AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #1 Skrevet 20. mai 2014 Jeg er så heldig å leve i et land med alt for mange muligheter, men likevel er jeg så ubesluttsom. Er for tiden i gang med samfunnsvitenskapelig master, men tviler (naturligvis) på mulighetene for jobb etter endt utdanning. Det er engasjerende å studere, og jeg trives godt med studiet mitt. Men det er samtidig tungt, for det er tungt å samtidig å rundt å bekymre seg for jobbmuligheter. Dette får man alt for lite informasjon om fra fakultetene (sikkert fordi de er avhengige av studentene som går der). Man blir liksom bare beroliget med at "det ordnder seg. Alle med master får jobb til slutt". (uten at noen sier noe om hvilken type jobb de får.. En jobb i kassen på rimi er jo i og for seg en jobb, men kanskje ikke av den typen en ser for seg etter en master??) Nå er saken litt at jeg har muligheten til å begynne på et annet studie som i mye større grad er yrkesrettet. Har litt lyst for å slippe å unngå tankekjøret og bekymringene om jobb etter endt utdanning. Samtidig er det dumt at så mange år på skolebenken da er bortkastet og at jeg vil bli "haugammel" når jeg endelig skal ut i jobb. Noen som har fått jobb/ikke vært så heldig å fått jobb etter endt utdanning? (dere med samfunnsvitenskapelig/humanistisk master) Anonymous poster hash: 08b36...a01 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #2 Skrevet 21. mai 2014 Dette er det jo bare du som vet... Jeg var i akkurat samme båt som deg for noen år siden. Hadde en BA i sosiologi, og måtte bestemme meg for master... Jeg måtte spørre meg selv "brenner du så mye for dette faget at det er verd det for deg å gå mange år med relevant jobb? og svaret for meg ble "nei." Jeg hoppet over på en pedagogisk rettet master og har aldri sett meg tilbake. Nå ser jeg jo hvordan mine studievenninner sliter med å få jobb, mens jeg har fått jobb allerede før endt studie, så er jeg sikker på at jeg gjorde det riktige valget for meg... For øvrig syntes jeg at jeg fikk god bruk for sosiologien i min master og syntes jeg har et annet og friskt perspektiv på pedagogikken Anonymous poster hash: 43e64...8ea 1
Zilas Skrevet 21. mai 2014 #3 Skrevet 21. mai 2014 Er så irritertende når folk skriver samfunnsvitenskapelig master.. Det kan jo være hva som helst. Samtidig er det jo stor forskjell mellom de.. Uansett jeg ville rådet deg til å studere det du liker best, da får du som regel gode resultater. Har ikke hørt om noen med gode resultater og master som ikke har fått jobb. Jeg fikk jobb før jeg var ferdigutdannet med master i statsvitenskap 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #4 Skrevet 21. mai 2014 Er så irritertende når folk skriver samfunnsvitenskapelig master.. Det kan jo være hva som helst. Samtidig er det jo stor forskjell mellom de.. Uansett jeg ville rådet deg til å studere det du liker best, da får du som regel gode resultater. Har ikke hørt om noen med gode resultater og master som ikke har fått jobb. Jeg fikk jobb før jeg var ferdigutdannet med master i statsvitenskap Anonymous poster hash: f8b2c...5b0
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #5 Skrevet 21. mai 2014 Hvilken jobb fikk du etter en master i Statsvitenskap? Når var du ferdig? Ja, er klar over at det er forskjeller på studieretningene. Min er en samfunnsfaglig rettet master som kvalifiserer til å jobbe med museum, arkiv, kulturvirksomhet, kommunalt osv. Det er hovedsaklig en kulturhistorisk master, men den spenner ganske vidt. Håper jo selvsagt på en god jobb etter en såpass lang utdanning. Noe annet ville jo vært trist. Selvsagt skal en gjøre det som en liker best og trives med, men samtidig er det jo jobben som en får etter på som en skal ha resten av livet. Så for min del spiller denne en stor rolle, og kanskje mer enn det jeg gjør "her og nå". Det er jo da studiegjelden skal tilbakebetales, samtidig som en kanskje har tanker om å starte familie osv- så inntekten må jo holde. I tillegg har jeg hatt en deltidsjobb i butikk ganske lenge og har skjønt såpass at her hadde jeg ikke klart å jobbe fulltid.. Du som har ba i sosiologi- hvilken pedagogisk rettet master hoppet du over til og hvor jobber du i dag? Anonymous poster hash: 08b36...a01
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #6 Skrevet 21. mai 2014 Jeg fikk jobb etter 4 måneder med master i statsvitenskap. Jeg jobber med statistikk og analyse i en kommunal etat, og har utelukkende veldig relevante og spennende arbeidsoppgaver. Alle jeg studerte med (som jeg kjenner) fikk også relevante jobber innen 6-8 måneder etter endt studium, men det er litt varierende hvor fornøyde de var med jobbene, da (hvor spennende de synes de var osv). Anonymous poster hash: 08776...1f6
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #7 Skrevet 21. mai 2014 Ok, så spennende. Du har sikkert den fordelen at du har litt statistikk/analyse i graden din? Vi har ikke noe økonomi/statistikk i graden, men kan jo hende det går an å spe på med et årsstudie eller noe sånt nå i ettertid for å bedre sjansene sine:) Flyttet du på deg for å få jobb? Når var du uteksaminert? Føler det var lettere å få jobb før, med samfunnsfaglig utdanning mtp at det var færre om beinet. Anonymous poster hash: 08b36...a01
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #8 Skrevet 21. mai 2014 Ok, så spennende. Du har sikkert den fordelen at du har litt statistikk/analyse i graden din?Vi har ikke noe økonomi/statistikk i graden, men kan jo hende det går an å spe på med et årsstudie eller noe sånt nå i ettertid for å bedre sjansene sine:) Flyttet du på deg for å få jobb? Når var du uteksaminert? Føler det var lettere å få jobb før, med samfunnsfaglig utdanning mtp at det var færre om beinet. Anonymous poster hash: 08b36...a01 Nei, jeg utdannet meg i Oslo, og fikk også jobb i Oslo (kommune). Det gjaldt også alle jeg studerte med (av de jeg kjente, da, selvsagt). Men dette var i 2009, da, så det er selvsagt mulig det er blitt vanskeligere nå. Og ja, jeg har en del statistikk og metode i graden min, ja, tilsammen blir det vel ca 60-70 studiepoeng, og det aller meste er fra masteren. Men jeg trodde så og si alle utdanninger har noe statistikk og metode på master? Hvordan får dere ellers skrevet en masteroppgave? Uansett sikkert lurt å ta noe statistikk eller økonomi etter endt studium hvis du sliter med å få jobb, ja, det er i hvert fall den biten av studiet mitt de fleste arbeidsgivere har vært interessert i (er i prosess med mulig jobbytte akkurat nå). Anonymous poster hash: 08776...1f6
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #9 Skrevet 21. mai 2014 Mulig jeg ikke er kvalifisert nok til å svare i denne tråden, siden jeg kun er ferdig med bachelor i samfunnsvitenskaplige fag. Ble nå nettopp ferdig.. Men svarer fordi Jeg skal prøve å få en relevant jobb innenfor feltet mitt før jeg eventuelt tar en master. Må blant annet ta opp et fag eller to. Samfunnsvitenskaplige fag er jo så mangt, og jeg har fordypning innenfor pedagogikk, med et par andre breddefag. Det jeg gjorde i forhold til bacheloroppgave og siste semester var at jeg tenkte som så: "Hva er det jeg ønsker å jobbe med som ferdig utdannet?" Jeg fikk god hjelp av veilederen min på bacheloren, og sammen kom vi frem til et emne som var rettet mest mulig mot denne sektoren. I tillegg til en annen hjemmeeksamen, innsnevret jeg tematikk ut ifra bransjen jeg vil jobbe i som altså er Arbeids- og velferdsforvaltningen. Kan dette være noe å tenke på ved tema på master? Når det er sagt, hadde jeg valgt helt på nytt hadde jeg IKKE valgt samfunnsvitenskaplige fag. Fagene er fantastisk spennende og engasjerende, MEN jeg har så langt ikke fått napp på noen av stillingene jeg søker. Stillingsutlysningen er som følger "relevant høyere utdanning", og da konkurerer jeg også med jurister, sosionomer, statsvitere, lærere, osv osv. Alt for generell utdanning. Ok, ser jeg er noe ambivalent i svaret mitt. Men som sagt: Fantastisk spennende fag, men vanskelig å få jobb etterpå. Hvertfall ut ifra min egen erfaring. Anonymous poster hash: f6a4c...689
Signe83 Skrevet 21. mai 2014 #10 Skrevet 21. mai 2014 Alle mastergrader uansett høgskole eller universitet MÅ ha et minimum med statistikk/metode. Dette fordi mastergrad er en forskningsgrad, og for å kunne forstå forskningsartikler, etc. ved masterskrivingen bedre. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #11 Skrevet 22. mai 2014 Ok, det er jo kjempe bra og enda bedre at du fikk bli boende i Oslo også Ja, vi har jo metode på masternivå, men bare kvalitativ metode.. Det er denne typen kunnskap som det er fokus på i graden (fokus på mellommenneskelige relasjoner) så det er vel ytterst få av oss som har noe kvantitativt (med mindre de har tatt det innenfor andre fagretninger). Kunne det være lurt å supplert masteren min f.eks. med et årsstudie i f.eks. Samfunnsøkonomi? Jeg har heller ingenting i mot å flytte på meg når jeg er ferdig utdannet, men vil helst bo i en storby! (Eks Trondheim, Oslo, Stavanger..) Anonymous poster hash: 08b36...a01
