisk designer). Ellers fins det billigere alternativer enn 1000 kr. Servietter etc - 1000Vet ikke helt hva etc står for, men både når det gjelder dette og duker vil jeg anbefale spar kjøp/europris/nille for billigst mulig ihvertfall! Ringer - 20 000 - her kan vi nok kutte, hva er realistisk?Våre gifteringer kostet ca 6000 totalt. De er ekte gull, riktig karat og alt det der, med en diamant på min og inngravering etc. Var på gullsmed her om dagen og de ALLER ALLER fleste ligger mellom 2000-4000. Kan anbefale lykkeringene.no hvor du kan designe egne ringer. Mener de også har en kampanje der du får inngravering og lurer på om det var diamant også gratis frem til 31. mai (?). På Bjørklund har de også kampanje nå hvor du får den ene ringen til 50% om du kjøper den innen 31. mai. Nattmat - 5000 (pølser, så 5000 er nok litt mye?!)Dette hadde jeg faktisk dritt i. Etter tung middag og en del alkohol er det ikke sikkert alle ønsker dette? Evt klarer vel folk betale seg en pølse om de ønsker det? Anonymous poster hash: dcac7...d1f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå