Gå til innhold

Er det jeg eller mannen som er egoistisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mann har startet på en skreddersydd diett fra en ernæringsfysiolog via et vektkurs på sykehuset. Han har som mål og gå ned 35 kg, så han er en god del overvektig.

Vi har vært gift i 20 år, og når vi møttes var vi begge slanke. Etter at hans bror døde av en påkjørsel for 6 år siden begynte han å legge på seg raskt. Det har vært en tung tid for han, og selv om jeg har forsøkt å legge til rette for et sunt kosthold, har jeg ikke hatt samvittighet til å "mase om vektøkninga" i særlig stor grad.

I dag er jeg 1.73 og veier 65 kg. Altså ikke overvektig. Jeg lever sunt og trener, men koser meg også i blant.

Min mann har sagt at han ikke greier denne dietten uten min støtte, og jeg vil gjerne støtte han! Jeg sa til min mann at jeg ikke skulle spise sukker og fet mat, og lage sunne retter til meg med lignende råvarer som han skal spise.

Dietten han går på er skreddersydd for han, og er ikke passende for en med normal vekt.

På en dag får han spise: 2 grove brødskiver med magert pålegg, 300g fisk/svin/kylling, alt av grønnsaker, og 20 g ris eller fullkornspasta. I tillegg til dette får han en boks cottage cheese om han er sulten.

Dietten er altså streng, og jeg var klar over at dette ble vanskelig da det er lite mat for en som er vant med mye mat.

Problemet er at han krever at jeg også må spise etter denne dietten.

Jeg ønsker å støtte han fult ut, men da tenkte jeg med å spise sunt for min kropp! Jeg skal ikke ned i vekt, og spiser som regel mer enn dette om dagen.

Jeg vil ikke sitte ved han å spise grandiosa, men da jeg nevne at jeg kanskje kunne få ha syltetøy på brødskiva ble han irritert. Jeg kan godt spise fisk/kylling med litt ris til middag hver dag, men jeg mener at jeg må få ta meg et ekstra laksestykke om jeg er sulten? Eller en liten ketchup flekk på risen? Han var svært hard på at han da ikke ville greie dette.

Er jeg egoistisk her? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg faktisk ble usikker. Bør jeg spise den samme dietten i 4 mnd, eller er det helt uakseptabelt?

Vil jo hjelpe han, men føler at det blir feil for min kropp å gå på denne dietten.

Anonymous poster hash: 25463...cd0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns du er støttende, og at han er urimelig.

• Liker 11
Skrevet

Hva jeg gjorde i en lignende situasjon, var å spise det samme som henne, sammen med henne og kompensere med mat utenom som hun ikke var deltager i.

Noen trenger VELDIG mye støtte, og innstillingen til din man er atypisk for menn i sånn situasjon, men av og til er vi svake også :-)

• Liker 10
Skrevet

Jeg er litt enig med dere begge her jeg da...

Jeg syns virkelig ikke du skal legge om kostholdet når du ikke har behov for diett, samtidig som det sikkert er enda mer vanskelig for han å legge om kostholdet sitt og holde dietten dersom det er tilgang på alt annet han ikke kan spise.

Du kan løse det ved at du sier at du kommer til å fortsette å spise det som er greit for deg, men at så lenge dere spiser sammen så spiser du det samme som han. At du ikke spiser mat han ikke kan spise foran han. Han kan ikke kreve at du skal holde deg unna alt annet fordi han har blitt overvektig.

• Liker 1
Gjest Kvinneline
Skrevet

Syns mannen din helt klart er den egoistiske!

Dere har vært gift i 20 år, så han må være en voksen mann. Synes han er urimelig. Veldig fint at du vil støtte han, og unngå grandiosaen foran han som du sier, men ikke få litt ketchup på risen?! Nei, han er urimelig her, og med tiden får du håpe at han selv innser dette.

