Gå til innhold

Greit at barnehageansatte går i bikini?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tante er like nedsettende som kjerring i mitt språk. Å bli betegnet som "en tante" eller "tantete" er en beskrivelse som leder tankene hen til tante Sofie, både utseendemessig og adferdsmessig. Kanskje det er en hedersbetegnelse for noen...?

Den eneste sammenhengen der tante er positivt er når det kommer fra de jeg faktisk er tante til.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig i alt, men vær så snill å ikke kall de ansatte for "tanter".

Hadde du sagt det samme om andre yrkesgrupper.....?? eks:

Politet: "Jeg synes alle "onkler" bør ha uniform"

Sykepleiere: "Jeg synes alle "søstrene" bør kle seg ordentlig"

Ønsker du å bli kalt for "tante" i din jobb som miljøterapeut....???

Miljøterapaut har aldri blitt kalt miljøtante, så det synes jeg ikke akkurat er sammenlignbart. Noe som derimot har blitt kalt tante i alle år er barnehagetanter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest multibox

Tante er like nedsettende som kjerring i mitt språk. Å bli betegnet som "en tante" eller "tantete" er en beskrivelse som leder tankene hen til tante Sofie, både utseendemessig og adferdsmessig. Kanskje det er en hedersbetegnelse for noen...?

Den eneste sammenhengen der tante er positivt er når det kommer fra de jeg faktisk er tante til.

Jeg ble så skuffa for at jeg ikke var "greit" å bli kalt onkel de årene jeg jobbet i barnehage. Fatter ikke hvorfor folk er så latterlig hårsåre

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miljøterapaut har aldri blitt kalt miljøtante, så det synes jeg ikke akkurat er sammenlignbart. Noe som derimot har blitt kalt tante i alle år er barnehagetanter.

For min del har jeg aldri hørt noen si "barnehagetante" i dag....

Synes en relevant sammenligning er å kalle sykepleiere for "sykesøstre", renholdsarbeidere for "vaskekjærring" etc.

"Tante" er i mine øre en nedsettende beskrivelse av de som har sin arbeidsplass barnehage.

Endret av Gjeste mann
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har jeg aldri hørt noen si "barnehagetante" i dag....

Synes en relevant sammenligning er å kalle sykepleiere for "sykesøstre", renholdsarbeidere for "vaskekjærring" etc.

"Tante" er i mine øre en nedsettende beskrivelse av de som har sin arbeidsplass barnehage.

Tullball, mamma kaller seg selv barnehagetante. De fleste jeg kjenner sier også det.

Vaskekjerring er nedsettende ja, men vaskedame kan vel sammenlignes? Synes det er helt naturlige og mer personlige beskrivelser av en stilling. Alt må ikke være kaldt og upersonlig, noen ting var faktisk bedre før..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Er sykepleier, og bryr meg katta om pasientene kaller meg søster. Det hører jeg stort sett hver dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tullball, mamma kaller seg selv barnehagetante. De fleste jeg kjenner sier også det.

Vaskekjerring er nedsettende ja, men vaskedame kan vel sammenlignes? Synes det er helt naturlige og mer personlige beskrivelser av en stilling. Alt må ikke være kaldt og upersonlig, noen ting var faktisk bedre før..

Da er vi nok fra litt forskjellige steder/miljøer...??

Min kone jobber i barhehage, tror ikke hun hadde satt pris på å bli kalt for "tante".

At ting kan bli for upersonlig i dag, det er jeg forøvrig helt enig i :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt "tante" i anførselstegn for å vise at jeg syns det er et håpløst navn, men brukte nok ikke tegnet riktig :o

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er uproffesjonelt, og jeg hadde straks klaget til barnehagen. Når man er i arbeid skal man kle seg anstendig, man er ikke der for å sole seg.

Anonymous poster hash: 1fd63...924
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt "tante" i anførselstegn for å vise at jeg syns det er et håpløst navn, men brukte nok ikke tegnet riktig :o

Oki :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe tullball nei. Som det har blitt sagt tidligere så er dette noe som er blitt jobbet med siden 70-tallet, så det at du har en gammeldags omgangskrets er ikke noe godt argument for at vi skal forstette med dette. Barnehagen er ikke et hjem, det er et pedagogisk tilbud for barn under skolepliktig alder, så hvorfor skal vi ikke kalle de som jobber der for deres rette titler?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfekt eksempel på at dere ikke vet hva dere snakker om.

Det var en artikkel nylig om at menn måtte ta bort skjegg hvis de ville jobbe, fordi dette virket skremmende på barna. Det samme med grønt hår.

Vekt skjønner jeg ikke hvorfor du drar inn engang.

Barnehage handler om å ta vare på mennesker,ikke "uttrykke sin kunstnerisk side",dette kan du gjøre hjemme.

Anonymous poster hash: 22424...ccb

litt offtopic, men :

What the flaming fu***!!!!

Dette er jo SYKT! Man trakaserer mennesker for å venne barn til en spesifikk mennesklig framtoning og uttrykk!!

Sorry, vi kan ikke ha deg ansatt her, dine asiatiske øyner er uvant for barna, og de kan bli skremt. Bare normalhøyde, glattbarberte, mennesker uten noe særpreg kan jobbe her.... for BARNA sin skyld.

Og hvorfor blir det anderledes med vekt enn sjegg? Uvant overvekt kan virke akkurat like skremende på barna.

90 prosent av poenget med barnehagen er å gi barn en NØDVENDIG sosial utfordring.

Jeg har aldri tenkt på hvor heldig vi var med vår barnehage; nå skjønner jeg at mine barn fikk oppleve noe spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse betegnelsene har en helt annen historie og er hedersbetegnelser, de betegner at man anser som viktige nok til å regnes som familiære og har tilnærmet samme motivasjon på hvorfor vi ble opplært til å si onkel politi.

Dette har mye med ALDER å gjøre; for noen år tilbake var det viktig å fremstille barnehageansatte som viktige fra barnas synsvinkel, og konteksten da var alltid familie; det var de man skulle høre på og adlyde. Så da fikk man 3-4 generasjoner som var opplært til å bruke disse betegnelsene. Dermed vil du se at eldre barnehageansatte er mindre motstandere mot tante enn yngre, de er lært opp til å se det som hederbevisning, ingen nedgradering.

Problemet med tante , søster og onkel har kommet i de senere år, og er knyttet til at voksne i større grad ønsker automatisk autoritet av sin stilling, ikke fordi den er gitt dem av foreldrene. Jeg skjønner denne synsvinkelen, men synes det er tåpelig å ikke vise noen forståelse for at denne overgangen tar tid. For meg vil de alltid være onkel, tante og søster, mine barn vil forholde seg til snut, førskolelærer, og helsepleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjetter på at motstandere av bikinioverdel på jobb, UTENDØRS, i solen, kommer fra bibelbeltet, eller steder med mange solskinnsdager.

Jeg gjetter videre at tilhengerne kommer fra nordnorge, og fra kystbyer hvor solglimtene er sjeldne og høyt oppskattet.

Dette i tillegg til at jeg tror de mest ihuga motstanderne selv har stygge mager, eller har fått tilliten til eget utseende og attraktivitet knust av andre årsaker.

De som synes det er "uanstendig" at kvinner i bikinioverdel og menn i bar overkropp omgås hverandre på jobb: dere har så skitne fantasier, eller så lite kontroll over egen seksualdrift, at jeg anser dere som seksuelle avvikere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi nok fra litt forskjellige steder/miljøer...??

Min kone jobber i barhehage, tror ikke hun hadde satt pris på å bli kalt for "tante".

At ting kan bli for upersonlig i dag, det er jeg forøvrig helt enig i :)

Godt mulig det er mer vanlig å si der jeg er fra. :) Jeg klarer virkelig ikke forstå hvorfor man ikke vil bli kalt tante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe tullball nei. Som det har blitt sagt tidligere så er dette noe som er blitt jobbet med siden 70-tallet, så det at du har en gammeldags omgangskrets er ikke noe godt argument for at vi skal forstette med dette. Barnehagen er ikke et hjem, det er et pedagogisk tilbud for barn under skolepliktig alder, så hvorfor skal vi ikke kalle de som jobber der for deres rette titler?

Vil nå ikke si at jeg har en gammeldags omgangskrets. Vi er alle i begynnelsen/midten av tyveårene. Men det henger vel igjen fra da vi selv gikk i barnehage. Jeg synes hvertfall barnehagetante er en utelukkende positiv betegnelse, og var selv stolt av å kalle meg selv det da jeg jobbet i barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som er så hårsåre at dere er imot ordet barnehagetante: Sier dere jordmor og helsesøster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Dere som er så hårsåre at dere er imot ordet barnehagetante: Sier dere jordmor og helsesøster?

Jordmor og helsesøster er jo to beskyttede titler.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde vært et godt argument om det ikke var for det faktum at dette er de faktiske titlene til disse to yrkene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nå ikke si at jeg har en gammeldags omgangskrets. Vi er alle i begynnelsen/midten av tyveårene. Men det henger vel igjen fra da vi selv gikk i barnehage. Jeg synes hvertfall barnehagetante er en utelukkende positiv betegnelse, og var selv stolt av å kalle meg selv det da jeg jobbet i barnehage.

Mens det for mange andre er en nedsettende betegnelse. Jeg kjenner assistenter som har sagt i fra til foreldre at de ikke ønsker å bli kalt for "tante".

Jeg skjønner ikke hvor den kommer fra den trangen, som enkelte viser her inne, til å kalle folk for ting de ikke liker.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...