Gå til innhold

Oppskrifter med spinat

Anbefalte innlegg

Gjest Fraggel
Skrevet

Noen som har ideer til hvor jeg kan putte inn spinat i kostholdet (retter, oppskrifter etc.)?

Skrevet

Du kan bruke det i salaten (sammen med annen type salat), i pai (godt sammen med eggestand, fetaost og løk for eksempel) og i suppe :wink:

Skrevet

Hei!

Hva med spinatcurry? Fres litt hvitløk og ingefær i en panne, ha i spinaten til den faller sammen, tilsett litt karripulver og litt tomatpuré og bittelitt vann. Spises med ris, nanbrød og youghurtsalat (raita).

Ellers liker jeg frest spinat med littegrann fløte og muskat til lyst kjøtt og fisk.

Fetaost og spinat er veldig godt sammen. Små pakker av filodeig med feta og spinat er godt.

Har du fine blader av babyspinat, kan dette brukes i litt "grove" salater. Jeg synes det er godt med babyspinat, avokado og litt blåmuggost sammen, jeg.

mvh

Fløyel

Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg er også spinat-nybegynner, og liker det godt på pizza, for eksempel med kylling.

Skrevet

Kalkunpai med spinat og bacon (4 porsjoner)

150 g smør

200 g hvetemel

2 ss vann

Fyll:

400 g kalkunkjøtt i terninger

150 g bacon

1 løk

5 egg

3 dl melk

½ pk frossen spinat

1 ts salt

½ ts pepper

1 dl revet ost

Smuldre smøret i melet og tilsett vann. Dekk bunnen av en paiform med deigen og stek den i ca. 15 minutter ved 200 grader.

Fyll: Klipp bacon i biter og finhakk løken. Fres det i en panne. Tilsett kalkunkjøttet og varm det lett (hvis rå, stekes det sammen med bacon og løken). Fordel alt godt på den forstekte paibunnen. Hell over sammenvispet egg, melk, tint spinat, salt og pepper. Dryss revet ost på toppen. Stek paien videre i ca. 25 minutter, eller til den er gyllenbrun.

Selleri- og spinatform

3 dl melk

3 ss mel

½ ts salt

1 pakke dypfryst, grovhakket spinat

150 g sellerirot

salt

ost

Kok melken, og ha i melet, som røres ut til det blir en fin jevning. Spinaten tines ca. 15 min, skjæres i tynne skiver og legges i en ildfast form. Dryss over litt salt. Revet selleri legges over spinaten. Jevningen helles over dette igjen, og revet ost legges på toppen av alt. Stekes på nederste rille 1/2 time ved ca. 200 grader.

Spinatgnocchi (4 personer)

450 g kokt eller fryst hakket spinat

250 g ricotta

150 g hvetemel

2 egg

½ kopp revet parmesan

salt

litt revet muskat

La spinaten renne godt av seg. Bland sammen ost og egg i en bolle. Tilsett spinat. Tilsett revet parmesan. Melet blandes inn til en smidig masse. Til slutt litt salt og en klype revet muskat. Form til små boller som kokes i lettsaltet vann til de flyter opp. Ha i en varm bolle og krydre smeltet smør og raust med revet parmesan.

Spinatlapper (2 personer)

500 g fersk spinat

hvetemel

2 egg

vann

pepper

salt

Finn frem en skarp kniv og fjern de groveste stilkene fra spinatbladene. Ta stilken ca 2/3 inn i bladet. Kok opp vannet i en stor kjele, og damp spinaten til den faller sammen og blir bløt. Så kjører du den i hurtigmikser til den blir til grøt. Jevn ut med hvetemel, egg og vann. Smak til med krydder. Bruk gjerne frisk nykvernet pepper for smakens skyld. Jevningen er passe bløt, når du kan forme tynne lapper av den. Disse bør være ca 10 cm i omkretes. Stek disse på svak varme i panne med olivenolje eller smør. Stek til de blir sprø. Kan spises som de er med stekte poteter, rett på brødskiven eller sammen med en frisk salat. Ha gjerne nykvernet pepper og salt over før servering. For å få en ekstra luksus utgave av disse, så kan de paneres. Lag da røren litt tykkere og dypp lappene i vispet egg og knust kavring.

Porsjonspai (2 personer)

1 dl hvetemel

1 ss smør

1 ss cottage cheese

kaldt vann

Fyll:

2 skiver bacon

1 vårløk

2 terninger dypfryst lettstuet spinat

4 små brokkolibuketter

1 egg

4 ss melk

2 ss revet ost

salt

pepper

Elt sammen mel, smør og cottage cheese til deigen. Det gjøres lettest med stavmikser eller i hurtigmikser, men også håndmikseren kan brukes. Elt inn noen dråper kaldt vann hvis deigen virker tørr. La deigen hvile i kjøleskap i minst 30 minutter. Del deigen i to og kjevle ut sirkler som passer i små porsjonsformer, 12-15 cm i diameter. Klam et matpapir ned over deigen og forstek paiskallene midt i ovnen i ca 5 minutter på 200 grader.

Fyll: Klipp baconet i terninger og sprøstek dem. La dem renne av på kjøkkenpapir. Rens og finsnitt vårløken, tin spinaten. Visp sammen egg, melk og ost og smak til med en anelse salt og pepper. Fordel bacon, vårløk, spinat og eggblanding i formene. Stek paiene videre på nederste ribbe til de er gjennomstekte og gyllne på 200 grader i 30 minutter. Server paiene varme, gjerne med en salat til.

Gjest Étoile
Skrevet

Tortillas med kjøttdeig og spinat:

Til 3-4 personer trenger du:

1 pk tortillas

1 pk kjøttdeig

1 pk frossen spinat (eller fersk, må da forvelles)

½ boks Crème Fraiche

litt revet muskatnøtt

salt og pepper

revet ost til gratinering

Begynn med å legge spinaten til tining og la den renne av seg, ellers blir fyllet for vått. Stek kjøttdeigen og tilsett spinat og Crème Fraiche. Smak til med revet muskat, salt og pepper. Legg noen spiseskjeer fyll på hver tortilla, rull sammen og legg i ildfast form Strø over osten og gratiner i ovn ved ca 200grader til osten er smeltet og de ser gyllne og gode ut.

Serveres med følgende tomatsalat:

Et par tomater pr. pers og litt vårløk skjæres i skiver og legges i en skål. Dressing lages av en klunk Balsamicoeddik og to klunker olivenolje, litt salt, pepper og sukker.

Skrevet

I gjærbakstoppskrifter (kjempegodt med rundstykker med spinat, fetaost og chili)

Paier og gratenger

Ha hakket spinat i hvit saus til fiskeboller

I supper

Rå i salater

Lag kremet spinat med løk, hvitløk, kremfløte og spinat

Most i hjemmelaget pastadeig (og også gnocchi)

I pannekakerøre

Gjest Jamila
Skrevet

Jeg er ikke noe særlig glad i spinat, men prøver allikevel å lure det inn innimellom på grunn av vitamininnholdet.

Jeg syns det er ganske ok i pai med fetaost og løk, og også noen få spinatblader blandet inn i en vanlig salat (blander med grønne salatblader)

Mylian: kalkunpaien din ser kjempegod ut, har du prøvd den selv?

Skrevet
Mylian: kalkunpaien din ser kjempegod ut, har du prøvd den selv?

Ja, men da brukte jeg kylling i stedet for kalkun. kjempegodt! :)

Skrevet

Jeg har forresten lagt ut et par spinatoppskrifter på side 17 i dagboken min. :)

Skrevet

Spinat er godt i fløtegratinerte poteter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...