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er urimelig å kreve at du spiser akkurat det samme og akkurat samme mengde som mannen på diett, men jeg ville prøvd å vise forståelse om dette var veldig vanskelig for ham. F. eks. den ketcupflekken kunne jeg fint unnvært, og jeg kunne spist litt ekstra til lunsj for så å være solidarisk de måltidene vi spiste sammen. Regner med at dere ikke er sammen hele dagen?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Og spise annen mat uten han er heller ikke "lov". Da han forklarte meg hvordan det ville vært for han, fikk jeg følelsen av at jeg ville være utro med mat utenfor huset!

Han har gitt meg såppas dårlig samvittighet rundt dette, så å spise "feil" mat uten han er som et svik.

Jeg ønsker at han selv kan si at dette er greit, men så lenge han sier jeg er "utro" da, blir det vanskelig for meg. TS

• Liker 1
Skrevet

Støtter Britt Banditt (artig navn). Han er urimelig, det er fullt mulig å støtte uten å leve på samme diett.

• Liker 3
Gjest BettyBoop
Skrevet

Min mann har startet på en skreddersydd diett fra en ernæringsfysiolog via et vektkurs på sykehuset. Han har som mål og gå ned 35 kg, så han er en god del overvektig.

Vi har vært gift i 20 år, og når vi møttes var vi begge slanke. Etter at hans bror døde av en påkjørsel for 6 år siden begynte han å legge på seg raskt. Det har vært en tung tid for han, og selv om jeg har forsøkt å legge til rette for et sunt kosthold, har jeg ikke hatt samvittighet til å "mase om vektøkninga" i særlig stor grad.

I dag er jeg 1.73 og veier 65 kg. Altså ikke overvektig. Jeg lever sunt og trener, men koser meg også i blant.

Min mann har sagt at han ikke greier denne dietten uten min støtte, og jeg vil gjerne støtte han! Jeg sa til min mann at jeg ikke skulle spise sukker og fet mat, og lage sunne retter til meg med lignende råvarer som han skal spise.

Dietten han går på er skreddersydd for han, og er ikke passende for en med normal vekt.

På en dag får han spise: 2 grove brødskiver med magert pålegg, 300g fisk/svin/kylling, alt av grønnsaker, og 20 g ris eller fullkornspasta. I tillegg til dette får han en boks cottage cheese om han er sulten.

Dietten er altså streng, og jeg var klar over at dette ble vanskelig da det er lite mat for en som er vant med mye mat.

Problemet er at han krever at jeg også må spise etter denne dietten.

Jeg ønsker å støtte han fult ut, men da tenkte jeg med å spise sunt for min kropp! Jeg skal ikke ned i vekt, og spiser som regel mer enn dette om dagen.

Jeg vil ikke sitte ved han å spise grandiosa, men da jeg nevne at jeg kanskje kunne få ha syltetøy på brødskiva ble han irritert. Jeg kan godt spise fisk/kylling med litt ris til middag hver dag, men jeg mener at jeg må få ta meg et ekstra laksestykke om jeg er sulten? Eller en liten ketchup flekk på risen? Han var svært hard på at han da ikke ville greie dette.

Er jeg egoistisk her? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg faktisk ble usikker. Bør jeg spise den samme dietten i 4 mnd, eller er det helt uakseptabelt?

Vil jo hjelpe han, men føler at det blir feil for min kropp å gå på denne dietten.

Han er urimelig ja. Du skal ikke måtte gå sulten og bli usunt tynn for å leve på en diett skreddersydd til en som skal ned i vekt. Og han må da tåle at du spiser litt syltetøy på skiva eller tar en ekstra laksebit uten at han skal tippe over og begynne å fråtse. Det er ikke din feil at han er blitt feit. Jeg syns du støtter han veldig mye.
  • Liker 6
Skrevet

Helt klart mannen. Man må da kunne ta ansvar for eget ve og vel og diett.

• Liker 3
Gjest Blubbs
Skrevet

Jeg tenker at han er den som er egoistisk, men det betyr ikke at han tar feil. Mange trenger støtten og dersom jeg var i samme situasjon ville jeg lagt opp mine måltider likt hans, og spist det sammr, og heller spise ekstra lunsj eller mellom mpltider når dere ikke var sammen.

Det vil være utrolig tungt og vanskelig for han å følge dette, hvis han ser at du spiser annen mat, og føler du ikke støtter han. Jeg dier ikke han har rett, men i denne situasjonen synrd jeg du skql gi ekstrs av deg selv.

Ihvertfall for en periode til at han kom over den værste kneika ig begynte å få inn en god rutine.

Skrivefeil...skriver fra ett teit nettbrette

Gjest BettyBoop
Skrevet

Hva jeg gjorde i en lignende situasjon, var å spise det samme som henne, sammen med henne og kompensere med mat utenom som hun ikke var deltager i.

Noen trenger VELDIG mye støtte, og innstillingen til din man er atypisk for menn i sånn situasjon, men av og til er vi svake også :-)

det er jo en ide
Skrevet

Og spise annen mat uten han er heller ikke "lov". Da han forklarte meg hvordan det ville vært for han, fikk jeg følelsen av at jeg ville være utro med mat utenfor huset!

Han har gitt meg såppas dårlig samvittighet rundt dette, så å spise "feil" mat uten han er som et svik.

Jeg ønsker at han selv kan si at dette er greit, men så lenge han sier jeg er "utro" da, blir det vanskelig for meg. TS

Det der var i hvert fall ego så det holder fra han sin side.

Jeg håper virkelig han endrer seg på det der. Du har ikke ansvar for at han er så mye overvektig at han må gå på streng diett.

Da hadde det vært bedre om han hadde gått på en annen diett som dere kunne tatt sammen da.

Jeg håper også at du ikke får dårlig samvittighet av å spise noe ute, eller ta deg en kake i lunsjen på jobb eller hva som helst. Det er utrolig snevert og dårlig gjort av han å kreve at du skal leve som han. Så lenge du ikke spiser kake og annen mat foran han så har han ingenting med hva du spiser. Syns jeg.

• Liker 6
Skrevet

Hjelpes. Du skal jo ikke ned i vekt, og det kommer til å skje dersom du må følge denne dietten. Her må det være greit å spise det samme som han når dere spiser sammen, men at du kan spise noe mer energirike matvarer når dere ikke er sammen og han ikke er tilstede, slik at du opprettholder din vekt. Han er fryktelig egoistisk - men jeg kan skjønne at han er fortvilet og synes dette virker helt uoverkommelig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes han er utrolig egosistisk. Det kan koste deg helsa om du følger dietten hans men det tenker han tydeligvis ikke på..

Anonymous poster hash: b2063...e46
  • Liker 7
Gjest Blomsterert
Skrevet

Han trenger nok mye støtte. Dere er vel ikke sammen 24 timer i døgnet?

Spis det samme som ham når dere spiser sammen. Men utenom det må du få spise hva du vil. Han kan ikke være matdiktator!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned mye i vekt, både før og etter jeg møtte mannen min. Legger veldig fort på meg, og har heller ikke blitt kvitt alle kg jeg vil. Jeg forventer at han støtter meg med å ha sunne middager i hverdagen, og i de verste sult/søtsug periodene når jeg var gravid ikke ha den maten jeg sliter mest med å holde meg unna og iallefall ikke yndling sjokoladen min i hus. Men utenom det så er det opp til han hvordan kosthold han vil ha. Nå har vi jo ett barn og en baby da, så begrenser jo litt hvor mye dritt han kan spise i hverdagen. Han er urimelig, ikke du!

Anonymous poster hash: bbb59...0f0
  • Liker 2
Gjest BettyBoop
Skrevet

herregud hvordan kan han bli frista av annen mat når han ikke ser at du spiser det? For en kronidiot. I motsetning til deg hadde jeg spist nøyaktig det jeg hadde lyst på når han ikke så meg, på rent trass om han sa det. Han kan uansett ikke vite hva du har spist da likevel. Utro med mat.. Nå har jeg hørt det og
  • Liker 5
Skrevet

Ok, der synes jeg iallfall han gikk langt over grensen for hva som er rimelig å forvente av deg.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Eneste forklaringa av oppførselen hans jeg kan komme på er at han vil ha deg litt ned i vekt og.

Anonymous poster hash: 50044...bee
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...