AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #1 Skrevet 20. mai 2014 Hei! Sist mandag fant jeg ut at det var på tide å endre kostholde mitt, var rett og slett lei av å føle meg slapp og sliten hele tiden. Kostholde mitt før besto av cola, godteri, grandis og all annen form for junkfood! Jeg gikk ifra å være normalvektig til overvektig, veide 55-60 før og veier nå 70. (er 1.60 høy) Frokosten min består av havregrøt eller et grovt knekkebrø og en yoghurt. Til lunsj spiser jeg som regel enten noe frukt eller grønnsaker. Til middag går det for det meste i grønnsaker og kylling/rent kjøtt, det hender av og til at jeg spiser ris (kanskje 1 dag i uka), noe jeg prøver å holde meg unna! Bortsett fra det så spiser jeg frukt og grønt til mellom måltidene mine, vil gjerne ha flere tips på hva som er ok å spise! Lurer også på om man burde holde seg unna alkohol, og om det er ok å ta seg et par glass brus på lørdager? Går tur på minst 30 minutter pr.dag og noen dager jogger jeg i 30 min (også på lørdag og søndag), lurer på hvor mye jeg kan forvente å gå ned i vekt på 4 uker? Kom gjerne med andre tips også! Anonymous poster hash: a7daf...c57
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #2 Skrevet 20. mai 2014 2kg på fire uker. Anonymous poster hash: 79ec8...833
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #3 Skrevet 20. mai 2014 2kg på fire uker.Anonymous poster hash: 79ec8...833 Takk for svar Anonymous poster hash: a7daf...c57
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #4 Skrevet 20. mai 2014 Dette blir vanskelig å svare på. Alt handler jo trossalt om kalorier ut/inn. Så lenge du spiser mindre kalorier enn du forbrenner, så går du ned i vekt. Virker som om du spiser veldig lite i ukedagene. Frokosten er grei, men du dropper jo lunsj/kvelds. Frukt og grønnsaker til lunsj er ikke nok. Ja du kan spise det som mellommåltid, men ikke som et ordentlig måltid i seg selv. For en hel dag så spiser du altså havregrøt/knekkebrød, frukt, grønnsaker, kjøtt og ris? Du ser vel selv at dette ikke er nok? Spis mer proteinrik mat som omeletter, skinke, smoothies, kesam, også videre. Det er viktig med variasjon, ellers kommer du til å gå på en smell. Alkohol inneholder en god del kalorier, derfor vil jeg anbefale å droppe det. Men det er ikke krise om du tar deg et glass vin for eksempel. Et glass vin inneholder ca 100 kalorier, og 5 dl øl inneholder ca 200. Viktig å kose seg også. Du kan for all del ta deg et par glass brus i helgene, men da er vi tilbake til kalorier. Alt handler om at du er i underskudd for å gå ned i vekt. Mange mennesker går ned i vekt på junk food, nettopp fordi de holder seg i underskudd. Det er ikke ikke noe jeg anbefaler, men bare til info. Det er ikke anbefalt å gå ned mer enn 0,5/1 kg i uken. Derfor er 2 kg på 4 uker bra. Om du ligger på ca 1500 kalorier pr dag, så skal du altså klare å gå ned i vekt. Anonymous poster hash: c9d4e...85a 2
pinar Skrevet 20. mai 2014 #5 Skrevet 20. mai 2014 Syns du spiser lite, lunch bør bestå av litt mer enn bare grønnsaker og frukt. Hva med å bake hjemmelagede rundstykker/brød? Da kan du tilsette mange ulike korn, nøtter og frø. Ris trenger ikke være ille. Du kan variere frukt,grønnsaker,knekkebrød og yoghurt med nøtter, bær, eller miks. Nå i varmere tider er det jo kjempe godt med smoothies, og i d ekan du putte oppi mye forskjellig. Egge retter kan lages på mange ulike måter. Hva med pannekaker lagd av banan, egg, havregryn og bittelitt natron? 1
Gjest Runforit Skrevet 21. mai 2014 #6 Skrevet 21. mai 2014 (endret) Du bommer grovt når du vil endre til sunne vaner ved å sulte deg selv og kun spise på litt havregrøt, frukt og grønnsaker med en dæsj kjøtt til middag. Det er faktisk oppskriften på en ond spiral der du til sist enten vil ende opp med å kræsje hardt i veggen, sprekke så det jomer, legge på deg igjen og så er du en jojoslanker; eller veien til spiseforstyrrelse. Om målet er en frisk, sterk og fit kropp så er det kun en løsning. En langvarig livsstilsendring der fokuset er på nok mat til kroppen så den kan bygge seg opp, men med et lite nok underskudd så den brenner bort fettet. Legg deg på minst 15-1600 kcal de dagene du ikke trener og pluss på ca. 300 kcal de dagene du trener(ala cardio, saltime, hard styrke etc) Få inn 3 hovedmåltider som frokost, lunsj og middag der du har en god balanse mellom proteiner og fett med karbohydrater som er trege(ala havregrøt, søtpotet, fullkornsris/pasta) og 1-2 mindre måltider som mellommåltid (skyr/nøtter/frukt etc)og kvelds. Sett deg inn i kosthold og finn inspirasjon til gode og enkle oppskrifter på nettet(ingridsblogg.no er et fint eks) og lag en ukesplan om gangen slik at du vet hva du skal handle og spise hver uke. Gjør du dette så vil ikke cm bare krympe pga du vil bli mer fit på en sunn og fornuftig måte, men når du først har nådd målet så vil du enkelt kunne opprettholde kroppen da du har innarbeidet deg gode vaner som sitter fremfor en "kur" eller "diett" som på et eller annet tidspunkt er dømt til å mislykkes. Endret 21. mai 2014 av Runforit 4
Irovar Skrevet 21. mai 2014 #7 Skrevet 21. mai 2014 Du bommer grovt når du vil endre til sunne vaner ved å sulte deg selv og kun spise på litt havregrøt, frukt og grønnsaker med en dæsj kjøtt til middag. Det er faktisk oppskriften på en ond spiral der du til sist enten vil ende opp med å kræsje hardt i veggen, sprekke så det jomer, legge på deg igjen og så er du en jojoslanker; eller veien til spiseforstyrrelse. Om målet er en frisk, sterk og fit kropp så er det kun en løsning. En langvarig livsstilsendring der fokuset er på nok mat til kroppen så den kan bygge seg opp, men med et lite nok underskudd så den brenner bort fettet. Legg deg på minst 15-1600 kcal de dagene du ikke trener og pluss på ca. 300 kcal de dagene du trener(ala cardio, saltime, hard styrke etc) Få inn 3 hovedmåltider som frokost, lunsj og middag der du har en god balanse mellom proteiner og fett med karbohydrater som er trege(ala havregrøt, søtpotet, fullkornsris/pasta) og 1-2 mindre måltider som mellommåltid (skyr/nøtter/frukt etc)og kvelds. Sett deg inn i kosthold og finn inspirasjon til gode og enkle oppskrifter på nettet(ingridsblogg.no er et fint eks) og lag en ukesplan om gangen slik at du vet hva du skal handle og spise hver uke. Gjør du dette så vil ikke cm bare krympe pga du vil bli mer fit på en sunn og fornuftig måte, men når du først har nådd målet så vil du enkelt kunne opprettholde kroppen da du har innarbeidet deg gode vaner som sitter fremfor en "kur" eller "diett" som på et eller annet tidspunkt er dømt til å mislykkes. Dine innlegg er fornuftige og flotte. TS bør absolutt følge disse rådene, fordi det er det som funker og lønner seg i det lange løp! 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #8 Skrevet 21. mai 2014 Dette blir vanskelig å svare på. Alt handler jo trossalt om kalorier ut/inn. Så lenge du spiser mindre kalorier enn du forbrenner, så går du ned i vekt. Virker som om du spiser veldig lite i ukedagene. Frokosten er grei, men du dropper jo lunsj/kvelds. Frukt og grønnsaker til lunsj er ikke nok. Ja du kan spise det som mellommåltid, men ikke som et ordentlig måltid i seg selv. For en hel dag så spiser du altså havregrøt/knekkebrød, frukt, grønnsaker, kjøtt og ris? Du ser vel selv at dette ikke er nok? Spis mer proteinrik mat som omeletter, skinke, smoothies, kesam, også videre. Det er viktig med variasjon, ellers kommer du til å gå på en smell. Alkohol inneholder en god del kalorier, derfor vil jeg anbefale å droppe det. Men det er ikke krise om du tar deg et glass vin for eksempel. Et glass vin inneholder ca 100 kalorier, og 5 dl øl inneholder ca 200. Viktig å kose seg også. Du kan for all del ta deg et par glass brus i helgene, men da er vi tilbake til kalorier. Alt handler om at du er i underskudd for å gå ned i vekt. Mange mennesker går ned i vekt på junk food, nettopp fordi de holder seg i underskudd. Det er ikke ikke noe jeg anbefaler, men bare til info. Det er ikke anbefalt å gå ned mer enn 0,5/1 kg i uken. Derfor er 2 kg på 4 uker bra. Om du ligger på ca 1500 kalorier pr dag, så skal du altså klare å gå ned i vekt. Anonymous poster hash: c9d4e...85a Ts her! Tusen takk for kjempe nyttige tips! Anonymous poster hash: a7daf...c57
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #9 Skrevet 21. mai 2014 Du bommer grovt når du vil endre til sunne vaner ved å sulte deg selv og kun spise på litt havregrøt, frukt og grønnsaker med en dæsj kjøtt til middag. Det er faktisk oppskriften på en ond spiral der du til sist enten vil ende opp med å kræsje hardt i veggen, sprekke så det jomer, legge på deg igjen og så er du en jojoslanker; eller veien til spiseforstyrrelse. Om målet er en frisk, sterk og fit kropp så er det kun en løsning. En langvarig livsstilsendring der fokuset er på nok mat til kroppen så den kan bygge seg opp, men med et lite nok underskudd så den brenner bort fettet. Legg deg på minst 15-1600 kcal de dagene du ikke trener og pluss på ca. 300 kcal de dagene du trener(ala cardio, saltime, hard styrke etc) Få inn 3 hovedmåltider som frokost, lunsj og middag der du har en god balanse mellom proteiner og fett med karbohydrater som er trege(ala havregrøt, søtpotet, fullkornsris/pasta) og 1-2 mindre måltider som mellommåltid (skyr/nøtter/frukt etc)og kvelds. Sett deg inn i kosthold og finn inspirasjon til gode og enkle oppskrifter på nettet(ingridsblogg.no er et fint eks) og lag en ukesplan om gangen slik at du vet hva du skal handle og spise hver uke. Gjør du dette så vil ikke cm bare krympe pga du vil bli mer fit på en sunn og fornuftig måte, men når du først har nådd målet så vil du enkelt kunne opprettholde kroppen da du har innarbeidet deg gode vaner som sitter fremfor en "kur" eller "diett" som på et eller annet tidspunkt er dømt til å mislykkes. Tusen takk for alle di flotte tipsene! vil absolutt ikke å sulte meg, og vil selvfølgelig ha en så sunn kropp som mulig! Skal lese bloggen og andre blogger som omhandler sunn mat! Igjenn tusen takk Anonymous poster hash: a7daf...c57
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå