AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #1 Skrevet 21. mai 2014 Noen som kan fortelle om sin erfaring? Trengte babyen mer hjelp, og hvor lenge måtte dere være på sykehuset? Anonymous poster hash: 7c5dd...c4e
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #2 Skrevet 21. mai 2014 Om det hjelper: Jeg er født i uke 36, lå i kuvøse. Helt frisk og rask i dag, mamma trengte ikke mer hjelp. Tror mamma fortalte at vi var på sykehuset i ca 2 uker før vi fikk reise hjem. Anonymous poster hash: 6e696...f28
Frøken Smilla Skrevet 21. mai 2014 #3 Skrevet 21. mai 2014 (endret) Ja. Uke 36+0 her. 10 døgn på sykehus, mye styr med gulsot, uferdig tarmsystem etc etc. Håper du slipper! Edit: Kom på at det var uendelig mye styr med å få i gang ammingen, da sugerefleksen ikke er utviklet enda i uke 36. Derfor var mat og vekt et lite helvete, og skapte en baby som ble vant til å vekkes titt og ofte (en vane som var ugrei å avvende). De har heller ikke mye underhudsfett når de er født så tidlig, og man må være påpasselig med temperatur og temperaturregulering. Endret 21. mai 2014 av Frøken Smilla
MockingJay Skrevet 21. mai 2014 #4 Skrevet 21. mai 2014 Uke 36+6 her, så det er bare nesten. Hadde mye gulsot, og var kjempe slapp og vanskelig å vekke. I tillegg gikk hun ned til 2,5 kg (fra 2,870) på en dag, så matingen var jo viktig. Hele døgnet handlet om hvordan hun skulle våkne. Lengste strekket hun sov uten at vi fikk vekt henne var 8 timer. Vi var milimetere unna sondemating, men det gikk heldigvis tilslutt. Ellers hadde hun umoden respirasjon, som førte til sikkert 10 legevakt turer hvor vi trodde hun kveltes. Også kolikk, som vist er vanlig fordi tarmen ikke er helt ferdig.
Novemberellie Skrevet 21. mai 2014 #5 Skrevet 21. mai 2014 35+5 her. Gikk veldig bra. Veide 2610 når han ble født og var nede i 2400. Sov veldig mye så var litt vanskelig å få i han mat, med det gikk seg til etter to uker. Ble gul så måtte i lyskasse i ca. 1 døgn Resp. var helt fin, og vi reiste hjem på dag 4 (hadde tatt KS).
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #6 Skrevet 21. mai 2014 2450 gram ved fødsel, sykehuset i 4 dager. Litt gulsott, ingen lyskasse. Mating hver 3.time i 1 månedAnonymous poster hash: 2685d...c5a
Sunshower Skrevet 22. mai 2014 #7 Skrevet 22. mai 2014 Født 36+4, forholdsvis frisk. Lå til observasjon på nyfødt intensiv første natten (ble født sent på kvelden). Var på sykehuset i en uke pga gulsot (fikk 1 behandling i lyskasse) og svak sugerefleks. Var mye styr med vekking og amming første mnd. Baby sov nesten hele tiden og var vanskelig å vekke for mat hver 2-3 time. Var på sykrhuset ca 2 ganger i uka for mål av vektoppgang og blodprøver for gulsotverdier, ble friskmeldt rundt 1 mnd. Småtten har siden vært svært aktiv og sosial, og ligget foran gjennomsnittet motorisk hele veien. Så ser foreløpig ikke ut til å ha tatt noe skade av å være født litt tidlig
Gjest RockOn Skrevet 23. mai 2014 #8 Skrevet 23. mai 2014 Jeg er født i uke 36 og jeg veide 2600, og trengte ikke noe ekstra og mamma Full ammet uten problem. Jeg trodde ikke at det var så forskjell på uke 36 og 37?
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #9 Skrevet 23. mai 2014 link http://www.theguardian.com/science/2012/mar/02/babies-born-weeks-early-health link http://www.telegraph.co.uk/health/children_shealth/9372040/Babies-born-at-37-weeks-should-be-classed-as-premature.html "Babies born at 36 weeks gestation or earlier had double the chance of being admitted to hospital for mental disorders as those born on term, while those born at 32 weeks or earlier had three times the risk." Anonymous poster hash: 45e91...78b
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #10 Skrevet 23. mai 2014 Kildene står for øvrig i bunnen av disse linkene. Anonymous poster hash: 45e91...78b
SmallTalk Skrevet 23. mai 2014 #11 Skrevet 23. mai 2014 Ja. Uke 36+0 her. 10 døgn på sykehus, mye styr med gulsot, uferdig tarmsystem etc etc. Håper du slipper! Edit: Kom på at det var uendelig mye styr med å få i gang ammingen, da sugerefleksen ikke er utviklet enda i uke 36. Derfor var mat og vekt et lite helvete, og skapte en baby som ble vant til å vekkes titt og ofte (en vane som var ugrei å avvende). De har heller ikke mye underhudsfett når de er født så tidlig, og man må være påpasselig med temperatur og temperaturregulering. Uke 36+0 her også. Like langt sykehusopphold og omtrent samme erfaring. Jeg er født i uke 36 og jeg veide 2600, og trengte ikke noe ekstra og mamma Full ammet uten problem.Jeg trodde ikke at det var så forskjell på uke 36 og 37? Ikke for alle, men for en del barn er det en stor forskjell. Hver dag spille en stor rolle i denne perioden og det er mye som skjer på en uke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå