Gå til innhold

Nerveskader og legevakt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg var innom legevakten pga et dypere kutt i noen fingre. Jeg går ikke inn på hva som ha skjedd, men kan si at det ikke er selvmordsforsøk eller skading.

Min smerteterskel er relativt høy og når man i tillegg skader noen nerver blir utfallet at man ikke kjenner like mye hele tiden.

Jeg fikk tak i noen som kunne kjøre meg til legevakten, fordi jeg kunne ikke dette selv. Jeg var travelt opptatt med å holde press på sårene slik jeg ikke fossblødde, prøvde å ikke holde men det resulterte i at det plasket på gulvet.

Så du kan tenke deg til hvor dramatisk det så ut, 2 hender dekket av blod som dryppet, i tillegg til klærne mine som så ut som jeg hadde vært i en krigssone.

Denne sykepleieren på andre siden av disken ville se på hva som hadde skjedd, men jeg kunne ikke fordi blodet mitt hadde begynt å kolagulere og jeg satt fast med den friske hånden. Hun skjønte det og jeg pressiserte at jeg har en DYP skade og at jeg ikke kunne skrike som en idiot fordi jeg selv ikke følte det var nødvendig + det var barn til stede.

Dette endte med at jeg satt og ventet i en time fordi det kom inn ambulanser som hadde førsteprio. Helt ok, jeg hadde ikke like vondt som jenta som gråt i gangen.

Når min lege kommer får vi løsnet min friske hånd og han ser på kuttet mitt..

Ansiktet hans sier FAEN, og du ser han ikke helt hadde ventet seg å få en pasient som hadde dypere kutt. Etter et par tester får jeg beskjed om at jeg må på sykehuset og evt på operasjonsbordet. (jeg slapp operasjonsbordet men ble sydd av kirurg i lengre tider)

Mitt spm er derfor, når legen sier at jeg kanskje må opereres samme kvelden betyr det da ikke at jeg var en kode RØD og ikke en kode GUL?
Og kunne jeg ha fått mindre nerveskader hvis legevakten hadde sett på meg i 2 minutter og sendt meg til sykehuset 1 time FØR? :)

Jeg vet selv at gjort er gjort... men jeg har lyst til å skrive en klage hvis det er noe som kunne endt bedre enn 2 halvt ufølsomme fingre. Slik at de tenker litt lengre neste gang noen kommer inn med samme skader som jeg hadde. :)

Skikkelig irriterende at man må skrike som man har fått piggtråd dyttet opp i ræva for å få hjelp.

Anonymous poster hash: 5a728...df1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/838762-nerveskader-og-legevakt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og kunne jeg ha fått mindre nerveskader hvis legevakten hadde sett på meg i 2 minutter og sendt meg til sykehuset 1 time FØR? :)

- Sansynligvis ikke. Har du fått nerveskade, så har du fått det. Dessuten har du vel ingen rett til å klage, man skal ha rett på å sys innen noen timer om man må sys. Kommer det folk inn på legevakta som holder på dø, sier det seg selv at du ikke blir prioritert først. Skjer ofte at folk må vente på operasjon der.

• Liker 1
AnonymBruker

Forstår godt at du lurer, men det er ikke kode rød. Dersom fingrene hadde vært kuttet av og måtte sys på igjen hadde det vært rød, men ikke så lenge de henger fast og det er blodforsyning. Det er ikke uvanlig å få større eller mindre nerveskader i fingre/hånd fordi det er et nervetett område, men en time fra eller til har ikke noe å si. Dersom sykehuset hadde fått inn større ulykker/traumer hadde du blitt nedprioritert der også. For de som lurer betyr kode rød umiddelbar fare for liv og helse (hjerteinfarkt, slag, alvorlige infeksjoner, traumer, store indre blødninger, alvorlige pustevansker, hjertestans o.l.), en kategori du ikke havner i, mens gul betyr at det kan bli fare for liv eller helse og at pasienten derfor ikke bør vente for lenge før legetilsyn (mener standarden er 60 eller 90 min). At du slapp opersjon tilsier også at skaden var mindre alvorlig enn det man trodde på legevakten, de slapp å hente ned sener o.l. som kan være gått oppover i armen ved dype kutt. Du har nok ingenting å vinne på å klage, men som sagt så forstår jeg at du lurer. God bedring!

Anonymous poster hash: 8deb5...613
  • Liker 2

Du sier ingenting om hvor lenge det er siden dette skjedde. Men om det er en relativt ny skade kan det være greit å vite at ved perifere nerveskader kan det faktisk gå tilbake til nær sagt "normalt", men at det tar fryktelig lang tid. Vi snakker opptil flere år der altså.

AnonymBruker

Hva mener du her egentlig? At du burde blitt proritert foran de som kom med ambulanser?

Et kutt i fingrer er aldri så alvorlig som f.eks. hjerteinfarkt, store traumer o.l.

Anonymous poster hash: 6dbdf...bde

Du får lære deg å lese, jeg skrev det var helt ok at de måtte ta de som kom i ambulanse..! :)

Jeg synes bare det er kjempetrist å tenke på settningen " ville jeg ha hatt normal følsomhet i fingrene hvis de hadde brukt 2 minutter på meg før?"

Det ville du også gjort hvis du aktivt bruker alle dine lemmer på hele kroppen.

- Sansynligvis ikke. Har du fått nerveskade, så har du fått det. Dessuten har du vel ingen rett til å klage, man skal ha rett på å sys innen noen timer om man må sys. Kommer det folk inn på legevakta som holder på dø, sier det seg selv at du ikke blir prioritert først. Skjer ofte at folk må vente på operasjon der.

Takker for et svar jeg kan bruke..! :)

Forstår godt at du lurer, men det er ikke kode rød. Dersom fingrene hadde vært kuttet av og måtte sys på igjen hadde det vært rød, men ikke så lenge de henger fast og det er blodforsyning. Det er ikke uvanlig å få større eller mindre nerveskader i fingre/hånd fordi det er et nervetett område, men en time fra eller til har ikke noe å si. Dersom sykehuset hadde fått inn større ulykker/traumer hadde du blitt nedprioritert der også. For de som lurer betyr kode rød umiddelbar fare for liv og helse (hjerteinfarkt, slag, alvorlige infeksjoner, traumer, store indre blødninger, alvorlige pustevansker, hjertestans o.l.), en kategori du ikke havner i, mens gul betyr at det kan bli fare for liv eller helse og at pasienten derfor ikke bør vente for lenge før legetilsyn (mener standarden er 60 eller 90 min). At du slapp opersjon tilsier også at skaden var mindre alvorlig enn det man trodde på legevakten, de slapp å hente ned sener o.l. som kan være gått oppover i armen ved dype kutt. Du har nok ingenting å vinne på å klage, men som sagt så forstår jeg at du lurer. God bedring!

Anonymous poster hash: 8deb5...613

Tusen takk for et så godt og utfyllende svar - og at du tok deg tid..! :blomst:

Heldigvis var det mindre alvorlig og det er jeg veldig glad for. Jeg måtte skjæres opp litt, de måtte sy inn fettvev og kirurgen var kjempeflink (legen jeg fikk på sted nr 2 ville helst ikke sy selv)! :) Endte opp med ca 10 sting. :)

Jeg vet at jeg ikke vinner noe på det å klage, og jeg gidder ikke sende inn en klage hvis intet kunne vært gjort anderledes. :)

Grunnen til at jeg lurer på om noe kunne være gjort annerledes er fordi, jeg hadde følelser i hele min ene finger frem til en halvtime før legen på legevakten så på meg.

Ts

Ps. min tiltro til legevakten er kanskje ikke helt optimal. Jeg opplevde å få svineinfluensa, Jeg begynte å hoste opp blod og det kombinert med at jeg har anstrengelsesastma gjorde jeg ble redd. Så jeg ringer legevakten og de ber meg komme med en gang.

Dette gjør at man tenker at man slipper å vente mangfoldige timer.

Jeg dro hjem etter 5 timer fordi jeg holdt på å svime av og sykepleieren brydde seg pent lite. I ettertid skjønner jeg at jeg burde hostet på ruta slik hun så blodsporet og jeg burde svimet av rett etterpå - det hadde kanskje vekket litt mer oppmerksomhet. :fnise:

Men helt seriøst så håper jeg ikke at jeg klarte å smitte de 25 menneskene på venterommet. :sjokkert:

Anonymous poster hash: 5a728...df1

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...