Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi skal feire 2 års dagen vår på Fredag men har valgt å gjøre det hjemme istedenfor å gå ut for å spise.

Jeg har så veldig lyst på en skikkelig god biff, medium stekt, men når vi steker den her hjemme ender det stort sett alltid opp med at den blir for mye stekt selv om vi steker på sterk varme på den en side til det kommer blod på toppen også snur vi og gjør det samme (slik reklamer og slikt sier at det skal gjøres :P )

Jeg vil også ha et annet tilbehør enn det kjedelige vi vanligvis har, friterte båtpoteter og en salat bestående av paprika, agurk og mais, og fjorland bernaise saus..
Sausen får jeg ikke lov til å endre ;) men resten kan jeg gjerne gjøre noe med fikk jeg beskjed om :)

Så er det noen som har noen bra tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min oppskrift på perfekt biff:

Enten marinerer jeg den noen timer før, så den ligger i en plastpose og godgjør seg. Eller så steker jeg direkte. Jeg tar altså stekepannen på full guffe, slenger oppi biffen og krydrer godt. Så steker jeg alle sidene, før jeg putter en tempmåler i hver biff og setter det inn i ovnen. (Gjerne litt mer krydder på igjen, med mindre jeg vil ha den "clean"). Biffen blir ALLTID perfekt, og du styrer selv (medium stekt, godt stekt osv) ved å følge temperaturen du vil ha.

Du kan lage en deilig hjemmelaget potetstappe. Eller prøve hjemmelaget gratinerte poteter. (Eller kjøpe i butikken). Ris kan brukes. Så kan du evt lage en god salat, eller kokte/stekte grønnsaker. Salater og grønnsaker kan du variere til tusen. Masse gode tips til salat ved siden av biff på nett f.eks.

Når jeg gjør den helt enkelt blander jeg salat, rødlok, cherrytomater og kanskje noe annet, samt litt fetaost eller liknende. Og en god biff. Ikke alltid jeg har noe mer tilbehør enn det. Sammen med et deilig glass rødvin funker dette veldig godt. Nå er jeg veldig glad i biff, så biffen alene er fantastisk deilig, og det er godt med en frisk og god salat til. Evt kan du bake ferskt brød av noe slag ved siden av. Brytebrød altså.

Det er mange ulike varianter, mitt beste tips er å søke litt rundt på nettet. Veldig mange fine oppskrifter på en perfekt biffmiddag!

• Liker 1
Skrevet

Funker det med steketermometer i butikk tynne biffer også? Føler liksom de er så pass tynne at det blir litt knot..
Men på "amerikansk" tykke biffer må det jo bli perfekt :)

Gjest lillelarve
Skrevet

Fløtegratinerte poteter og en enkel salat med f.eks. isbergssalat, rød løk, agurk, paprika, tomat, fetaost, osv. Jeg liker det så enkelt som mulig, så jeg har ikke så mye fancy å komme med! ;)

Skrevet

Funker det med steketermometer i butikk tynne biffer også? Føler liksom de er så pass tynne at det blir litt knot..

Men på "amerikansk" tykke biffer må det jo bli perfekt :)

Tja, jo, hender det er lettere å steke tynne biffer i stekepannen enn tykke. Har dog pleid å bruke termometeret på begge deler. Du har helt rett, tykk biff er perfekt på den måten. Men jeg gjør det ofte for å sikre meg at den blir perfekt, siden biff tross alt er en luksusvare for meg. Kommer dog an på hvor tynn bitene er. Lagde innbakt kyllingfileet på den måten i forrige uke, og det ble perfekt. Den var ikke spesielt stor, mer tynn slik butikkkjøpte biffbiter gjerne er. Jeg ville prøvd! :)

• Liker 1
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Det er egentlig ganske enkelt å steke biff i panna.

Først og fremst må du bruke MYE smør. Biffen skal svømme i smør, og smøret skal akuratt ha blitt nøttebrunt i det du legger biffen oppi. Knotten skal være skrudd på ca 8/10 på varmen. Legg så biffen oppi..er den omtrent 4-5cm tykk, som de fleste ytrefileter er (rema osv) så skal den ligge omtrent 2-3 minutter på den ene siden. Den skal ha blitt godt stekt. Pensle samtidig smør over siden som ligger opp. Så skrur du ned plata på 3-4/10 og snur biffen. pensle over med smør og la den ligge i 4-5 minutter. Ta dem ut, la hvile 5-10 minutter, og den skal da være medium.

Bernaisen burde du med fordel bytte ut med en rødvinssaus eller fløtesaus.

Lag enten brun saus i bunn; 3 ss smør, 3 ss hvetemel. La smøret koke til det blir nøttebrunt, ta oppi mel, la det bli brunt, ta av platen, la det kjøle seg, ha i kraft eller buljong. Spe på med smør (må ikke koke etter du har hatt i smør) og eller maisena for tykkelse. Ta gjerne litt sukkerkulør i for fin farge. Smak til med pepper og salt.

Rødvinssaus; fres løk (sjajolott f.eks) og evnt hvitløk. Ha i rødvin. Ta i kraft. Ha i smør/maizena/sukkerkulør.

Fløtesaus; Fres løk, ha i fløte, ha i kraft/buljong, pepper, salt..og annet du liker. Brunost og div bær, cognac osv..(disse passer kanskje bedre til viltkjøtt)

Personlig synes jeg fløtegratinerte passer best til lammekjøtt (og skal du virkelig imponere ville jeg valgt lam framfor biff. Ovnsstekt lammestek (disse små rullene på 1kg) med fløtesaus/viltsaus og fløtegratinerte poteter er en vinnner :)

Personlig foretrekker jeg bakte poteter eller pommes til en skikkelig blodig beef. Godt med asparges ved siden av, ellers synes jeg biffen skal være så enkel som mulig. Biff, saus og potet.

Skrevet

Som tilbehør til indrefilet serverer jeg bakte poteter, hjemmelaget hvitløksmør, stekt sjampinjong, varme tomater og varm mais eventuellet så er også grønne brekkbønner surret i panna godt til. Så lager jeg bernaise fra bunnen. Den smaker mye bedre enn kjøpebernaise og er ikke vanskelig. Krever bare litt håndkraft til visping.

Selve biffen steker jeg bare jevnt på hver side en stund og krydrer med natvigs krydderblanding.

Det viktigste med kjøttet er at det ikke blir for mye stekt.

Du kan også lage en sjampinjongstuing ut av soppen .

Hvitløkssmør er hvitløksbåter presset gjennom en hvitløksdressing og bladet inn med mykt meierismør.

Kan pakkes i matplast eller bare has i en bolle og settes kaldt til det skal brukes.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et tips: first price bernaisesaus smaker bedre enn knorr og toro. ;)

Anonymous poster hash: 2bed9...a21

Skrevet (endret)

Som tilbehør bruker vi alltid å steke asparges, stekes bare et par minutter så de ikke blir helt myk. Ellers; ovnsbakte cherrytomater! Og stekt sopp, jeg elsker sopp.. :wow:

Som tilbehør er det enten bakt potet eller hjemmelagde bakte båtpoteter.

Saus er enten hjemmelagd bearnaisesaus eller soppstuing.

Edit; glemte maiskrem.. Jeg har prøvd det engang, og det var himmelsk.

Endret av _Essx
AnonymBruker
Skrevet

Stekt løk og stekt champignon smaker godt sammen med biffen :spise:

Ellers kom jeg også på noe himmelsk som jeg spiste en gang: Hvitløksspekket indrefilet med mye godt tilbehør :spise:

Anonymous poster hash: 11181...799
AnonymBruker
Skrevet

Stekt champingjong (pleier å lage soppsaus eller soppstuing til, men dere skal jo ha bernaise), sukkererter og paprika i panna :)

Anonymous poster hash: 40969...c3e
Gjest Citronella
Skrevet

En slager her i huset er helstekt entrecote eller ytrefilet. Brunes raskt i panne med mye smør (altså ikke margarin...). Steketermometer må til. La hvile i folie i 15-20 minutter. Skjær opp og du får saftige og delikate skiver.

Serveres med hjemmelaget bernaise eller rødvinssaus. Tilbehør er som regel hasselbackpoteter og lettkokt blomkål eller/og små og søte gulrøtter.

AnonymBruker
Skrevet

Maisstuing! :hjerte:

Fire pers:
3 små bokser hermetisert mais
1 boks fløte
Litt muskat
Litt cayennepepper
Salt og pepper

Varm maisen med litt smør i ei gryte.

Tilsett fløte og krydder

Kok opp og la det koke litt på lav varme til det blir tykkere

Bruker stavmikseren litt

Voila!

Anonymous poster hash: a3906...f65
Skrevet

Sjampinjongstuing er såå godt til biff!

Skrevet

Et tips: first price bernaisesaus smaker bedre enn knorr og toro. ;)

Anonymous poster hash: 2bed9...a21

Et annet tips: hold deg langt unna disse tre :) De smaker forjævlig alle sammen.
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...