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #12 Skrevet 22. mai 2014 Jeg var ferdig med en master i samfunnsvitenskapelig fag for ca ett år siden nå. Jeg hadde klar en veldig relevant jobb før jeg var ferdig, fikk den i mars siste semesteret. Er ved et lite statlig kompetanseorgan. Skal søke meg videre (flytting) nå og syns det er flust med relevante jobber i Oslo området å søke på. Trikset er å skaffe seg noe relevant erfaring under studiene, noe som ikke var noe problem der jeg studerte. Eller skriv masteroppgaven knytte til noe spesifikt du ønsker å jobbe med, eller knytt deg til en organisasjon/bedrift. Det er mange muligheter for dette og da er del veldig lett å få jobb der videre. Her er link til Vitenskapsbutikken hvor det ligger mange muligheter til å knytte seg til noen. Jeg skrev ikke oppgaven i sammenheng med det stedet jeg jobber, så er ikke must heller om du ønsker å følge hjertet helt fritt på masteroppgaven De andre jeg studerte sammen med har heller ikke hatt noen problemer med å finne seg relevante jobber. For ei tok det kanskje 3 mnd med søking etter sommeren men har nå en veldig relevant jobb i stort statlig organ. Alle andre har relevante jobber, selv et par av de som aldri fullførte mastergraden. Jeg ville aldri valgt annerledes, det er jo dette jeg skal jobbe med frem til jeg blir 80 Da er det greit det er noe jeg trives med Anonymous poster hash: 1c9df...a22
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #13 Skrevet 22. mai 2014 Oi, så kult! Kan jeg spørre om hva du har studert? Hva gjorde du underveis i studiene for å skaffe relevant erfaring? Har inntrykk av at det er en del mer å søke på i Oslo ja:) Har også inntrykk av at mange ender opp i statlig virksohet. (Som bare er bra:)) Er helt enig angående jobb også. Som du sier, så skal man ha jobben (forhåpentligvis) frem til pensjonsalder så det å trives er jo viktig! Har ikke selv sånn kjempe masse erfaring (men har litt) pluss en irrelevant deltidsjobb, men siden jeg ikke vet helt hva jeg ønsker å jobbe med så har jeg ikke søkt særlig på noe annet. Har prøvd å søke på relevante jobber innimellom, men hittil uten hell. Men har vel og merke litt andre former for erfaring som er ubetalt, som omfatter organisasjonsvirksomhet, skriving og kunst:) Anonymous poster hash: 08b36...a01
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #14 Skrevet 23. mai 2014 Ja, jeg har gode erfaringer med jobb i hvert fall. Ut i fra det jeg har opplevd er det overdrevet hvor vanskelig det er. Mener å huske at prosenten med relevant jobb ett år etter studiene var ganske høy. Men det kan vel ofte kreve litt mer jobb enn i for eksempel noen ingeniøryrker Jeg studerte samfunnsgeografi, så tok jeg en smal samfunnsvitenskapelig master som jeg ikke vil legge ut tittelen på her... alle veit hvem alle er på det studiet Men jeg tror det var lurt å spisse kompetansen litt med masteren. Som eksempel på relevante jobber så hadde jeg et relevant internship på et par mnd under utdannelsen, det skaffet meg mange verdifulle kontakter. Så var jeg vitenskapelig assistent på universitetet jeg studerte ved. Så handler det om å gripe sjanser når de kommer. Jeg tok blant annet en jobb som ble "luftet" for vårt kull. Det vil si at professoren lurte på om det var noen av oss studentene som kunne tenke oss å hoppe inn i et kort engasjement. Var en ganske skremmende, krevende og "out of my league" jobb, men ga evig god erfaring. Det var faktisk ganske vanlig at det ble lagt frem ulike erfaringssjanser for studiet vårt. Ulike sommerjobber, prosjekter, internships og lignende. Lykke til med valget Anonymous poster hash: 1c9df...a22
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #15 Skrevet 26. mai 2014 Hei igjen:) Så bra at det fikk så knirkefritt for deg, og kjekt å høre at hypotesen om hvor vanskelig det er å få seg jobb er overdrevet.. Nå er jo graden min i utgangspunkt en humanistisk grad og hører det er litt tøffere for humanistene å komme seg i relevant jobb enn samfunnsviterne, men jeg har jo også tatt samfunnsvitenskapelige fag f.eks. på bachelorgraden min og retningen min har egentlig et større samfunnsvitenskapelig enn humanistisk fokus. Har egentlig litt ulike fag i kretsen min, som bla.inbefatter medier, sosialantropologi, kulturhistorie, etnologi og journalistikk. Så bra at fakultetet ditt maste masse om jobb og fremtidsmuligheter, for det gjøres absolutt ikke hos oss så her må man finne ut av ting selv. Det virker nesten som om det er en utbredt ideologi at "her studerer man av genuin interesse" og så er det ingen som snakker om videre praksis/jobbmuligheter. Det er jo også veldig dumt, for det er jo noe de fleste går rundt og tenker på, og bekymrer seg over. Vil nødig selv hoppe over til andre retninger nå som jeg har kommet såpass langt i studieløpet, men jobb må man jo ha og det er jo gjennom jobben at man utvikler seg og hvor man tilbringer mesteparten av livet sitt, så det kan være greit å kartlegge disse mulighetene og finne ut hvor man vil. (Jeg er litt der nå mtp at jeg er godt i gang med master) Noen med humanistisk bakgrunn som vil uttale seg? Vil gjerne høre både solskinnshistorier og historier som ikke er det:) Anonymous poster hash: 08b36...a01
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå