Gå til innhold

Stå opp for meg selv til familien.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vokst opp i en stor familie med svært dårlig kommunikasjon og konflikthåndtering. Min eldre søster lærte seg hersketeknikk ved å være aggresiv, truende og manipulerende, jeg ble derfor "familiepleaseren" for å kompensere mot hennes utagerende adferd. Gjorde derfor alt av husarbeid osv en periode, utover hva som egentlig er greit.

Nå som 24 år, bærer jeg fortsatt nag til min søster og er litt redd henne enda. Hun er blitt alenemor, og spør meg ofte om å være barnevakt og overnatte osv, fordi hun vet jeg er litt svak. Mine foreldre ser at jeg sliter med å stå opp for meg selv, men de utnytter det istedet for å oppmuntre meg til å bli sterk i egen person. Dette gjør at jeg holder meg på avstand fra familien.

Kanskje på tide å ta en reell prat og face vonde minner.

Flere med litt trøblete familiekommunikasjon som har tips og erfaringer? Setter pris på å høre andre i samme bås, og konstruktiv tilbakemeldig. Burde kanskje gått til psykolog, men koster jo en del :P

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

kjip situasjon! Men det er til syvende og sist bare DU som kan "stå opp for deg. Ingen kommer til å behandle deg noe bedre enn det du selv krever. I familier er sånne ting ofte vanskelig da disse rollene ble satt veldig tidlig og har vart veldig lenge.

Prat med noen om det, planlegg hva du skal si og så ta en real prat med familien din....

Anonymous poster hash: a9ed5...25d
Skrevet

Psykologer gjennom det offentlige trenger ikke være dyre. Da får du jo også frikort veldig fort, og da kan du ha så mange timer du bare vil uten at det koster deg noe mer.

AnonymBruker
Skrevet

Forsvare meg selv og familien sliter med å forsvare meg. Stå for egne holdninger og meninger eller å forsvare seg selv og eget standpunkt heter det. Eller ikke la seg tråkke på eller utnytte.

Jeg beklager, som dyslektiker bruker jeg aldri å korrigere språk men dette uttrykket er det verste jeg ser. (Og ja, jeg har sikkert stavefeil selv og har sikkert skrevet verst feil ogs, som er den værste feilen andre ser) men men... Jeg kan i alle fal "forsvare meg selv" og mitt ståsted dam alle fall

Anonymous poster hash: 2c8a0...4bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...